Bukefalos 28 år!

Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Har du nåt specialprogram för o rita stall eller hur har du gjort? :P
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

hmm, nja, har "designat" fönster och dörrar och boxar själv i paint, och sedan använder jag en "baspaintfil" där alla ligger inlagda och "bygger" med vanliga ritverktygen.. :P så MS Paint är det hemliga redskapet.. :D
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Härligt stall, bra med kontor och teorirum också!
Kanske blir lite mycket spring vid fölboxarna bara, då spolspiltorna är precis brevid?

Annars supermysigt!
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Häftigt stall! :)
Men jobbigt att sopa i alla hörn? ;) hehe
Kanske blir trångt i foderkammaren? Vad hade du tänkt få plats med? Spån, Halm, Hö, Hösilage, eller kanske bara kraftfoder? :)

Tänkte bara kraftfoder;)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

hejsan,
Nu är detta inget ni frågade efter, men kan man få tips på lösning med sadelkammare/torkrum/foderförvaring/spolspilta...

jag ska bygga ett stall o det ska sitta ihop med en byggnad som är 7,5 m bred. Så då tänkte jag 4 boxar på rad ( a 4*3m) då får jag 3,5m stallgång ... men sedan på andra änden ( här är det nybyggnad) kan jag bygga lite som jag vill.
vad tror ni ? vikelstall ?? och hur stor sadelkammare kan man behöva.. jag tänkte 4*4 och ett torkrum på ca 2*2. Men jag har stora problem med hur jag ska placera dessa rum, om ni har tips så vore jag vädligt tacksam för det.
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

hmm..
om jag förstått dig rätt så är det ena kortsidan av stallet som är bestämt till 7,5 m.. och det låter kanonbra med din idé, det ajag skulle göra är att lägga sadelkammaren dirket eftr boxarna men 4x4 m som du tänkt..
som "torkrum" är det bättre att skaffa ett torkskåp (räknade ut att det kostar 40 kr för 6 månader om man kör det 2 timmar om dagen i en anna tråd) att ha i sadelkammaren och en utsugsfläkt som drar ut den fuktiga luften direkt från torkskåpet..
mittemot sadelkammaren (utbyggnad från grundformen dvs) skulle jag ha foderkammare på 4 m bredd och sedan valfritt beroende på hur stort du behöver, är det bara hö för en vecka som ska vara inne så 3 m längd, ska du ha in för hela vintern så kanske du behöver 6 m längd.. då får du en del vinkel på det..
sedan stallgångsbiten som blir därmellan ha som spolspilta men riktigt bra ljus så att hovslagare och veterinär kan hålla till där när dom kommer.. en bra idé där är att göra en brant kant 4-5 cm ner först och luta golvet mot ytterväggen och ha avlopp ut där..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

hmm..
om jag förstått dig rätt så är det ena kortsidan av stallet som är bestämt till 7,5 m.. och det låter kanonbra med din idé, det ajag skulle göra är att lägga sadelkammaren dirket eftr boxarna men 4x4 m som du tänkt..
som "torkrum" är det bättre att skaffa ett torkskåp (räknade ut att det kostar 40 kr för 6 månader om man kör det 2 timmar om dagen i en anna tråd) att ha i sadelkammaren och en utsugsfläkt som drar ut den fuktiga luften direkt från torkskåpet..
mittemot sadelkammaren (utbyggnad från grundformen dvs) skulle jag ha foderkammare på 4 m bredd och sedan valfritt beroende på hur stort du behöver, är det bara hö för en vecka som ska vara inne så 3 m längd, ska du ha in för hela vintern så kanske du behöver 6 m längd.. då får du en del vinkel på det..
sedan stallgångsbiten som blir därmellan ha som spolspilta men riktigt bra ljus så att hovslagare och veterinär kan hålla till där när dom kommer.. en bra idé där är att göra en brant kant 4-5 cm ner först och luta golvet mot ytterväggen och ha avlopp ut där..
Vilken jätte bra ide! då har jag även "tjänat in" lite yta på spolplatsen. Det är ju inte så att jag badar dem varje dag heller så det var en bra ide, tack!
man blir lätt så insnöad när man är inne på en lösning. Men får täcken plats i ett torkskåp tro? det kanske gör det, jag har inte ens tänkt tanken... :)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Vilka snygga stall ni gör, ska snart fixa mitt drömstall :love:
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

ja, 4 täcken bör precis gå in tror jag.. har du tur kan du ju få tag på ett dubbeltorkskåp som är bredare..

och i foderkammaren, där kan du ha en dörr direkt ut mot gården spå att du slipper släpa hö genom stallet in dit.. om du inte vill ha dörr så ha öppningsbart fönster så ni kan kasta in höet :D

glad att jag kunde vara till hjälp :)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Hej!
Jag behöver tips om hur jag kan rita mitt stall.:confused: Det håller på att grävas ur för golv så vi ska börja från början. Ca 7 meter i ena gaveln ska bli en bostad. Toa med ingång från båda sidor. Jag har ritat 2 boxar åt söder för det är innergårds-sidan.:love: Verkar det vettigt? Hur stor plats tar foder, tvätt, sadelkammare. Det kan ju bara bli 3 boxar, och stallgången ca 1,90 - 2 meter vet jag är för smal. Kan man bygga så ändå?:banana:

JAG KAN INTE INFOGA BILDEN!!! HUR GÖR MAN?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

har du bilden utlagd på nätet så leta reda på bildadressen ock klistra bara in den i inlägget.. då får man länk.. vill du ha bild direkt så lägg bildadressen [IMG.] här [/IMG.] fast utan punkter mellan [] :idea:
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Här är min mycket amatörmässiga ritning.

Det är bara över den planlösning jag vill ha, skalor och så vidare stämmer inte.

Mellan lösdriftsdelen och vanliga stallet är halvplank och en öppningsbar grind i mitten, det är alltså ingen hel vägg.

Stallet.jpg
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

ahh, gillar lösningen med halvplanket till lösdriftsdelen :idea: smart!
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

härligt stall!

Gödselplattan skulle jag tycka var bekvämare att ha på andra sidan, vid anslutning till boxarna, så blir det lite lugn och ro vid sköttselplatsen om man tex klipper/skor/vet besök.

I sadelkammaren kanske du kan sätta upp en vägg så att du får upp flera sadlar, så slipper man frakta sadlar till förbanelse (är medryttare och har ingen större lust att först åka (alla har inte bil) och hämta en sadel om jag vill rida dressyr bara för att ägaren hoppade/red ut dagen innan)
alt. gör ett mindre fika rum.

Vart sköter man om sin utrustning (smörja sadel osv) och vart fyller man vattenhinkar/fyller foderhinkar med vatten?

Kanske skjutdörrar i tvättrummet så kan du kanske få plats med en maskin till.

Jätte bra ide med foderrummen ungefär så var systemet i skolstallet i gymnasiet (Finsta naturbruksgymnasium)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

hehe ja jag har inte ritat med allt men tanken med gödselplattan just där är att gödslet ger extra värma till skötselplastsen och håller alltid avloppet från duschspiltan "tinat" så att säga..

och som sagt, det får förmodligen plats fler sadelhängare än vad jag ritat så det är ingen fara..

vatten finns i stora foderrummet, alla boxar har specialvattenkoppar som är extra stora (rymmer 5-7 liter) och med flottör så vattenhink behövs inte till någon häst..

tvättstugen innehåller en mindre tvättmaskin (9kg) och en grovtvättmaskin.. det är inte meningen att man ska använda 3 schabrak om dagen och tvätta direk och man ska ej heller tvätta täcket efter varje användning, så en vanlig tvättmaskin och en stor grovtvättmaskin räcker bra.. ridskolan här i gävle har 2 grovtvättmaskiner till 50 hästar, räcker finfint.. :)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Här kommer mitt lilla stall med bostad. Se inlägget jag skrev igår, Det blir trångt hur jag än ritar, men det är ju bara 7,5 m gånger ca 18 m.
Tacksam för massor av kommentarer!

 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

*lånar knapp*

En sak jag tänkt på; varför anlägger man egentligen gödselstacken så nära stallet? Alltså intill boxar så man inte riktigt 'kan' ha öppet hos hästarna för att ammoniaklukten drar in?
Jag hade velat ha en nedsänkt conteiner med murat kring hela utom en kortsida så det kom ner lite och sedan lägga det en 10 meter ifrån eller utifrån en loge som är i motsatta håll som boxarna
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Stallsadelkammareimitten.jpg

......................................................De ska va in/ut här me........................................................
Liten skiss ;) Komentarer :D
Det var riktigt grymmt ;) snyggt också :) så skulle jag vilja ha mitt stall ;) fast lite jobbigt att sopa stallgången.. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

spolspiltan är för trång, 177 cm, då kommer du att duscha dig själv på samma gång..

tänkte du ha jättehöga trappsteg upp till loftet,, annars lär dörrn under trappen vara max 160 cm hög..

ingång till bostaden på baksidan och till stallet på framsidan?

genomgång genom toaletten mellan stall och bostad??

lilla sovrummet för litet för dubbelsäng, mening med detta krypin när det finns sovloft?

loftet räknas också in som bostadsyta..

väldigt små boxar.. 2 av dem får du max ha d-ponny i.. (mindre än 9 kvm)

och du, längslinjerna utanför ska vara en enda lång linje ;) sedan ska du ha en linje till utanför som visar hela husets längd..

vad är alla cirklar? pelare för att hålla upp taket? huset ser inte så brett ut att ni måste ha sådana stöd, det räcker man ett ytterväggarna är bärande..

(jag pluggar till byggnadsingenjör så därför är jag så frågvis ;) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 704
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 976
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ny tråd för alla som varit en del i "vi som letar häst" tråden eller kanske bara köpt ny häst och vill dela med sig :) Hur har det gått...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp