Bukefalos 28 år!

romano sadlarna dåliga eller?

B

blindabelinda

är det någon som vet något om romanosadlarna från börjes?
är lite intresserad av dressyrvarianten, men vill ju inte köpa den om det bara är skit..

har annars hittat en stubben tristan för 4000kr, men har fått den uppfattningen att stubbensadlarna är hårda att rida i?
 
Jag har haft en Romano och den var väl sådär, men inte värd 4000 tycker jag. För dålig kvalité för min smak, lädret var papprigt och bossorna oformliga. Ok passform men för vid i fram för min häst, men det kan ju bero på hästens form. Tyckte dock att jag kom väldigt långt ifrån hästen när jag satt i den.

Gillar inte Stübben något vidare heller, har dock aldrig ridit i en Tristan men om du bara tänker på priset tycker jag helt klart att du ska välja den sadeln, den kommer sannolilkt att hålla flera gånger längre än Romanon. Min blev nött av stiglädren efter bara ett par månader, och en Stübben kan du säkert sälja vidare om du skulle vilja och få igen pengarna.
 
Jag har också ridit i en Romano. Den är väl okej, men jag
tycker inte den är värd pengarna. Vore jag du skulle jag
defintivt köpa stubben sadeln i stället om den passade
ryttare och häst, eller så skulle jag hellre köpa en
syntetsadel typ griffin eller wintec. Visst är Romanon
OK men den är inte värd pengarna.

Och visst är stubben sadlarna en aning hårda, men köp då
hellre en gel-pad och rid med. Annars kan du säkert sälja
sadeln för det priset som du köpte den för om du inte skulle trivas med den.
 
ja, det finns ju många andra begagnade sadlar att välja på, men jag är inte förtjust i syntetsadlar, tycker dom är så billiga allihop så det känns svårt att veta vilka som egentligen är bra..

funderar på att köpa en ny griffin, men håller dom lika länge som en bra lädersadel, det är sånt jag funderar på..
sitter man lika bra i dom? jag har aldrig ridit i en syntetsadel mer än två gånger när jag har provridit hästar, men då är ju inte sadlen det man tänker mest på..
 
Griffin är hemska :crazy:

Wintec PRO dressyr är helt okej att rida i faktiskt. :) Mjuk och skön. Kanske något för mycket stöd för underskänklarna för min smak, men det är ju jag. :)
 
Vem säljer Wintec? jag har sett att många tycker dom är bra men ser dom varken i h**ks eller b*rj*s katalogerna?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 495
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp