Ridunderkläder tips utifrån intensiv träningsvecka ?

mackan

Trådstartare
Osäker utifrån ämne samt att jag aldrig postar trådar alls, var denna tråd passar bäst trots prefixval osv , är det fel får tråden gärna flyttas av nån moderator/rapporteras till moderator för isåfall flytt till lämpligare forum .

Jag ska på intensiv dressyrridresa en vecka i oktober utomlands . Det är två dressyrpass på högkvalitativ nivå per dag i sex dagar . Man kan välja att byta ngt pass att istället rida ut nån dag , men fokuset och syftet med programmet är just att man vill rida och träna intensivt .

Utifrån det och vänner jag har som bekräftar hur intensivt det kan bli jmf med vad man sysslar med på en vecka hemma - på sin egen häst, egen sadel osv ..

Har nån råd ang vad för ridunderbyxor som är bra för att bäst eliminera risk för ridsår ?
Behöver ekipera mig så gott det går känns det som, för att med intensiv ridning på nya hästar inkl sadlar man inte själv kanske passar i optimalt funka bäst att rida så intensivt .

Tacksam för tips :)
 
Senast ändrad:
@mackan vilken kul resa det låter som! Jag gillar Thermocool ridtrosa från Swegmark som har lite längre ben. Jag har haft ridtrosor utan ben, d.v.s. är mer som en vanlig trosa i formen, som lätt har korvat upp sig och skavt. Men om jag var du så skulle jag köpt hem ett gäng olika trosor och ridit i några gånger och se vilken du gillar bäst om du har möjlighet. Det är lite individuellt tror jag.
 
@nickan1 tusen tack ! Precis såna svar /tips jag hoppats på och precis som du skriver känns det som det är bra att hinna prova lite också ...

Tack ! Och tipset på specifik som du har bra erf av ska utvärderas :)
 
Laserskurna och sömlösa i typ microfiber tycker jag funkar fint när man rider mycket. Jag har en del från billiga HM till dyrare märken.
Men gissar att det är rätt individuellt vad som sitter bra etc.
 
Jag har haft gigantiska problem med ridsår i just dressyren. Det som påverkat mest är förstås att jag äntligen hittat en bra Sadel :love: men jag har också provat många olika sorters trosor.

Jag kan omöjligt ha någon form av konstfiber, man skulle kunna tro att jag var allergisk. Bomullstrosor tappar formen och glider omkring. De bästa jag hittat är dels i merinoull från Icebreaker och Smartwool samt i bambu från Frank dandy :) Jag använder bara vanlig bikinimodell. Alla former av boxers rullar upp sig och skaver på mig.

Jag är jättesugen på att testa såna med längre ben men det är svårt att hitta i naturmaterial av bra kvalitet.

Jag hade ett par cykeltrosor men oj, man skulle kunna tro att de var gjorda av sandpapper :crazy:
 
Jag använder mig av nylonstrumpor med avklippta ben. Blir som ett friktionsfritt lager mellan trosan och ridbyxan.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
För egen del: antingen hipstermodell, en halvlång modell så hela skinkan och lite till "innesluts" eller såna som @tuaphua nämner. Oavsett modell får de ej vara för sladdriga.

Fast viktigast för mig när jag rider i varmt klimat är att ha bra ridbyxor. Helskott tex, fungerar inte för mig för då får jag skav typ nedanför skinkorna. Och mitt bästa tips är att skölja igenom ridbyxorna efter användning (eller tvätta såklart, men det möjligheten hade inte jag), förhindrar skav ytterligare genom att man får bort gamla saltkristallbildningar.
 
Osäker utifrån ämne samt att jag aldrig postar trådar alls, var denna tråd passar bäst trots prefixval osv , är det fel får tråden gärna flyttas av nån moderator/rapporteras till moderator för isåfall flytt till lämpligare forum .

Jag ska på intensiv dressyrridresa en vecka i oktober utomlands . Det är två dressyrpass på högkvalitativ nivå per dag i sex dagar . Man kan välja att byta ngt pass att istället rida ut nån dag , men fokuset och syftet med programmet är just att man vill rida och träna intensivt .

Utifrån det och vänner jag har som bekräftar hur intensivt det kan bli jmf med vad man sysslar med på en vecka hemma - på sin egen häst, egen sadel osv ..

Har nån råd ang vad för ridunderbyxor som är bra för att bäst eliminera risk för ridsår ?
Behöver ekipera mig så gott det går känns det som, för att med intensiv ridning på nya hästar inkl sadlar man inte själv kanske passar i optimalt funka bäst att rida så intensivt .

Tacksam för tips :)


Jag har såna här. De är utmärkta, inga sömmar, går att köra i höga temperaturer i maskin. Red långritt i en dryg vecka, 6-8 timmar i sadeln per dag, fungerade fint.

http://www.boozt.com/se/sv/hummel/s...Runner&utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpa
 
Jag kör på bambu och gillar hipstermodellen. Bambu andas, är mjukt och ger inte skav oavsett hur varmt eller kallt det är. Vilken modell som passar en beror ju på ens anatomi så där får man nog prova sig fram. Förr använde jag mountain horse ridtrosor men de var då av syntet (vet inte ens om de finns längre) och syntet är inget som ger något bra klimat för underlivet om man ska gå med dem hela dagen men det är ju också olika hur man är.
 
Tusen tack för alla svar och tips !
Har lite att prova känns det som och ffa hinna göra det innan resan...!

Ang ridbyxor så kör jag med silikon i samtliga mina och trivs väldigt bra med dem då jag upplever att de greppar "lagom"bra : man är rörligare än med traditionella helskodda i typ mocka , vilka tycker jag, suger fast i sadeln som en sugpropp i jämförelse :eek:

Men det är ju så himla individuellt och det är ju även detta med underkläderna ...

Tusen tack igen för alla svar ! :)
 
Tusen tack för alla svar och tips !
Har lite att prova känns det som och ffa hinna göra det innan resan...!

Ang ridbyxor så kör jag med silikon i samtliga mina och trivs väldigt bra med dem då jag upplever att de greppar "lagom"bra : man är rörligare än med traditionella helskodda i typ mocka , vilka tycker jag, suger fast i sadeln som en sugpropp i jämförelse :eek:

Men det är ju så himla individuellt och det är ju även detta med underkläderna ...

Tusen tack igen för alla svar ! :)


Btw! Jag kör nästan uteslutande med ridtajts nu... Det är ju individuellt som du skriver, men mina är så fantastiskt bekväma att jag dumpat ridbyxorna. Särskilt när det är varmt och svettigt. Jag testköpte ett par billiga från B*rjes och är totalnöjd.
 
@Lager jag har ett par ridtights från Charlies med silicon som är toppen :) de följer med på resan då de funkar suveränt precis enl din erf - de är bara SÅÅ sköna:)
Tunna, välsittande och bekväma - man skulle kunna gå omkring hemma i dem till vardags samtidigt som de är suveräna att sitta och trimma i :)

Jag har 3 par olika ridbyxor som jag kommer åka med - varav ett par dessa :)

Men dock ändå måste jag verkligen ekipera mig ang trosor/underbyxor förebyggande känner jag , eftersom jag har lätt att få ridsår om en sadel tex inte passar mig optimalt eller om jag har olämpliga underbyxor ... med träning 2ggr/dag i 6 dagar känns det verkligen viktigt att undvika ridsår i onödan ...
 
Senast ändrad:
Fö så jag tror efter erf och var jag ev får skav (nära sittbenen- gränsen mellan sittben-benens/lårens början) att jag behöver nåt med lite längre ben som inte korvar sig/åker upp och riskerar skava där .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 269
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 556
Senast: Milosari
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 506
Senast: MaritH
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 153
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp