Bukefalos 28 år!

Röntga små hundar?

Jenka

Trådstartare
Läste en diskussion på ett annat forum ang att man bör hd-röntga även små raser innan man börjar med tex agility.

Vad tycker ni om detta?
Är det bra/en fördel, är det ett "måste" (krav vet jag att det inte är men vad anser ni), är det skitsamma etc?

Och om man röntgar, bör man kolla ad också då?

Funderar både i allmänhet och över min dvärgschnauzer, dvs ras som normalt inte röntgas.
 
Sv: Röntga små hundar?

Jag tycker man ska röntga alla hundar, oavsett ras, särskilt om man ska tävla agility.
Om fler gör det utan att ha det kravet på sig kan det förhoppningsvis inspirera fler och fler till att röntga och då kommer vi få en större inblick i hur hälsan bland raserna egentligen ser ut.
 
Sv: Röntga små hundar?

Jag tycker man kan rönta Hd och Ad även på de mindre raserna!

Däremot är jag ju lite anti mot en generell gräns för för vilka resultat som skall anses som godkända. Av flera orsaker!
Dels för att många av de mindre, lättare hundarna aldrig kommer lida av tex. en C höft, men även för att många rasklubbar har en förmåga att hänga upp sitt hälsoarbete på just dessa resultat då de är enkla att utvärdera och glömmer "viktigare" problem så som mentalitet!

Genomförd röntgen - Hd/Ad, ögonlysning och Mh-test tycker jag borde vara minimum för ALLA individer som skall användas inom avel, OAVSETT ras!

Vilka "gränsvärden" som sedan skall gälla inom de olika testerna måste varje rasklubb utröna själva!
Genom att genomföra dessa tester som standard - även om rasen INTE har någon "nedre gräns" - så kan sedan varje uppfödare välja att ta hänsyn till de olika parametrarna.
Vill man avla så "sunt" som möjligt så väljer man hundar med bra röntgenresultat, fria ögon OCH ett bra Mh-resultat.
Vill man avla "snyggt" så väljer man en röntgad hund, som genomfört ögonlysning och Mh men ignorerar resultatet och värderar ett UCH högre osv.

/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

Alltså borde en dvärgschnauzer kunna prova på agility oavsett höftstatus, är det vad du menar?

Jag är på väg att anmäla till en agilitykurs men kom på funderingen att röntga... Hur lång tid tar det att få svar på sånt, och det är väl för tidigt att göra, han är drygt 11 mån?

Ögonlysas ska han också göras så småningom och förhoppningsvis gå MH också. Har inga planer på avel för honom men dels för att det kan vara kul (MH) och dels för att jag gärna hjälper till och "utvärderar".
 
Sv: Röntga små hundar?

Självklart är det bra att röntga, men min nobs som har tränat i 3 år är inte röntgad och dvärgschnauzern jag tränar och ska börja tävla i sommar är inte heller röntgad och kommer inte bli det heller.

Om du ska gå en nybörjarkurs skulle jag inte alls oroa mig för höfledsröntgen då hundarna sällan hoppar mer än dom gör på en skogspromenad. Så om du ska satsa hårt och träna mycket kan det vara bra att höfledsröntga men om du går en nybörjarkurs innan hän är höftledsröntgad behöver du inte känna dig dum. :p
 
Sv: Röntga små hundar?

Du bör vänta tills hunden fyllt 12 månader innan du röntgar, sedan tar det ca 14 dagar att få resultatet (oftast kommer det mycket fortare :) men ställer man in sej på 14 dagar så bör man inte bli besviken!)

"Prova på" agillity - dvs hoppa några hinder, springa några tunnlar, testa på slalom - gör jag med mina valpar när de är små :)
Det är ju först när man börjar köra regelrätt träning - flera ggr/vecka, med hinderserier, många repetitioner osv som det gäller att hunden är väl förberedd fysiskt.

Lite beroende på ras så kan man ju sedan spekulera i vad som är en "Nog bra" höft för att hunden skall kunna tränas i agillity!
Tyngre hundar som belastar leder/muskler/ligament mer kanske man skall köra lite lägre hinder med, lite kortare banor osv.
Medan en liten, lätt, smidig hund kanske kan tränas lite "hårdare" utan att det påverkar individen negativt.

Självklart gällder det dock som alltid att se till den enskilda hundens hälsa och välmående!

/Swat

Ps. Är det inte en schäfer eller terv som tävlar/har tävlat ganska högt upp inom agillity som har typ D-D eller D-E på höfterna? Och mått alldeles utmärkt!
 
Sv: Röntga små hundar?

Som de andra skrivit borde du vänta med o röntgar eftersom han ska ha "kommit ihop sig" liter mer :) Sen kan han såklart vara med på nybörjarkursen om du inte nu märkt något med hans höfter innan? Han hoppar o leker obehindrat?
 
Sv: Röntga små hundar?

Sen kan han såklart vara med på nybörjarkursen om du inte nu märkt något med hans höfter innan? Han hoppar o leker obehindrat?

Det ska till en extremt duktig person (eller riktigt kassa höfter) för att man ska kunna se sådant med blotta ögat. En hund med C, D, E-höfter kanske hoppar, leker och springer som en tok tills en dag då det helt enkelt inte går längre.
 
Sv: Röntga små hundar?

Jag tävlar med min lilla blandras i agility sedan många år. Har ärligt talat inte haft en tanke på detta med HD-röntgen...Nu är det inte aktuellt med avel för vår del heller. Min BC är däremot röntgad (A:banana:).

Det är ju i alla fall inget dåligt med att röntga de mindre hundarna. I min lilla hunds fall så hade det inte gjort att hennes liv hade sett annorlunda ut om hon varit röntgad och haft låt oss säga C. Vi hade nog kört på som vi gör nu.

Jag vet att det finns någon/några BC som har D och tävlar i agility. Det är väl en avvägning....det ska vara kul att vara hund, även om man har kassa höfter!
 
Sv: Röntga små hundar?

knapp

Varför ska man röntga även de raser som verkligen inte har problem med hd/ad utan tas bort av andra orsaker? Bara en allmän fråga. Alla kan ju inte kolla allt på alla djur om man ska inkludera sånt som rasen inte har problem med överlag. En undran bara :)

Sen vet jag åxå de som är mkt aktiva trots hundar med sämre höfter o resonerar som så att de åter hunden leva ett aktivt liv så länge det håller. I mitt tycke förnuftigt men det är ju väldigt individuellt.
 
Sv: Röntga små hundar?

knapp

Varför ska man röntga även de raser som verkligen inte har problem med hd/ad utan tas bort av andra orsaker? Bara en allmän fråga. Alla kan ju inte kolla allt på alla djur om man ska inkludera sånt som rasen inte har problem med överlag. En undran bara :)

Fast hur vet man att dessa raser inte har problem med höfterna? I många fall känns det som en ren och skär gissning eller ett antagande för att "dom är så små" eller något. Jag menar, ta till exempel Whippet där det 2007 föddes 413 stycken hundar, 4st röntgades; 2 A, 1 B och 1 C. Hur vet man då att Whippet inte har problem med höfterna? Det är ju bara ett rent antagande, eftersom en hund med höftfel inte självdör liksom. Visst att just en Whippet utifrån ett rent extriört synsätt inte borde ha problem med höfterna, men jag tycker fortfarande inte att man ska förutsätta att dom är felfria.

(Info från SKK avelsdata)
 
Senast ändrad:
Sv: Röntga små hundar?

Som squarepants redan skrivit så kan man ju inte säga att det inte finns problem om man inte undersöker det!

Däremot skulle man ju kunna säga att ingen hund/få hundar inom en ras söker vet.vård för problem relaterade till höfter/armbågar! Fast för att kunna göra det så måste man ha någon sorts "rapporterings-krav" hos ägare/uppfödare... Vilket så klart blir VÄLDIGT svårt!

Jag anser att Hd/Ad, ögonlysning och Mh säger ganska mycket om både en viss linje hos en uppfödare och helheten inom en ras!

Sedan finns det så klart olika kompletterande undersökningar som bör genomföras inom de enskilda raserna för att hitta lämpliga hundar för avel!
Ex. T4-test för riesen, ataxia.test för amstaff, intelligens-test för labb :D osv.

/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

Genomförd röntgen - Hd/Ad, ögonlysning och Mh-test tycker jag borde vara minimum för ALLA individer som skall användas inom avel, OAVSETT ras!

Den dag det kommer ett MH anpassat för jakthundar, så visst kan det kanske ge något, men i dagsläget? Nej tack.
 
Sv: Röntga små hundar?

Har sett flera gråhundar och jämthundar genomföra Mh! Väldigt intressant!

Deras agerande är ju något helt annat än många brukshundar, men inte desto mindre talande!

Varför anser du att testen är så helt ointressant för er?

Många "sällskaps-raser" har ju samma orsak till att inte testa och jag förstår verkligen inte varför!

/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

En nybörjarkurs i agility är inget betungande för en hund. Den går i de flesta fall enbart ut på att hundarna ska bekanta sig med hindren och ta sig igenom och över och tycka det är roligt. Man kör sällan eller aldrig hindren på maxhöjd/längd och inte i full fart heller. Har man engagerade och duktiga instruktörer så blir det även en del handling och inte heller det är något som belastar.
 
Sv: Röntga små hundar?

Det ska till en extremt duktig person (eller riktigt kassa höfter) för att man ska kunna se sådant med blotta ögat. En hund med C, D, E-höfter kanske hoppar, leker och springer som en tok tills en dag då det helt enkelt inte går längre.

Har haft hund med höftledsfel o han blev lätt stel o så.
Men jag påpekade väl det uppenbara :)
 
Sv: Röntga små hundar?

Fast även i en nybörjarkurs kan hunden få problem om de har grav hd.

Min mamma köpte för ett par år sedan en omplaceringshund (en golden, så det var i och ju för sig ingen liten ras). Då det visade sig vara en vovve med mycket fart i började hon på en nybörjarkurs i agility, för att den skulle få utlopp för sin energi. På kursen började hunden snart att uppföra sig konstigt och ville inte alls hoppa hindren. Mamma anade att något var fel och slutade kursen redan efter ett par gånger. På röntgen visade det sig senare att tiken hade grav hd (E), som förmodligen var anledningen till hundens beteende. Kan tillägga att hunden varken före eller efter detta visat några som helst symptom på sina fula höfter, utan är i dagsläget en aktiv och glad tik på 3 år.
 
Sv: Röntga små hundar?

En nybörjarkurs kan mycket väl få symptom att framträda. Speciellt på större och tyngre hundar. Nu gällde TS fråga en mindre hund och som inte är så gammal.

Man väljer ju själv när och om man vill röntga, ras och ålder spelar även det in. Jag hade inte stressat iväg och fått hunden röntgad för en nybörjarkurs. Hade jag däremot konstaterat efter den kursen, att detta var grejen för oss, då hade jag kollat upp hunden innan jag gick vidare.
 
Sv: Röntga små hundar?

Visst kan man röntga alla raser för HD/AD, om inte annat är det väl intressant för ägaren att veta hur pass sund hunden ifråga är.
Men jag håller också med Lenis, varför ska man röntga småhundsraser där det är väldigt ovanligt med höftproblem? Det blir liksom röntgen för röntgandets skull. Och höftledsproblem är inte direkt ett osynligt problem. På vissa småhundar är det betydligt mer relevant att kolla upp knäleder, ögon mm mm.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 052
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 011
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp