Ridskoleryttare

Hoppning idag på världens bästa Prinsessan.

Fick ett stopp, men då märkte jag redan på kortsidan att vi inte hade något tryck i galoppen. Men ville inte heller börja joxa, så får skylla mig själv.

Annars gick det från klarhet till klarhet.
Nåja 😅 Jag behöver som vanligt räta upp överlivet. Och på fem galoppsprång blev det trångt för jag jobbade inte ordentligt.

Men på fyra språng och lite högre höjd kändes det heeelt fantastiskt! 🥳 Ser redan fram emot nästa gång!
 
Otydligt inlägg märker jag, men första hindret som jag fick stopp på var vid X, där vi red från B till E.

Sedan var det ett räcke och en oxer längs med en av långsidorna, hoppades åt båda hållen. Först på fem galoppsprång och sedan på fyra :)
 
Lektion i går på Vims!

Alltså... tillbaka till hästen som avslöjade att jag behöver träna på att rida mer effektivt. Lite nervöst :D

Hon skulle gå innan men jag märkte att hon inte kom ner med de andra hästarna, så gick ner för att borsta. Katastroflerig häst från topp till tå :nailbiting: Blev till att borsta riktigt fort och det komplicerades litegranna iom att hon är rätt känslig kring huvudet och hela huvudet var lerigt. Hon blev inte helt ren innan jag var tvungen att sadla men från att gå från doppad i lera till att det är lite lera i man, svans och på ben är ganska bra ändå :up: och så blir man lite glad av leriga hästar, märktes att hon hade haft superkul i hagen!

Satt upp och fick perfekta läder från början. Woop!
Skrittade iväg och upptäckte att här finns ingen broms. Ridläraren nämnde i förbifarten att hon inte ridits sedan fredag och varit ute i hagen sedan dess och busat. Jahaja, det förklarar saken 😅 Förklarar ochså varför Vims var lite övertaggad.
Red ungefär en miljard halvhalter tills jag kände att hon dels lyssnade på mina förhållande hjälper och dels att hon inte skulle explodera framåt om jag nuddade med skänkeln.
Sedan började jag lite smått med att rida lite böjda spår innan vi började med övningarna, och kände att Vims var väldigt överallt med sina kroppsdelar.

Första övningen var att göra tusen volt tillbaka, i början med några travsteg när man kom tillbaka till fyrkanten (hej noll broms) och sedan med galopp när man kom ut. Första fattningen blev obefintlig och ridläraren peppade mig att tänka på den effektiva ridningen och andra fattningen blev så bra att jag hamnade helt i obalans. Den här hästen kan verkligen få till det där med att fattningen ska vara i uppförsbacke. Efter det hade jag inte problem med en enda fattning - en gigantisk skillnad från sist när det var svårt för oss att få någon galopp alls och att hålla galoppen.

Efter en av fattningarna följde vi sedan fyrkanten och gick in på volterna. Vims hamnade i någon galopp där det kändes helt sjukt - som att varje galoppsteg var designat för att ryttaren ska tappa balansen och motsträvigt som f-n :p Ridläraren typ "oj det där ser... obekvämt ut? fatta igen!"
Gjorde så och fick om möjligt en ännu värre galopp. Fick tipset att stå upp, men alltså, jag fick verkligen kämpa för att vara kvar. Väldigt lite broms existerade och jag tyckte det kändes som att det gick så oerhört fort (det gjorde det inte, men definitivt fortare än de andra galopperade)
Vi ökade och minskade volten lite, det var supersvårt i den där galoppen.

Till slut fick vi äntligen gå tillbaka till trav och jag pustade ut, bara för att höra att vi skulle byta varv och fatta igen. Tänkte först att näääe vill inte. Men det blev en bättre galopp! Följsam, gick att sitta bra på. Inte så jättebromsbar men däremot formbar, bärig, framåt och bra. Vi flyttade in och ut här också, och det gick faktiskt super även om det var uppenbart att Vims gärna galopperade fortare än de andra.
Vi bytte varv två gånger till och galopperade, och galoppen blev bättre och bättre :up: Jag var dock heeelt slut när vi saktade ner sen :angel:

Travövningen bestod återigen av skänkelvikningar. Vi skulle vända upp på medellinjen och sedan skänkelvika som en "trappa". Ridläraren hade medvetet valt en ganska så enkel övning för att vi själva skulle få göra den svårare genom att rida den så exakt och precis som vi bara kunde.
Vims var en fröjd med skänkelvikningarna! Så lätt och följsam, både att gå in i sidoförande, komma ut, och sen komma in igen. Möjligen att det då och då blev svårt att komma ur och bli rak igen - men det var definitivt mitt eget fel.
Det gjorde det väldigt enkelt för mig att liksom gå in på djupet och verkligen göra övningen så exakt som det bara gick! Vims var väldigt med på noterna och gjorde jag rätt blev det verkligen super och gjorde jag fel blev det mindre bra.

Efter det gjorde vi ett gäng serpentiner, en liten galopp till, och sedan travade vi av dem.

Jag är nöjd! Det kändes i början som att det skulle bli den sämsta lektionen med Vims jag haft men det blev till slut super och gigantisk skillnad mot innan när jag ridit henne! Det finns mer att göra men vi är nära bra samarbete. Ridläraren tyckte också att det hade blivit jättebra och tyckte att jag hade fått till superfina skänkelvikningar och framför allt att jag kommit ur skänkelvikningarna på ett fint, och välgjort sätt. Det var kul att det gick så pass bra även om jag var lite förskräckt där i första galoppen där det kändes som att jag fick klamra mig fast på en raketmotor :D
 
Lektion i går på Vims!

Alltså... tillbaka till hästen som avslöjade att jag behöver träna på att rida mer effektivt. Lite nervöst :D

Hon skulle gå innan men jag märkte att hon inte kom ner med de andra hästarna, så gick ner för att borsta. Katastroflerig häst från topp till tå :nailbiting: Blev till att borsta riktigt fort och det komplicerades litegranna iom att hon är rätt känslig kring huvudet och hela huvudet var lerigt. Hon blev inte helt ren innan jag var tvungen att sadla men från att gå från doppad i lera till att det är lite lera i man, svans och på ben är ganska bra ändå :up: och så blir man lite glad av leriga hästar, märktes att hon hade haft superkul i hagen!

Satt upp och fick perfekta läder från början. Woop!
Skrittade iväg och upptäckte att här finns ingen broms. Ridläraren nämnde i förbifarten att hon inte ridits sedan fredag och varit ute i hagen sedan dess och busat. Jahaja, det förklarar saken 😅 Förklarar ochså varför Vims var lite övertaggad.
Red ungefär en miljard halvhalter tills jag kände att hon dels lyssnade på mina förhållande hjälper och dels att hon inte skulle explodera framåt om jag nuddade med skänkeln.
Sedan började jag lite smått med att rida lite böjda spår innan vi började med övningarna, och kände att Vims var väldigt överallt med sina kroppsdelar.

Första övningen var att göra tusen volt tillbaka, i början med några travsteg när man kom tillbaka till fyrkanten (hej noll broms) och sedan med galopp när man kom ut. Första fattningen blev obefintlig och ridläraren peppade mig att tänka på den effektiva ridningen och andra fattningen blev så bra att jag hamnade helt i obalans. Den här hästen kan verkligen få till det där med att fattningen ska vara i uppförsbacke. Efter det hade jag inte problem med en enda fattning - en gigantisk skillnad från sist när det var svårt för oss att få någon galopp alls och att hålla galoppen.

Efter en av fattningarna följde vi sedan fyrkanten och gick in på volterna. Vims hamnade i någon galopp där det kändes helt sjukt - som att varje galoppsteg var designat för att ryttaren ska tappa balansen och motsträvigt som f-n :p Ridläraren typ "oj det där ser... obekvämt ut? fatta igen!"
Gjorde så och fick om möjligt en ännu värre galopp. Fick tipset att stå upp, men alltså, jag fick verkligen kämpa för att vara kvar. Väldigt lite broms existerade och jag tyckte det kändes som att det gick så oerhört fort (det gjorde det inte, men definitivt fortare än de andra galopperade)
Vi ökade och minskade volten lite, det var supersvårt i den där galoppen.

Till slut fick vi äntligen gå tillbaka till trav och jag pustade ut, bara för att höra att vi skulle byta varv och fatta igen. Tänkte först att näääe vill inte. Men det blev en bättre galopp! Följsam, gick att sitta bra på. Inte så jättebromsbar men däremot formbar, bärig, framåt och bra. Vi flyttade in och ut här också, och det gick faktiskt super även om det var uppenbart att Vims gärna galopperade fortare än de andra.
Vi bytte varv två gånger till och galopperade, och galoppen blev bättre och bättre :up: Jag var dock heeelt slut när vi saktade ner sen :angel:

Travövningen bestod återigen av skänkelvikningar. Vi skulle vända upp på medellinjen och sedan skänkelvika som en "trappa". Ridläraren hade medvetet valt en ganska så enkel övning för att vi själva skulle få göra den svårare genom att rida den så exakt och precis som vi bara kunde.
Vims var en fröjd med skänkelvikningarna! Så lätt och följsam, både att gå in i sidoförande, komma ut, och sen komma in igen. Möjligen att det då och då blev svårt att komma ur och bli rak igen - men det var definitivt mitt eget fel.
Det gjorde det väldigt enkelt för mig att liksom gå in på djupet och verkligen göra övningen så exakt som det bara gick! Vims var väldigt med på noterna och gjorde jag rätt blev det verkligen super och gjorde jag fel blev det mindre bra.

Efter det gjorde vi ett gäng serpentiner, en liten galopp till, och sedan travade vi av dem.

Jag är nöjd! Det kändes i början som att det skulle bli den sämsta lektionen med Vims jag haft men det blev till slut super och gigantisk skillnad mot innan när jag ridit henne! Det finns mer att göra men vi är nära bra samarbete. Ridläraren tyckte också att det hade blivit jättebra och tyckte att jag hade fått till superfina skänkelvikningar och framför allt att jag kommit ur skänkelvikningarna på ett fint, och välgjort sätt. Det var kul att det gick så pass bra även om jag var lite förskräckt där i första galoppen där det kändes som att jag fick klamra mig fast på en raketmotor :D
Jag är så fascinerad över hur många övningar ni hinner med under en lektion! Rider du 60 minuter eller mer?
 
Blev väldigt kort lektion för mig idag. Skritta i en kvart och sen såfort vi började trava så kände jag att något var fel. Halt. Så hoppade såklart av. Vi hade inte möjlighet att byta häst för mig. Så det blev bara lite borstning och gos istället.

MEN det har kommit en ny häst till stallet som kanske kan passa mig. Så på måndag ska jag få prova honom. Kul! Hoppas han kan vara en bra matchning för mig.
 
Föresten, är det någon som postar om er ridning/hästar på instagram? Skulle gärna följa i så fall. Tycker det är kul att se andra som inte är proffsryttare.
Jag får väl på sin höjd upp en story här och var när jag lyckats lura med någon att filma, men vill man följa så heter jag samma som här!


--
Markarbete lektion idag, red Drömhästen. Även om han nog inte är MIN drömhäst, så är han väldigt fin.
Mycket häst att få ihop. Det gick bra, kom nästan ihåg att räta upp överlivet! Hade tre bommar/hinder längs ena långsidan.
Först bom - hinder - bom i bägge varven, sedan tvärtom. Hinder - bom - hinder. Avslutade med lite 5 1/2'an.
Ska hyra den här hästen för lite självständig ridning på måndag nästa vecka, det ska bli spännande!
Ska försöka fokusera på övergångar och vad jag nu kan få in från LB:1!

Ska skriva om i måndags också, när jag vikt tvätt 😅
 
Prinsessan igen i måndags alltså. Roligaste lektionen.. någonsin?
OCH det gick så himla bra :love:

Vi övade tusen miljarder övergångar, mellangångarter och ökade gångarter. Mellangalopp och ökad galopp bl.a, så jag var som en pöl gelé efteråt :rofl: Knappt ett enda byte! Och i form i galoppen och allt. Vi har kommit långt sen vår första dressyrlektion ihop.
Fick även till helt magisk mellantrav och ökad trav på volten. (Nåja, det var ju inte GP nivå på det hela, men fint blev det!)
Hittade mer stillhet i händerna också, nöjd häst, nöjd mig.

Nu väntar en del roliga grejer för mig och Prinsessan, dressyrkurs på fredag, hoppkurs måndag och självständig ridning på tisdag. Och så en privatlektion i hoppning på torsdag nästa vecka :D

Sen blir det nog ett tag med liiite rimligare mängd ridning :angel: 💸
 
Igår hade vi markarbete, väldigt basik sådan då de flesta i gruppen är speciellt inne på hoppning öht.
Men vi avslutade med att galoppera över bommar längs långsidan som sista övning.
OCH JAG VÅGADE :bump:
Visserligen gjorde jag det svårare för mig i höger varv genom att inte få till högerfattningen så tog svängen i förvänd galopp :o:laugh:
Men jag gjorde det, och jag varken fick panik, kräktes eller svimmade
Nu måste jag ju prova skutta över en upphöjd bom nästa vecka :angel1:
 
Igår hade vi markarbete, väldigt basik sådan då de flesta i gruppen är speciellt inne på hoppning öht.
Men vi avslutade med att galoppera över bommar längs långsidan som sista övning.
OCH JAG VÅGADE :bump:
Visserligen gjorde jag det svårare för mig i höger varv genom att inte få till högerfattningen så tog svängen i förvänd galopp :o:laugh:
Men jag gjorde det, och jag varken fick panik, kräktes eller svimmade
Nu måste jag ju prova skutta över en upphöjd bom nästa vecka :angel1:
Woop! från en hopprädd till en annan - BRA jobbat :bump::banana:
 
Hade en underbar (sista?) ridlektion i torsdags. Självständig uppvärmning som vanligt och hästen kändes pigg och mjuk. Sedan följde en handfull övningar som vi bara gjorde max två gånger i varje varv. I skritt volt tillbaka med skänkelvikning till spåret. Här var hon lite långsam i början och ovillig att flytta, men det blev bättre. Sedan någon bakdelsvändning och sen trav, vända rätt upp, skänkelvikning åt ena hållet, rakriktning och skänkelvikning åt andra hållet. Fick fin form och lyckades bra andra gången. Sedan öppna på långsidan. Fick inte in bogen första gången men jobbade jättemycket på det och fick till det andra gången och i andra varvet. Sedan skulle bakdelen in och vi lyckades med det, inte så många steg men ridläraren berömde och sa att det räcker med några steg. Likadant i andra varvet. Sedan en galoppövning som gick ut på att rida rakt innanför spåret. Fick lite problem första gången och parerade mer med ledande tygeltag och ytterskänkel nästa gång och fick beröm för det. Gick superbra i andra varvet. Och sist vår paradgren med förvänd galopp i en båge först i svåra varvet, men det gick lätt och sist i lätta varvet då jag bara satt och log! Sedan avtravning av mycket mjuk och fin häst.

Sedan katastrofen dagen efter, då jag blev yr och illamående under ridpasset. Lyckades hoppa av och få in hästen i stallet men blev sedan sittandes, yr, ur balans och kräkandes. Har nu fått diagnosen som lyder flera små blodproppar i hjärnbryggan. Får inte köra bil och kommer inte vara tillbaka på hästryggen på ett tag.
 
Hade en underbar (sista?) ridlektion i torsdags. Självständig uppvärmning som vanligt och hästen kändes pigg och mjuk. Sedan följde en handfull övningar som vi bara gjorde max två gånger i varje varv. I skritt volt tillbaka med skänkelvikning till spåret. Här var hon lite långsam i början och ovillig att flytta, men det blev bättre. Sedan någon bakdelsvändning och sen trav, vända rätt upp, skänkelvikning åt ena hållet, rakriktning och skänkelvikning åt andra hållet. Fick fin form och lyckades bra andra gången. Sedan öppna på långsidan. Fick inte in bogen första gången men jobbade jättemycket på det och fick till det andra gången och i andra varvet. Sedan skulle bakdelen in och vi lyckades med det, inte så många steg men ridläraren berömde och sa att det räcker med några steg. Likadant i andra varvet. Sedan en galoppövning som gick ut på att rida rakt innanför spåret. Fick lite problem första gången och parerade mer med ledande tygeltag och ytterskänkel nästa gång och fick beröm för det. Gick superbra i andra varvet. Och sist vår paradgren med förvänd galopp i en båge först i svåra varvet, men det gick lätt och sist i lätta varvet då jag bara satt och log! Sedan avtravning av mycket mjuk och fin häst.

Sedan katastrofen dagen efter, då jag blev yr och illamående under ridpasset. Lyckades hoppa av och få in hästen i stallet men blev sedan sittandes, yr, ur balans och kräkandes. Har nu fått diagnosen som lyder flera små blodproppar i hjärnbryggan. Får inte köra bil och kommer inte vara tillbaka på hästryggen på ett tag.

Fy vad otäckt! Ta hand om dig ❤️
 
Sedan katastrofen dagen efter, då jag blev yr och illamående under ridpasset. Lyckades hoppa av och få in hästen i stallet men blev sedan sittandes, yr, ur balans och kräkandes. Har nu fått diagnosen som lyder flera små blodproppar i hjärnbryggan. Får inte köra bil och kommer inte vara tillbaka på hästryggen på ett tag.
Åh nej låter jätteotäckt hoppas du får god vård och stöttning i detta :heart Ta hand om dig.
 
Red privatlektion i går, den här gången tillsammans med en kompis så det blev en timme.
Mycket skritt, tempoväxlingar och övergångar, sen galoppfattningar där vi skulle välja innan fattning var vi ville göra avbrottet.
Sen red vi serpentindelen i LC2 och galoppfattningarna i det programmet.
Jag har ju anmält mig till klubbdressyren på söndag.
Så nu har vi en plan för galopp-delen iallfall :rofl:
Fick till några riktigt bra högerfattningar, och jag börjar fatta vad som krävs.
Nu är det hopplektion i morgon och kortkurs på fredag. Så det kanske är ganska bra vi har Teori nästa veckan :p:laugh:
 
Ridit Prinsessan en hel massa i helgen :love:
Dressyr i fredags, gick bra men hennes sadel är sådär.. klämmer eller iaf gör så att jag klämmer, inte populärt!

Självständigt igår och idag, hon gick som en DRÖM.
Hoppning igår, aldrig känt mig så trygg på en häst :heart
Jag bedömde dock avståndet fel en gång och hamnade på halsen. Hoppade snabbt av och snabbt upp igen, så fick vi komma igen på en gång. Då red jag ordentligt och allt gick bra :D

Tanken är privatlektion på torsdag, men bara utebanan ledig. Så får se vad vädret säger!
 
Fick rida den nya hästen igår. Magic heter han. Lite liten för mig. Men betydligt bättre match än dom andra jag ridit. Kände att jag faktiskt fick rida och inte bara åka häst, eller vara rädd. Han hade lite motor själv men var inte jättelätt att samla ihop. Fick öva lite förberedelser till galoppombyte (galopp, snett igenom med några travsteg på mitten, galopp) vilket var väldigt kul och gick bra. Kändes så mycket bättre än det gjort senaste veckorna :)
 
Har börjat rida lite igen men trav och galopp fungerar för närvarande inte med min skada så håller mig mest till skritt och tölt . Red privatlektion igår jobbade mycket med tölten då hästen jag rider lätt hamnar i grisepass d.v.s dålig tölt med passtakt. Så vi jobbade mycket med med att tänka mot travtakt och sen försiktigt gå upp i tölt och så fort han gick över i dålig tölt bryta av och börja om..

Var en bra lektion till uppvärmning jobbade jag på volt med öppna och sluta och att få honom att komma fram till bettet.. Mycket jobb med att få honom på yttertygeln och ganska lös innertygel och få honom att länga sig. Blev nöjd. En privatlektion till på fredag har jag bokat då ska vi fortsätta att jobba med detta. Det känns bra!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 335
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 247
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp