Bukefalos 28 år!

Russian Blue, Ocicat eller annan?

Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

De har en del lite roliga rasdrag också, gillar att leka med vatten (går man in i badrummet på morgonen följer hon med, för då vet hon att det är god chans att man sätter på vattnet i handfatet),

Ja det har jag märkt! Hemma hos kompisen måste man alltid stänga toalocket efter att hon en gång hoppat ner där - det var dessutom när hon var rätt liten så det kunde gått riktigt illa. Hon älskar vatten.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Åh, dina korater låter ju helt ljuuuvliga! :love: Vi har huskatt nu och har varit förälskade i Cornish Rex länge, så planen har varit att skaffa Cornish + hund när vår gammelprinsessa inte finns mer - men nu finns det plötsligt en till ras att undersöka. :angel: Jag älskar sociala plåsterkatter!

Iom att rasen är liten i Norden, vad jag förstår - finns det problem med inavel och andra hälsoproblem?

(förlåt Sjalen för att jag hijackar din tråd :o)
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Å även jag hoppar in och snor tråden lite! Jag älskar också plåsterkatter. :love: Hade en Europé som till och med gick under smeknamnet Plåstret. Sen hade jag en blandis Birma-Skogis som pratade dagarna i ända. Mötte mig i dörren pratandes och varit alltid med mitt upp i allt. Hon har charmat många hantverkare! :angel: Nu har jag en Husis som i timmar vill ligga i knät. Pratar gör hon med men inte jättemycket.

Som motvikt har jag en Skogis som avskyr när man petar på henne. Hon är gärna med, ligger 1 meter bredvid, larvar med när man byter rum osv men börjar man peta på henne så går hon.

Korat låter helt klart interessant för framtiden. Mina nuvarande är 19 och 17 år så jag börjar titta runt på nya alternativ framöver. För utan katt kan man ju inte vara!
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Koraten är en generellt frisk ras. De kända sjukdomar som finns är GM, en dödlig nervsjukdom. Den har man DNA-testat för i 15 år nu, så inga bärare finns kvar Skandinavisk avel (och det är förbjudet i alla förbund att göra en parning som kan ge sjuka katter, man måste skicka in dna-resultat innan avel). Annars lever de länge, och är aktiva långt upp i åldrarna. Jag HCM-scannar mina avelskatter för säkerhets skull, men det finns inga kända fall av HCM. (HCM är en hjärtsjukdom finns i hela kattpopulationen men tyvärr är vanlig i vissa raser)

Avelsbasen är väldigt liten vilket innebär mycket jobb och kostnader för oss uppfödare men vi har absolut inte högre inavelsgrad än andra raser, ofta tvärtom. Mina kullar ligger generellt under 2% och det är mindre än man kan se i de flesta vanliga raser. Det verkar handla mer om inställning än möjligheter på den fronten när folk gör sina parningar.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Tack för utförligt svar!

Det blir till att dyka in i koratvärlden och se sig om - nu dröjer det förhoppningsvis länge länge än innan vår prinsessa lämnar oss (hon är 12 år men pigg som en nötskrika och kärnfrisk) men det är ju så roligt att dagdrömma!
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Iom att rasen är liten i Norden, vad jag förstår - finns det problem med inavel och andra hälsoproblem?

(förlåt Sjalen för att jag hijackar din tråd :o)

Ingen fara! Vi vill ju veta så mycket som möjligt. :D
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Mina bengaler är inte ett dugg rädda för dammsugaren heller. Många katter är ju rädda för den, men mina katter bryr sig inte alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp