Bukefalos 28 år!

Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

_matulda_

Här skapar jag en tråd för jag själv tycker det är roligt att rita stall så andra folk här på buke kanske kan dela med sig av sina ritningar och skisser ;)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Stall7boxar.jpg

En liten skiss men ganska fult ovanfrån men blir säkert snyggar i verkligheten
Tänkte en bakgård men en fontän bortanför 90graders vinkeln
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Kul :) älskar att filosofera om stall jag med. men är tyvärr inte så duktig på ritningar :) men har ritat lite grann.. fast mest på vanligt A4 papper..

kram
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Jag tycker boxarna var små. Och allmänt dålig planlösning för att vara nybygge.
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Stalltebuke.jpg

Glömde toan som ska ligga från sadelkammaren ut i stallet men detta var en snabbritning sak va en toa i fikarummet me
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Den färdiga snygga ritningen är för stor (A3) för min scanner, men här kommer min amatörritning:

67670758.jpg


Ovanpå ska det bli en höskulle som man går upp i från foderförrådet, där taket går upp till nock. Takhöjden blir 2,74 -lite högre än på ritningen.
Jag höll på med flertalet ritningar och efter många tips här på buke så fastnade jag slutligen för denna som var nr 7 i ordningen ;)

Grävaren kommer till helgen, sedan kommer han som lägger plattan och själva stallet kommer i december. Själva inredningen har jag inte bestämt ännu om vi gör boxarna själva eller om vi köper färdiga.

/Jezz
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

hmm gjorde lite fel men gjorde den på 5min ;)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Kan jag återkomma om en liiite stund bara med mitt drömstall?:d
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

När kommer det då?? ;)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Nu kommer ritningen! Var tvungen att modifiera den lite ;)

Brevid stallet (på högersidan) så ska det finnas ett ridhus på 40x60m ridyta (dvs totalt 50x80m). Det ska finnas ett exakt likadant stall på andra sidan ridhuset fast spegelvänt..

http://www.pixbox.se/pic_show_id5294782.html

Varje box ska vara 6x6m, stallet och ridhuset ska vara i tegel och detaljerna i gjutjärn, även krubbor, galler och liknande..

Sadelk., trivselk., toa och foderkammaren ska vara uppvärmda.

Något ni vill tillägga? :p
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Stallsadelkammareimitten.jpg

......................................................De ska va in/ut här me........................................................
Liten skiss ;) Komentarer :D
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Häftigt stall! :)
Men jobbigt att sopa i alla hörn? ;) hehe
Kanske blir trångt i foderkammaren? Vad hade du tänkt få plats med? Spån, Halm, Hö, Hösilage, eller kanske bara kraftfoder? :)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

knapplån och ursäkta för stor bild :p

vet att jag har stavat lite fel men men..
tanken är att det över alla rummen ska vara höförråd och sedan öppet upp i nock (eller en bra bit till iaf) över stallgång och boxar, själva stallgången ej uppvärmd, men rummen och skötselplatsen är uppvärmt :) skottkärror, sopar och grepar ska förvaras i skötselrummet bakom dörrn, extra utrymmningsvägar längst ner i varje stallgång.. och täcken ska hängas på kortsidorna mot huvudstallgången, inget i småstallgångarna, bara ett innetäcke och ett utetäcke ska vara framme, allt annat undanstoppat..
åhh ja, stora foderrummet där slänger man ner hö och har dickbänk och förvarar alla säckar och pytsar, i det lilla foderrummet finns bara färdiga höpåsar och kraftburkar :)
storStallet.GIF


vad tycks? idéer? förbättringar? vad var skitbra?
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Verkligen genomtänkt! :)
En grej jag funderade på bara...om det inte blir "jobbigt" att gå genom skötselplatsen med gödselkärran när man mockar? Vet inte riktigt vad du har tänkt för dörrar där och så...men man slipper ju gärna öppna o stänga dörrar när man är påväg ut med skit ;) hihi Men du har säkert funderat ut nåt smart där som inte jag fattar :P haha...
Gillar annars att du har gjort som "två gångar" med boxar! Mycket snyggt! :)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

svängdörrar! eller ja den inre dörren ska vara svängdörr som fastnar öppen, så att man puttar upp den med skottkärran, tänker ha en "sparkskiva" där skottkärran tar i som man byter när den blir sliten.. så sparkar man bara igen den efter sig, praktiskt när man ska ut med häst också, slippa fästa upp dörren med handen..
har funderat lite på det och detta låter bäst hittills.. men blir det inte genomförbart (har juh maskiningenjör till pojkvän) så blir det vanlig dörr som stannar där man lämnar den, så får man stänga efter sig.. förmodligen med någon kullåsning i överkant så att dörrn stängs lätt, och kan puttas upp med lite kraft..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Hej

Det ser jätte fint ut!

Bra att ha två gångar så blir det inte så mycket spring och att alla stör varandra. Hästarna får möjlighet till lite lugn och ro!

Det enda jag tänkte på var att det är 12 boxar och de flesta vill ha 2 sadelhägare (sadlar) till varje häst... då blir det väl lite trångt i sadelkammaren???

Häls/ Tokan
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Hej

Det ser jätte fint ut!

Bra att ha två gångar så blir det inte så mycket spring och att alla stör varandra. Hästarna får möjlighet till lite lugn och ro!

Det enda jag tänkte på var att det är 12 boxar och de flesta vill ha 2 sadelhägare (sadlar) till varje häst... då blir det väl lite trångt i sadelkammaren???

Häls/ Tokan
det är räknat på 15 eller 20 sadelhängare (3-4 rader) så det räcker nog.. kanske ska lägga på en extra avgift om man ska ha två sadelhängare, då är det nog en del som lämnar en av sadlarna hemma..
sedan är tränshängarna dubbla också, så 2 tränshängare vardera, grimmor och grimskaft hänger över täckena i stallgången :)

men sen vet man juh inte, det kanske blir lite rymligare än vad min skiss visar.. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 704
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 973
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ny tråd för alla som varit en del i "vi som letar häst" tråden eller kanske bara köpt ny häst och vill dela med sig :) Hur har det gått...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp