Fast det är ju ett problem generellt inom vården och nått som måste jobbas på att lösa. Får man bukt på det, det jag ingen anledning till att inte anpassa vårdkontakt efter moderna arbetstider. Vad jag ser, så finns personal att tillgå. Åtminstone sköterskor. Problemet är ju att dom inte vill jobba kvar.
I en optimal verklighet skulle det finnas obegränsade öppettider för allt, och obegränsad mängd mottagningstider för alla ärenden alla kan tänkas ha.
I den verklighet där vi lever, ser det inte ut så.
Om det nu är vårdcentraler vi diskuterar:
Det råder brist på utbildade distriktssköterskor.
Det råder brist på distriktsläkare.
Det råder brist på vårdadministratörer.
Det är ganska få personer som bemannar laboratorierna på vårdcentraler.
Det är ganska få personer som bemannar samtalsmottagningar.
Det är ganska få BVC-sköterskor som bemannar varje enhet, och det råder brist på utbildade sådana.
Det vore bra att bemanna upp så att befintliga tjänster vore tillsatta. Det vore bra om alla landsting utökade tjänsteutrymmet för exempelvis distriktsläkare, så att det funnes tjänster att tillsätta till det mål som beslutades i Riksdagen år 2000 (en distriktsläkare per 1500 boende). Men så är det på de flesta håll inte idag.
För att utöka öppettiderna skulle det först behöva anställas till "rätt" nivå - som är satt efter hur vården var för nästan 20 år sedan, inte utifrån de ändrade uppdrag som blivit sedan dess med ökad mängd arbetsuppgifter.
Det skulle också behöva ökas tjänsteutrymmet för personal inom samtalsmottagningarna (jag skriver fortfarande inte om psykiatrin, som skulle förtjäna ett eget kapitel vad gäller bemanningen) till det dubbla. Minst.
Man skulle behöva öka bemanningen till det dubbla för att kunna hålla öppet laboratorier utanför det som idag räknas som ordinarie arbetstid.
Fler personal, med andra ord, av bristyrken.
Men det är ju just det: om det funnes gott om personal så skulle man kunna ändra öppettiderna.
Man behöver extra-anställa.
Inte för att få mer vård, utan för bekvämlighets skull.
När det gäller cellprovtagningen/screeningen.
Ja, jag förstår ditt problem.
En orsak är att man, för att nyttja resurserna Barnmorska, ser sig tvungen att boka flera personer samma tid för att kompensera för alla dem som struntar i att komma. Det är alltså ett antal kvinnor som struntar i tiden; de avbokar inte heller utan bara inte dyker upp. Resultatet är att de få gånger som alla kallade faktiskt kommer, blir det lite väntetider.
Din väntan är alltså egentligen inte en konsekvens av barnmorskans klantiga planering, utan av att ett antal människor är så nonchalanta med våra gemensamma resurser att man inte ens tackar nej.