Bukefalos 28 år!

Röntga små hundar?

Sv: Röntga små hundar?

Men visst tycker jag att hundarna ska gå att bryta om man måste!

Det kan de flesta jägare göra, men det kan ju vara lite besvärligt om man har hunden x antal 100 m (och upp till några km) bort och tro mig, det går undan när ex.vis en jämte får vind på älg och sätter iväg och i just det läget är de flesta ställande och drivande jakthundar inte så benägna att vilja avbryta = de bryter inte direkt och kommer tillbaka, utan det kan ta en bra stund..

Det är extremt svårt att förklara hur stark jaktinstinkterna sitter i och hur hårt det yttrar sig när hunden jagar för någon som inte upplevt den jakten i en hund.

Lilltiken min blockar allt (och jag menar verkligen allt) och formligen skriker rakt ut om hon får syn på en hare oavsett hon är kopplad eller inte. Hon är en komplett och total jaktidiot. Men här hemma är hon en mysig, social, lydig och stabil hund som man inte kan föreställa sig bli så totalt absorberad av sitt jobb.

För att få stopp på henne när hon är så fokuserad som hon blir så krävs faktiskt att man kan stå mkt nära löpan. Hon hör pga fokuseringen på spårandet och drivandet faktiskt inte om man står 100-200 meter bort och ropar. Det är inte så att hon hör och väljer att strunta i det.

Visst hade det varit trevligt om hon hade varit enklare att ropa in (som de flesta andra jakthundar här hemma) och det beror inte på att vi inte har lydnad på henne eller att vi inte tränar vidare med inkallningar, utan pga hennes otroligt starka jaktinstinkter.

Jag har iofs aldrig jakthundarna lösa annat än i jakten/jaktträningen just pga de är jakthundar och för att jag vet hur snabbt de kan slå över från bus till jakt och hur förödande det kan vara för en liten harunge/fågelbo på marken.
 
Sv: Röntga små hundar?

Du kommer troligtvis att "vinna", då din inställning är det absolut vanligaste bland många jägare och jakthundsuppfödare!

Men personliga åsikt är dock att vi om 15-20år inte kommer kunna jaga i Sverige som vi gör idag!

/Swat

Då borde du väl kunna argumentera för din sak och få oss ofrälsta att se vad som är så bra med mh och på vilket vis det skulle gagna avlen av våra raser?

Du behöver inte vänta 15-20 år. Den dagen är redan kommen och passerad!

Dessa utländska raser, avlar de fram hundar baserat på mh/liknande tester eller avlar de efter vilka individer/linjer/raser som klarat sig bäst genom historien?

Jag utgår från de jaktraser som vi har i sverige och deras bakgrund och historia och framtiden lär utvisa om jaktsätten hos raserna ändras efter x antal år till med vargtäta områden. Vi har ju inte haft speciellt mycket varg i det här landet på mkt länge och därför inte heller anpassat aveln av jakthundar utifrån detta.
 
Sv: Röntga små hundar?

Har följt den här debatten nu o kan inte med mitt liv förstå vad du menar med att ett MH test ska kunna föra fram raser som klarar vargattacker:eek:

Berätta gärna vilka raser du syftar på??


Mina bästa jakthundar går INTE ha lösa hur som helst i skogen utan att de drar direkt på sök DVS de gör sitt jobb.... de är otroligt lydiga, sociala, lugna o trevliga hemma.

Jag ser ingen anledning att jakthundar ska genomföra MH som det är utformat idag, deras egenskaper utvärderas vid olika tester o prov som är viktiga för dom.

Däremot anser jag att det finns så mkt skit i olika sällskaps o bruksraser att där kan det vara bra med obligatoriskt MH innan avel

:)
 
Sv: Röntga små hundar?

Jo, jag vet mycket väl hur det kan gå till och hur fort det kan gå. Jag känner så pass många jägare och jakthundar och förstår absolut att lydnaden inte är densamma som på min schäfertik som var jaktidiot innan det satt lydnad på henne (har vid ett tillfälle suttit fast i baken på en ren) men också att hon är lättare att dressera pga av sin förighet och vilja att vara mig till lags. Hon är inte den självständiga typen vilket är ganska utmärkande för hennes ras.

Det är just det jag säger. Skillnaden är att hunden kommer efter viss uppmaning eller att den inte kommer alls. Kommer den inte alls och riskerar att sticka direkt när kopplet ligger på marken (kan hända alla) så tycker jag att man bör ifrågasätta om just en sådan individ ska gå i avel då den ha en extremt dålig förighet. Gör den inte det så blir det ju just som du säger-att hunden driver runt tills den själv får lust att sluta. Vill ni jägare verkligen ha en hund som bara inte går att kalla in?

I ett gryt tex där hunden konfronterar rovdjur och man faktiskt utsätter en hund för en risk så MÅSTE inkallningen funka. Det innebär inte att den tänker vända på en femöring, men att den kommer att komma ut om efter uppmaning (läs ett jävla ryande :angel: ) . Hade detta inte funkat hade skadorna på hundarna varit större, jägarna hade fått gräva upp desto fler hundar och risken för att få hunden biten är stor. Det är INTE lika lätt som med en förig brukshund! Men än en gång, det finns där.

Vad gör man om man behöver kalla in en hund från björn och det inte går?
 
Sv: Röntga små hundar?

kl

Är det verkligen så att vissa hundar klarar vargattacker bättre? Är det färre jakthundar attackerade i andra, vargtätare länder?
Eller är det så att vi i Sverige inte är vana (eftersom vargstammen har varit såpass låg) så att det blir ramaskri för att jägarna helt enkelt är "bortskämda"?

Gnist: Ingick det inte i jaktprov att kalla in hunden? :confused: Har jag för mig att du själv skrivit i annan tråd.
 
Sv: Röntga små hundar?

kl

Är det verkligen så att vissa hundar klarar vargattacker bättre? Är det färre jakthundar attackerade i andra, vargtätare länder?
Eller är det så att vi i Sverige inte är vana (eftersom vargstammen har varit såpass låg) så att det blir ramaskri för att jägarna helt enkelt är "bortskämda"?

Gnist: Ingick det inte i jaktprov att kalla in hunden? :confused: Har jag för mig att du själv skrivit i annan tråd.

Jag har hört att det gjorts en undersökning på jakthundar och att det visade sig att drevrar mm var överpresenterade i att ha fallit offer för varg medan det var mycket få jämtar och gråhundar som gjort just detta. Någon som vet hur det kommer sig?
 
Sv: Röntga små hundar?

Gnist: Ingick det inte i jaktprov att kalla in hunden? :confused: Har jag för mig att du själv skrivit i annan tråd.

Jo, det gör det, men det är ju inte direkt avgörande för om hunden ska få bra resultat på provet eller inte.
 
Sv: Röntga små hundar?

Det är pga att drivande hundar jobbar på markspår och har sitt fokus ner mot marken. Älghundarna jobbar till största del på luftvittring och har då uppmärksamheten framåt och på sin omgivning och uppmärksammar på så vis snabbare vittring/närvaro av varg och blir inte "tagna på sängen" på samma vis som drivande hundar.
 
Sv: Röntga små hundar?

Fast varför skall jag lägga mer energi på detta nu...

Jag har verkligen FÖRSÖKT förklara varför jag anser man bör mh-testa!
Att du inte kan förstå mina argument/ser fördelarna...beror kanske på att vi har väldigt olika erfarenheter...

Och Nej mina litauiska jägar-vänner Mh-testar inte sina hundar!
De arbetar mycket utifrån "de starkaste överlever" och har sina hundar i rastgård, valparna föds ute, svaga valpar/dåliga jakthundar/hundar som inte uppträder på ett önsvärt vis avlivas per omgående osv.

Deras urval är krasst och inte ritigt förenligt med vår svenska syn på hund-etik!

Jag ser ingen vinning i att jakthundsuppfödarna backa till det tänket!
Jag ser ingen vinning - för NÅGON - i att vi "lär oss den hårda vägen" dvs genom att släppa hundar med "vobbler-egenskaper" i vargområden och sedan stå där och lyssna om/när skallen tystnar...

Varför inte vara lite open mided och testa Mh som en del i utvärderingen?

Tänk OM ni skulle kunna se att polska stövare - som i generationer jagat bland varg - visar genomgående STOR försiktghet vid dumpen?
Medan våra svenska stövare glatt nosar på overallen inom 15 sekunder!
Eller att att ryskimporterade hundar genomgående visar kraftig aggression vid spökena. Medan inhemska svenska hunda är mer "balanserade" och mindre utåtagerande?

Om vi sedan flyttar detta in i valprummen och ponerar att vi TILLSAMMANS MED ALLA ANDRA RELEVANTA UTVÄRDERINGS ASPEKTER lägger in en tanke på att avla in lite mer av ovanstående påhittade egenskapsfördelningar.
Dvs vi parar en meriterade och sund svensk stövartik med ett "medelsvenskt stövar Mh-resultat" men en meriterad sund sensk stövarhane med med "utländska drag" i sitt Mh.
Valparna föds och vid 14 månaders ålder så genomförs en gemensam mh-test.
Vid testen visas sedan att valparna fått delar av sin pappas mer "försiktigt allvarliga"-mentalitet.
När dessa valpar sedan släpps ut i skogen och utvärderas där...vad får vi se?
Kan det finnas en chans att de "imiterade egenskaperna" som finns hos stövarraser som jagar i vargområden ger våra svenska hundar någon liten fördel?

JAG VET INTE!

Men om vi inte börjar fundera på hur vi även på avelssidan skall ge våra hundar bästa möjliga förutsättningar för att klara sej optimalt i skogen - även när rovdjursstammarna ökar - så är jag rädd för att både drevern, vissa stövare och på sikt även spetsarna kommer försvinna i många skogar...

Kanske ersatta av "balkan-stövare", laikor och andra kontinentala raser...

Men självklart kloka Gnist, gör inget Mh med dina hundar om du inte ser någon fördel i det!
Lika lite som jag i dagsläget ser någon idé med att stressa björnarna i Junsele eller Orsa med min malle...
Men den dag jag ens kan misstänka att en björn-kontat skulle kunna ge mej ytterligare en infallsvinkel/dimension till min avel då kommer jag vara först i kö att anmäla mej! För varför skulle jag avstå?


/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

Jo, min schäfertik som var jaktidiot innan det satt lydnad på henne (har vid ett tillfälle suttit fast i baken på en ren)

Det hon gjorde har inte mycket med begreppet jakt att göra som de flesta jägare betecknar jakt och går inte att jämföra med de instinkter som finns i en renodlad jakthund.

Kommer den inte alls och riskerar att sticka direkt när kopplet ligger på marken (kan hända alla) så tycker jag att man bör ifrågasätta om just en sådan individ ska gå i avel då den ha en extremt dålig förighet. Gör den inte det så blir det ju just som du säger-att hunden driver runt tills den själv får lust att sluta. Vill ni jägare verkligen ha en hund som bara inte går att kalla in?

Här är du inne på ett område som faktiskt debatteras flitigt inom jägarkåren, då vissa anser att det enbart är de rena totala jaktidioterna som absolut inte går att bryta som ska avlas på och att andra (däribland jag själv) anser att det är önskvärt med en hund ska arbeta så länge det krävs, men att den ska gå att få in på förarens initiativ.

Vad gör man om man behöver kalla in en hund från björn och det inte går?

Går det inte och det inte är lovligt att skjuta nallen så finns nog inget annat än att vänta och försöka igen. Inget som jag tycker är bra men sådant är inget ovanligt tyvärr.
 
Sv: Röntga små hundar?

Olika synpunkter och åsikter har vi angående mh och dess relevans för jakthundar, men du behöver ju inte bli sådan och lägga in den tonen i diskussionen tycker jag.
 
Sv: Röntga små hundar?

Det hon gjorde har inte mycket med begreppet jakt att göra som de flesta jägare betecknar jakt och går inte att jämföra med de instinkter som finns i en renodlad jakthund.
Men Gnist. LÄS nu vad det står! Jag sitter ju i hela inlägget och säger att bla det är skillnaden på brukshundar och jakthundar. Likheten är dock att det är en retning för bägge parter. För min hund hade det antagligen kvittat om det var en ren eller en gubbe i helfiggedräkt. Förstår du då?


Här är du inne på ett område som faktiskt debatteras flitigt inom jägarkåren, då vissa anser att det enbart är de rena totala jaktidioterna som absolut inte går att bryta som ska avlas på och att andra (däribland jag själv) anser att det är önskvärt med en hund ska arbeta så länge det krävs, men att den ska gå att få in på förarens initiativ.
Och enligt mig är den ena parten idiotisk och det är den som anser att det inte ska gå att ha lydnad på hund.


Går det inte och det inte är lovligt att skjuta nallen så finns nog inget annat än att vänta och försöka igen. Inget som jag tycker är bra men sådant är inget ovanligt tyvärr

Otroligt tråkigt att höra att folk premierar jakten högre än hunden och dess säkerhet. Vad mycket man kunnat undvika om bara hunden kunde kallas in (gäller även ilksna älgkor mm) . :( Är dock inte ett dugg förvånad! (tyvärr)
 
Sv: Röntga små hundar?

Men snälla sluta nu!!

Jag har ställt mängder med frågor under dagen för att få höra din motivation till varför du anser att mina tankar kring den här typen av utvärdering är så ointressant! Utan ett enda konkret svar!

Här kommer några frågor en gång till som du gärna får svara å:

* menar du att det är en ren slump att vissa linjer med mycket "rent ryskt"-blod fungerar bättre i "vargtäta skogar" här i Sverige?
Eller att det är en slump att de i öst (Estland, Lettland, Litauen och hela gamla "ryssland") KAN jaga med löshund trots mycket större vargtäthet än i Sverige? Och att vissa uppfödares hundar/linjer verkar mer "rovdjurs-kloka" än andra?

* menar du att egenskaperna som testas på ett Mh - nyfikenhet, mod, "leklust", "allvars-sidor" osv - inte är exat de samma egenskaper som hunden sedan använder när den arbetar/jagar?

*Vilka egenskaper har de hundar som fungerar bäst vargtäta områden?

* Hur skiljer sej dessa hundars egenskaper gentemot de egenskaper som hundar som INTE fungerar väl som jakthundar i vargtäta områden har?(inom samma ras/abrbetssätt)

* Finns det någon röd tråd egenskapsmässigt hos de hundar som mest frekvent blir tagna av varg i Sverige? (Finns det olika tex. drever-linjer som jagar i liknande marker med samma rovdjursbelastning som klarar sej olika bra?)

* Vad är annars alternativen? (Till att börja fundera på hur vi skall "utveckla" våra raser för att de skall klara sej bättre och vad skall denna utveckling baseras på om vi utesluter alla andra tester än de rent jaktligt prestationsmätande?)

/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

* menar du att det är en ren slump att vissa linjer med mycket "rent ryskt"-blod fungerar bättre i "vargtäta skogar" här i Sverige?
Eller att det är en slump att de i öst (Estland, Lettland, Litauen och hela gamla "ryssland") KAN jaga med löshund trots mycket större vargtäthet än i Sverige? Och att vissa uppfödares hundar/linjer verkar mer "rovdjurs-kloka" än andra?

De har mig veterligen avlat på hundar i vargtäta områden under mkt lång tid och givetvis avlat på de hundar som fungerat bäst. Naturlig selektion alltså..Något vi i sverige inte kunnat göra då vi inte haft/har samma förutsättningar att avla med hänsyn vargarna. (Det har jag skrivit i tråden tidigare)

* menar du att egenskaperna som testas på ett Mh - nyfikenhet, mod, "leklust", "allvars-sidor" osv - inte är exat de samma egenskaper som hunden sedan använder när den arbetar/jagar?

Dessa egenskaper minus leklusten bedöms på de prov som vi redan har om än under andra benämningar, så varför skulle vi gå mh för att få reda på det. (Har skrivit även detta i tråden)

*Vilka egenskaper har de hundar som fungerar bäst vargtäta områden?

Det som utmärker om en hund har större chanser än en annan är hundens arbetssätt. Ex.vis drivande hund vs ställande hund (Har jag skrivit tidigare i tråden)

* Hur skiljer sej dessa hundars egenskaper gentemot de egenskaper som hundar som INTE fungerar väl som jakthundar i vargtäta områden har?(inom samma ras/abrbetssätt)

* Finns det någon röd tråd egenskapsmässigt hos de hundar som mest frekvent blir tagna av varg i Sverige? (Finns det olika tex. drever-linjer som jagar i liknande marker med samma rovdjursbelastning som klarar sej olika bra?)

Den röda tråden är att de jobbar med hela fokuset ner mot marken och inte är uppmärksamma på vad som sker runt omkring, som drivande hundar ska jobba. (Har jag också nämnt tidigare i tråden)

* Vad är annars alternativen? (Till att börja fundera på hur vi skall "utveckla" våra raser för att de skall klara sej bättre och vad skall denna utveckling baseras på om vi utesluter alla andra tester än de rent jaktligt prestationsmätande?)

För jakthundar är det det jaktliga och aveln på de jaktliga egenskaperna som för avelsarbete framåt på samma vis som avel på ex.vis bc baseras på deras vallegenskaper och det är vad jag försöker få fram. Tummar vi på jaktegenskaperna så är det mkt illa för rasernas framtid. Mh är säkerligen en bra sak, men varför är det så omöjligt att ta in att det för ex.vis jakthundar inte har någon relevans i avelsarbetet pga att vi har våra egna prov och tester för att mäta hundarnas egenskaper?

Vad jag kan se så har jag redan svarat på det mesta genom trådens gång.

Du vill ha svar från mig, vilket du får, om än tydligen inte de svar du vill ha.
Du har tydligt sagt att du anser att just mh borde krävas av alla hundar som ska avlas på, men kan inte svara på hur det skulle förbättra avelsarbetet, vilket är lite synd.
 
Senast ändrad:
Sv: Röntga små hundar?

Uppenbart är att vi inte kommer längre med detta, för nu går det mest och tuggar på tomgång. Jag har sagt mitt och avslutar här.
 
Sv: Röntga små hundar?

Fast om det du skriver vore den "enda" sanningen så skulle ju INGA stövarraser överleva på balkan! Dvs det du skriver att hundarna blir tagna för att de är så "markbundna"!

Det MÅSTE ju finnas andra egenskaper även i dessa raser som styr?
Annars skulle ju de polska vargarna vid detta laget lärt sej i vilka områden det jagas med drivande hundar och ställa sej "på pass"!

Och nej vi har inte behövt beakta varg i vår avel tidigare, men nu när vi måste gör det skall vi då bara chansa? Eller jobba efter tesen survivor of the fittest?

Kan ni på era tester se vilka röda trådar som skiljer tex våra svenska stövare från de olika balkan-stövarna?
I så fall vilka egenskaper är det?

Vad gäller mina svar så gav jag ju till och med ett konkret exempel!!

En gång till:
Om vi sedan flyttar detta in i valprummen och ponerar att vi TILLSAMMANS MED ALLA ANDRA RELEVANTA UTVÄRDERINGS ASPEKTER lägger in en tanke på att avla in lite mer av ovanstående påhittade egenskapsfördelningar.
Dvs vi parar en meriterade och sund svensk stövartik med ett "medelsvenskt stövar Mh-resultat" men en meriterad sund sensk stövarhane med med "utländska drag" i sitt Mh.
Valparna föds och vid 14 månaders ålder så genomförs en gemensam mh-test.
Vid testen visas sedan att valparna fått delar av sin pappas mer "försiktigt allvarliga"-mentalitet.
När dessa valpar sedan släpps ut i skogen och utvärderas där...vad får vi se?
Kan det finnas en chans att de "imiterade egenskaperna" som finns hos stövarraser som jagar i vargområden ger våra svenska hundar någon liten fördel?

Kan jag vara tydligare än så??

Vad i detta exempel är det som du inte förstår?
Var skall jag förklara bättre, utveckla mer?

Jag gör ett annat förklarande - påhittat - exempel:

Min ännu så länge obefintliga malle-avel påvisar brister inom hundarnas mod!
På både Mh tester, Korningar och L-tester är alla avkommor välbalanserade, modiga och moderata användare av både skärpa och försvar!
Men... I verkligheten så visar de upp vissa brister i modet!
När de används i tjänst så står de inte alls pall för så mycket press som testerna visar - enligt min egen bedömning.

Så tipsar en jägarvän mej om björntesterna! Mina hundar skall ju aldrig jaga björn och kommer sannorlikt heller aldrig möta en björn i hela sitt liv!
Men... Hundaras mod, nyfikenhet och en ny vinkel på hur de reagerar vid en ny "belastning" kan jag ju få se!
Så... Jag har ju inget att förora! Så jag anmäler alla mina avelshundar till ett björntest i Orsa!
Vid testen visar hundarna liknande drag i vissa samanhang, men några avvikanden reaktioner finns hos vissa av hundarna.

Vid nästa parning finns björn-testen med som en del i mitt avelstänk!

Alla kullar som tas efter denna första försöks-test anmäls nu till Orsa för en kollektiv bedömning när de är 16-18 månader!

Efter några år börjar jag se röda trådar som följer mina olika tiklinjer!
En viss reaktion på björntesten kan kopplas till vissa andra reationer som är mindre uttalade i andra tester.

Förstår du mina tankebanor nu?

/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

Jag har redan tidigare sagt att vi inte kommer någn vart, men då var det fel för då bemötte jag inte dina frågor?!

Eller försökte inte övertyga dej om mina åsikter...

/Swat
 
Sv: Röntga små hundar?

Och enligt mig är den ena parten idiotisk och det är den som anser att det inte ska gå att ha lydnad på hund.

Där är vi helt eniga :D

Otroligt tråkigt att höra att folk premierar jakten högre än hunden och dess säkerhet. Vad mycket man kunnat undvika om bara hunden kunde kallas in (gäller även ilksna älgkor mm) . :( Är dock inte ett dugg förvånad! (tyvärr)

Visst är det så, men som sagt de flesta har en (om än inte perfekt) inkallning på hunden, då det faktiskt (tack och lov) är en minoritet som anser att de bästa hundarna är de som "aldrig" släpper och som jagar dygnet runt och inte går att få in förrän hunden ledsnat.

I mina ögon är en sådan hund lika gåvolös att jaga med som den som inte lämnar förarens närområde och således inget jag gillar.
 
Sv: Röntga små hundar?

Delvis kl.
Hm. Jag sitter ju med en jakthundsras där MH så smått har börjat införas (Kl. Münsterländer). Ja, jag vet att du inte tycker om dem. ;)

Orsaken är vad jag förstått främst för att komma ifrån vissa hundar som uppvisar en del rädslor som man inte vill ska få spridning inom rasen. Eftersom de tränas rätt hårt i dressyr första året så går mycket att få bukt med på ett tidigt stadium och du kan få en någorlunda fungerande individ trots halvkassa förutsättningar mentalt. För att stärka upp den mentala biten har vissa uppfödare börjat mh-testa sina avelsdjur. Hannen i parningen jag köpte hund ur senast är mh-testad exempelvis. Han har även jaktchampionat och utställningschampionat samt 1:a på fullbruksprov. Överlag så är fler och fler av fågelhundsraserna inom vorstehklubben mh-testade. Vi får se vart det leder - men jag kan se poängen med det.

Däremot vet jag inte om ett mh skulle säga så mkt om jämthundarna eller de drivande raserna. Möjligtvis att vissa av stövarna skulle behöva en viss koll på mentala bitarna i delar av Sverige, men generellt är de mer "fria" under jakten och måste kunna fungera utan förarstöd på ett annat sätt än fågelhundarna.

Jag vet inte om jag tillförde något. Håller nog med båda sidor lite grand. ;)
 
Sv: Röntga små hundar?

Delvis kl.
Hm. Jag sitter ju med en jakthundsras där MH så smått har börjat införas (Kl. Münsterländer). Ja, jag vet att du inte tycker om dem. ;)

Jag har inget emot rasen som jakthund egentligen, men de jag träffat har varit riktigt dåliga mentalt och där kan kanske mh ha betydelse; på den mentala biten, men inte påverkar det aveln på jaktegenskaperna på något vis.

Jag skriver kanske med tanke på att det ju ändock finns raser som har mh som "standard" och trots detta dras med en hel del problem med främst rädslor.

Däremot vet jag inte om ett mh skulle säga så mkt om jämthundarna eller de drivande raserna. Möjligtvis att vissa av stövarna skulle behöva en viss koll på mentala bitarna i delar av Sverige, men generellt är de mer "fria" under jakten och måste kunna fungera utan förarstöd på ett annat sätt än fågelhundarna.

Jag vet inte om jag tillförde något. ;)

Jo, du tillförde lite insikt och sunt förnuft ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 236
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 401
Senast: geting
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 022
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 597
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp