Ridunderkläder tips utifrån intensiv träningsvecka ?

Osäker utifrån ämne samt att jag aldrig postar trådar alls, var denna tråd passar bäst trots prefixval osv , är det fel får tråden gärna flyttas av nån moderator/rapporteras till moderator för isåfall flytt till lämpligare forum .

Jag ska på intensiv dressyrridresa en vecka i oktober utomlands . Det är två dressyrpass på högkvalitativ nivå per dag i sex dagar . Man kan välja att byta ngt pass att istället rida ut nån dag , men fokuset och syftet med programmet är just att man vill rida och träna intensivt .

Utifrån det och vänner jag har som bekräftar hur intensivt det kan bli jmf med vad man sysslar med på en vecka hemma - på sin egen häst, egen sadel osv ..

Har nån råd ang vad för ridunderbyxor som är bra för att bäst eliminera risk för ridsår ?
Behöver ekipera mig så gott det går känns det som, för att med intensiv ridning på nya hästar inkl sadlar man inte själv kanske passar i optimalt funka bäst att rida så intensivt .

Tacksam för tips :)
Vadderade ridunderbyxor. Hur bra som helst, inte ett skavsår så långt ögat når. Påverkar inte känslan i sadeln, men definitivt komforten.

Förmodligen går det bra med vadderade cykelunderbyxor också, de är väldigt lika.

Otroligt skönt att slippa de eviga skavsåren sen jag började rida med såna underbyxor.

Jag beställde köpte mina på nätet, men det är möjligt att ridsportbutikerna har börjat ta in dem också. Obegripligt varför de inte är vanligare - jag cyklar också, och där är vadderad underbralla standard.
 
@Mabuse var hittar du sådana?

Jag har tänkt tanken ang cykelbyxor faktiskt, men blev rädd att man då "kommer så långt bort" från hästen . Men du tror alltså inte man gör det ?
 
@Mabuse var hittar du sådana?

Jag har tänkt tanken ang cykelbyxor faktiskt, men blev rädd att man då "kommer så långt bort" från hästen . Men du tror alltså inte man gör det ?

Jag vet att man inte gör det, väl i sadeln tänker man inte på dem. Man kommer inte långt bort från hästen, det är samma ridkänsla som med vanliga underkläder. Minus skavsåren, då.

Särskilt bra när man ska rida intensiva dressyrpass, flera hästar på raken, och det blir varmt. Tycker det är svårt att undvika skav i de lägena.

Jag köper mina på nätet, från England. Derriere Equestrian heter märket. De jag har är i modell boxershorts, men det finns lite olika modeller. Har inte provat att rida i cykelunderkläder, men de är så lika i modellen att jag misstänker att det skulle gå utmärkt.
 
@Mabuse tusen tack !

Tanken har som sagt slagit mig... jag ska inhandla ett par på prov här direkt i veckan så jag hinner känna in mig ordentligt i god tid osv. Ska kolla ang märket också - tack !

F.ö var jag runt i både ridsport butikerna och sportaffärerna här förra helgen och jösses vad skralt det var... Ridsportbutikerna hade inget (!) och sportbutikerna hade ett fåtal men med vanlig skärning och jag vet att jag behöver boxermodell och inget annat för att det ska vara hållbart .

Kanske får prova herrboxers - för såna fanns det gott om i massa material inkl bambu ! :cool:

Tack för tipset och som sagt - ska nappa på förslaget och prova !
 
@Mabuse tusen tack !

Tanken har som sagt slagit mig... jag ska inhandla ett par på prov här direkt i veckan så jag hinner känna in mig ordentligt i god tid osv. Ska kolla ang märket också - tack !

F.ö var jag runt i både ridsport butikerna och sportaffärerna här förra helgen och jösses vad skralt det var... Ridsportbutikerna hade inget (!) och sportbutikerna hade ett fåtal men med vanlig skärning och jag vet att jag behöver boxermodell och inget annat för att det ska vara hållbart .

Kanske får prova herrboxers - för såna fanns det gott om i massa material inkl bambu ! :cool:

Tack för tipset och som sagt - ska nappa på förslaget och prova !
Det finns många dammodeller i boxersnitt också, kolla t ex Cykelkraft. Då är det ju som sagt cykelbyxor, men de är hemskt lika i modellen.
 
Dyker in här och uppdaterar :
Nu är jag i Portugal på 4:e av 6 dagar av intensivt dressyrande för tränare 2 pass/dag och det är helt fantastiskt roligt och givande på alla sätt :)

Tackar för alla fina tips i tråden som jag tog till mig .
Cykelbyxor (vadderade) har funkat fint och hade med mig gelpad för säkerhets skull men sådana hade de redan på sadlarna . Jättebra sadlar allmänt utöver det att sitta och rida mycket i .

Superkul fantastisk vistelse här utöver det med fina hästar och otroligt duktig (och mkt sträng) tränare :D:up:

Fått känna på passage idag på en av hästarna jag nu ridit några pass på, efter instruktionen i örat och fantastisk känsla .
Seriebyten på diagonalerna har jag också fått känna på .
Så jättefina hästar allmänt . Hingstar allihopa och inte som klockor utifrån det att de bjussar på allt bara sådär . Men när man gör rätt .:)

Tusen tack alla för råden !
 
Senast ändrad:
Dyker in här och uppdaterar :
Nu är jag i Portugal på 4:e av 6 dagar av intensivt dressyrande för tränare 2 pass/dag och det är helt fantastiskt roligt och givande på alla sätt :)

Tackar för alla fina tips i tråden som jag tog till mig .
Cykelbyxor (vadderade) har funkat fint och hade med mig gelpad för säkerhets skull men sådana hade de redan på sadlarna . Jättebra sadlar allmänt utöver det att sitta och rida mycket i .

Superkul fantastisk vistelse här utöver det med fina hästar och otroligt duktig (och mkt sträng) tränare :D:up:

Fått känna på passage idag på en av hästarna jag nu ridit några pass på, efter instruktionen i örat och fantastisk känsla .
Seriebyten på diagonalerna har jag också fått känna på .
Så jättefina hästar allmänt . Hingstar allihopa och inte som klockor utifrån det att de bjussar på allt bara sådär . Men när man gör rätt .:)

Tusen tack alla för råden !
ja, inte nog med alla bra tips, nu blir det ju utvärdering och recension också!
 
Ja liten recension blev det :p hoppas ok :D

@nickan1 - helt fantastiskt ! Dock inget för den kanske mera "semesterinställda" som ev kanske skulle vilja styra runt och känna att det är lätt att rida - herregud vad man slitit och drillats :p
Har en känsla av att det skulle passa mig som handsken, kanske ställer lite frågor på pm om kostnader och sånt och exakt vart du var för man får väl inte göra reklam i trådar här och det skulle det väl räknas som.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 272
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 556
Senast: Milosari
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 506
Senast: MaritH
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 153
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp