Rimlig framförhållning?

Min dotter som då var 7 år fick en kallelse till tandläkaren kl. 10 en vardag. Hon gick då i skolan mellan kl. 8-13. När jag ringde för att avboka frågade jag varför de skickar ett kallelse till en tid då alla barn garanterat går i skolan. Hon svarade bara att då får barnet ta ledigt från skolan den tiden det tar att gå till tandläkaren.

Det finns ju vuxna som jobbar andra tider än kl. 8-17 men alla 7-åringar jag hört talas om går faktiskt i skolan kl. 10 en torsdag. Hur tänkte de där egentligen?

Hade förr alltid tid hos tandläkaren under skoltid. Oftast så jag kunde vara med å 1-2 lektioner och sedan gå till tandläkare. Kunde även komma tillbaka och vara med på ytterligare 1-2 lektioner beroende på när jag slutade för dagen. Ibland gick jag direkt hem. Jag ser inte poängen med att barnet kanske missar någon lektion? Bökigt, ja. Men om alla ska ha efter skoltid/arbetstid behöver de ju ha öppet längre och eventuellt ha betydligt färre tider.
 
Fast det är ju ett problem generellt inom vården och nått som måste jobbas på att lösa. Får man bukt på det, det jag ingen anledning till att inte anpassa vårdkontakt efter moderna arbetstider. Vad jag ser, så finns personal att tillgå. Åtminstone sköterskor. Problemet är ju att dom inte vill jobba kvar.

I en optimal verklighet skulle det finnas obegränsade öppettider för allt, och obegränsad mängd mottagningstider för alla ärenden alla kan tänkas ha.

I den verklighet där vi lever, ser det inte ut så.

Om det nu är vårdcentraler vi diskuterar:
Det råder brist på utbildade distriktssköterskor.
Det råder brist på distriktsläkare.
Det råder brist på vårdadministratörer.

Det är ganska få personer som bemannar laboratorierna på vårdcentraler.
Det är ganska få personer som bemannar samtalsmottagningar.
Det är ganska få BVC-sköterskor som bemannar varje enhet, och det råder brist på utbildade sådana.

Det vore bra att bemanna upp så att befintliga tjänster vore tillsatta. Det vore bra om alla landsting utökade tjänsteutrymmet för exempelvis distriktsläkare, så att det funnes tjänster att tillsätta till det mål som beslutades i Riksdagen år 2000 (en distriktsläkare per 1500 boende). Men så är det på de flesta håll inte idag.

För att utöka öppettiderna skulle det först behöva anställas till "rätt" nivå - som är satt efter hur vården var för nästan 20 år sedan, inte utifrån de ändrade uppdrag som blivit sedan dess med ökad mängd arbetsuppgifter.
Det skulle också behöva ökas tjänsteutrymmet för personal inom samtalsmottagningarna (jag skriver fortfarande inte om psykiatrin, som skulle förtjäna ett eget kapitel vad gäller bemanningen) till det dubbla. Minst.
Man skulle behöva öka bemanningen till det dubbla för att kunna hålla öppet laboratorier utanför det som idag räknas som ordinarie arbetstid.

Fler personal, med andra ord, av bristyrken.
Men det är ju just det: om det funnes gott om personal så skulle man kunna ändra öppettiderna.
Man behöver extra-anställa.
Inte för att få mer vård, utan för bekvämlighets skull.

När det gäller cellprovtagningen/screeningen.
Ja, jag förstår ditt problem.
En orsak är att man, för att nyttja resurserna Barnmorska, ser sig tvungen att boka flera personer samma tid för att kompensera för alla dem som struntar i att komma. Det är alltså ett antal kvinnor som struntar i tiden; de avbokar inte heller utan bara inte dyker upp. Resultatet är att de få gånger som alla kallade faktiskt kommer, blir det lite väntetider.

Din väntan är alltså egentligen inte en konsekvens av barnmorskans klantiga planering, utan av att ett antal människor är så nonchalanta med våra gemensamma resurser att man inte ens tackar nej.
 
Hade förr alltid tid hos tandläkaren under skoltid. Oftast så jag kunde vara med å 1-2 lektioner och sedan gå till tandläkare. Kunde även komma tillbaka och vara med på ytterligare 1-2 lektioner beroende på när jag slutade för dagen. Ibland gick jag direkt hem. Jag ser inte poängen med att barnet kanske missar någon lektion? Bökigt, ja. Men om alla ska ha efter skoltid/arbetstid behöver de ju ha öppet längre och eventuellt ha betydligt färre tider.

Håller med dig.
Antingen tycker man att det är bra att få gratis tandvård för barnen. Och tycker inte att det är så mycket att hetsa upp sig över, när barnet missar ett par lektioner någon enstaka gång.

Eller så tycker man att bekvämlighet för vissa personer är det som ska åtgärdas/förbättras, med högre kostnader för alla som följd.
 
Fast det är ju ett problem generellt inom vården och nått som måste jobbas på att lösa. Får man bukt på det, det jag ingen anledning till att inte anpassa vårdkontakt efter moderna arbetstider. Vad jag ser, så finns personal att tillgå. Åtminstone sköterskor. Problemet är ju att dom inte vill jobba kvar.
Jag arbetar på mottagning med två kategorier, IBD, dvs majoritet unga patienter samt leversjukdomar där patienterna oftast är lite äldre. Vi har 2 ssk på mottagningen. Så ska vi anpassa min eller kollegans arbetstid efter den moderna arbetstiden så ska jag arbeta kvällstid halva veckan?

Jag skulle gärna ha en kvällsöppen mottagning i veckan för infusioner eller läkarbesök men det kräver som sagt en ökad personaltäthet även inom andra områden som lab, rtg, kassapersonal.

Endoskopienheten hos oss har provat med att de skickade en lapp med att patienterna får beställa sin egen tid. Fungerar sådär.
Vi har patienter som är bokade för remissbesök som jag haft telefonkontakt med för att de har så besvärliga symtom, måste ha tid nu. De dyker inte upp och avbokar inte heller tiden.

Det är nog lite väl enkelt att säga att vi i vården måste anpassa oss.
 
När det gäller cellprovtagningen/screeningen.
Ja, jag förstår ditt problem.
En orsak är att man, för att nyttja resurserna Barnmorska, ser sig tvungen att boka flera personer samma tid för att kompensera för alla dem som struntar i att komma. Det är alltså ett antal kvinnor som struntar i tiden; de avbokar inte heller utan bara inte dyker upp. Resultatet är att de få gånger som alla kallade faktiskt kommer, blir det lite väntetider.

Din väntan är alltså egentligen inte en konsekvens av barnmorskans klantiga planering, utan av att ett antal människor är så nonchalanta med våra gemensamma resurser att man inte ens tackar nej.

Men varför bokar man tider till folk när så många struntar i att komma? Varför uttrycker man sig på kallelsen som att man faktiskt har fått en bokad tid? I praktiken verkar det ju mer vara ett drop-in system. Kalla det för det så folk kan förbereda sig (och arbetsgivare, hämtning av barn etc) på att det kan ta tid.
 
Men då det väl snarare arbetsplatsens policys dom bör ändras. Jag förstår att det är olika men inget jobb jag har haft har nekat till att ta en obetald timme för ett besök i vården.
Att behöva ta en hel semesterdag låter helt befängt.
När jag jobbade som lokalvårdare fick vi gå till läkare och tandläkare på betald arbetstid. Fast de sa att man skulle helst boka såna tider de dagar vi hade lite att göra på jobbet.
 
Men varför bokar man tider till folk när så många struntar i att komma? Varför uttrycker man sig på kallelsen som att man faktiskt har fått en bokad tid? I praktiken verkar det ju mer vara ett drop-in system. Kalla det för det så folk kan förbereda sig (och arbetsgivare, hämtning av barn etc) på att det kan ta tid.

Varför man kallar kvinnor till screening?
För att förebygga cancer.
Man vet inte i förväg vilka kvinnor som struntar i att komma.
Kvinnor kallas med ett bestämt intervall.
Eftersom kvinnor kallas, slipper kvinnorna själva hålla ordning på när det är dags igen (och tro mig, det är väldigt få som skulle klara hålla ordning på det på eget bevåg: skulle du?).

Kallelsen är tidsbestämd - för att man hoppas att människor faktiskt kommer när de blir kallade.
Det vore antagligen ännu sämre att skriva "kom när du vill onsdagen den 28 april" för då skulle det verkligen riskera att bli lång väntetid.
 
En fråga till er som jobbar med sånt här:

Nästa gång det är dags för min cellprovtagning: kommer jag återigen få en kallelse med en tid jag inte vill utnyttja som jag måste lägga tid i telefonkö för att avboka? Jag bokar ju numera tid hos en som kan erbjuda riktig tidsbokning. Kan man på nåt sätt få bara en information om att nu är det dags att boka tid istället för en tid som jag måste boka av?
 
Men varför bokar man tider till folk när så många struntar i att komma? Varför uttrycker man sig på kallelsen som att man faktiskt har fått en bokad tid? I praktiken verkar det ju mer vara ett drop-in system. Kalla det för det så folk kan förbereda sig (och arbetsgivare, hämtning av barn etc) på att det kan ta tid.
För att Socialstyrelsen vill screena hela populationen för cancer. Du får det att låta som något påtvingat? Jag ser det för min del som en service jag är tacksam för, även om syftet är att minska cancerfrekvensen på gruppnivå.
 
Varför man kallar kvinnor till screening?
För att förebygga cancer.
Man vet inte i förväg vilka kvinnor som struntar i att komma.
Kvinnor kallas med ett bestämt intervall.
Eftersom kvinnor kallas, slipper kvinnorna själva hålla ordning på när det är dags igen (och tro mig, det är väldigt få som skulle klara hålla ordning på det på eget bevåg: skulle du?).

Kallelsen är tidsbestämd - för att man hoppas att människor faktiskt kommer när de blir kallade.
Det vore antagligen ännu sämre att skriva "kom när du vill onsdagen den 28 april" för då skulle det verkligen riskera att bli lång väntetid.

Jag skulle ju bara vilja ha en kallelse som innehåller informationen att nu är det dags att provta utan en tid jag måste avboka eftersom deras system inte passar mig så jag går på ett annat ställe.
 
En fråga till er som jobbar med sånt här:

Nästa gång det är dags för min cellprovtagning: kommer jag återigen få en kallelse med en tid jag inte vill utnyttja som jag måste lägga tid i telefonkö för att avboka? Jag bokar ju numera tid hos en som kan erbjuda riktig tidsbokning. Kan man på nåt sätt få bara en information om att nu är det dags att boka tid istället för en tid som jag måste boka av?
Kolla med din mvc eller vem det nu är som gör provtagningen hos er. Det är inte säkert att det är lika överallt.
 
För att Socialstyrelsen vill screena hela populationen för cancer. Du får det att låta som något påtvingat? Jag ser det för min del som en service jag är tacksam för, även om syftet är att minska cancerfrekvensen på gruppnivå.

Jag vill jättegärna provta och gör det varje gång det är min tur! Jag tycker att det är jätteviktigt! Det jag vill slippa är att få en tid bokad åt mig på ett ställe jag inte vill gå på. En tid jag måste lägga ner tid på att avboka.
 
En fråga till er som jobbar med sånt här:

Nästa gång det är dags för min cellprovtagning: kommer jag återigen få en kallelse med en tid jag inte vill utnyttja som jag måste lägga tid i telefonkö för att avboka? Jag bokar ju numera tid hos en som kan erbjuda riktig tidsbokning. Kan man på nåt sätt få bara en information om att nu är det dags att boka tid istället för en tid som jag måste boka av?

Man kan tänka sig att det du önskar är något som kan tänkas komma i framtiden. Jag tycker att det vore bra. Alternativet skulle kunna vara "du har tid XXXXX, och om tiden inte passar så logga in på 1177 med kod YYYY och omboka till en annan tid".

Man vill nå alla kvinnor för provtagning.
Man har sett att om man väljer att kvinnor själva ska ta initiativet till tidsbokning, är det färre som faktiskt kommer jämfört med när man får en färdig kallelse.
Alltså har man valt att skicka kallelse till alla, för att fler ska komma.
Man kan inte veta i förväg, vilka som skulle komma på eget initiativ och vilka som inte skulle göra det.

Du kommer troligen att få en bokad (ungefärlig) tid, ja.
För att systemet inte är anpassat efter just dig, utan anpassat för att få så många kvinnor som möjligt att delta i screeningen.
 
När det gäller cellprovtagningen/screeningen.
Ja, jag förstår ditt problem.
En orsak är att man, för att nyttja resurserna Barnmorska, ser sig tvungen att boka flera personer samma tid för att kompensera för alla dem som struntar i att komma. Det är alltså ett antal kvinnor som struntar i tiden; de avbokar inte heller utan bara inte dyker upp. Resultatet är att de få gånger som alla kallade faktiskt kommer, blir det lite väntetider.
När jag får kallelsen står det alltid att man inte behöver avboka.
 
Fortfarande kan dom planera så att det finns personal dygnet runt. Vilket var det jag svarade på. Säkerligen fullt möjligt även på en vårdcentral, även om det såklart kräver resurser i form av personal och pengar.

Förutom en personalfråga är det också en säkerhetsfråga. På natten ska vi i vården inte arbeta om vi inte måste. Det är faktiskt inte optimalt för patienter att bli bedömda på natten, fler misstag begås. Nöden har ingen lag så akutsjukvården är ju tvungen att fungera men det som kan skötas på dagtid ska göra det också.
 
Vad jag ser, så finns personal att tillgå. Åtminstone sköterskor. Problemet är ju att dom inte vill jobba kvar.

Nu har jag klippt lite....

Problemet här är även att många sjuksköterskor inte vill jobba kvällar, helger eller röda dagar. Även vi kan vilja ha kvällar eller helger med vänner eller bara kunna njuta.
De av mina kollegor som slutat har gjort det, mycket pga arbetsmiljön, men även för att inte behöva arbeta obekvämt.
 
Jag skulle ju bara vilja ha en kallelse som innehåller informationen att nu är det dags att provta utan en tid jag måste avboka eftersom deras system inte passar mig så jag går på ett annat ställe.

Jag tycker att du beter dig bortskämt.

Screeningen är en gratis förmån för att undvika sjukdom.
Du klagar över omaket det innebär för dig, att få den gratis förmånen, att eventuellt ändra tiden.
 
Jag vill jättegärna provta och gör det varje gång det är min tur! Jag tycker att det är jätteviktigt! Det jag vill slippa är att få en tid bokad åt mig på ett ställe jag inte vill gå på. En tid jag måste lägga ner tid på att avboka.

Men igen: jag förstår att det är ett litet irritationsmoment i vardagen. Men att få en kallelse med en tid man (kanske) inte kan gå på vart tredje år för att screena sig gratis tycker jag inte är hela världen. Känns som att du gör en höna av en fjäder av det här av princip.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 356
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 371
Senast: Fille
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 773
Senast: Lupin
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 480
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp