Tora

Trådstartare
Är det någon som använder en riskokare hemma? Bränner den vid riset på botten?

Fast vi noga följer instruktionerna till punkt och pricka så blir det riset som ligger i botten på kokkärlet brunt på vissa ställen (inte helt svart alltså utan ljust brunt).

Är det vi som gör något fel? Detta är andra modellen av riskokare och båda gör samma sak.
Den första lämnade vi tillbaka då vi trodde att det var något fel på den.
Köpte sedan en annan i en annan affär.
Dom har kostat mellan 300kr-400kr.
 
Är det någon som använder en riskokare hemma? Bränner den vid riset på botten?

Fast vi noga följer instruktionerna till punkt och pricka så blir det riset som ligger i botten på kokkärlet brunt på vissa ställen (inte helt svart alltså utan ljust brunt).

Är det vi som gör något fel? Detta är andra modellen av riskokare och båda gör samma sak.
Den första lämnade vi tillbaka då vi trodde att det var något fel på den.
Köpte sedan en annan i en annan affär.
Dom har kostat mellan 300kr-400kr.
Fast det trodde jag var en finess?

Flera invandrare som bjudit på ris ur kokare har pratat om "risbrödet" eller "kakan" som bildas i botten som en särskild delikatess. Har nog t.o.m. smakat något brunaktigt hemma hos närmaste grannen. Minns vagt något om något speciellt man gjort så att "kakan" ska bli extra god?
 
Skorpa i botten får man (i min erfarenhet) om man inte sköljer riset ordentligt. Så länge risvattnet blir vitt om man rör runt i riskokaren så kommer det att bli en skorpa i botten eftersom det är stärkelse löst i vattnet som ju blir kvar när vattnet kokar bort/in.

Sen kan man ju som @tanten nämner vilja ha just en sådan bottenkaka också, men vill man inte ha det så är det till att skölja tills man får klart vatten.
(Och vill man istället ha mer så väljer man en fnasigare rissort. :D)
 
Fast det trodde jag var en finess?

Flera invandrare som bjudit på ris ur kokare har pratat om "risbrödet" eller "kakan" som bildas i botten som en särskild delikatess. Har nog t.o.m. smakat något brunaktigt hemma hos närmaste grannen. Minns vagt något om något speciellt man gjort så att "kakan" ska bli extra god?
Nej det är inte tanken för oss. Blir inte så hos vår bekant där vi träffade på riskokaren och tyckte det var en bra grej. Det smakar bränt så det är inte direkt gott.
 
Skorpa i botten får man (i min erfarenhet) om man inte sköljer riset ordentligt. Så länge risvattnet blir vitt om man rör runt i riskokaren så kommer det att bli en skorpa i botten eftersom det är stärkelse löst i vattnet som ju blir kvar när vattnet kokar bort/in.

Sen kan man ju som @tanten nämner vilja ha just en sådan bottenkaka också, men vill man inte ha det så är det till att skölja tills man får klart vatten.
(Och vill man istället ha mer så väljer man en fnasigare rissort. :D)
Men det är det vi gör. Sköljer och sköljer. Vattnet är helt klart när vi är färdiga.

Har funderat på om det är något i vattnet men vi har kommunalt vatten och bland Sveriges bästa så det borde inte vara det.

Hur mycket vatten i förhållande till ris använder du och vilken rissort är det?
 
Men det är det vi gör. Sköljer och sköljer. Vattnet är helt klart när vi är färdiga.

Har funderat på om det är något i vattnet men vi har kommunalt vatten och bland Sveriges bästa så det borde inte vara det.

Hur mycket vatten i förhållande till ris använder du och vilken rissort är det?

Jag kokar mest basmati eller jasmin, olika märken. Funderade också på om det kan vara något galet med er rissort? Det är inte grötris eller något sådant? :p

Minns ärligt talat inte vattenmängden, mäter som regel inte noggrannare än markeringen i bunken. Alltså om jag har i fyra koppar ris så fyller jag vatten upp till 4-strecket inuti. Mycket lättare så än att mäta när ju riset är blött från tvättandet ändå. :)

Men har aldrig upplevt att det är så noga med vattenmängden egentligen, ibland har jag i mindre vatten om jag vill använda det till tex stekt ris, ibland har jag i mer om jag vill ha det extra klibbigt för att göra risbollar eller liknande. Har nog aldrig fått bränt ris i botten och har använt riskokare i... 10-12 år eller så? Har betat av kanske fyra olika märken.
Förbryllande. O_o
(Har extremt hårt kommunalt vatten här, men har även kokat hemma hos mina föräldrar som har extremt mjukt från egen källa. Ingen skillnad...)
 
Jag kokar mest basmati eller jasmin, olika märken. Funderade också på om det kan vara något galet med er rissort? Det är inte grötris eller något sådant? :p

Minns ärligt talat inte vattenmängden, mäter som regel inte noggrannare än markeringen i bunken. Alltså om jag har i fyra koppar ris så fyller jag vatten upp till 4-strecket inuti. Mycket lättare så än att mäta när ju riset är blött från tvättandet ändå. :)

Men har aldrig upplevt att det är så noga med vattenmängden egentligen, ibland har jag i mindre vatten om jag vill använda det till tex stekt ris, ibland har jag i mer om jag vill ha det extra klibbigt för att göra risbollar eller liknande. Har nog aldrig fått bränt ris i botten och har använt riskokare i... 10-12 år eller så? Har betat av kanske fyra olika märken.
Förbryllande. O_o
(Har extremt hårt kommunalt vatten här, men har även kokat hemma hos mina föräldrar som har extremt mjukt från egen källa. Ingen skillnad...)
Vi använder vanligt ris. Våran bekant använder jasminris som du. Kanske är det det som är problemet?
 
Vi använder vanligt ris. Våran bekant använder jasminris som du. Kanske är det det som är problemet?

Lär nog vara det då! :idea:

... Vad är vanligt ris egentligen? :o

Edit: Alltså, jag antar att det är det som det står "matris" på i affären, men jag menar om det är någon särskild sorts ris eller hur det funkar?
 
Det som inte heter något annat än ris :D

Aha, det som blir över på golvet när de fyllt säckarna? :angel:

Sorry, skojar bara. :D
Men då tycker jag gott ni ska överväga att prova er fram till några "riktiga" rissorter ni gillar, det är faktiskt väldigt stor skillnad! Inte bara bra för att slippa bränt ris i botten alltså, utan det smakar väldigt mycket bättre. :up:
 
Aha, det som blir över på golvet när de fyllt säckarna? :angel:

Sorry, skojar bara. :D
Men då tycker jag gott ni ska överväga att prova er fram till några "riktiga" rissorter ni gillar, det är faktiskt väldigt stor skillnad! Inte bara bra för att slippa bränt ris i botten alltså, utan det smakar väldigt mycket bättre. :up:
Problemet är bara att jag inte är så förtjust i tex jasminris. :D

Jag gillar den lite mer neutrala "rissmaken". Kan ju vara det sämsta rent kvalitemässigt, inte en aning.

Brukar köpa Onkel Bens. Tror det står långkornigt ris på.
 
Problemet är bara att jag inte är så förtjust i tex jasminris. :D

Jag gillar den lite mer neutrala "rissmaken". Kan ju vara det sämsta rent kvalitemässigt, inte en aning.

Brukar köpa Onkel Bens. Tror det står långkornigt ris på.

Aha... Har nog inte ätit Onkel Bens på bortåt 20 år eller så!
Vet inte vad man ska göra om det är just den smaken du gillar dock, blir error-tilt i min hjärna. O_o :laugh:
 
Älskar min riskokare! Mat som sköter sig själv och som snällt håller sig varm tills jag har kluddat färdigt med såsen är bäst!

Aldrig varit med om att det bränt i botten, kan fastna en del om jag låter det stå på värme länge, men inte bränna.

Jag kör jasmin, basmati och även sushiris i min, som jag tror är köpt på Cleas Ohlsson för en eller max ett par hundralappar.

Nu kanske du kokar mycket mer ris i din än jag gör iofs, ni var några stycken i familjen vill jag minnas? Även om det är en annan typ av ris ni kokar borde det inte vara mer avancerat än att hälla på mer vatten för att hindra att det bränner.
 
Älskar min riskokare! Mat som sköter sig själv och som snällt håller sig varm tills jag har kluddat färdigt med såsen är bäst!

Aldrig varit med om att det bränt i botten, kan fastna en del om jag låter det stå på värme länge, men inte bränna.

Jag kör jasmin, basmati och även sushiris i min, som jag tror är köpt på Cleas Ohlsson för en eller max ett par hundralappar.

Nu kanske du kokar mycket mer ris i din än jag gör iofs, ni var några stycken i familjen vill jag minnas? Även om det är en annan typ av ris ni kokar borde det inte vara mer avancerat än att hälla på mer vatten för att hindra att det bränner.
Det är den från Claes Ohlsson vi har just nu. Vi har bara provkört den några gånger. Färdig mängd ris blev ca halva behållaren.
Provade med mer vatten. Resultatet blev bara kladdigare ris men fortfarande bränt i botten.

Skall prova köra med jasminris för att se om det är det som är problemet.
 
Hur gör man då?

Lägger ris i en form (typ glas, vi har en salladsskål liknande) och häller på vatten, ganska mycket eftersom det sväller. Lite mer än dubbelt så mycket. Sen inne på full värme i 17 min, blir perfekt! Använder vanligt matris från Ica.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
522
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp