Bukefalos 28 år!

Rintränings- och utställningstråd

Junkk 1, excellent på dagens internationella träningstillfälle

DSC_0745.JPG

Jättefin kritik och en väldigt förtjust domare, men behöver mogna mer i kroppen för att komma förbi det släta resultatet.
 
När jag ställde smålandsstövaren för många år sedan så åkte jag hem innan stora ringen. Bäst i ras blev hon alltid då hon nästan alltid var ensam i sin ras och på större utställning som den i Göteborg så var domare i gruppen varje gång en tysk eller engelsk så kändes inte lönt att stanna flera timmar.
 
Jag har anmält min hund till en inofficiell utställning med och jag är heeeelt nybörjare på allt som har med utställning att göra! Hon ställdes en gång när hon var valp men då var det uppfödaren som gjorde det så det här blir första gången för mig. Och hunden har förmodligen glömt bort vad det handlar om också 😄 Ska försöka leta upp någon ringträning så vi inte gör bort oss fullständigt 🙈

Har ni några tips för en total nybörjare med obefintliga tävlingsnerver? Är det något jag behöver köpa?
 
@Guldaskig - vad är det för ras?

Det du behöver är ett lämpligt koppel, nummerlappshållare och beroende på hund godis och något att ha det i.

Som nummerlappshållare funkar gummiband/hårsnodd eller säkerhetsnål/pin.

Om koppel: man behöver inte köpa ett utställningskoppel men det är ofta enklare med ett koppel som är anpassat och lätt att samla. Sele är absolut nej. För flera större raser kan t ex ett retrieverkoppel funka. Om du googlar utställningsbilder ser du vad som brukar användas till ”din” ras.

Kom i god tid. Ta med stol och fika till dig, vatten och något att ligga på/i till hunden. Något regnskydd om det ser ut att regna är nödvändigt. Titta på hur de före dig vad de gör. Det går bra att säga till ringsekreterarna att du är ny.

Utställningsreglerna finns på SKKs sida (utställning- och championatsregler) och att läsa dem kan man lära sig av även om inofficiella funkar lite annorlunda, främst i att kvalitetspriset ej får delas ut.
 
@Guldaskig - vad är det för ras?

Det du behöver är ett lämpligt koppel, nummerlappshållare och beroende på hund godis och något att ha det i.

Som nummerlappshållare funkar gummiband/hårsnodd eller säkerhetsnål/pin.

Om koppel: man behöver inte köpa ett utställningskoppel men det är ofta enklare med ett koppel som är anpassat och lätt att samla. Sele är absolut nej. För flera större raser kan t ex ett retrieverkoppel funka. Om du googlar utställningsbilder ser du vad som brukar användas till ”din” ras.

Kom i god tid. Ta med stol och fika till dig, vatten och något att ligga på/i till hunden. Något regnskydd om det ser ut att regna är nödvändigt. Titta på hur de före dig vad de gör. Det går bra att säga till ringsekreterarna att du är ny.

Utställningsreglerna finns på SKKs sida (utställning- och championatsregler) och att läsa dem kan man lära sig av även om inofficiella funkar lite annorlunda, främst i att kvalitetspriset ej får delas ut.

Tack för jättebra svar!

Jag har en engelsk springer spaniel. Tänker att ett utställningskoppel nog kan vara bra men blev så förvirrad när jag googlade 😄 Men jag kan ju fråga uppfödaren om tips förstås.

Det där med eventuellt regn tycker jag kan vara krångligt. Känner inte för att köpa ett tält men kanske ett paraply modell större kan funka…
 
Kom i god tid. Ta med stol och fika till dig, vatten och något att ligga på/i till hunden. Något regnskydd om det ser ut att regna är nödvändigt. Titta på hur de före dig vad de gör. Det går bra att säga till ringsekreterarna att du är ny.
Som utställningsanordnare och gammal föreningsmänniska vill jag bara propagera för att handla fika på plats - det är det klubbar och dyl får in pengar på.:)
 
Ingen bukare som ska ställa inoff i Degeberga nästa helg? Eller som ska med någon annan kanske? Isf får man gärna heja på mig - vill gärna klappa folks gulliga hundar i brist på egen!😅
 
BIR, BIR veteran, cert och Nordic show cert idag i Ronneby -och SEUCH 😍
Kritiken gör mej nästan lite tårögd 😅

”En härlig veteran 10år gammal men fortfarande i sin bästa ålder. Superfeminint huvud, prima proportioner, god hals för åldern, fin överlinje, acceptabel vinkling skuldran, god längd överarm, härligt vinklad bak, korrekt benstomme, super päls och färg, härligt temperament, rör sig stabilt och effektivt som en unghund”

IMG_3544.jpeg
 
received_881569343540922.jpeg

BIR och BIR veteran i Överkalix idag. Vi var tom två veteraner 🥳 ovanligt för min ras och här uppe.
Tyvärr inget i finalen och stressigt att grupp 5 gick direkt efter veteran så de förhandsgranskades samtidigt. Men vi fick visa upp oss i finalringen iallafall, alltid något 😁
 
Askersund Dog Show
Excellent, ck, 2-btkl, reservcert och cacib blev det för min lilla som debuterade i unghundsklass igår.
Hon var jätteduktig, utställningen var timmar försenad pga översvämningar och det var vatten precis överallt.
 
Som utställningsanordnare och gammal föreningsmänniska vill jag bara propagera för att handla fika på plats - det är det klubbar och dyl får in pengar på.:)
Det fika som säljs på utställningarna är väldigt olika och i många fall ganska torftigt. Fler utställningsarrangörer borde försöka få någon matvagn att stå på utställningen, för blir det en lång dag så kan man vilja ha något matigare än en liten macka, varmkorv eller torr hamburgare.
Däremot så är det ju onödigt att ta med sig dryck till utställningen då sådant brukar finnas att köpa på plats.
 
Visa bifogad fil 125753
BIR och BIR veteran i Överkalix idag. Vi var tom två veteraner 🥳 ovanligt för min ras och här uppe.
Tyvärr inget i finalen och stressigt att grupp 5 gick direkt efter veteran så de förhandsgranskades samtidigt. Men vi fick visa upp oss i finalringen iallafall, alltid något 😁
Jag har blivit BIR och Bästa veteran på tre utställningar i sommar med min ena chowtik och i samtliga tre fall så har veteranfinalen varit direkt före Grupp 5-finalen. Då jag även jobbar en del i uppsamlingsringarna på utställningar, så vet jag att bara man kommunicerar med personerna i uppsamlingsringarna, så är det inga problem att gå mellan förhandsgranskningarna, så man hinner med båda. Visst, man kan få springa direkt från veteranfinalen och in på sin plats inför att sedan springa in i gruppfinalen. Fast det är ju lite kul också när det är mycket på en gång ... Grattis till fina resultat, även om det "bara" blev att få visa upp sig i finalerna!
 
Jag har blivit BIR och Bästa veteran på tre utställningar i sommar med min ena chowtik och i samtliga tre fall så har veteranfinalen varit direkt före Grupp 5-finalen. Då jag även jobbar en del i uppsamlingsringarna på utställningar, så vet jag att bara man kommunicerar med personerna i uppsamlingsringarna, så är det inga problem att gå mellan förhandsgranskningarna, så man hinner med båda. Visst, man kan få springa direkt från veteranfinalen och in på sin plats inför att sedan springa in i gruppfinalen. Fast det är ju lite kul också när det är mycket på en gång ... Grattis till fina resultat, även om det "bara" blev att få visa upp sig i finalerna!

Hade det precis så i Ronneby igår, veteran först o sen direkt grupp 1. Sprang mellan förhandsgranskningarna och finalringen som en tetting 😆
Haffade en som var ansvarig i veteranringen när jag insåg att det skulle bli problem som inte var sådär trevlig och tillmötesgående men nästa i grupp1 ringen var bra! Hon visste jag hade noll koll sen innan då hon var sekreterare för vår domare sen innan så hon hjälpte mej lösa det så vi hann med att visa upp oss i båda finalerna 😃
 
Jag har blivit BIR och Bästa veteran på tre utställningar i sommar med min ena chowtik och i samtliga tre fall så har veteranfinalen varit direkt före Grupp 5-finalen. Då jag även jobbar en del i uppsamlingsringarna på utställningar, så vet jag att bara man kommunicerar med personerna i uppsamlingsringarna, så är det inga problem att gå mellan förhandsgranskningarna, så man hinner med båda. Visst, man kan få springa direkt från veteranfinalen och in på sin plats inför att sedan springa in i gruppfinalen. Fast det är ju lite kul också när det är mycket på en gång ... Grattis till fina resultat, även om det "bara" blev att få visa upp sig i finalerna!
Jo jag pratade med personalen, fick inte gå emellan förhandsgranskningarna utan skulle stå kvar där jag stod. Fick därför springa emellan sedan och det blev inte bra varken för mig eller hunden. Visst det hade troligen inte blivit någon placering ändå, men det var inte en skoj upplevelse.
 
Information är på väg till samtliga utställare, men för er som det berör (som kanske vill komma och titta t ex) och som inte hört: Södermanlands KK har tvingats flytta sin utställning nu i helgen (19-20/8) från Ekängen i Eskilstuna. De veta igår att de inte fick tillträde till platsen pga regn. Nu har de på total rekordfart fått fram en ny utställningsplats: Eskilstuna Speedway, Gröndals motorstadion.

Jag har bara varit med och arrangerat ras- och specialklubbsutställningar samt inoffare, dvs betydligt mindre evenemang. Men jag får ändå hjärtklappning bara vid tanke på att drabbas av något som detta! Att på denna korta tid ragga upp en utställningsplats för en hel länsklubbsutställning är en helt osannolik arrangörsinsats!
 
Jo jag pratade med personalen, fick inte gå emellan förhandsgranskningarna utan skulle stå kvar där jag stod. Fick därför springa emellan sedan och det blev inte bra varken för mig eller hunden. Visst det hade troligen inte blivit någon placering ändå, men det var inte en skoj upplevelse.
Oj, vad var det för märklig inställning ... som sagt, jag jobbar själv uppsamlingsringen ibland och självklart är man trevlig mot utställarna och förenklar allt så mycket man kan. Jag är ju där för att allt ska fungera för alla – utställare, domare och de som jobbar inne i finalringen. Trist när fel person är på fel plats.
 
Hade det precis så i Ronneby igår, veteran först o sen direkt grupp 1. Sprang mellan förhandsgranskningarna och finalringen som en tetting 😆
Haffade en som var ansvarig i veteranringen när jag insåg att det skulle bli problem som inte var sådär trevlig och tillmötesgående men nästa i grupp1 ringen var bra! Hon visste jag hade noll koll sen innan då hon var sekreterare för vår domare sen innan så hon hjälpte mej lösa det så vi hann med att visa upp oss i båda finalerna 😃
Det är så det ska vara! Vi som jobbar i uppsamlingsringarna ska vara serviceminded och hjälpa till så allt går smidigt för alla. Fyrkantiga människor ska inte vara där, för man måste förstå att folk ska in i flera finaler och därför ska hinna med förhandsgranskning i flera ringar. Ibland har det hänt att någon utställare dykt upp sent och domaren redan lämnat förhandsgranskningsringen, men då har jag hämtat tillbaka domaren eller i alla fall informerat domaren om att ras X har tillkommit och att domaren kan välja att kika på den inne i finalringen. Allt går att lösa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp