SiZo

Trådstartare
jag undrar då om det är nån mer som har en häst som är rumsren?

min häst är det inte helt, hon bajsar inne, men kissar inte...

det sista hon gör innan man hämtar henne i hagen är att kissa och det första hon gör när hon kommer ut är att kissa :banana:

är det nån mer som har en sån häst, eller försöker lära sin häst det?
 
Sv: rumsren?

Hur sjutton har du lärt din häst det?

Vi skojade häromdagen med att det vore skönt om dom va rumsrena i lastbilen (då båda hästarna ALLTID bajjar när dom precis har gått på och då inte av nervositet.) Så nu är jag nyfiken, hur har du gått till väga?

/Magini
 
Sv: rumsren?

Men det kan väll ändå inte vara bra? att den går och håller sig?:confused:
 
Sv: rumsren?

hur länge står hästen inne på nätterna om den klarar att hålla sig till den kommer ut? Aldrig hört nå liknande
 
Sv: rumsren?

min är rumsren när han stått i box med dörren öppen ut mot hagen.
han hade så i somras när han stod i mindre sjukhage.
gick ut och gjorde det han skulle i hagen.

han är nästan gaturen ochså. rider upp en bit i skogen och gör vad vi ska innan vi rider ut genom bostadsområdet.
även om han inte är kissnödig så klämmer han en skvätt när jag lättar i sadeln.
 
Sv: rumsren?

Så häftigt! :bump:
Själv skulle jag vara jätteglad om min kunde sluta vända till så förbaskat i boxen varje dag. Någon som har några tips för att få lite mer lättmockat?
 
Sv: rumsren?

svar till alla!

det var inte svårt att få henne rumsren, hon ligger ner och sover varje natt, och när jag kommer ner (innan jag lärde henne detta) så reste hon på sig och kissade, kissade var oxå det första hn gjorde när hon kom in...

jag började med att öppna alla boxar och ta ut valacken så ho blev ensam om hon inte följde med, första gången blev hon nog väldigt förvånad... följade jag hann hon inte kissa inne innan jag tog ut dem. när hon sen kissade ute så berömmde jag massor, då menar jag verkligen massor! när hon kissade inne på kvällen drog ja på henne grimman och ledde ut henne (jag avbröt henne inte) och var ute med henne i 40 min.... men det kom inget kiss ute då... nästa dag på morgonen gjorde jag samma sak och höll på så.

nu när man tar in hästarna och de står vid grinden så går hon iväg till kisstället och kissar.... första gången blev jag sur tills jag såg vad hon gjorde.... då berömde jag massor!!


och så gick det till...

mina hästar är inte inne så länge, nånstans mellan 6-10 timmar, oftast runt 7-8 timmar...

jag tror inte det är så skadligt att hålla sig, det gör ju vi varje dag, för att inte tala om våra hundar!

men skulle hon sluta kissa direkt när hon gick ut i hagen så skulle jag bli orolig....

ps ho håller sig oftast även om hon är inne 10 timmar
 
Sv: rumsren?

En häst som stod tillfälligt i vårt stall kissade alltid när man gick in till den i boxen. jag tyckte det var ganska märkligt och frågade ägaren varför han alltid gjorde så. då berättade hon att den förra ägaren hade lärt hästen att kissa i en hink när man gick in till honom! och trots att hästen inte varit där på 12 år fortsatte han att kissa när ngn kom till boxen...

han hade gjort det på liknande sätt som du, mkt beröm etc. fast att kissa utomhus verkar trevligare än att kissa i hink ;)
 
Sv: rumsren?

Våra ston kissar aldrig inne. Vi har gjort så att vi släpper ut dem direkt på morgonen, innan "morgonkissandet" har hunnit börja, och ger dem deras frukost ute. De har mycket snabbt lärt sig detta, och enda gången någon av dem kissar inne är när de är högbrunstiga och står bredvid hingsten ....
Hingsten däremot kissar varje natt, men vi har inte haft honom så länge, och troligen har han varit van vid att stå inne mycket mer på det ställe där han bodde tidigare. Vi hoppas att han också lär sig!
 
Sv: rumsren?

Min är praktiskt taget tvärtom :angel:
verkar hålla sig ute i hagen för det första han gör när han kommer in är att kissa och bajsa, samma sak när man varit ute och ridit :p
 
Sv: rumsren?

Min med. Hinner knappt komma in i boxen förrän hon kissar och likadant är det på morgonen. Kissar nästan så fort jag tänt ljuset i stallet. Skiter nästan aldrig när man rider men hinner knappt ställa upp henne i gången efter ridturen förrän hon lyfter på svansen och lägger en stor hög.......
 
Sv: rumsren?

Hur man lär sin häst det vet jag inte.

Men min första häst var så.
När den andra hästen kom så kissade han inne men slutade efter någon vecka.

Jag vet inte om det var min första häst som läxade upp honom :p

En gång var det riktigt dåligt väder så mina hästar fick komma in redan vid 16 (brukar gå ute till 21 - 22)
Jag gick ner och kollade till dom och en av hästarna som aldrig kissade inne ser konstig ut, jag blir orolig att han är sjuk och börjar kolla hela hästen, han är stel i hela kroppen och när jag känner på benen så ser jag att det droppar lite kiss från honom.
Jag sätter på han grimman och leder ut honom och jag tror aldrig jag sett en sådan lättad häst.
Vi hann knappt ut ur stallet, han riktigt stönade, så skönt var de.

Dom jag har nu kissar alla inne.
Två av dom har dock fina högar och det är väldigt prydligt,
men den tredje är en riktigt gris.
Jag vill bara gråta varje gång jag går in i hans box.
Igår hade han rivit ut vattenhinken, skitit i krubban och rivit om hela boxen.. :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rumsren?

Hade en väninna som gav bra tips om hur man får hästen mer renlig i boxen:

När man mockar sopar man matplatsen riktigt ren, bort med allt spån där och sopa. Antar att det gäller även om man har höhäck eller hönät, eftersom hästen spiller och äter från golvet. Ett relativt stort område ska vara spånfritt och rent.

Sedan kollar man in vilket hörn hästen bajsar mest i, och så lämnar man två- tre bollar där för att markera toaplats.

Vattenspannen på en plats för sig, gärna en bit från höet, så att den inte så lätt smutsar ner vattnet. Häng gärna upp spannen på boxväggen så hästen inte välter ut den.

Jag har provat detta, det funkar bra utom på mitt äldsta sto som tyvärr är en smutsgris .... Dock kissar hon aldrig inne, det gör ingen av hästarna, bara hingsten, som sagt.
 
Sv: rumsren?

Min häst är det inte och det är jag glad för, usch vad jobbigt att dom måste gå och hålla. Våra hästar står inne ganska mkt oxå så det skulle aldrig funka att ha dom rumsrena. Därimot skiter hon aldrig i stallgången och mkt sällan när man rider.

Tyvärr kissar hon ingen annanstans än i boxen heller, vilket är jobbigt när man är ute på tävling och hon vägrar att kissa, försökte alltid få tag på en box till henne på tävlingsplatsen.

Dessutom kan det ju vara svårt att hålla koll på om hästen mår bra om den inte skiter eller kissar i boxen. Svårt att hålla koll så hästen kissar och skiter normalt
 
Senast ändrad:
Sv: rumsren?

Vår valack kissar innan han kommer då man ska hämta in honom. stannar, pinkar och lufsar fram.

Stoet håller sig så hon håller på att spricka o kissar direkt hon kommer in. Kan stå och kura och knipa med svansen o stönar då hon får släppa ut det inne i boxen...

En bekant lärde sina att kissa ute bakom knuten varje gång innan de skulle in. (för att kunna kissa av innan tävlingsprogramridning.)
Blev något förvånad en dag då jag skulle rida hästen o den smet ut snabbt som ögat för att kissa...

Hon satte sig på en havrehink o läste efter varje ridtur. Då hästen kissade i hagen sprang hon dit o klappade o matade.
Då han började koppla mat=kissa började hon vissla då han kissade, och vips kissade han då vi visslade.

Praktiskt då han kunde vara nödig under tävling. Men det blev ruggigt dammigt o torrt i boxen. Behövde ju aldrig byta ut spånet utan det låg och torkade upp helt.
 
Sv: rumsren?

Jag har tänkt prova att hänga upp hinken.

Annars har han alltid sin rena matplats och var sak har alltid sin plats.

Utom hans bajs.
Han har inget bajsställe.
Han bajsar när han blir bajsnödig och det spelar ingen roll vart han står. :crazy:

Samma sak i hagen, mina andra två har några ställen dom väljer att bajsa på.
Men inte han.
Han äter och bajsar samtidigt..
 
Sv: rumsren?

Min häst både bajsar och kissar inne.
Så lat är jag itne så jag inte orkar mocka.. :angel:

Däremot har vi kommit fram till att 'bebisen' inte verkar bajsa ute för hon bajsar alltid när hon kommer in..
 
Sv: rumsren?

för att förtydliga så håller sig min häst inte, är hon inne länge så kissar hon inne! det är antagligen för att jag aldrig har visat henne att det är fel att kissa inne bara att det är trevligare att kissa ute;)

sen är det ju skillnad, har man hästarna inne i mer än 12 h så tycker jag inte man ska få hästen rumsren... men 6-8 h tycker jag lätt att de kan hålla sig... nu på vintern släpper jag tex bara ut hunden 2-3 ggr om dagen och då får jag tjata på henne :smirk:

hon hatar att gå ut! blött o kallt o äckligt säger hon!
 
Sv: rumsren?

Wn utav våra travhästar beter sig på det viset men jag ser inget positivt i det alls. Vi har haft hästen sedan födsel så vi vet att det inte är ngt inlärt beteende, han gillar helt enkelt inte att kissa inne. Det är skönt när man ska mocka men den här hästen ogillar att vara ute + att hästarna har middagsfodring inne klockan 16 så det blir ju ett tag som han får stå inomhus.

När man ska resa långt till olika banor osv måste man alltid gå upp tidigare så att han får gå ut och kissa innan man ska åka. Jobbigt tycker jag. Och lite synd om hästen, fast han har ju själv valt det, men han skulle nog kissa inne om han VERKLIGEN var tvungen, fast då tycker jag att det är synd om honom då med eftersom han eg. inte vill.... Snurrigt..

Mvh Jate Volim
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: movi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 693
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp