Ridskoleryttare

Sits&Inverkanskurs i dag, hoppas det går bättre än förra veckan då jag hade noll energi.
Idag har jag mest lite träningsvärk och ont i hälen efter gårdagens Tabata, hälen påverkar dock inte ridningen.
 
Skulle ha lektion idag. Men när vi började trava så märkte vi att hon var halt på ett framben. Inte samma häst som var halt för någon vecka sen... Så det var bara att hoppa av. Erbjöds att dom snabbt skulle fixa iordning en annan häst åt mig. Men eftersom jag inte hade tid att stanna längre än planerad lektionstid så kändes det onödigt. Skulle bara precis hinna värma upp ändå. Så det blev att se på när min lektions kompis (70 år och precis börjat rida för ett halvår sen!) red, lite extra gos och borstning istället.

Men känner verkligen hur jag tappat självförtroendet helt i ridningen nu. Är spänd och nervös oavsett vilken häst jag rider... vet inte vad jag ska göra åt det.
 
Sits&Inverkanskurs i dag, hoppas det går bättre än förra veckan då jag hade noll energi.
Idag har jag mest lite träningsvärk och ont i hälen efter gårdagens Tabata, hälen påverkar dock inte ridningen.
Ridningen gick kanon, fick kommentaren det såg helt annorlunda ut mot veckan innan.
Tog ca 40 min få loss honom men sen blev han så där extremt känslig för hjälperna som ger lite mig skräckblandad förtjustning :D
Fick också kommentar från en i gruppen att han sett jättefin ut :love:


Stannade kvar kollade när han gick lektionen efter (inte direkt efter min utan han stod i stallet en timme) och ja han är svårriden. Det är en ganska tung lång häst, extremt bekväm, samtidigt väldigt känslig och expert på stänga av hjälperna om du tjatar.
 
Skulle ha lektion idag. Men när vi började trava så märkte vi att hon var halt på ett framben. Inte samma häst som var halt för någon vecka sen... Så det var bara att hoppa av. Erbjöds att dom snabbt skulle fixa iordning en annan häst åt mig. Men eftersom jag inte hade tid att stanna längre än planerad lektionstid så kändes det onödigt. Skulle bara precis hinna värma upp ändå. Så det blev att se på när min lektions kompis (70 år och precis börjat rida för ett halvår sen!) red, lite extra gos och borstning istället.

Men känner verkligen hur jag tappat självförtroendet helt i ridningen nu. Är spänd och nervös oavsett vilken häst jag rider... vet inte vad jag ska göra åt det.
Vad är det, tror du, som gör att du blir nervös/spänd? Är det kroppsligt eller mentalt eller båda två?
 
Lektion i går på Krullen. Jag har fått mer utmaningar av ridläraren efter i dag :p

Gick rätt bra att sitta upp igen. Två gånger gick han iväg men tredje gången stod han som ett ljus och efter att jag kom upp gav jag honom massa kli. Han fäller så det var extra mysigt. :)

Vi skrittade ut en lite längre slinga den här gången, med mer trav, klättring och en brant nedförsbacke. Krullen är, även om han är en ängslig och svättig, en rätt trevlig häst för uteritt. Den här gången blev han rädd för: en människa som stod bland andra människor som inte var farliga, en gren, ett rådjur, en vattenpöl bland massa andra vattenpölar, en sten, och några andra oklarigheter.

Den här gången red vi direkt till ridhuset då temperaturen verkligen hade droppat ner och det börjat dugga. Tror det var 8 grader när vi satt upp och 1 grad när vi red in.
Började direkt med övningar iom att vi ju redan ridit fram dem ute (min favorit). Först gjorde vi ett antal volt tillbaka. Krullen kändes rätt så fin redan från början förutom i vänstersvängen, där kände jag att det tog emot lite hos honom, men jag guidade honom in i böjningen och då blev det toppen.
Sedan kom vi fram i trav och övade på att rida skillnader kort trav, arbetstrav, och ökad trav. Efter det jobbade vi med att öka och minska på steglängd. Hela tiden kändes Krullen superfin, och jag kunde länga tygeln jättetidigt och vi hittade bra till stöd i tygeln trots att han fick väldigt lång tygel. Dessutom tror jag att han tog de längsta stegen han någonsin har gjort med mig på! Han är ju väldigt mycket för att gå som en symaskin och krulla ihop sig annars.
Duktiga Krullen!:love:
Förutom att öva skillnader och steglängder red vi även ett gäng volter.

Efter det gick vi in på två volter och red samma övning som sist, att man självständigt fick byta om volt, de små volterna vid a och c. Först i trav och sedan lade vi till fattningar.
Som vanligt på Krullen fick jag fina fattningar med bra galopp när jag gjorde rätt, och ingen fattning eller fattning med usel galopp när jag gjorde fel. Tror det bara blev fel en gång dock, och jag och Krullen lattjade på rätt lätt och ledigt i övningen. Han var väldigt mentalt med mig, och så länge min kropp var med hans fick vi den där kentaurkänslan som är så härlig. Man vet liksom inte var ens kropp börjar och slutar, och allt man tänker bara överförs in i hästkroppen.

Efter det gjorde vi så att vi bara galopperade på fyrkanten. Vi skulle försöka länga galoppen så mycket vi bara kunde på långsidorna. Det blev precis som jag tänkte mig, när jag var rätt positionerad och avspänd i ridningen så fick vi lååååånga språng med massa fart. När jag hamnade lite fel eller spände mig litegrann spände sig Krullen och återgick till krullande och mindre steg.
Vi fick även avbrott i galoppen vid kortsidorna. Jag tror att det till 100% berodde på mig, och 10% på Krullen. Jag vet ju att jag måste rida 110% rätt på Krullen för att han ska lyckas göra saker man ber honom om, och där failade jag ganska hårt.
Däremot är jag väldigt nöjd med att jag fick fram honom så fint när vi synkade. Det kändes/märktes på honom att han tyckte det var skönt både kroppsligt och mentalt.

Sedan avslutade vi med serpentiner i trav, och där var Krullen och jag tillbaka i kentaurstämningen. Skrittade av självständigt, men jag ville som vanligt att det aldrig skulle ta slut.

Efteråt pratade jag med ridläraren som sa att det händer något med mig när vi ska galoppera. Helt rätt - jag har ju varit väldigt galopprädd under lång tid och det är bara 3 år sedan jag helt övergav mantag i fattningarna på hästar jag var lite osäker på. Galoppen är min svåraste gångart, och fattningarna är mitt svåraste moment.
Hon berättade att hon tycker att jag rider så väldigt fint nu i skritt och trav, stilla och följsam och trevlig och tydlig för hästen att jobba med. Dessutom har hon sett att min nya effektiva sida har utvecklats bra och gett fina resultat. Men sen kommer fattningen och då spänner jag mig, överrider lite och hamnar fel. Under galoppen tycker hon att jag allt oftare ramlar tillbaka till det där stilla och följsamma och kan rida galoppen bra. Men att jag tappar det om något litet krångel sker med hästen eller om en förändring ska ske.
Man märkte det rätt tydligt nu på lektionen ju. Och på Krullen får man tydliga kvitton på när det är det minsta fel med vad man gör. Det är inte så att jag spänner mig katastrofmycket, det märker man ju när jag rider andra hästar som inte är lite superkänsliga som Krullen.
Så nu har jag fått en ny utmaning från ridläraren. Fattningarna ska bli mer "whatever" för mig. Hon tyckte jag skulle börja med att försöka komma ifrån att planera fattningarna så himla mycket eller tänka på dem utan bara litksom fatta utan att det är en stor deal. Sedan blir nästa steg att förbereda min egen kropp på att det blir fattning genom att slappna av.
Spännande. Jag har känt att det här är något jag borde ta tag i länge. Det blir kul! :D
 
Äntligen tillbaka till ridningen igår.
12dagars uppehåll, men kändes som MINST en månad 😅

Fick rida Prinsessan, har verkligen blivit min lilla hjärtehäst i stallet.
Vi hade premiär på stora utebanan, typ 35x80 jämfört med 20x40 ridhuset. Så mycket space!

Skrittade fram runt stallet, och hade sedan ganska fri ridning. Mest känna på utebanan och låta hästarna få sträcka ut lite.
Reglera tempo, men det min häst var så lugn, så inga problem där.
Jag fokuserade på rakriktning i galoppen. Nåja, först och främst att inte byta galopp, och vara snabb nog på hjälperna när jag känner att hon är på väg.

Det gick ändå hyfsat. 90% av gångerna förekom jag, så vi behöll en bra rätt galopp. Det krävs lite extra ställning och drivning med ytterskänkeln. Detta krävs hela tiden, men extra när hon vill byta. Försökte också komma ihåg att tänka att ha axlarna/överlivet lite vänt inåt, men blicken rakt fram, det brukar hjälpa bra. Och samtidigt minska hennes ställning inåt.

Fick också till ett par klockrena byten, när jag försökte lägga om skänkeln lite smidigt, men har så otroligt klistriga ridbyxor att jag typ fastnade och gav fel hjälper istället :rofl:

Traven blev riktigt fin, fick till bra och stabil längning av steget utan att tappa formen också.
Väldigt nöjd!

Imorgon är det markarbete, hoppas få rida vidare på Prinsessan :heart
 
Ny instruktör igår (ja jag har känt henne i +20 år men första gången jag red för henne)
Utbildad ridlärare, C-tränare och msv-domare.
Först lösgörande arbete i alla gångarter, sen öppna i skritta och trav. Både längs med spåret och på meddelinjen.
Grymt avslöjande att både häst och pilot är väldigt oliksidiga :rofl:
Men fick mycket positiv feedback och beröm.
 
Markarbete igår, gick bra.
Övertaggad häst på sista linjen så jag fick hästhuvud planterat på näsan.
Men det gick bra! Fick komma en extra gång på linjen som gick lite mindre hetsigt till.

Vi var väldigt många, tycker det är synd att det ofta känns som att det luckras på antal deltagare, och vilken nivå man ska ligga på för att vara med i vissa grupper. Får väl se hur det utvecklar sig.

Fick fina ord om hur jag rider både dagens häst (bruna drömvalacken) och Prinsessan efter lektionen, väldigt kul att höra :)
 
Markarbete igår, gick bra.
Övertaggad häst på sista linjen så jag fick hästhuvud planterat på näsan.
Men det gick bra! Fick komma en extra gång på linjen som gick lite mindre hetsigt till.

Vi var väldigt många, tycker det är synd att det ofta känns som att det luckras på antal deltagare, och vilken nivå man ska ligga på för att vara med i vissa grupper. Får väl se hur det utvecklar sig.

Fick fina ord om hur jag rider både dagens häst (bruna drömvalacken) och Prinsessan efter lektionen, väldigt kul att höra :)
Vi har 8 elever i vanlig grupp och 6 i specialgrupp och kortkurser, hur många har ni?
 
Vanlig grupp mellan 7-10, specialgrupper ska vara 6 tror jag.
Tex markarbetet på onsdagar ska vara max 6, men vi var 8. Börjar ju spela roll när den bara är 45min dessutom. 🤔
45 min är kort, okey när man är nybörjare, men inte när man börjat komma upp på nivå.
 
45 min är kort, okey när man är nybörjare, men inte när man börjat komma upp på nivå.
Funkar (oväntat) bra på dessa grupper, de är intensiva och to the point, däremot märks det ju då ännu större skillnad när det fylls på med deltagare.

Dock är detta två ”öppna” grupper á 45min som man kan anmäla sig till, finns en markarbete och en dressyr. Ska enligt schemat ha maxgräns på deltagare men ja.. det märks när den inte följs 😅

Ordinarie vuxenlektioner är 60min, där är vi ca 7-10st (oftast runt 8).
 
Vad är det, tror du, som gör att du blir nervös/spänd? Är det kroppsligt eller mentalt eller båda två?
Tror att jag blev rädd när jag red den lite nerviga hästen, lite för länge. Kände inte att jag hade kontroll och att hon kunde hoppa iväg när som helst. Så vande mig liksom vid att sitta och känna mig osäker. Sen red jag den gamle trötte killen på stora ridbanan som ligger lite mer öppet. Burk kom flygande precis när vi skulle gå förbi en traktor = han hoppade till. Väldigt liten reaktion som jag inte alls hade blivit rädd av annars. Men då kändes det som om jag inte kunde lita på någon av hästarna. Försöker verkligen att andas med magen och sitta djupt, men kommer på mig själv med att hålla andan och spänna hela kroppen.


Aja hade gubben senaste lektionen också. och då gick det mycket bättre. Eftersom han inte orkar arbeta så mycket så försökte jag använda timmen till att slappna av och jobba med mig själv lite mer än med honom. Kändes åtminstone bra när jag hoppade av.

Satt också och tittade på när en av ridlärarna red Angi (den lite nerviga hästen). Hon kan verkligen gå fint när någon duktig rider! Ska bli kul att se henne på tävling nästa helg!
 
Tror att jag blev rädd när jag red den lite nerviga hästen, lite för länge. Kände inte att jag hade kontroll och att hon kunde hoppa iväg när som helst. Så vande mig liksom vid att sitta och känna mig osäker. Sen red jag den gamle trötte killen på stora ridbanan som ligger lite mer öppet. Burk kom flygande precis när vi skulle gå förbi en traktor = han hoppade till. Väldigt liten reaktion som jag inte alls hade blivit rädd av annars. Men då kändes det som om jag inte kunde lita på någon av hästarna. Försöker verkligen att andas med magen och sitta djupt, men kommer på mig själv med att hålla andan och spänna hela kroppen.


Aja hade gubben senaste lektionen också. och då gick det mycket bättre. Eftersom han inte orkar arbeta så mycket så försökte jag använda timmen till att slappna av och jobba med mig själv lite mer än med honom. Kändes åtminstone bra när jag hoppade av.

Satt också och tittade på när en av ridlärarna red Angi (den lite nerviga hästen). Hon kan verkligen gå fint när någon duktig rider! Ska bli kul att se henne på tävling nästa helg!
Hoppas du kan komma över rädslan :heart Kanske är gubben inte så illa ändå, och kan hjälpa dig bli lite "modigare", så kommer själva utvecklingen senare.

Fattar att det kan vara svårt när det är så pass olika hästar och de liksom är så olika varandra.
 
Har sån häst/stall/ridabstinens! Har bara varit i stallet en gång på 3 veckor nu och det blev ett kort besök för jag blev erbjuden skjuts hem som jag accepterade i stället för att behöva ta bussen.

Skänkte bort gårdagens dressyrlektion för jag är inte redo än och jag har ju lånat ut hästen på foder så jag kan ju inte räkna med att få låna henne och jag hade inte hunnit dit med buss heller. Nästa vecka ska vi ha teori och då har jag tänkt ta mig dit.
 
Hoppkurs i lördags!
De hade ändrat om lite, och lagt till en extra grupp. Så vi red sist, väldigt härligt att inte känna någon tidspress ifall de andra grupperna blivit sena eller liknande.

Red Prinsessan, som vanligt magisk.
Jag får verkligen känslan att om man gör henne trygg så ger hon 110% tillbaka :heart
Har också insett att det finns en gemensam nämnare för de gånger vi stannat, eller det blivit fel. Det är bara när jag försöker trycka av henne stort, då säger hon "Nej tack, du har ju ingen koll". Hon löser att komma lite nära jättefint.
Iofs är det trevligt att det är samma sak som jag gör tokigt, att försöka trycka av henne stort kan jag ju faktiskt sluta med.
På våra typ 50cm är det inte direkt några problem att hamna lite för nära.

Sen ska jag ju lära mig att lägga henne mer rätt, så vi slipper det också, men det kommer 😅

Så vi hoppade först lite olika linjer och övade som vanligt på att reglera galoppsprången mellan. Både korta upp för att få plats med ett extra, och hoppa "vanligt".
Som sista grej höjde vi till 70cm (som jag ska hoppa på klubbtävlingen) och hoppade bana! 9 språng. Så otroligt roligt!
Trodde höjden skulle vara lite läskig, men det var inga problem när det väl var dags.

Dock hamnade jag på andra sidan en liten oxer utan häst, just där jag försökt trycka av henne tidigt. Så hon stod i hindret och såg ut att sucka åt mig, och jag låg på marken med hennes träns. 😅
Men det gick bra, och vi fick rida om. Sen gjorde jag exakt samma sak på ett räcke, så hon stannade, men då lyckades jag sitta kvar iaf.

Fick rida klart och sedan ta sista 6 sprången igen. Då lyckades jag, tillslut, att bara rida med i bra tempo och inte hålla på och fiffla så mycket. Det gick perfekt :heart

Men är ändå glad att vi har lyckats få till en privatlektion på torsdag, inför hopptävlingen på lördag.
Så kan jag öva på att rida med bara.
 
Fredagens lektion gick bra, lyckades med att hålla igång galoppen längre än tidigare. Lyckades även komma till ridning tidigare. Sen red vi mest skänkelvikningar större delen av lektionen.
Mest nöjd med galoppen, även om högerfattningen blev på extremt dubbla spår. Men ibland måste man överdriva för att det inte ska bli fel.
 
Fick rida Magic idag. Trotts att han ska tävlas i helgen. Han är den nya lite yngre hästen som jag faktiskt tycker är riktigt rolig att rida. Får RIDA samtidigt som han inte är så hoppig som Angie. Så vi hade en riktigt trevlig lektion. Fick fin form i skritten till slut, men så snart vi travade och galopperade så blev det lite sisådär. Men men hade trevligt i alla fall och kände mig inte rädd. Trotts att det var "varnings övning" (motsvarande hesa Fredrik + varnings sms som skickades till alla me tillhörande siren ljud) mitt i passet. Han brydde sig inte det minsta om tutandet:heart. Hoppas att jag kommer få rida honom mer!
Men önskar att min ridlärare skulle ge mig mer instruktioner under passen. Känner att jag får rida väldigt mycket "fritt" och att jag inte lär mig speciellt mycket på grund av det. Är alltid så nervös att behöva ta upp saker jag är missnöjd med! Ska bara fundera ut hur jag ska ta upp det på ett trevligt sätt så ska jag ta och prata med henne.
 
Jag funderar på en sak med mitt ridabonnemang. Under vårterminen är det 25 lektioner, varav fyra teorilektioner.

Nästa vecka ligger tredje teoripasset för vårterminen. Man ska anmäla sig om man vill komma på teorin men det står också att "vid för få anmälda ställs teorin in". Jag tror dock inte den ställs in, men om jag anmäler mig och teorin blir inställd, då har ju jag betalat för en lektion jag inte fått 🤔 Nästan så jag känner att jag måste fråga på ridskolan om det här. För mig är det viktigt att utnyttja alla lektioner jag betalat för. Det är nästan en principsak. Jag åkte ju till och med på den teorin som egentligen kändes som jag redan hade full koll på...
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 300
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp