Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Vi byter häst efter 2 gånger oftast, mest för vi har två dressyrlektioner och sen en markarbete/förberedande hopp och sist en hopplektion innan det börjar om igen. Personligen har jag märkt att det är skillnad på samma häst från dressyr till hoppning och då gör det inget för mig att byta häst. Alla är såklart olika. Vad som fungerar för mig fungerar inte för någon annan osv.

Jag har i alla fall bestämt mig för att sen när jag skaffat häst, så ska jag fortsätta rida på ridskolan men kanske bara varannan vecka. Just för att få rida andra hästar och lära mig. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Det kan säkert vara så att om man aldrig ridit på ridskola utan bara egen häst så är man ovan vid att snabbt känna in sig på en ny häst. Jag har ju alltid ridit på ridskola och aldrig haft egen, så jag saknar mer det långsiktiga, att få en relation till hästen. För det får man ju inte på samma sätt när man byter hela tiden. Sen kanske jag är långsam på att lära känna en häst iofs, men det tar ju lätt 5-6 gånger, minst, innan man känner att nu går den här hästen så bra som jag kan rida den, ska den gå bättre måste jag bli en skickligare ryttare först. Ofta tar det ju längre ändå, rider man bara hästen en gång i veckan så tar det lätt upp till ett år innan man känner varandra, och har byggt upp ett riktigt förtroende - och det är ju då det blir riktigt kul med ridningen!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ja relationen och förtroendet är något man saknar med ridskolehästar, svårt att få en bra relation och när man tror man fått en då får man rida en annan häst och sen glöms det bort typ.
Jag tror vi alla är olika och vad vi har för krav på oss själva och vad vi vill ha ut av ridningen. Själv försöker jag bli mer aktiv i min ridning och inte åka häst.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ja, människor är olika. Vill du mest fokusera på att komma ihåg att rida och inte bara åka häst spelar det ju ingen roll vilken häst du sitter på, det kan man öva lika bra på alla hästar.

Men varför vill du köpa en egen, ifall du inte tycker det ger så mycket att rida samma häst hela tiden? Vore det inte bättre att rida fler gånger i veckan på ridskolan istället?
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Det är skillnad på ridskolehästarna och en egen. En egen kan man rida hur man vill, men ridskolehästarna är begränsade och så får de inte gå så mycket för att de ska hålla för lektion osv.

Sen det där med egen häst är ju relationen, kunna ut och tävla när man vill, vart man vill osv. Jag känner på att egen häst kan jag verkligen nöta in min ridning och våga bli bättre. Jag litar inte på ridskolehästarna även om jag kan rida dom och då sitter min undermedvetna rädsla i, men med en egen kan jag träna bort det.

Så för mig personligen ger det ingenting att rida samma ridskolehäst hela tiden. Troligen för att de hästar som finns där är medelmåttiga, skulle vart kul att haft fler bra hästar så att säga, men jag vet att ridskolan inte har råd till det. Dit jag vill komma i ridningen kan jag inte komma på en ridskolehäst på min nuvarande ridskola, därför väljer jag att skaffa egen och för att jag alltid velat ha en egen häst också.

Vet inte om min formulering blev lite tokig, men jag åker inte häst längre, möjligen bara i skritten när vi skrittar av/fram. Som sagt det skulle vart kul om någon kunde filmat när man red en lektion så man ser själv vad man behöver förbättra osv. :)
Har funderat på stativ och ställa kameran någonstans, men problemet blir batteritiden då för det finns inga bra eluttag i närheten. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Då förstår jag lite bättre hur du menar.

Jag tänker mig att man bygger upp en relation även med en ridskolehäst, den hästen jag känner bäst på ridskolan är jag otroligt trygg med, jag litar på honom till hundra procent, och han litar på mig, kommer när jag ropar i hagen, vågar saker med mig på ryggen som han inte vågar med andra, osv. Jag har också turen att rida på en ridskola med ganska bra ekonomi, så vi har en del fina hästar, som absolut räcker till med råge så långt mina ambitioner räcker. Sen är det såklart alltid roligt att rida ännu finare hästar, men jag känner absolut inte att de är ett hinder på något sätt. Utan det är mer att jag behöver utveckla min ridning mer för att riktigt kunna dra nytta av deras potential.

Så jag tänker nog precis som du att jag vill nöta in ridningen och bygga upp ett förtroende till hästen för att verkligen utvecklas, bara det att jag tänker mig göra det på ridskolehästarna. Och då blir det ju såklart viktigt för mig att få rida samma häst länge så att jag kan bygga upp det där förtroendet, det tar ju tid när man bara ses en gång i veckan, och för mig känns det därför inte som att det ger så mycket att byta häst ofta. Även om det alltid är roligt att prova en ny häst såklart, man är ju nyfken!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

kl

Jag har ridskoleabstinens... Har inte ridit på ridskolan på 6 veckor!!
Jag har tack och lov medryttarhästen men han skrittas bara. Jag saknar att rida "ordentlig", ett hårt dressyr pass och att trava och gallopera.
På fredag ska jag äntligen åka på lektion. jag längtar som en tok! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2013

Den känslan har jag haft på min första ridskola jag någonsin red på, hade en häst som var min favorit och vi skapade en relation (kan ha varit att jag var där nästan varje dag och sen var kvarts halvfodervärd på kraken :laugh:). Dessvärre idag finns det ingen häst på ridskolan som jag klickar med, känner alltid ett visst obehag vid vissa moment. Oftast är det trav nedsittning mest utan stigbyglar.

Jag vill träna bort min rädsla men då måste jag ha en häst jag verkligen litar på i ur och skur. Sen kommer det väl ta tid innan man litar på sin nyköpta häst ändå, men i det långa loppet tror jag att det gynnar.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Oj, 6 veckor. Vad har du haft för dig som hindrat att rida lektioner? *nyfiken* :)
Förstår längtan när det är något man tycker om och varit utan så länge.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

-kl-

Terminens sista ridlektion imorgon. Vi får önska tema på lektionen och önska häst. Min grupp valde hårdkörning i dressyr, och jag har önskat mig favorittanten eller den nya stjärnan.
Har ridit 5 veckor i rad på favorittanten, så risken är ju stor att man får nån annan häst :angel:

Det har ju dock sina fördelar att jobba på ridskolan, och en dag på jullovet kommer jag att få rida Prinsesstanten :love: och en dag ska jag rida Farbror Fullt Ös. Som tack för att jag ställer upp som ridhusvakt i fyra timmar på annandagen.
Ridskolehästarna hyrs ut till glada ridskoleelever och de får rida nån gång mellan 12 och 16 och jag ska "sitta vakt" och se till så allt går lugnt, finnas till hjälp om nån ponny busar eller helt enkelt bara hjälpa till om nån ber om det :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Både och. Slutade 20 min innan lektionen börjar och det tar 20-30 min att köra från praktiken till ridskolan :meh:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ah, jobbigt läge. Låter lite värre än mitt jobb där jag har egentligen ingen tid över alls, men ändå byter om/äter och åker (stressar som %"&) och sen får skynda att göra i ordningen hästen (om den inte går lektionen innan vill säga). Det är enda gången jag är stressad, annars ligger stressen långt inombords märkligt nog. :/
Skönt med juluppehåll från ridningen så jag kan koppla av lite från stressen. ;)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hej!

Själv funderar jag på att börja rida på ridskola utöver egna hästen så jag får rida nånting alls. Jag hör om många som kan rida på sina hästar, men i min närhet är det nog typ 3 pers som faktiskt har ridbara hästar, resten har skadade eller sjuka hästar, om de inte är sjuka/skadade själva.

/Lavinia, saknar att veta att man iaf får rida en gång/vecka
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hur menar du då? Har du en egen häst men den är sjuk/skadad eller är det medryttarhästar? Det är tråkigt när hästar blir skadade/sjuka oavsett förstås. Hoppas de blir bra igen snart då. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*KL*
Igår hade jag sista lektionen för terminen. Vi har en tradition på ridskolan som utvecklas år för år, nämligen kadrilj. När jag började rida så betydde julavslutning i stallet alltid gymkana men detta har alltså nu bytts ut och blivit som en tävling där instruktören med flest genomförda kadriljer vinner.
Vi valde igår att ha en "mega-kadrilj" med 16 ekipage (vi slog ihop de två grupperna som red samtidigt i ridhuset) och red till julmusik på hög ljudnivå! Både hästar och ryttare tycker att det är riktigt roligt och ibland kan det komma ett glädje-tjut från båda :D
Att rida kadrilj är riktigt svårt men riktigt roligt. Det är så många element att ha reda på, gångarter, vägar, fart, sin partner osv osv. Några grupper har till och med haft hopp-kadrilj. Kanske ska tillägga att både de som hade hopp-kadrilj och vi är träningselever och anses kunna hantera att vara så många samtidigt eller hoppa samtidigt :)

Nu är det alltså jullov men ingen rast och ingen ro för det. På söndag har jag första julkursen i WE med två rid-pass och sedan fredag + lördag nästa vecka har jag ett teori-pass + ridpass per dag, då med dressyrinriktning. Längtar redan :o
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Vi brukar också ha kadrilj som julavslutning, det är kul om det är en grupp som tar det lite på allvar, och verkligen försöker hålla ihop paren. Trevligt med lite jultraditioner!
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

Då var terminens sista ridlektioner avklarade, både ridskolan och hopplektionen.

Hade igenridning i måndags och var taggad som tusan för ett tufft dressyrpass (hade frågat ridläraren innan) och önskade häst därefter.. blev jättebesviken när jag fick reda på att vi skulle hoppa, typ markarbete.. Var inte alls kul med den hästen (han är bättre i dressyren) han har en helt unik hoppteknik..

1378040_10151725084676713_2122033068_n.jpg

(Ett benpar i taget?)

Så det sluta att jag bara fick honom på tygeln i skritten, ville helst fått till känslan i traven innan vi började hoppa, men det gick inte med dom övningarna vi gjorde. Hade hellre velat hålla på mer med öppna/sluta, skänkelvikningar osv. Nåväl, man kan inte få allt.

I torsdags hade jag hopplektion med den studsiga damen igen.

image_01.jpg

(så här kan hon se ut ibland efter hindren om man inte gör vad hon vill..)

Lektionen i sig gick inte sådär jättebra. Det regnade så det smällde på ridhustaket och prinsessan på ärten blev rädd när vi galopperade och ökade galoppen.

Sen när vi började hoppa, red and mot ett räcke och direkt efter skulle vi sakta av till trav och vid C vända upp och göra skänkelvikning ut mot fyrkantspåret (hörnlinjen) över några travbommar och sen skänkelvikning tillbaka mot A för att sedan rida hörnpassering och galoppera mot hindret igen.

När vi värmde upp i skritten på övningen (utan att hoppa då) så gick skänkelvikningarna bra, men något hände när vi kom till den riktiga övningen. Språnget och avsaktningen gick riktigt bra, men skänkelvikningen gick bara bra dom första gångerna.
Sen blev det en "kärring" jag satt på, hon ville inte gå fram i skänkelvikningen och jag försökte bara att få henne att gå framåt istället fick ge upp skänkelvikningen och sikta på att få fram henne. Hon tjura ihop och blev en riktig studsboll, hoppa på stället och lättade i framdelen (början till stegring). Så jag misstänker att det var någon protest mot något, provade att lätta på tyglarna ifall det var att hon tyckte jag var för hård i handen eller något men men..

Vidare är hon lite jobbig när hon lärt sig vart man brukar fatta galopp, hon brukar då vara lite före och fattar gärna galopp själv tidigare än där man egentligen ska fatta (hon är före helt enkelt) och när jag då tar tillbaka henne ner i trav för att hon ska fatta galopp när jag säger till henne att göra det och inte när hon själv vill, då blir hon lite upprörd. Känsliga häst. :crazy:

Efter många om och men lyckades jag i alla fall få till den där skänkelvikningen i trav och då slutade jag och gav henne mycket beröm.

Lektionen avslutades med en tre kombination med ett språng emellan som gick jättebra, man ska ju sluta när det går bra sägs det. ;)

Nu gäller det till att ladda om inför nästa termin. :)

God Jul & Gott Nytt År allesammans.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
56 381
Senast: Takire
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 529
Senast: sorbifolia
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp