Ridunderkläder tips utifrån intensiv träningsvecka ?

Tusen tack för alla svar och tips !
Har lite att prova känns det som och ffa hinna göra det innan resan...!

Ang ridbyxor så kör jag med silikon i samtliga mina och trivs väldigt bra med dem då jag upplever att de greppar "lagom"bra : man är rörligare än med traditionella helskodda i typ mocka , vilka tycker jag, suger fast i sadeln som en sugpropp i jämförelse :eek:

Men det är ju så himla individuellt och det är ju även detta med underkläderna ...

Tusen tack igen för alla svar ! :)
Är det så alltså att helskoning med silikon inte ger samma sugproppskänsla som helskoning i mocka? Jag får problem med höfterna av helskodda, jag sitter för fast, men det verkar vara helt hopplöst att hitta några vettiga ridbyxor utan helskoning. Jag ser en ljusning här :) Silikonet ger inte fula märken på känsligt läder? Min sadel är i hjortskinn så ganska känsligt.
 
För mig spelar materialet inte så stor roll, däremot måste det vara highwaistmodell som sitter ganska "tajt". Tänk lite åt "shapingtrosa"-hållet. Dock så rider jag ju också i en Kieffer Donau -94, som kanske inte riktigt är den mest optimala dressyrsadeln, (så det kanske blir lite extra j-vligt ibland, inbillar jag mig).....
 
@TinyWiny jag upplever det definitivt så ja - men det lär väl även det vara individuellt gissar jag ;)
Byte för min del från helskodd mocka till silikon gav den skillnaden väldigt rejält åt det positiva.

Ang "märken" i sadeln så nej - den slits inte på en kvalitets sadel vad jag sett . Det syns efter ett ridpass att silikon plupparna legat där men blir ingen skadad yta . Om man drar med trasan efter försvinner de direkt tex. Gör du det inte så oavsett blir lädret inte skadat .
Jag har också en dyr sadel (Erreplus) sen flera år ... hjortskinn vet jag dock inte har aldrig haft nån sadel med det men borde väl vara likvärdigt med kalv och aldrig hört nåt om att silikon i sitsen skulle skada det .
 
Senast ändrad:
@Dressyrtjejen_97 fast Kieffer Donau är ju en hoppsadel väl ? :) Då blir det ju som du säger nog extra aspekt att försöka rida intensiv dressyr enl tråden i :)

Precis! ;) Den är nog dessutom något snäpp för bred i midjan för mig egentligen - tror den är typ 17" och jag sitter egentligen bäst i 16-16.5".
Oftast går det jättebra, men vid intensivare pass alt. tävlingsdagar är det inte jättekul - särskilt inte om jag har fel sorts trosor :p
 
@TinyWiny jag upplever det definitivt så ja - men det lär väl även det vara individuellt gissar jag ;)
Byte för min del från helskodd mocka till silikon gav den skillnaden väldigt rejält åt det positiva.

Ang "märken" i sadeln så nej - den slits inte på en kvalitets sadel vad jag sett . Det syns efter ett ridpass att silikon plupparna legat där men blir ingen skadad yta . Om man drar med trasan efter försvinner de direkt tex. Gör du det inte så oavsett blir lädret inte skadat .
Jag har också en dyr sadel (Erreplus) sen flera år ... hjortskinn vet jag dock inte har aldrig haft nån sadel med det men borde väl vara likvärdigt med kalv och aldrig hört nåt om att silikon i sitsen skulle skada det .
Tack! Då ska jag leta efter silkonskodda istället :) Värt att testa helt klart. Ja hjort ska nog vara likvärdigt med kalv i känslighet så då borde det inte vara någon fara. Du upplever inte att skoningen slits? Har hört några säga att silikonet blir fult och försvinner men det var några år sedan så det kanske var "barnsjukdomar"?
 
Jag har problem med ridsår till och från och än så länge så är det bästa jag har bambu, "vanlig" modell. Mjuka sömmar och luftar utan att vara sladdriga.
Ang extrahud från apoteket så kan det ha varit typ skavsårsplåster som man menade, det har jag tagit till då det ändå blivit sår.
Hälplåster Compeed är riktigt bra och kan sitta kvar över en duch om du är lite varsam.
 
Jag har problem med ridsår till och från och än så länge så är det bästa jag har bambu, "vanlig" modell. Mjuka sömmar och luftar utan att vara sladdriga.
Ang extrahud från apoteket så kan det ha varit typ skavsårsplåster som man menade, det har jag tagit till då det ändå blivit sår.
Hälplåster Compeed är riktigt bra och kan sitta kvar över en duch om du är lite varsam.
Det finns även större motsvarande plåster som heter duoderm. Jag brukar klippa till en lagom bit och sen på med tejp så det sitter ordentligt.
 
@TinyWiny svar ang slitage
Tack! Då ska jag leta efter silkonskodda istället :) Värt att testa helt klart. Ja hjort ska nog vara likvärdigt med kalv i känslighet så då borde det inte vara någon fara. Du upplever inte att skoningen slits? Har hört några säga att silikonet blir fult och försvinner men det var några år sedan så det kanske var "barnsjukdomar"?

Mina äldsta med silikon är iof bara ett par år gamla . Jag har inte nåt slitage på plupparna ännu, men rent krasst realistiskt så jo visst kommer de slitas med tid tänker jag.
Vet dock inte om det är ett värre problem eller fulare än hur andra ridbyxor slits . Upplever nog snarare att de nya hightec materialen utöver själva skoningen, tål tvätt otroligt mycket bättre, blir inte blekta/flammiga - och dessutom drar till sig nästan noll smuts
:)
 
Enligt stallkollegor som har stor vana på att åka till Portugal på ridresor så rekommenderas också ett flertal underställströjor a la funktionsmateriel.
 

Haha ok :)
Alltså jag räknar med att svettas massor ... även fast det inte är värmebölja i oktober osv :)

Men snarare än att ha en extra lager under t-tröjan känner jag nog att jag byter innan lunchen och sen eftermiddagspasset :)

"Ridresor" till x destination ser ju väldigt olika ut - allt från ridning i många timmar /halva dagar till isolerade träningspass under dygnet :)
I detta fallet är det isolerade träningspass på anläggning vi bor på , så tror iof inte att jag behöver underställ på överkroppen utifrån det . Men tack ändå för tanken och tipset :)
 
Där jag var så blev det i alla fall rejält svettigt under ett pass, men det fanns också tid att byta om mellan passen om det hade behövts.
 
Förutom bra underkläder så rekommenderar jag att du laddar upp med ett lager Compeed om skav ändå skulle uppstå, det går att sätta överallt utom möjligen de privata och känsliga delarna. Skinkor, insidan på benen osv. Värm dem med hårfön eller din hand en stund efter du satt på dem så sitter de länge och skyddar bra.
 
Det blir så fruktansvärt varmt här på somrarna att ridsår kommer som ett brev på posten om man rider mer än typ en häst om dagen. Det som har funkat för mig är faktiskt inte att byta material på underkläder och ridbyxor, utan en underbar uppfinning som heter talk. :) Ni vet sådant där vitt puder som stavhopparna doppar tassarna i, typ? Liknande pulver fast köpt från barnhyllan i affären. Baby powder utan parfym borde absolut funka. Ge huden ett tunt lager på ställena där svetten orsakar mest friktion - under kläderna, så klart. För min del är det bikinilinjen och knävecket.
 
@Jerseyite tack för detta inflik !
Jag har ju bott 11 år på fuktiga östkusten USA inkl ridning . Vet hur extremt det vädret med värme och fukt är . Fasansfullt jobbigt emellanåt :eek:

Ska absolut ta med talk i sammanhanget som tips :)
Men jag tror utifrån hur vädret är även här och hur det generellt är i oktober i Portugal osv att det är ok som jag tänkt bara jag har bästa möjligheterna ang underwear med :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 272
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 556
Senast: Milosari
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 506
Senast: MaritH
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 153
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp