Russian Blue, Ocicat eller annan?

Sjalen

Trådstartare
Jag har haft en pratig, svart halvsiames förut som gick skogspromenader och snackade med mig, skrämde slag på rävar inom sitt revir men lät en mus äta ur hans skål medan han lugnt låg på sängen. Han rymde från moster när jag var i Grekland och blev storfavorit hos gubbarna på ett sjukhem :D En sådan blir ju svår att ersätta men jag gillar ju det pratiga och det orientaliska utseendet och har fått funderingar på Russian Blue.

Min bästa kompis har en jättevacker russiantjej men det är den enda jag träffat på i verkligheten och jag tycker den är för skygg för att vara katten jag söker. Min hade förvisso siamesens ensamkattgrej när det gällde det där med att rymma när jag själv reste bort utan honom samt att "skälla på mig" när jag kom hem från dessa resor men samtidigt var han oerhört social vare sig det var sjuka gubbar eller andra han fick snacka med.

Är alla Russian Blue så där skygga? Eller har det att göra med att det är en hona också? De verkar ha lite rykte om sig att vara det. Vore jag bättre lämpad att ägas av en Ocicat kanske? Min mosters familj har en och den är ju också pratig och rolig - Russian tilltalar mig bara mer utseendemässigt (helsiames är inte på tapeten eftersom jag själv har tioåring hemma nu och inte vill ha det där enmansbeteendet).

Kan tillägga att det är ämnat att vara en innekatt men som kommer att gå ut på landet (evt i koppel, evt. ej sådant är ju individuellt) så jag vill helst inte ha någon som livrädd sitter och stirrar i en dörr så fort vi är på landet och bara vill in. Jag hörde att t.ex. Burma kan vara lite olycksbenägna utomhus...
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Korat såklart!

Blå skönheter, supersociala (nåja, det passar ju inte alla det heller), aktiva och roliga katter.

Min avelshona "Maja":

Maja-0000.jpg


Gammelmannen Hanoo, nu 16 år.

Hanoo-0000.jpg


En rolig bild på årets kull :D:
Kunge3-0038.JPG


Och i rättvisans namn måste jag ju visa vår underbara avelshane också, Frasse:

Frasse-0004.jpg
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Hanoo är bara så vacker :love:

Ja, han är min stora kärlek och de alla besökare vill ta med sig hem :love:. Inget går upp mot en vuxen hankastrat som sällskapskatt. Kattungar är söta men jobbiga, honor bedårande och krävande, hanarna bara älskar allt och alla...

Apropå rysstemperament så är det tyvärr vanligare med reserverade katter än motsatsen. Man ska inte döma ut en hel ras (och många tycker ju faktiskt att våra pratglada "plåsterkatter" är skitjobbiga) men jag har träffat många ryssägare men aldrig en ryss som uppskattar besökare. De är säkert mer sociala med den egna familjen, men jag gillar katter som möter en i dörren.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Apropå rysstemperament så är det tyvärr vanligare med reserverade katter än motsatsen. Man ska inte döma ut en hel ras (och många tycker ju faktiskt att våra pratglada "plåsterkatter" är skitjobbiga) men jag har träffat många ryssägare men aldrig en ryss som uppskattar besökare. De är säkert mer sociala med den egna familjen, men jag gillar katter som möter en i dörren.

:rofl: Pratglada plåsterkatter...

Så vackra de var. Jag hade aldrig hört talas om rasen så nu fick du mig att läsa på lite. Jag vill också ha mötet i dörren :love: Sådana som bor under soffan så fort man har besökare är inte min typ av katt.

Pratar de mycket på nätterna också? :D
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Hade inte min lillasyster redan paxat henne så hade du kunnat få min första britt. Hon pratar konstant, vare sig du vill lyssna eller inte. Hon är ett mjukt plåster, springer 8-or runt benen hela tiden (oavsett platt golv eller trappa) och verkar ha nån konstig förkärlek för att bli sparkad på (svårt att inte råka sparka på en katt som är precis vid fötterna hela tiden) eftersom hon inte ger sig. Med henne ingår dessutom kravet att man måste ha ordning i lådor och skåp, för hon öppnar allt!! Inte för att göra nått, utan för att det är roligt att öppna dörrar och lådor. Hon är kanske lite blyg mot människor hon inte känner, iaf i 5 minuter, sen slänger hon isg på rygg framför dom men man får inte klappa magen!
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

:rofl: Pratglada plåsterkatter...

Så vackra de var. Jag hade aldrig hört talas om rasen så nu fick du mig att läsa på lite. Jag vill också ha mötet i dörren :love: Sådana som bor under soffan så fort man har besökare är inte min typ av katt.

Pratar de mycket på nätterna också? :D

Mina 4 tillbringar natten under täcket, helst mellan sina människor :love:. Som vuxna är de inte så tjatiga, utan pratar mest när de vill nåt eller som svar på tal, men ungarna tjatar hela tiden. Dessutom verkar de födas med sugproppar istället för klor, för hela uppväxten sitter de fast på ett byxben eller en axel :rofl:. De leker mycket, men inte så våldsamt när de är vuxna. Mina vuxna katter gör tex aldrig sönder saker även om de rejsar flitigt. Roligast är gamla Hanoo som gör en showoffrunda med leksakerna runt lägenheten när vi får nya besökare. Alla måste få veta att det är god fart i den gamla gubben :love:

Har man kull kan fastighetsskötare och andra ovetande besökare bli chockade av 8 katter som klänger på dem innan de kommer in. :D

Det är numerärt en av Sveriges minsta raser. Vi är två aktiva uppfödare här, plus några i Norge. Priset ligger normalt mellan 6-8000:-. I dagsläget verkar det finnas kullar året om, så är man intresserad är det inte så svårt att få tag på en unge, även om det kan kräva en resa till Göteborg, Stockholm eller Oslo.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Om du är inne på Ocicat kan jag ju tipsa om bengalen. Min ena pratar mycket och den andra pratar lite mindre. Men det är mycket sociala och aktiva katter. Helst ska man nog ha två, de har mycket kul tillsammans mina två killar:
P1000634.JPG


Priset ligger på ca 8.000:-
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Om du är inne på Ocicat kan jag ju tipsa om bengalen. Min ena pratar mycket och den andra pratar lite mindre. Men det är mycket sociala och aktiva katter. Helst ska man nog ha två, de har mycket kul tillsammans mina två killar:

Aha! De hade jag inte ens tänkt på så där är något mer att kolla upp.

Sassy, jag älskar de där showoffrundorna! Leka jaga runt lägenheten på kvällarna saknar jag också - både katten och jag "skrämde" runt varandra :rofl: Klättrar på fastighetsskötaren...det hela låter roligare och roligare. Kan klart passa westiegalne maken som behöver få en social men galen ras för att fårstå det här med katt.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

men ungarna tjatar hela tiden. Dessutom verkar de födas med sugproppar istället för klor, för hela uppväxten sitter de fast på ett byxben eller en axel :rofl:.

Åh, nu har jag varit och tittat på din sajt och bilden på ungarna i röda lådan är ju bara en av de sötaste kattbilder jag någonsin sett! :love:
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Alla gillar ju sina egna katter, och jag som har en Russian Blue tycker förståss att de är väldigt trevliga. Vår är inte jätteskygg, dock gillar hon inte att byta miljö, då kan det skygga draget komma fram. Men när hon känner sig hemma är hon social - inte supersocial så att hon sitter som ett plåster på gästerna, men är med hela tiden och låter sig gärna klappas. Över huvud taget upplever jag henne som social, men diskret. Hon är alltså inte den som skriker efter uppmärksamhet, utan är mer mild och finkänslig. Men hon är alltid med, sitter i princip alltid i samma rum där man är, och är intresserad av vad man hittar på. Sätter man sig i soffan sitter hon gärna bredvid eller på. Hon tyr sig allra mest till en person, men gillar i princip alla som vill klappa henne.

Hon är också en rätt barnslig katt, på det viset att hon gärna drar några race och leker med leksaksmöss. Så ingen sofflimpa på det viset. Hon är uppvuxen som innekatt, men går numer gärna ut - men bara om det är varmt och torrt ute. Hon avskyr snö, så vinterhalvåret så är hon bara ute korta stunder. För min del tycker jag det är bra att hon är lite försiktig med nya saker, för det gör att man inte behöver oroa sig när hon går ut - ingen risk att hon knallar in i främmande hus eller springer fram till främmande människor. Överlag en försiktig, men rätt intelligent katt. Hon kan t ex sitta och fundera en lång stund på hur hon ska ta sig upp på en bokhylla, och så gör hon det, och lyckas perfekt första gången. Vår bondkatt kör mer trial-and-error, provar fem gånger varav hon trillar ner fyra och lyckas den femte. Bondkatten har ett par gånger vält ner saker, det händer aldrig nånsin med vår russian blue.

Så jag gillar temperamentet: milda, intelligenta (nåja, för att vara katter) och vänligt sociala, utan att vara påträngande och skrikiga. Och gosiga, men ändå med mycket fart och bus i.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Alla gillar ju sina egna katter, och jag som har en Russian Blue tycker förståss att de är väldigt trevliga. Vår är inte jätteskygg, dock gillar hon inte att byta miljö, då kan det skygga draget komma fram. Men när hon känner sig hemma är hon social - inte supersocial så att hon sitter som ett plåster på gästerna, men är med hela tiden och låter sig gärna klappas. Över huvud taget upplever jag henne som social, men diskret.

Ja visst älskar man sina egna. Fast här skriver du om miljöbyten som ett tänkbart "problem" och det lär min katt få vara med om - inte massor (det är trots allt ett djur man skaffar sig) men vi har dock sommarstuga samt att föräldrarna lär få kattvakta under en och annan långsemester och de bor i Stockholm. Fast det där kan vara rätt individuellt. Min älskade att komma ut bland folk och få ströva i skogen ibland men kusinens britt blir väldigt "tråkig" på landet med oss andra och är inte alls samma katt som hemma.

Sedan skriver även du som gillar din ras att hon är diskret och jag gillar nog de mer indiskreta katterna :D Hon låter helt enkelt som min bästa kompis Russian. En jättevacker, intelligent och snäll katt som kan klappas men helst bara sitter med.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Är alla Russian Blue så där skygga?


Nej nej, även om det skygga draget finns hos en del ryssar. På ett ganska charmfullt sätt tycker jag. Många andra är inte skygga i ordets mening, men lite reserverade mot främlingar de första stunderna de kommer in.
Det är faktiskt tämligen individuellt. Många ryssar är sociala knäkatter.

Vår äldste hane, Muskis, är en sådan försiktig, ja skygg ryss. Men mycket sunt psyke i övrigt. Vi köpte honom i vetskap att ryssar antas vara tillbakadragna och blyga, så vi gillar läget: för oss var han den typiska ryssen.

Sonen Vagis är däremot åtskilligt karskare. Ingen knäkatt mot gäster, men besöker dem gärna...

Bägge har lämnat kullar och varit finfina avelshanar.

De barn och barnbarn till resp hane vi har fått rapporter om har alla beskrivits som sociala, framåt ryssar. :)
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Det är numerärt en av Sveriges minsta raser. Vi är två aktiva uppfödare här, plus några i Norge. Priset ligger normalt mellan 6-8000:-. I dagsläget verkar det finnas kullar året om, så är man intresserad är det inte så svårt att få tag på en unge, även om det kan kräva en resa till Göteborg, Stockholm eller Oslo.

Hoppsan...min westieälskande make som alltid klagat på att katter inte kan skälla resignerade plötsligt fullständigt när jag kom hem idag efter att tidigare på dagen ha skickat honom en engelskspråkig länk där det stod att de förr "morrade" åt fienden medan de satt på de thailändska soldaternas axlar i strid. Tydligen surfade han runt och hittade annan info om dem också och han är nu beredd att skaffa katt efter att ha läst om hur koraten gärna undersöker sina gästers bagage noggrannt och påpekar vad som finns i det :rofl: Villkoret för att skaffa katt är alltså att det är en korat!

Vad ska jag säga - du har just sålt in inte bara mig utan en terriersnobb på en ras :D Nu måste jag ju fråga vad dina äter osv. Är du en förespråkare av torr- eller våtfoder osv. osv.

Känner alla ni uppfödare varandra? Såg att det finns en dam i Bromma som är ordförande i Koratkatten och undrar om hon också är uppfödare eftersom hon bor bara några kvarter från mamma och pappa :cool: Man kan ju inte ringa folk så här dags Du får gärna PM:a om du inte vill diskutera detta på forumet.

Nu är jag ju helt sådan här: :bump:
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Ja visst älskar man sina egna. Fast här skriver du om miljöbyten som ett tänkbart "problem" och det lär min katt få vara med om - inte massor (det är trots allt ett djur man skaffar sig) men vi har dock sommarstuga samt att föräldrarna lär få kattvakta under en och annan långsemester och de bor i Stockholm. Fast det där kan vara rätt individuellt. Min älskade att komma ut bland folk och få ströva i skogen ibland men kusinens britt blir väldigt "tråkig" på landet med oss andra och är inte alls samma katt som hemma.

Sedan skriver även du som gillar din ras att hon är diskret och jag gillar nog de mer indiskreta katterna :D Hon låter helt enkelt som min bästa kompis Russian. En jättevacker, intelligent och snäll katt som kan klappas men helst bara sitter med.

Nja, inte bara kan klappas, hon älskar det!:D Och blir det för lite klapp så kommer hon och påpekar det, typ slänger sig på rygg framför fötterna på en så att man kan klappa magen. När vi får gäster så lägger hon sig vanligen i mitten, det är ju där folket är!

Sen är hon väldigt social, och är i princip alltid i närheten av sina människor, även utomhus. Hon gillar när man pysslar i trädgården, då håller hon sig i närheten och tittar vad man gör eller jagar efter insekter. Däremot skulle hon inte söka upp främmande människor på det sättet.

Med diskret menar jag att hon inte gapar för full hals för att få som hon vill eller kliver upp i knät på folk som sitter vid matbordet för att sno deras mat. Till exempel älskar hon när man eldar i brasan, och hennes sätt att visa det är att förväntansfullt sätta sig framför kaminen när hon vet att man ska elda. Inte att skrika på folk tills dom eldar.

Växla mellan två platser som hon känner till är inga problem, hon pendlar mellan vår lägenhet och föräldrarnas hus på landet utan några som helst problem. Däremot tog det ett tag innan hon kände sig hemma i lägenheten och på landet när hon först kom dit. Nu känner hon ju till bägge platserna, och har inga problem med att byta. Däremot inte en katt som jag skulle lämna till en kompis att vakta hemma hos henne, om man säger så.
 
Senast ändrad:
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Nja, inte bara kan klappas, hon älskar det!:D Och blir det för lite klapp så kommer hon och påpekar det, typ slänger sig på rygg framför fötterna på en så att man kan klappa magen. När vi får gäster så lägger hon sig vanligen i mitten, det är ju där folket är!

Sen är hon väldigt social, och är i princip alltid i närheten av sina människor, även utomhus. Hon gillar när man pysslar i trädgården, då håller hon sig i närheten och tittar vad man gör eller jagar efter insekter. Däremot skulle hon inte söka upp främmande människor på det sättet.

Med diskret menar jag att hon inte gapar för full hals för att få som hon vill eller kliver upp i knät på folk som sitter vid matbordet för att sno deras mat. Till exempel älskar hon när man eldar i brasan, och hennes sätt att visa det är att förväntansfullt sätta sig framför kaminen när hon vet att man ska elda. Inte att skrika på folk tills dom eldar.

Växla mellan två platser som hon känner till är inga problem, hon pendlar mellan vår lägenhet och föräldrarnas hus på landet utan några som helst problem. Däremot tog det ett tag innan hon kände sig hemma i lägenheten och på landet när hon först kom dit. Nu känner hon ju till bägge platserna, och har inga problem med att byta. Däremot inte en katt som jag skulle lämna till en kompis att vakta hemma hos henne, om man säger så.

Jamen när du beskriver det så här så låter det ju inte så speciellt skyggt utan helt normalt. Jag älskar när katter sitter så där förväntansfullt fast stillsamt och väntar på något de gillar. Det ser så avslappnat filosofiskt ut.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

När hon var ny hemma hos oss var hon lite skygg, men det har gått över helt och hållet. Men därför skulle jag inte skicka runt henne hos främmande kattvakter, utan hon får pendla mellan de hem hon känner till. Nu när hon känner sig hemma är det en social och harmonisk katt. Men det stämmer att det är ett problem i rasen, så det ska man ge akt på när man köper en Russian Blue. Men första gången vi träffade henne var det inga problem att klappa och hälsa, hon är rätt nyfiken av sig.

De har en del lite roliga rasdrag också, gillar att leka med vatten (går man in i badrummet på morgonen följer hon med, för då vet hon att det är god chans att man sätter på vattnet i handfatet), och ligger gärna under saker. T ex bäddar ner sig i sängen, eller lägger sig och sover i en garderob. Ju trängre desto bättre, och när man öppnar dörren efter några timmar tittar hon snarast yrvaket på en. "Oj, kommer du redan?". Nu i julas kom hon på att man kunde sitta under julgransmatttan och kika ut, mycket bra enligt henne (och såg rätt kul ut).

Men det är inte en katt som tycker det är kul när främmande människor grabbar tag i henne (nu är hon så snäll så hon låte sig lyftas ändå, men hon tycker inte det är så kul), eller som sagt man behöver oroa sig för att släppa ut för att hon rusar fram till alla människor hon ser på gatan eller kliver in grannens hus. Så ingen plåsterkatt, det var det jag menade med diskret. Är alltid med, men gör inte jättemycket väsen av sig.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Bengalen leker också gärna med vatten. Båda mina katter ska absolut ha rinnande vatten när de dricker. Och när dottern badar har hon alltid åskådare. Katterna är tuffa i skallen, min ena katt fick en läderhatt av misstag i huvudet, han ruskade bara på sig och nosade nyfiket på det som hade anfallit honom. De älskar att busa runt i kartonger.

http://picasaweb.google.com/alazzi91/FrostiOchKashi#

Bilder på mina killar.
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

*KL*

Åh, era beskrivningar låter så himla mycket om min åttaåriga rysskorsning Dustin.
* Han är social men inte klängig, vill gärna kolla in eventuella gäster, kanske ligga några minuter på soffans ryggstöd, men är det inga roliga (läs män med fotsvett) vänder han på klacken och går in till sig igen.
Finns det dock minsta spår av fotsvettslukt på nån sko tycker han att livet är på topp och ormar lycklig runt och gonar sig. Kattmynta har aldrig haft någon som helst effekt på honom, det ska vara tåbira...

* Fånga snöbollar är den roligaste vinteraktiviteten!

* Han är lite som en norrlänning, pratar bara när han anser det vara nödvändigt, men har en väldigt mild och försynt stämma.

* Dustin älskar att bli buren på, man kan få släpa runt åbäket tills armarna brinner av mjölksyra, men bara så länge du rör på dig. Står du still för länge slutar han purra och vill därifrån.

* Precis som (Mabuses?) kisse kan han sitta länge och tänka över hur han ska ta sig upp på garderoben, och gör det klockrent på första försöket.

* Det är ingen idé att ens försöka kissa med stängd dörr, socialkiss är det bästa som finns. Helst ska han hinna titta ner i toan medans man spolar också.

* Får man ingen uppmärksamhet kan man altid hoppa upp på bordet eller fönsterbrädan, titta uppfodrande på matte, sen lite nonchalant och liksom i förbigående fösa nåt mindre föremål mot kanten i omgångar tills man uppnår önskad effekt.

Känner att jag nästan kapar tråden (med en blandis, dessutom!!) men jag bara måste lyfta fram ryssens fördelar. Jag är helsåld, och jag har ju "bara" en halv...
 
Sv: Russian Blue, Ocicat eller annan?

Där definivt en skillnad då, vår ryss skulle springa därifrån, och lägga på minnet att "hoppa inte upp där, då kan man få en hatt i skallen". Hon gör sällan misstag öht, och aldrig samma misstag två gånger. Huskatten är mer som du beskriver bengalerna: Bonk! "Huh? Vad hände? Äh, jag provar igen!". Likadant lärde hon sig jättefort att man inte får gå ut på balkongen, medan huskatten säkert har prövat tio gånger. Och brukar göra nåt nytt försök varje år.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp