Bukefalos 28 år!

Röd mycket lågtflygande helikopter

Centaur

Trådstartare
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?

Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till! :rage:
 
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?

Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till! :rage:
Där vi bor är det Eon som inspekterar ledningar. Man kan prenumerera på sms-aviseringar och de informerar sen mer detaljerat på sin hemsida.
 
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?

Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till! :rage:
Vem ska de ringa till? Ska polis och ambulans också förvarna när de flyger?
 
Kan vara skogsbolag som inventerar hur det växer på marken också. typ återskogning på hyggen eller så

Har haft en max 20 m från sovrumsfönstret, och verkligen extremt lågt kanske 5 meter över marken så att de verkligen kan se in också. Skum upplevelse innan man fattat vad det handlar om...
Maskinen var inhyrd från något flygföretag så namnet som stod där säger ju inte vems uppdrag de flyger just då.

Är det inte så att de brukar publicera kungörelser i tidningen när sådana flygningar ska göras, i alla fall elbolagen. Tror det räknas som att ha informerat tillräckligt.
 
Någon som vet vilket företag som kan tänkas vara ansvarig för en stor röd helikopter som flyger jättelågt över flera gårdar med många djur ute i hagar?

Förmodligen på inspektion av ledningar. Inte första gången det hänt och någon förhandsvarning ger de aldrig. Vill veta vem vi ska skicka klagan till! :rage:
Kanske röda korset
 
Jag brukar tänka på det som bra övning inför när ambulanshelikoptern behöver landa hos oss :angel: (Mina kan möjligen lyfta på huvudet för att kolla).
En gång hade jag en häst som la sig i snön och rullade sig när helikopetern kom och virvlade upp en massa snö :)
 
Kan vara skogsbolag som inventerar hur det växer på marken också. typ återskogning på hyggen eller så

Har haft en max 20 m från sovrumsfönstret, och verkligen extremt lågt kanske 5 meter över marken så att de verkligen kan se in också. Skum upplevelse innan man fattat vad det handlar om...
Maskinen var inhyrd från något flygföretag så namnet som stod där säger ju inte vems uppdrag de flyger just då.

Är det inte så att de brukar publicera kungörelser i tidningen när sådana flygningar ska göras, i alla fall elbolagen. Tror det räknas som att ha informerat tillräckligt.

Tidigare gjordes det, men har inte stått något i tidningen nu senaste åren. Det är inte Eon iaf, försökte att prenumera på deras sms men de sa att det inte är de som har elen i området. Annars ett utmärkt sätt att göra det på.

Det går inga elledningar över vare sig min gård eller granngårdarna så gud vet vad de ser efter. Inte ambulans och inte polis, de flyger på vettig höjd. Inte ens när polisen letade efter en försvunnen människa flög de så lågt som den röda helikoptern.
 
Självklart, är det inte lag på det.Tänk på de stackars djuren
Mitt djur rörde inte en fena när de flög och kollade ledningen 20 meter bort. Inte heller när vi gick 50 meter bredvid en luftballong som liggandes blåstes upp med eld. Så jag har för lite erfarenhet av helikopterskrämda djur.
 
Jag ringde luftfartsverket när de (mineralundersökning) flög lågt här (strök strax ovanför hustaket). De måste ha tillstånd för att flyga så lågt vilket de inte hade. Dock hände det inget mer
 
Tidigare gjordes det, men har inte stått något i tidningen nu senaste åren. Det är inte Eon iaf, försökte att prenumera på deras sms men de sa att det inte är de som har elen i området. Annars ett utmärkt sätt att göra det på.

Det går inga elledningar över vare sig min gård eller granngårdarna så gud vet vad de ser efter. Inte ambulans och inte polis, de flyger på vettig höjd. Inte ens när polisen letade efter en försvunnen människa flög de så lågt som den röda helikoptern.
Då måste det vara varginventering
 
Första gången Sydkraft (hette de då...) flög lågt över våra hagar för att kolla ledningarna, så blev jag väldigt upprörd. Sen insåg jag att mina hästar inte brydde sig ett skvatt om helikoptrarna.
Jag tror att vi djurägare kanske förstorar upp problemet mer än nödvändigt i många fall, de flesta djuren bryr sig inte alls, även om det kanske finns några enstaka som tycker det är dödsläskigt med helikoptrar...

(i december passerade flygvapnets julgransformation, bestående av 11 JAS gripen på låg höjd - 200 m vill jag minnas, rakt över vår gård, precis över vårt hus och våra hagar. Jag lovar, ljudnivån var rejäl, hela huset skakade.... Och hästarna fortsatte äta sitt hösilage utan att fundera...
Detta är inte över oss, men i slutet på filmen får man en liten aning om ljudnivån, som inte alls gör sig rättvisa på film
)
 
Första gången Sydkraft (hette de då...) flög lågt över våra hagar för att kolla ledningarna, så blev jag väldigt upprörd. Sen insåg jag att mina hästar inte brydde sig ett skvatt om helikoptrarna.
Jag tror att vi djurägare kanske förstorar upp problemet mer än nödvändigt i många fall, de flesta djuren bryr sig inte alls, även om det kanske finns några enstaka som tycker det är dödsläskigt med helikoptrar...

(i december passerade flygvapnets julgransformation, bestående av 11 JAS gripen på låg höjd - 200 m vill jag minnas, rakt över vår gård, precis över vårt hus och våra hagar. Jag lovar, ljudnivån var rejäl, hela huset skakade.... Och hästarna fortsatte äta sitt hösilage utan att fundera...
Detta är inte över oss, men i slutet på filmen får man en liten aning om ljudnivån, som inte alls gör sig rättvisa på film
)

Hur just dina eller mina hästar reagerar är inte relevant, faktum är att helikoptrar ute på rutinuppdrag skrämmer djur så illa att de springer i panik och ibland dör eller måste avlivas av skadorna.

Att mina hästar var lugna i dag spelar ingen roll, de får inte flyga så lågt över hästar och boskap. Särskilt inte utan att varna! Men om ingen klagar kommer inget ändras.

Det är inte tal om någon akut situation med ambulans ed, som sagt flyger de oavsett inte på ett så idiotiskt sätt. Det här är någon sorts planerad och återkommande aktivitet.

Har luftfartsverket koll på alla helikoptrar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp