Bukefalos 28 år!

Rollkur....

Greystroke

Trådstartare
Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika meningar om vad det egentligen är. Jag har även hört att det kallas "hyperflex". vad är det ryttaren gör egentligen? Är det vanligt att man gör det?

Jag har själv sett bilder och skulle ALDRIG göra det mot NÅGON häst NÅGONSIN. Men ni kanske inte tycker lika dant? Är det här en skam inom ridningen eller kommer det att bli större och större? FEI förbjöd ju rollkur och hyperflex, men något som kallas LDR (låg djur rund) är fortfarande tillåtet, vad är skillnaden? Det finns bilder från London 2012 där flera dressyr ryttare värmer upp med rollkur. Men FEI gjorde inget och ryttarna fick tävla. vad tycker ni?

Och kom inte med att det är ett engelsk dressyr påhitt. Rollkur förekommer i alla grenar och även i western och akademiskt.
 
Sök här på forumet så hittar du flera gamla trådar om detta där saken har vänts ut-och-in på. Tror inte det finns så mycket nytt att säga.
 
Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika meningar om vad det egentligen är. Jag har även hört att det kallas "hyperflex". vad är det ryttaren gör egentligen? Är det vanligt att man gör det?

Jag har själv sett bilder och skulle ALDRIG göra det mot NÅGON häst NÅGONSIN. Men ni kanske inte tycker lika dant? Är det här en skam inom ridningen eller kommer det att bli större och större? FEI förbjöd ju rollkur och hyperflex, men något som kallas LDR (låg djur rund) är fortfarande tillåtet, vad är skillnaden? Det finns bilder från London 2012 där flera dressyr ryttare värmer upp med rollkur. Men FEI gjorde inget och ryttarna fick tävla. vad tycker ni?

Och kom inte med att det är ett engelsk dressyr påhitt. Rollkur förekommer i alla grenar och även i western och akademiskt.

Rollkur som namn på ett system är väl det Sjef Janssen kallar sitt. Han är holländare och tränar diverse världscup-ekipage. Bla sin fru Anky Van Grundsven som varit världsmästarinna flerfalt.

Däremot att lägga hästar i den djupa formen och sas rolla dem, böja från sida till sida fram och åter, är inget nytt eller specifikt för någon gren.
Det har funnits sedan iaf 1300-talet dokumenterat. Och förekommer i alla grenar och förmodligen i väldigt många länder.

Sjefs system bygger ju på väldigt mycket mer än den låga och djupa formen. Men just det och rollandet från sida till sida är väl det de flesta vet om.

Man kan ju rida LDR, low deep and round, på många olika sätt. Det behöver inte vara RK eller hyperflex.

Personligen tror jag inte RK rent fysiskt ger någon skada på en häst som är gradvis tränad dit. Sjef och hans adepter tar inte bara en häst och drar ihop den och gasar runt. De börjar stillastående och stretchar gradvis. Det kan gå många pass innan man ens rider.

Däremot har han kritiserats för att gjort det lite väl tufft. Och andra med.
Man ska dock vara på det klara med att den kampanjen drog igång från Tyskt håll i en tysk tidning samtidigt som Holland helt plötsligt spöade tyskland för första gången i dressyr.
Många rider så utan att stå för det. Sjef står iaf för sin sak. DET tycker jag är bra!

Jag rider inte RK, jag vill inte rida så som jag ser en del av dem göra ibland. Och jag tycker att en häst som går GP tex inte ska behöva sitta och rollas en lång stund i närhet till tävling, typ samma dag. Då är den i min värld inte klar för tävling.

Men det finns en hel del jävligt bra saker i Sjefs system om man bortser från själva näbben-i-bringan/kortare hals som de kör en del.

LDR rider jag däremot själv. Dock är det inte näbb i bringan. Det är en rund, djup och låg form. Och går att göra på olika sätt.
 
Jag fick bara för ett litet tag sedan reda på att det fanns något som kallades "rollkur". Jag har sedan dess fått höra lite olika meningar om vad det egentligen är. Jag har även hört att det kallas "hyperflex". vad är det ryttaren gör egentligen? Är det vanligt att man gör det?

Jag har själv sett bilder och skulle ALDRIG göra det mot NÅGON häst NÅGONSIN. Men ni kanske inte tycker lika dant? Är det här en skam inom ridningen eller kommer det att bli större och större? FEI förbjöd ju rollkur och hyperflex, men något som kallas LDR (låg djur rund) är fortfarande tillåtet, vad är skillnaden? Det finns bilder från London 2012 där flera dressyr ryttare värmer upp med rollkur. Men FEI gjorde inget och ryttarna fick tävla. vad tycker ni?

Och kom inte med att det är ett engelsk dressyr påhitt. Rollkur förekommer i alla grenar och även i western och akademiskt.
Rollkur, hyperflexion (HF) och LDR har åtminstone en gemensam parameter, nosen ska vara bakom lod. Skillnaden mellan HF och LDR är hur mycket bakom lod nosen ska vara. Ingen (? i vart fall som jag sett) har sagt hur mycket bakom lod som är ok. Därför kan man ju säga att allt är LDR och inget är HF eller att allt är HF.
Jag har inte sett att det finns några studier på att HF/LDR tillför något positivt till hästens/ryttarens utbildning eller hästens utveckling. Dessutom anses åtminstone HF ge både ge både fysiska och mentala problem.

Både HF och LDR försvaras. Det påstås att HF är ok om det används av duktiga ryttare. Men eftersom det inte tillför något positivt behövs det inte. Det sägs att HF/LDR lär hästen att bli hjälplös. I så fall fyller HF/LDR en funktion då ryttaren annars inte kan behärska hästen.

HF används fortfarande på framridning inför dressyrtävling trots att det inte är tillåtet i sammanhang där FEI/TR styr. Så länge man inte gör något åt det kommer det naturligtvis att finnas kvar. Så länge dressyrryttare får 10 poäng på flera rörelser trots att deras häst är bakom lod i hela programmet kommer HF/LDR att finnas kvar. HF/LDR verkar vara en enklare och snabbare väg till rosetter än ridskicklighet och kompetens.

Som moderator skriver finns HF/LDR diskuterat (ganska hätskt) i olika trådar på buke. Det finns också massor skrivet om HF/LDR på internet. Det finns massor med bilder också trots att de som använder det inte är så förtjusta i att det visas.

Den här länken går till en hemsida med massor av information om hästens anatomi, samling mm men också om HF/LDR http://www.sustainabledressage.net. Du får också ett svar på din fråga om 'vad'.

Som du skriver är det inte bara i dressyr det förekommer. Så här kan det se ut i western

... och i hoppning
https://www.facebook.com/NoRollkur/posts/796445490374010
 
rollkur1.jpg


100007118888300pizapw1409124418.jpg


pizap.com10.54028365248814231384075186180.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 340
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp