Bukefalos 28 år!

Rimligt pris för arabkorsning

Annacat

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den är fel, är ny här så jag chansade lite..

Jag är i hästköpartagen och har hittat en trevlig valack som jag funderar lite över priset på och behöver lite råd och tankar.
Han är korsning halvblod/arab, 7 år, grundriden ej utbildad. Sent inriden och vad jag förstår regelbundet riden endast senaste året. Hoppad enklare hinder på ca 40-50 cm, löshoppad någon gång som unghäst. Rids ut med sällskap och relativt (?) trafiksäker. Sidvärtesrörelser och enkla byten smått påbörjade. Så utbildningsnivå som en 4-åring ungefär? Efter godkänd men ej meriterad hingst.
Så med denna info, vilket prisspann skulle ni säga är rimligt?
 
Din fråga är lite av stuket.
Hej Jag har tittat på en bil. Det är en röd Audi av årsmodell 2003. Den har gått 22000 mil. Vad kan den tänkas kosta?
Vad är det för storlek på hästen? Hur rör den sig? Är den lättriden trots att den är outbildad eller måste man kämpa med allt? Är det sto eller hingst som är arab? Är stoet arab är hästen berättigad att regga med gröna papper i ASVH (om hingsten är godkänd där). Vad ska du ha den till? Vad är hästen värd för dig?
Det enda man med mycket stor sannolikhet kan säga är att det inte är en 100.000:- häst.
I slutändan finns det dessutom ingen riktigt bra sätt att värdera hästar exakt utan när båda är nöjda har man hittat värdet.
 
Flytta gärna tråden om den är fel, är ny här så jag chansade lite..

Jag är i hästköpartagen och har hittat en trevlig valack som jag funderar lite över priset på och behöver lite råd och tankar.
Han är korsning halvblod/arab, 7 år, grundriden ej utbildad. Sent inriden och vad jag förstår regelbundet riden endast senaste året. Hoppad enklare hinder på ca 40-50 cm, löshoppad någon gång som unghäst. Rids ut med sällskap och relativt (?) trafiksäker. Sidvärtesrörelser och enkla byten smått påbörjade. Så utbildningsnivå som en 4-åring ungefär? Efter godkänd men ej meriterad hingst.
Så med denna info, vilket prisspann skulle ni säga är rimligt?

Min kompis köpte en relativt outbildad arab/hblkorsning där pappa va arab. Tror hon betalade 23,000kr. Men är ju supersvårt att säga...
 
Jo jag förstår att det är svårt efter en något knapphändig beskrivning.. Det är stoet som är arab, han är arablik, svängd nosrygg, kort rygg och hög svans, något struttig galopp. Men modell större, runt 1.65. Traven är trevlig och där håller han hyfsat stadig form. Det är väl just utbildningsnivån jag funderar över, att han är 7 och inte direkt kan nåt mer än väldigt basic grunder.
Jag har tänkt mig en allroundhäst mot hopp och har inget emot att utbilda själv.
 
Du får kolla och jämföra honom med andra SWB i motsvarande ålder och utbildningstp så ser du på ett ungefär i vilken prisklass han kan ligga.
 
Jo jag förstår att det är svårt efter en något knapphändig beskrivning.. Det är stoet som är arab, han är arablik, svängd nosrygg, kort rygg och hög svans, något struttig galopp. Men modell större, runt 1.65. Traven är trevlig och där håller han hyfsat stadig form. Det är väl just utbildningsnivån jag funderar över, att han är 7 och inte direkt kan nåt mer än väldigt basic grunder.
Jag har tänkt mig en allroundhäst mot hopp och har inget emot att utbilda själv.
Jättesvårt att säga, men på rak arm tänker jag mig runt 40 000. Hästen är ju av god storlek vilket gör lite på priset också. Starta den ett par lätta klasser i hopp eller dressyr så kan den vara värd 50-60. Men det beror också på hur den ser ut, har den mycket utstrålning tex.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 870
Islandshäst Hej igen! Känns som om jag har skrivit hur många inlägg som hels på sistone... :) Jag har iaf en liten fråga till, och jag vet inte om...
Svar
8
· Visningar
1 303
Senast: Nea86
·
B
Ridning Jag behöver era synpunkter, tips, idéer samt förslag! Ska jag, eller ska jag inte fortsätta att satsa på min snart 9-åriga valack? Ja...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Svalina
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 252
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp