Bukefalos 28 år!

Röda sulor

ygenda

Trådstartare
Går rakt på sak! Hästen skoddes idag och Hovslagaren reagerade på att han var väldigt röd i sulorna fram. Lika mycket på båda hovarna och jämnt över hela sulan. Han var även lite rödflammig bak men inte lika mycket. Vita hovar så syns väl. Hovis trodde inte på fång då han var iskall i hovarna, ingen puls och gick hur bra som helst att sko. Hans gissning var foderbyte (ändring till hösilage från en annan vall skedde under skoperioden). Kan det vara orsaken? Han är nyligen diagnostiserad med ppid och har börjat äta prescend, jag funderar på om det är medicinen som kan inverka på något sätt? Hästen promenadrids och är pigg och glad!

Tacksam för svar!
 
Är det extremt mycket protein i det nya partiet? Det finns teorier om att enormt mycket protein kan ge rödaktighet i sulorna. Det är dock inget som jag kan understödja med forskning.

Jag skulle annars gissa att hästen har haft fång och att det nu syns.

Fång behöver inte ge varken värme eller ökad puls så det är inget säkert tecken på att hästen inte har fång.
 
Jag tror också att den haft fång. Hästar med PPID har ofta subklinisk fång, de har inte de typiska symptomen men kan istället vara ömma på hårt underlag, knackiga när de vänder, mindre energi
än vanligt etc. Bra att den får medicin nu.

Om det är stengallor borde den varit väldigt trycköm.
 
Tack för era svar, jätteintressant för mig att höra vad ni tror! Vet ska ut snart och ta nya prover så får bli en genomgång av honom då( sålänge inga andra symptom uppkommer såklart).
 
Tack för era svar, jätteintressant för mig att höra vad ni tror! Vet ska ut snart och ta nya prover så får bli en genomgång av honom då( sålänge inga andra symptom uppkommer såklart).
Fång ger inte blödningar annat än i bärranden om inte hovbenet har roterat. Det brukar ej heller synas förrän vid senare verkning. Sulan blir gul av ett serum vid fång.
Har den gått barfota innan? Platt sula? Så isigt och knöligt som det varit senaste tiden är det lätt att de får små blödningar i sulan utan att det blir fång eller något annat sekundärt.
Min unghäst fick skos av just den anledningen.
 
Fång ger inte blödningar annat än i bärranden om inte hovbenet har roterat. Det brukar ej heller synas förrän vid senare verkning. Sulan blir gul av ett serum vid fång.
Har den gått barfota innan? Platt sula? Så isigt och knöligt som det varit senaste tiden är det lätt att de får små blödningar i sulan utan att det blir fång eller något annat sekundärt.
Min unghäst fick skos av just den anledningen.

Intressant! Hoppas såklart att det inte ska vara fångrealaterat. Han har skor runt om. Hovslagaren sa att han var alldeles för "jämnt" röd över sulorna för att det ska vara underlaget/snösulor som tryckt. Han hade sett liknande en gång och då var det belastningsfång. Funderar på om hästen kan ha ont bak och överbelastar fram? Han är väldigt gammal, tänker om bakknän/haser/bakkotor börjar bli trötta? Ska uppdatera när vet har varit här, känner ingen panik eftersom han mår bra i övrigt och busar i hagen.
 
Intressant! Hoppas såklart att det inte ska vara fångrealaterat.

Att sulorna är röda beror sannolikt på att blodkärl som förser sulan med näring av någon anledning har brustit. Laminitis/fång är inte den primära orsaken men kan vara en sekundär orsak. Fång orsakar förskjutningar mellan hovkapsel och hovben i form av rotation och sänkning av hovbenet. En sänkning av hovbenet innebär att hovbenet pressas ner mot sulläderhuden vilket kan göra att blodkärl brister.

Sulan växer från näring som tillförs via blodet i papiller i läderhuden. Det existerar inget direkt blodflöde in i sulans hornrör utan näring överförs genom diffusion.

Tunna sulor på en barfotahäst som går på hårt, ojämnt underlag kan också ge samma symtom. Tunnna sulor har dock en orsak och ofta är orsaken laminitis/fång.

Sulhornet växer långsamt så de blödningar du ser nu på sulans undersida hände för flera månader sedan. Hästen behöver därför inte uppvisa smärta idag.

Jag tycker att du ska ta röntgenbilder av hovarna för att se om det finns spår efter fång (rotation och/eller hovbenssänkning).
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 914
Hästvård Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter...
Svar
12
· Visningar
4 104
Senast: Liten
·
Hästvård Hjälp! Min kära prinsessa måste ju gå med sulor på hovarna eftersom hon är så galet ömfotad (eller hon var i vintras och vi vågar...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 047
Senast: linka277
·
Hästvård Min häst går barfota och verkades igår. Då upptäcktes att det har lossnat väldigt mycket sula och det som är kvar är mjukt, det flexar...
Svar
15
· Visningar
1 728
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp