Bukefalos 28 år!

Ridterapi!

P

plura

Jag undrar om det är någon som vet var man kan läsa om ridterapi. Vet att det ska finnas en distansutbildning uppåt landet, men kan inte hitta den. Är det någon som vet??
 
Sv: Ridterapi!

Ridterapi används på vissa behandlingshem, eftersom det har visat sig att hästar har en positiv :) inverkan på dessa ungdomar som bla har missbruk eller psykiska problem. Men det är ingen här som vet något om var man kan läsa det någon stanns och vad man behöver för förkunskaper.... :confused:
 
Sv: Ridterapi!

Tror att det stod om det i Ridsport. De annonserade ut att den utbildingen skulle starta, den låg någonstans uppåt landet. Kollade på internet adressen som stod i annonsen, eftersom jag tyckte att det verkade spännande. Men kursen vände sig enbart till yrkesgrupper som psykologer, sjuksköterskor osv med flerårig yrkeseffarenhet. Så det var ju inget förr mig, ännu iallafall. Vet tyvärr inte vart du kan få mer info, kanske Svenska ridsportförbundet kan hjälpa dig?
Lycka till.
 
Sv: Ridterapi!

Tack för svaret, ska försöka söka vidare där....
 
Sv: Ridterapi!

jag har nyheter från handikappkonsulenten!

Dels att hon skall prata me dde som förestår ridterapiutb uppåt landet nu i veckan tror jag det var.. och...i katrineholm den 22 skall det vara ett stort semnarie(specialinbjudna,attans också..) om just handikappridning o kansk emöjligeheten att sätta uppett stort centra för dte där(eller så..)

försök få tag på Helena hagberg efter dte så skal vi se vad hon ka n komma fram till...

jagundrar om jag inte skall föröska få henne att posta här också så vi kan hålla suppdaterade..vad jag vet det enda forumet i landet för handikappridning...

Thina
 
Sv: Ridterapi!

Hej, i höst börjar en distansutbildning i ridterapi på mitthögskolan om 30 poäng. För att vara behörig krävs det grudläggande behörighet (gymnasie) samt att du har en utbildning som sjukgymnast, socionom, behandlingsassistent eller liknande (vet ej exakt vilka fler yrkesgrupper som är aktuella). Om du inte har en sådan utbildning får du behörighet genom fem års yrkeserfarenhet inom vårdsektor. Du måste även kunna rida ett dressyrprogram Lätt C godkänt och ha tillgång till häst på hemorten. Utbildningen går under rehabiliteringskunskap. Hoppas att det här kunde vara till någon hjälp.
 
Sv: Ridterapi!

Behörighetskraven är de som står i inlägget ovan men det går också bra med minst gymnasie, högskolestudier om minst 40p eller arbetslivserfarenhet inom områdena psykologi och/eller pedagogik.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridterapi!

Okej!!
Tack för svaret...
Det verkar helt klart intressant
 
Sv: Ridterapi!

Lätt C godkänt på tävling? Då är ju jag körd med min häst iaf... ;) Jag antar att det räcker att man visar på att man klarar av att rida hästen på likvärdig eller högre nivå utan att bli bedömd av dressyrdomare?

Kul att det sätter igång en utbildning iaf! Dessa 30 poäng, går de över ett år, eller hur läser man dom? Dröjer ju ett tag innan jag tänkt läsa (går bara andra terminen på sg än så länge..), men lika bra att kolla upp redan nu.
 
Sv: Ridterapi!

Det går bra med ett intyg från tränare/instruktör som kan intyga att du klarar av att rida ett godkänt LC dressyrprogram. Utbildningen går över tre terminer, 10 poäng per termin = halvtid.
 
Sv: Ridterapi!

Har de satt ut någon information om utbildningen nånstans? Jag kan inte hitta nåt på Mittuniversitetets hemsida.
 
Sv: Ridterapi!

Du kan beställa Mittuniversitetets utbildningskatalog på hemsidan och där står det utförligt om utbildningen.
 
Sv: Ridterapi!

Okej! De sa i höstas att de skulle lägga ut info på hemsidan i januari, men jag har inte sett nåt. Får beställa katalogen då! Tack.
 
Sv: Ridterapi!

Ja jag har också letat där men tydligen har de inte lagt ut något. Man får hoppas att tillräckligt många är intresserade av att gå den så att det verkligen blir av.
 
Sv: Ridterapi!

Det var många intresserade när det hölls konferens i Östersund i höstas. Dessutom vill flera som idag jobbar med ridterapi gå utbildningen, så jag tror det blir många sökande.
 
Sv: Ridterapi!

Det låter bra! Var på väg till konferansen i Östersund men tyvärr sa stadsdelen där jag arbetar nej i sista stund pga dålig ekonomi. Det var tråkigt såklart men kommer utbildningen igång så blir man glad.
 
Sv: Ridterapi!

Okej är det någon som har hört mer om utbildningen???
 
Sv: Ridterapi!

Jag kollade in utbildningen idag och den finns att hitta på Mitthögskolans hemsida under distanskurser/rehabilitering. :)
Jag och en annan tjej skrev vårat specialarbete på universitetet om ridning som rehab/habilitering. Sen har jag skrivit lite här borta i Irland om Animal Assisted Therapies och Animal Assisted Activites. Finns utbildningar i England. Detta ämne stort i USA också.
Sök på detta och det finns mycket att läsa.
Jag hoppas så småningom kunna utbilda mig, men kravet på dressyr kan bli lurigt. :eek:
 
Sv: Ridterapi!

Jag har mer problem med kravet på en annan utbildning eller arbetslivserfarenhet. hade jättegärna gått den där kursen!
 
Sv: Ridterapi!

Hej!
såg era inlägg och frågor om ridterapiutbildningen. jag är med i den första "kullen" så om ni undrar något om utbildningen kan jag gärna svara på frågor/
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 145
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Finns det någon som jobbar på Assemblin? Eller vet om de har någon form av central larmcentral? Och var den i så fall ligger? De har ju...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp