Bukefalos 28 år!

röka på hästryggen

Sv: röka på hästryggen

Jag är ju ingen rökare, alltså röker jag inte på hästryggen. Men om jag nu vore rökare, och ville röka på hästryggen, så skulle en rad problem uppstå för mig:

*Vart askar man? Tänk om det blåser lite, och askan hamnar på hästen, utrustningen eller en själv? Om det inte bränner så kan det ju ändå bli fula svarta märken?
*Hur fimpar man? I mankammen? :crazy:
*När tar man blossen? När jag rider så arbetar jag min häst nästan hela tiden. Skrittar jag på långa tyglar så koncentrerar jag mig ändå på sits och kroppsrörelser, alltså ingen tid för rökpaus.

Nej, jag dömer inte de som röker (jag röker ju själv - på fest) på hästryggen, jag förstår bara inte hur de gör :p ;)
 
Sv: röka på hästryggen

Eftersom jag inte röker överhuvudtaget så får jag svara ALDRIG :p , men kan säga att även om jag skulle rökt så skulle det aldrig förekomma någonstans i närheten av hästar. :eek:

Jag vet en fälttävlansryttare på landslagsnivå som röker när hon skrittar fram och av sina hästar... Jag vet för jag sökte jobb hos henne, valde dock ett annat jobb sen. :smirk: Trevlig som attan är hon :) , men rökning på hästryggen tyckte jag inte om! :mad:
 
Sv: röka på hästryggen

lundborg skrev:
om jag skulle tappa ciggen på pållen och han bli bränd så skulle jag aldrig förlåta mig själv för att han fick lida för min dumhet :crazy: (sen ser det illa ut)

lika illa som när en bebis ammar sin rökande mamma!
jag såg det på stan en gång... fy vad illa det såg ut när bebisen fick rök på sig :cry:

:bow: :bow: :bow:
Precis vad jag tycker åxå! (Fast jag är inte rökare själv då ;) )
 
Sv: röka på hästryggen

Jag tycker det är lite underligt egentligen, jag menar rökning och hästar går verkligen INTE hand i hand och ändå är det så många så kallade hästmänniskor som röker :confused:
 
Sv: röka på hästryggen

hopp_o_galopp skrev:
Jag tycker det är lite underligt egentligen, jag menar rökning och hästar går verkligen INTE hand i hand och ändå är det så många så kallade hästmänniskor som röker :confused:


Varör skulle hästmänniskor vara så annorlunda? Tror inte vi röker mer än andra. Och jag råkar också förutom att vara hästmänniska vanlig människa. Vad jag gör då har inget med hästar att göra. Jag har varit rökare men slutade för ett år sedan. Jag rökte vid stallet, inte inne och vi hade en burk med vatten att aska i, dock var det flera som gick in i stallet och rökte, när hästarna inte varr inne, men där gick min gräns med tanke på brandrisken. Rökt när jag ridit skyldig men oftast har jag hoppat av och rökt, medans hästen fått beta. Försökte oftast röka precis innan jag red bara för jag nte skulle bli sugen, men det hjälpte inte alltid.
 
Sv: röka på hästryggen

Jag röker ibland på hästryggen. Visst kan det se tråkigt ut, men det ser inte jag, bara dom jag möter=inte mitt problem.
Dock kan jag hålla med om att det kan vara något osäkert om man inte håller reda på aska och glöd och man bör vara mkt försiktig. Sitter man på hästryggen och hästen hoppar eller nåt så är man ju direkt beredd på att kasta ciggen.
Röken hamnar ovan hästen och bakom eftersom att man sitter uppe på ryggen och rör sig frammåt hela tiden. Skulle det ändå komma lite rök på hästen är det inte värre än att gå förbi någon som rökar.
Dock skulle jag ALDRIG leda en häst och röka samtidigt, för då kommer röken garanterat på hästen och det är FEL.
Som sagt så har vi alla många åsikter och jag tror inte att nån kommer att ändra sig.
 
Sv: röka på hästryggen

*knapplån* Röker aldrig när jag rider däremot röker jag utanför när jag värmer bettet,
Måste nog bekänna mig till de som behöver en cigg varje timma men röker ändå aldrig till häst fast vi brukar rida i ca två timmar.
Orsaken är enkel jag röker ingen annanstans heller som kan irritera någon annan, jag frågar min omgivning om det är ok för dem att jag röker, annars går jag bort en bit,
Det är ju jag som röker, hästen kan jag inte fråga men jag har aldrig sett en häst insupa tobaks rök med vilja så det tar jag för givet att den inte uppskattar det. Det handlar om hänsyn helt enkelt:)
 
Sv: röka på hästryggen

Jag har slutat röka... för det är rätt så korkat att röka.

När jag var rökare så rökta jag aldrig när jag red. Jag tycker inte att man ska göra det. Dels kan du tappa ciggen på hästen men det ser också väldig illa ut. Och ksn man inte hålla sig från att röka under en ridtur då kanske man ska stanna upp och kolla igenom sina prioriteringar.
 
Sv: röka på hästryggen

Röker inte, men snusar och det gör jag inte på hästryggen. Rökning hör, som någon påpekade, inte hemma i eller i närheten av ett stall eller djur öht.Alla vet väl att passiv rökning är lika farligt, om inte farligare, som människa kan man alltid gå bort från rökarna men djuren har oftast inget val.
 
Sv: röka på hästryggen

*knapplån*
förstår inte VARFÖR man ska röka på hästryggen. hur länge rider ni? mellan en till två timmar? kan man inte röka innan och efter? måste hästen vara ett offer för era ovanor? Hästen har inte valt att röka. Sj bliir jag jätte irriterad när folk, fram på tävling står och rökar sina hästar i ansiktet eller kommer och pratar med mig med en cigarett i handen. Märker på mina hästar att dem tycker det är obehagligt och börjar frusta. Rökning och hästar går inte ihop. Röka innan du åker till stallet och ev en gång innan du rider ut. Men gör det inte med hästen. Sen när ni kommer hem kan ni röka hur mycket ni vill, d är de bara ni sj som tar skada!
 
Sv: röka på hästryggen

har flera i mitt stall som gör det o även i ridhuset...:eek:
tycker att det är förjävligt men vad kan man göra åt saken..?
är själv icke-rökare
 
Sv: röka på hästryggen

Slutade själv röka för 7 år sedan:bump: , men kunde aldrig tänkt mig att jag röka på hästryggen!! Stod på stallbacken vid rök-burken och skämdes:o . (för sport och rökning hör väl egentligen inte ihop??) Nä, fy skäms på er som röker på eller bredvid era hästar!!:mad:
 
Sv: röka på hästryggen

Skulle aldrig få för mig att röka NÄR JAG RIDER! Röker inte annars heller, men även om jag skulle göra det skulle jag inte göra det varken i stallet eller på en uteritt, inte i paddocken heller förståss.
 
Sv: röka på hästryggen

hur många av er röker vid uteritter?

Om jag fortfarande rökt (slutade för någon månad sen :smirk:) och jag hade haft en häst som inte sprätter som sprätter för ett löv hade jag nog kunnat gjort det.

Men har bara rökt en gång i närheten av hästar, utanför en kompis stall :rofl:
 
Sv: röka på hästryggen

Bara gjort det en gång, för att jag inte orkade hoppa av. Jag kände mig jättetöntig och hysterisk över vart askan skulle hamna, så jag njöt inte nämnvärt. Sedan har jag inte gjort det mer. Jag är ingen Marlboro Man, faktiskt.
 
Sv: röka på hästryggen

Några av mina elever brukar röka när dom skrittar fram/ av och jag hatar det! Tycker det ser fruktansvärt ovårdat ut och det hör absolut inte hemma på hästryggen!
 
Sv: röka på hästryggen

Jag röker inte och har inga planer på att börja heller. Men om jag nu skulle va så dum och ändå göra det är vid sidan eller på min häst det SISTA stället jag skulle göra det på. Rökning kan skada, inte bara en själv, utan även andra i sin omgivning. Så även hästen...!

Röker man dessutom i stallet eller på en varm sommarritt och kastar iväg fimpen så den hamnar i höet eller i torr mossa t ex är det stor risk att det börjar brinna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om du är socialkonservativ? Kan en företrädare till KD röka på? Kan en SD gå på swingesclub Om du är emot kaptialet? Kan en...
Svar
9
· Visningar
635
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 966
Senast: Sassy
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp