Jag är inte välkommen någonstans

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver jobbansökningar men blir aldrig kallad till intervju. Jag känner mig fullständigt utrangerad från arbetsmarknaden och vet inte vad jag ska göra för att få jobb. Jag önskar att jag kunde utbilda mig men den vägen är stängd för mig. Det finns inga utbildningar här som jag vill gå och alla distansutbildningar jag kikat på kräver resor i alla fall för att några dagar ska vara på plats. Och det går ju inte. Och de utbildningar jag vill gå egentligen är utom räckhåll då det kräver att jag tillfälligtvis bosätter mig 60 mil härifrån. Vilket är omöjligt. Trädgårdsutbildningen jag gick för några år sedan var en arbetsmarknadsutbildning som gavs för att det saknades utbildad personal i branschen. Jag fick godkänt i samtliga ämnen, blev godkänd i tcyk 1,2 och 3, samt beskärning. Toppomdömen från mina praktikplatser. Och nu jobbat två säsonger. Men nu är jag inte vatten värd längre. För jag orkar inte heltid. Och så har jag blivit gammal.

Hur fan tar man sig ur ett sånt här låst läge?
 
Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver jobbansökningar men blir aldrig kallad till intervju. Jag känner mig fullständigt utrangerad från arbetsmarknaden och vet inte vad jag ska göra för att få jobb. Jag önskar att jag kunde utbilda mig men den vägen är stängd för mig. Det finns inga utbildningar här som jag vill gå och alla distansutbildningar jag kikat på kräver resor i alla fall för att några dagar ska vara på plats. Och det går ju inte. Och de utbildningar jag vill gå egentligen är utom räckhåll då det kräver att jag tillfälligtvis bosätter mig 60 mil härifrån. Vilket är omöjligt. Trädgårdsutbildningen jag gick för några år sedan var en arbetsmarknadsutbildning som gavs för att det saknades utbildad personal i branschen. Jag fick godkänt i samtliga ämnen, blev godkänd i tcyk 1,2 och 3, samt beskärning. Toppomdömen från mina praktikplatser. Och nu jobbat två säsonger. Men nu är jag inte vatten värd längre. För jag orkar inte heltid. Och så har jag blivit gammal.

Hur fan tar man sig ur ett sånt här låst läge?
Har du testat att se om det finns intresse för hjälp med beskärning/annat trädgårdsarbete där du bor? Det kan kanske vara något att ha som lite extraknäck? Det finns många som vare sig vill eller orkar - eller har kunskapen för den delen - att hålla trädgården i ordning, och som säkerligen skulle betala en liten slant för att någon skulle hjälpa dem. Då kan du ju dessutom hålla arbetet på den nivå du önskar.
 
Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver jobbansökningar men blir aldrig kallad till intervju.

Hur fan tar man sig ur ett sånt här låst läge?

Men om man läser en del av dina inlägg här så har jag uppfattat att du inte gillade det jobbet heller? eller va du bara trött?

Jag tänker som så att om du inte trivdes att ha det arbetet så kanske arbetsgivaren märkte det?
 
Men om man läser en del av dina inlägg här så har jag uppfattat att du inte gillade det jobbet heller? eller va du bara trött?

Jag tänker som så att om du inte trivdes att ha det arbetet så kanske arbetsgivaren märkte det?
Jobbet var ok, men jag hade inget liv utanför jobbet, trots anpassning. Jag hade behövt jobba mindre helt enkelt.

Jag ser tre anledningar till att jag inte är välkommen tillbaka i år. 1. Jag blev deltidssjukskriven från mitten av juli och säsongen ut, förra året. 2. Jag har inte röjsågskort, vilket de kräver i år. 3. Jag är inte tillgänglig på 100%.
 
Jobbet var ok, men jag hade inget liv utanför jobbet, trots anpassning. Jag hade behövt jobba mindre helt enkelt.

Jag ser tre anledningar till att jag inte är välkommen tillbaka i år. 1. Jag blev deltidssjukskriven från mitten av juli och säsongen ut, förra året. 2. Jag har inte röjsågskort, vilket de kräver i år. 3. Jag är inte tillgänglig på 100%.
Då är det ju inte att du inte är välkommen utan att du inte uppfyller kraven. Sjukskrivningen rår du inte för, röjsågskort kan du ta, svårare dock att du inte kan jobba 100% om det är en heltidstjänst som är utlyst.
 
Jobbet var ok, men jag hade inget liv utanför jobbet, trots anpassning. Jag hade behövt jobba mindre helt enkelt.

Jag ser tre anledningar till att jag inte är välkommen tillbaka i år. 1. Jag blev deltidssjukskriven från mitten av juli och säsongen ut, förra året. 2. Jag har inte röjsågskort, vilket de kräver i år. 3. Jag är inte tillgänglig på 100%.
Om röjsågskort är ett krav som du inte uppfyller så kan du ju inte få jobb där. Vill du ha jobb där kan du ju kontakta dem och fråga om det finns möjlighet att få jobba om du fixar röjsågskort innan jobbstart?
 
Då är det ju inte att du inte är välkommen utan att du inte uppfyller kraven. Sjukskrivningen rår du inte för, röjsågskort kan du ta, svårare dock att du inte kan jobba 100% om det är en heltidstjänst som är utlyst.
Tycker ju att jag har så goda meriter i övrigt att de kunde ha överseende med att jag saknar röjsågskort. Det är ju inget som behövts tidigare, så jag begriper inte varför de kräver det i år.
 
Tycker ju att jag har så goda meriter i övrigt att de kunde ha överseende med att jag saknar röjsågskort. Det är ju inget som behövts tidigare, så jag begriper inte varför de kräver det i år.
Det kanske är en säkerhetsaspekt för deras del, att det ska finnas dokumenterat att de anställda har den efterfrågade kunskapen? Kanske en försäkringsfråga?

Det finns många arbeten där det inte räcker att man själv säger att man har kunskap/erfarenhet, utan det måste finnas dokumenterat.
 
Om röjsågskort är ett krav som du inte uppfyller så kan du ju inte få jobb där. Vill du ha jobb där kan du ju kontakta dem och fråga om det finns möjlighet att få jobba om du fixar röjsågskort innan jobbstart?
Jag hinner inte få röjsågskort före nästa vecka. Och jag är livrädd för att de på en sådan utbildning bara kommer prata om olyckor och skador, så som de gjorde på motorsågsutbildningen. Den utbildningen klarade jag inte av att fullfölja p.g.a. detta.
 
Tycker ju att jag har så goda meriter i övrigt att de kunde ha överseende med att jag saknar röjsågskort. Det är ju inget som behövts tidigare, så jag begriper inte varför de kräver det i år.
Fast vad du tycker och vad de har som krav är ju två helt skilda saker. Om de kan hitta personal som uppfyller kraven så går de vidare, undantaget hade varit om det var svårt att få tag på personal och det hade gått att lösa ändå. Arbetsuppgifterna kan ha utökats till att kunna köra röjsåg.

Vill du ha ett sånt jobb får du skaffa kortet. Det är ju som att söka ett jobb med krav på körkort och man inte har något, då får man fixa det om man vill ha jobbet.
 
Men sökte du jobbet då? Du skriver att du inte blev kontaktad.

Söker man ett jobb som man haft innan så kan man ju från start, när man söker, ta upp en diskussion om sina eventuella begränsningar. Och att uttrycka det som man "inte är välkommen" låter lite väl känslomässigt om det handlar om att man faktiskt inte uppfyller kraven för tjänsten.
 
Jag hinner inte få röjsågskort före nästa vecka. Och jag är livrädd för att de på en sådan utbildning bara kommer prata om olyckor och skador, så som de gjorde på motorsågsutbildningen. Den utbildningen klarade jag inte av att fullfölja p.g.a. detta.
Det är tufft att konkurrera på arbetsmarknaden med de begränsningar du har. Men några av dem tänker jag att du borde kunna få hjälp med att lyfta bort, som röjsågskort och fobier kring olyckor och skador. Det utgör ett ganska stort arbetsmiljöproblem (för både dig och kollegor) om kunskap och förmåga vid olyckstillbud inte finns.

Om jag hade haft säsongsarbetare som blev sjukskrivna halva perioden skulle jag också välja någon annan nästa år. Och på små orter bränner man tyvärr snabbt bort möjliga arbetsgivare.

Det låter tufft, men det borde i alla fall gå att minska uppförsbacken med några hack. Hoppas det vänder snart!
 
Tycker ju att jag har så goda meriter i övrigt att de kunde ha överseende med att jag saknar röjsågskort. Det är ju inget som behövts tidigare, så jag begriper inte varför de kräver det i år.
Men då vet du solklart att du inte fått jobbet för att du inte har röjsågssutbildning om de kräver det för i år, jag tycker snarare det är konstigt att de inte krävt det förut.
 
Jag hinner inte få röjsågskort före nästa vecka. Och jag är livrädd för att de på en sådan utbildning bara kommer prata om olyckor och skador, så som de gjorde på motorsågsutbildningen. Den utbildningen klarade jag inte av att fullfölja p.g.a. detta.

Om det funnits en utbildning i ditt närområde så hade det ju bara varit att åka dit. Lite teori, skriftligt prov på det och sedan en kort stund med praktik.
När jag gick så nämndes kort vanligaste skador och att tänka på försiktighetsåtgärder.

Är man försiktig och ffa har ett väldigt bra skydd för ansiktet så är det väldigt ovanligt att det händer något.
 
Borde du inte ha stöd från AF att formulera dina anpassningsbehov och presentera vilka stödåtgärder som en AG kan få när du är så begränsad i vilka jobb som fungerar. SISU-konsult eller vad de hette tidigare? Kanske i samarbete med habiliteringen?

Så du kan skicka in ansökningar som från början innehåller en presentation av vad du skulle kunna göra. Typ halvtid med utvalda uppgifter och vilken ersättning AG kan få. Så de inte behöver vara initiativtagare eller drivande rörande anpassningar m.m.
Annars måste man nog vara i ett bristyrke om man ska förvänta sig att en AG ska höra av sig när man inte uppfyller kraven eller omfattningen för de tjänster som de annonserar.
 
Borde du inte ha stöd från AF att formulera dina anpassningsbehov och presentera vilka stödåtgärder som en AG kan få när du är så begränsad i vilka jobb som fungerar. SISU-konsult eller vad de hette tidigare? Kanske i samarbete med habiliteringen?

Så du kan skicka in ansökningar som från början innehåller en presentation av vad du skulle kunna göra. Typ halvtid med utvalda uppgifter och vilken ersättning AG kan få. Så de inte behöver vara initiativtagare eller drivande rörande anpassningar m.m.
Annars måste man nog vara i ett bristyrke om man ska förvänta sig att en AG ska höra av sig när man inte uppfyller kraven eller omfattningen för de tjänster som de annonserar.
@Wille jag tänker liknande. Du skulle väl få göra en arbetsförmågeutredning? Utan att veta något om sådana så låter det för mig som något som ger dig ett papper på hur mycket du kan/orkar för tillfället. Utifrån det kanske du sedan kan få hjälp med både att minska dina hinder och att hitta en praktik/ett jobb som är anpassat för din förmåga. Dessutom kanske det kan ge dig möjlighet till sjukersättning på resten upp till 100%, om utredningen visar att heltid är för mycket för dig.
 
Det är tufft att konkurrera på arbetsmarknaden med de begränsningar du har. Men några av dem tänker jag att du borde kunna få hjälp med att lyfta bort, som röjsågskort och fobier kring olyckor och skador. Det utgör ett ganska stort arbetsmiljöproblem (för både dig och kollegor) om kunskap och förmåga vid olyckstillbud inte finns.

Om jag hade haft säsongsarbetare som blev sjukskrivna halva perioden skulle jag också välja någon annan nästa år. Och på små orter bränner man tyvärr snabbt bort möjliga arbetsgivare.

Det låter tufft, men det borde i alla fall gå att minska uppförsbacken med några hack. Hoppas det vänder snart!
Blodfobin går inte att göra något åt, har jag fått konstatera efter att ha misslyckats fyra gånger med terapi, trots väldigt mycket kämpande.

Har du haft kontakt med kommunens arbetsmarknadsenhet? De flesta kommuner har en sådan som komplement till Arbetsförmedlingen, min upplevelse är att de ofta är bättre än AF på att hitta tex praktikplatser med anpassningar och mer lokal inriktning.
Nej. Jag vill inte ha en praktikplats. Jag vill ha ett jobb, med riktig lön, tjänstepension och semester. Är ju liksom jävligt duglig när jag jobbar och är värd en riktig lön. Ambitiös, plikttrogen, noggrann. Och kunnig inom mina områden.

Men då vet du solklart att du inte fått jobbet för att du inte har röjsågssutbildning om de kräver det för i år, jag tycker snarare det är konstigt att de inte krävt det förut.
Nej, det vet jag inte alls säkert. Som jag sa kan det bero på tre faktorer. Och den mest avgörande är nog att jag blev sjukskriven förra året. Jävla skit liksom. Jag känner mig så fruktansvärt misslyckad.

Borde du inte ha stöd från AF att formulera dina anpassningsbehov och presentera vilka stödåtgärder som en AG kan få när du är så begränsad i vilka jobb som fungerar. SISU-konsult eller vad de hette tidigare? Kanske i samarbete med habiliteringen?

Så du kan skicka in ansökningar som från början innehåller en presentation av vad du skulle kunna göra. Typ halvtid med utvalda uppgifter och vilken ersättning AG kan få. Så de inte behöver vara initiativtagare eller drivande rörande anpassningar m.m.
Annars måste man nog vara i ett bristyrke om man ska förvänta sig att en AG ska höra av sig när man inte uppfyller kraven eller omfattningen för de tjänster som de annonserar.
Nej. Af har inte föreslagit det. De har inte ens bokat in det fördjupade samtalet som skulle skett senast igår. Det blir ju att jag måste jaga af om detta.

Jag brukar bara nämna att jag är tillgänglig för jobb upp till 75% och att ag kan ha rätt till lönebidrag vid anställning av mig. Det nämner jag först på slutet efter att ha berättat om mina kunskaper och vad jag kan bidra med. Ingen som fått den informationen har hört av sig. Den jag jobbar för nu har inte fått någon info alls, för jag vet att jag är kapabel att prestera 100% på den tid jag har jobb. Jag behöver inga anpassningar alls. Nu körde jag fast i onsdags men jag presterade ändå veckans uppgifter med marginal.

De bristyrken som finns här är inom vården, inom sälj och inom skolan. Inget av detta passar mig.
 
@Wille jag tänker liknande. Du skulle väl få göra en arbetsförmågeutredning? Utan att veta något om sådana så låter det för mig som något som ger dig ett papper på hur mycket du kan/orkar för tillfället. Utifrån det kanske du sedan kan få hjälp med både att minska dina hinder och att hitta en praktik/ett jobb som är anpassat för din förmåga. Dessutom kanske det kan ge dig möjlighet till sjukersättning på resten upp till 100%, om utredningen visar att heltid är för mycket för dig.
Jo, jag ska göra en arbetsförmågeutredning, och även om den visar att jag inte kan prestera 100% så tror jag inte utredningen är värd mycket i slutändan. Det har liksom hänt förr att fk struntar i de utredningarna och anser att man kan jobba100% ändå.

Det enda hindret jag har är att jag är så jävla trött jämt. Och det går nog inte att göra så mycket åt. För att jag ska kunna byta medicin, som kanske ändå inte hjälper, så måste jag vara helt utan antidepressiv medicin i två veckor. Och det vete fan om jag klarar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Skola & Jobb Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar...
Svar
17
· Visningar
2 383
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp