Jag är inte välkommen någonstans

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mitt fall har en av mina största fobier blivit mer hanterbar genom att medicinera med en av de mediciner Ts vägrar att ta.
Synd, eftersom detta var något jag upptäckte ett år efter påbörjad medicinering och syftet var inte att behandla någon typ av fobi.
Hoppas Ts vid något tillfälle orkar prova annan medicinering. 🤗
 
Det är väl olika. Jag har sen jag var mycket liten försökt och velat fungera med min fobi. Jag har testat olika sätt men det är en konstant fobi. Jag har slutat jobb, varit vaken dygn, avstått festligheter, skrikit så att rösten har försvunnit, svimmat.
Det som funkar för någon funkar inte för andra.
Ja kanske. Men kanske inte. Det behöver ju inte vara att fobin är obotlig, det kan också vara att du inte fått, eller av någon annan anledning inte kunnat ta till dig, tillräckligt bra copingstrategier. Kanske krävs det också ett visst mått tro på metoden för att det ska funka.

Jag har f ö blivit helt botad från min sprutfobi. Jag tror att möjligheten till kontroll var helt avgörande. Jag kunde hela tiden bestämma när/var/hur på ett sätt som inte går med spindlar.

Kanske landar det i någon form av "hur man ser på det". Jag är generellt rätt dålig på att acceptera faktum som omöjliga, utan lägger hellre svåra moment i kategorin "funkar inte just nu, hanteras senare".
 
Jag tror kanske att man gör sig själv en otjänst om man tror att man ska bli botad från sin fobi? Kanske är att ha fobin på en hanterbar nivå som är det som är det passande i ens liv?

Mina egna är inte botade, de är där och kryper upp ibland, om jag låter dem- som du uttrycker, tappar kontrollen. Som tex när jag simmar, om jag börjar tänka "nu simmar jag där jag inte bottnar" så får jag panik och sjunker som en sten. Bara det lilla behövs för att tappa kontrollen. Så jag simmar vid kanten och vet att jag hela tiden kan ta tag i kanten om det är något, och tränar på att aktivt tänka framåt istället för negativa tankar.
Jag tror att man kan bli botad! Men inte alltid. Jag är helt enig med dig att det ofta, som med många svåra känslor, handlar om att hantera. Men det är ju betydligt svårare när fobin i sig är helt okontrollerbar. Men då får man kanske vara kreativ och hitta situationer som man kan träna på (jag har upptäckt att jag tycker att fågelspindlar är ok om de är helt stilla. Så jag tittar på dem (eller nej inte hela, jag tittar på en liten del av dem) när jag går på terrarier. Jag tittar alltid på mycket små spindlar, och jag tittar aldrig mer än någon sekund på spindlar som faktiskt framkallar panik. Ska jag gå ner i utrymmen där det kan finnas spindlar så anstränger jag mig aktivt för att INTE titta, och för att ha heltäckande klädsel med mössa och handskar. Och jag ser till att inte göra det om jag inte är i god psykisk balans (stressad = dålig idé). Vid de tillfällen jag har blivit rädd så sabbar det för lång tid framöver.
 
Jag tror inte att någon här kan bota TS fobier. Men: däremot tror jag att det kan vara bra att läsa andras erfarenheter, här är ju flera som berättar om hur de handskas med sina. Och när TS förklarar varför hon inte kan söka vissa jobb med att hennes fobi stoppar henne, då är det inte säkert att det bästa svaret är bekräftande, alltså Jaså jaha, en fobi, ja då går det ju inte.

Det här med fobierna verkar vara ett av de största hindren när det gäller både jobb- och utbildningsmöjligheter för henne. Fick hon bukt med det där skulle andra möjligheter öppna sig.
Fast det blir ett evigt ältande om det för TS, det i sin tur kan medföra att hon befäster tankarna på hennes begränsningar ännu mera.

Lider man av svår fobi så spelar det ingen roll att någon anonym människa på Buke lyckats lära sig hantera detta. Det är professionell hjälp som krävs och en vilja att lära sig hantera det som krävs och i TS fall så har hon försökt med detta flertalet ggr nu och inte lyckats. Vissa kommer gå runt hela sitt liv med sina fobier utan att lyckas att bli av med dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Skola & Jobb Jag studerar nu mitt sista år på min utbildning och letar efter jobb när skolan är slu. Fick precis ett svar från en av mina ansökningar...
Svar
17
· Visningar
2 383
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp