Bukefalos 28 år!

Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

*lånar knapp*

En sak jag tänkt på; varför anlägger man egentligen gödselstacken så nära stallet? Alltså intill boxar så man inte riktigt 'kan' ha öppet hos hästarna för att ammoniaklukten drar in?
Jag hade velat ha en nedsänkt conteiner med murat kring hela utom en kortsida så det kom ner lite och sedan lägga det en 10 meter ifrån eller utifrån en loge som är i motsatta håll som boxarna
för värmens skull... en gödselstack ger mycket värme, kanon på vintern.. sedan slipper man skotta en gång fram till gödselstacken på vintern ;) *lat*
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Fråga: Luktar er gödselstack ammoniak så det stör? Så länge man inte gräver eller rör runt i vår gödselstack luktar den väldigt lite (strör med halm), och det är inga problem att hålla fönster/dörrar i närheten av den öppna. Vi har förvisso bara tre hästar i stallet för tillfället, vilket kanske är förklaringen.
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Tack för alla de konstruktiva och bra kommenarerna. Jag har gett upp spolspiltan och gör två boxar på 3,5 x 3m och 3,2 x 3m den ensamma boxen får vara mindre. Då får jag 1 m förvaring för skottkärra etc precis vid utgången till gödslet.

Kämpar förtvivlat med att lägga ut bilder på sidan. Men texten som förklarar kan jag ju skriva här.

Vad ska jag göra? Väggarna står där dom står. Det fattas en meter här och där. Vi är en familj med 2 tonåringar, så du kanske förstår varför vi vill ha ett eget sovrum på bottenvåningen. De runda pelarna var till för I-balks-tillverkaren. Halm är så tungt att lägga upp på loftet enligt konstruktören, att hon ville att vi skulle ha 2 balkar i stallet och 1 i bostadsdelen. Det ska inte vara ngn dörr under trappan. Under trappan, men i stallsidan av väggen ska bli utrymme för vv-beredare och vattenpump tillsvidare.

Foderrum tror du att det räcker om jag blandar med sadelkammare?
Sannolikt blir det ett par islänningar som ska bo där, men jag har försökt att bygga för minst liten häst. Därför höjer vi taket till ca 2,70 ( håller på att gräva nu och ska gjuta på väggarna också innan v 49 när takstolarna kommer.

Den här bostaden kommer bara till för att vi ska känna om vi vill bo på den här platsen och om så är fallet blir detta en bra gäststuga i framtiden. Boningshuset är alldeles för förfallet för att ens tänka på att renovera. Det fattas dessutom lite mer än ena gaveln.Har aldrig funnits el och avlopp. Beboddes tills för precis ett år sedan. Otroligt.

Vi kommer att bygga ett rejält hus mittemot det gamla huset, och sedan bygga upp en likadan liten länga där det gamla huset stått. Ingång till toalett från stallet – för att slippa springa in i ”Stora huset” Man kan ju alltid låsa ”ute” stall-sidan så att det är städat när det kommer gäster.
Sovrummet ser ut på ritningen som man skulle kunna krypa runt sängen. Möblerna är skalenliga. Vad tror du. Det ska vara minimalt.

Bostadsutgången mot gödselstacken blir kanske bara en glasad altandörr, för där finns en fantastiskt vacker solnedgång som jag vill släppa in i rummet. Ingång finns från gårdssidan till hallen, mellan bad och sovrum (Kanske hade dörren hoppat ur ritningen.)

Vinden ligger nästan varje dag på från syd väst , så eftersom vi har ett eget litet berg och sedan en minipark på andra sidan lilla vägen från gödselstaden sett – så slår inte lukten in i stallet – tror jag. Stallet ligger dessutom mycket högre så ...

Bedömning om vinden har jag alltsedan i augusti, då jag har eldat var och varannan dag ute nära gödselstacken .

15 Hektar vackert…Längtar tills det går att bo där.
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Det ser ut som du bygger ganska trånga gångar överallt. Har du någon annan plats där du kan ställa upp hästarna för att sko eller för en veterinärundersökning?
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Ja, det blir aldeles för trånga gångar. 3 boxar á 3x3 m är 27 kvm spolspilta 2.5x2,8 blir 7 kvm minst 9 meter gångar´á 2,5 m bredd blir 22,5 kvm. Det är redan en yta på 56,5 kvm och jag har bara 70,9 kvm att göra av med. Jag har bara en loge tvärs över gårdsplanen.

Spolplatta får väl anläggas ute. Grannen klarar sig ganska bra utan!

Vad jag behöver är foderrum tvättmaskin sadelkammare och plats för redskap. Ev gör vi halva loftet till höloft. Dvs över sadelkammaresidan längs med stallet.

Se gärna min för ändamålet nytillverkade hemsida, Endast för Bukefalos-medlemmar
Om det inte vill sig så uppdatera sidan en gång.
http://web.telia.com/~u40127910/index.html
http://web.telia.com/~u40127910/
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Har inga bra tips men kan förstå att ni blivit förälskade i gården!!! :love:

Jag skulle nog byta plats på ensamma boxen och sadelmkammare/spolspilta. Då kan du göra boxen betydligt större, men behöver inte kompromissa med storlek på sadelkammare. Spolspilta klarar iaf jag mig med på utsidan av stallet, så kan du dränera upp utanför och ha frostsäkra vattenledningar så borde det kunna funka (men kanske ha tak över).
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

HEJ:) mysiga stall, Finns det inga ritningar?
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Tycker nog att det var lite mycket hörn men annars var det en mycket häftig idé!
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Jag skulle inte ha spolspiltor i närheten av boxarna och foder, skulle försöka ha det lite avsides, annars mycket snygga ritningar :) Skulle inte heller ha skötselgången bredvid som jag såg en ritning hade, som någon sa, mkt spring och sedan fukten :) Och angående att ha kasa bredvid stallet, det är inga problem för oss, så länge ingen rotar it så äre inga problem :)

Nu vart jag lite sugen på att rita mitt eget drömstall med ;P
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

den är ändå relevant då den behandlar ett ämne som likagärna kunde ha skrivits idag.. skillnad är om det är någon som har problem med en halt häst och nån väcker tråden 2 år senare..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Gillar din lösning med två gångar och separata skötselplatser! Det är annars alltid en källa till irritation och onödiga risker när hästar står i gången och man skall passera med andra hästar eller "alla" vill vara i gången samtidigt.

Tror du det räcker med två (tre om spolspiltan även används som skötselplats) skötselplatser till tolv boxar? Eller skall stora gången användas också? Som det varit i de flesta stall jag stått i har merparten av inackorderingarna varit i stallet samtidigt och då blir det trångt. Idag är vi 11 boxar som delar på tre platser i gången och det är ofta fullt och blir en del "administration" för att få det att flyta utan alltför lång väntan för någon.

Sadelkammaren ser lite liten ut, hur har det gått, fungerar det? En garderob/box brukar vara ett minimum av vad som fungerar som förvaringsutrymme samt två sadelhängare/box, ser på ritningen ut som det kan bli trångt?
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

jao, i båda de stallen jag vistas i, (50-60 hästar i varje, varav 20-26 skolhästar) så finns det enbart EN iordningställd uppställningsplats, i första stallet kan man ställa hästarna på gången 3 st hästar, i det andra finns 2 ställen i gångarna där man kan ställa upp hästarna..

och ska sanningen fram, är man så pinpinett att man tvunget måste ha ut hästen ut boxen för att sköta om den för att man inte vill få skit på skorna, ja då kan man söka sig en annan boxplats :) alla hästar i mitt stall ska kunna skötas om i boxen, för det är min box och ingen häst skall sätta sig på mig i min box..

i sadelkammaren är det 1/3 garderob och 1/4 bokhylla samt 3-4 backar som ställs på hyllor längs taket, allt annat skit får dom förvara hemma hos sig själva.. :)
varför ska folk tvunget ha ca 20ggr mer grejer i stallet än vad dom använder under en månad? när vintersäsongen är över tvättar man sina täcken och packar ihop dom och tar hem dom.. eller om man vill ställa det i kallförråd på tomten.. eget val..

med tanke på att allt foder och tillskott förvaras i foderrummet och täckeshängare finns vid varje box så ska det inte bli så trångt.. jag tänker inte bygga superflådiga separata sadelkammare med dusch och toalett till varje hyresgäst för att dom ska ha plats och inte vara orolig för att nån stjäl, nån måtta får det vara :) det är en stor sadelkammare ändå..
prylen som hänger i mitten är förretsen två sjocka bräder i kedjor med massor av tränshängare och stora krokar, mycket för att skitiga träns inte ska skita ner en vägg men också för att väggarna behövs till annan förvaring, lättstädat blir det också..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Jag gillar inte riktigt upplägget på din ritning. Risken är att det blir bullrigt och högljutt. Luften blir, för hästarna i mittengången utan fönster, aldrig lika bra med ventilation som en av de som får stå nära dörr och fönster. Dessutom ganska mörkt för de i mitten då jag antar att du inte kommer att ha skylight ovanför de boxarna.

Många små rum. Risken blir ju att man står och trängs i sadelkammaren när alla kommer på eftermiddagen och ska rida. Alldeles för lite plats att kunna ha sina saker där. Alla har inte möjlighet att ta hem dem, tex jag som bor i lägenhet om 65kvm.

Det där du skrev om att man inte får vara pimpinett, jag är en av dem som inte vill kratsa ut lera i en renmockad box. Dessutom vill jag inte ha spån innanför bootsen och benskydden. Inte heller när jag smörjer hovarna vill jag ha spån ivägen. Det är nog fler än jag som tycker så..

Lite större toa skulle ju vara att föredra. Man vill kunna byta om utan att slå i knän och armbogar i väggarna..

Stölder sker i stora som små stall. Det är bara att inse. Om hyresgästerna inte får möjligheten ens att kunna låsa om sina saker kommer det nog vara ganska få som vill hyra in sej skulle jag tro. För två nycklar till varje hyresgäst är nog en ganska dum idé..
 
Senast ändrad:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

12 hästar = bullrigt? nej..

ventilationsanläggning kommer att finnas..

ljus kommer att finnas i form av lysrörsarmaturer, fönstrena är höga och det är högt i tak (som förövrigt skall vara vitmålat)

plats i sadelkammare, ja som sagt det finns ett kallförråd, annars får du väl sälja hälften av grejerna.. man måste inte ha 4 sadlar, 45 vojlockar, 23 täcken, 18 grimmor, 14 grimskaft, 6 träns, 17 uppsättningar fleecelindor etc etc etc etc..

hästen bajsar flera laddningar i boxen under natten, eller har du toatränat din häst? det finns spolspilta för leriga hovar och du får väl helt enkelt ge fan i att lägga benskydden i spånet då.. :idea: rider du på grusvägar elle ri ridhus? då kanske det komemr en massa skit på hästens ben då.. du kanske ska skaffa en sån där stor plastbubbla som han i globen hade :idea: då kan du rida överallt utan att någonting från marken skvätter upp på hästen din.. :grin:

titta på toaletten, dörrhålet är 100 cm.. toaletten är alltså hela FYRA KVADRATMETER stor och således HANDIKAPPANPASSAD så nog fan ska du kunna byta om därinne utan att slå i knäna.. såvida du inte är en häst dvs :p

ang låsa, har jag sagt nåt om att det inte finns låsbara utrymmen?



sluta hitta på en massa dumma scenarion när du inte vet hur det är tänkt ens.. :p

förrsten, kan du något om byggnadsteknik, ventilation etc?
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

12 hästar = bullrigt? nej..

ventilationsanläggning kommer att finnas..

ljus kommer att finnas i form av lysrörsarmaturer, fönstrena är höga och det är högt i tak (som förövrigt skall vara vitmålat)

plats i sadelkammare, ja som sagt det finns ett kallförråd, annars får du väl sälja hälften av grejerna.. man måste inte ha 4 sadlar, 45 vojlockar, 23 täcken, 18 grimmor, 14 grimskaft, 6 träns, 17 uppsättningar fleecelindor etc etc etc etc..

hästen bajsar flera laddningar i boxen under natten, eller har du toatränat din häst? det finns spolspilta för leriga hovar och du får väl helt enkelt ge fan i att lägga benskydden i spånet då.. : rider du på grusvägar elle ri ridhus? då kanske det komemr en massa skit på hästens ben då.. du kanske ska skaffa en sån där stor plastbubbla som han i globen hade :idea: då kan du rida överallt utan att någonting från marken skvätter upp på hästen din..

titta på toaletten, dörrhålet är 100 cm.. toaletten är alltså hela FYRA KVADRATMETER stor och således HANDIKAPPANPASSAD så nog fan ska du kunna byta om därinne utan att slå i knäna.. såvida du inte är en häst dvs

ang låsa, har jag sagt nåt om att det inte finns låsbara utrymmen?



sluta hitta på en massa dumma scenarion när du inte vet hur det är tänkt ens.. :p

förrsten, kan du något om byggnadsteknik, ventilation etc?

Du verkar inte kunna ta kritik. :grin: Se bara på dina barnsliga kommentarer..

Man behöver inte vara ingenjör för att kunna tänka logiskt! ;) Dessutom, hur ska man kunna veta hur stor tex toan är när du inte skrivit en måttangivelse? DET om nått måste en lärling kunna?

Ljuset och luften blir aldrig så bra som dagsljus, det borde väl du veta. Inte alla har råd att installera ett vent.system för flera hundra tusen..

Att jag inte vill tex kratsa hovar och skydda på i boxen måste väl kunna tillåtas? Alla gör olika och det måste man kunna respektera. Jag rider på grus, på sand, på alla möjliga underlag, men jag sköljer alltid av mina grejer så de är rena :idea: tills nästa gång jag ska använda dem. Det tror jag många gör faktiskt. Du kanske vill använda grusiga spåniga saker, men det gör inte jag.

Sluta vara så bitsk och ta till dej tipsen, du "tvingar" ju på alla andra dina kommentarer. Ta då till dej mina med då! :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

grejen är den att du hittar på att det är dåligt även fast det mycket väl skulle kunna vara bra.. jag har bara inte skrivit ut något om det.. men bara för det så behöver det inte vara dåligt..

måttseende har med ens logiska tänkande att göra.. man har inte boxar som är 4 kvm liksom.. jämför en box med toaletten.. och när du tittar på toaletten, föreställ dig då hur stort ditt handfat hemma i badrummet är, och tänk storleken på utrymmet.. du saju att du tänkte logiskt utan att vara ingenjör, så gör det när du tittar på ritningar också.. :idea:

det finns tre uppställningsplatser, så du kan sköta om dina tre hästar samtidigt där om du vill.. alla gör inte som dig..

ventilationssystem behöver inte kosta flera hundra tusen heller.. man får bara tänka till lite om vart man sätter ventilationen nånstans..
dagsljus ger alltid skuggor(vi har bara en sol), och dagsljus är svårt att få in inomhus när det är mörkt utomhus på kvällarna..



du "tipsar" inte mig.. du klagar på nackdelar som du själv hittar på..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

stallet från tidigare i tråden
storStallet.GIF


samma stall fast med rutnät, en ruta=1 kvm
stallet3b.GIF



garderob, diskbänksdel etc = standardmått 60x60
stolar modell mindre 40x40
soffor = tvåsits

stallgången är större än vad vissa tror, den är inte minimerad utan till och med lite bredare än 3,5 m. boxarna likaså, dom är inte minimimått utan 3,6x3,6m
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Några frågor/kommentarer till din ritning. Vi sitter just nu och försöker få fram det vi vill ha hos oss. Dock inget drömstall då stomme och planlösning för utsidan finns.

1. Hur får du in kraftfodret till foderkammaren? Hur hanterar du hö o halm?
2. Toaletten? Känns lite konstigt planerad. Dörren upp i stolen. Har du funderat på dusch? Jag hade föredragit en större toalett och planeringen är viktig.
3. Sen läste jag lite snabbt om ngn kommentar om boxar "mitt i" och det håller jag med om. Jag hade hellre lagt annat utrymme i mitten. Ett fönster/box vill jag ha. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: valy
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 765
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 759
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ny tråd för alla som varit en del i "vi som letar häst" tråden eller kanske bara köpt ny häst och vill dela med sig :) Hur har det gått...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp