Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hm..
Då jag suttit o skrittat min travare längs vägen har det hänt att jag fått känslan av att vilja "sopa under mattan" med vänster skänkel.
Alltså förstärka hästens bålrotation i rikning taggutskott åt vänster, undersidan bröstkorg åt höger, då han ibland känts lite mindre rörlig i sin rotation åt ena hållet, och då "släpper" sin ena bäckenhalva mer o skapar ett "hål" för mig att trilla ner i då länden sänks mer bakom ena rumphalvan.
(Nu pratar jag pytteskillnad o inte att mixtra på tokskev häst om någon tänkte kommentera det!)

Att själv sitta med i rotationen o överdriva lite har stabiliserat upp hästen och den har hittat styrkan åt sitt "svagare" håll.

Känslan har varit att sitta stabilt, men svepa lätt lätt lite extra åt höger med skänkeln (utan att ge impuls direkt med häl eller så) och släppa upp min högerrumpa lite i "halva" skrittmomentet. åt lätta hållet svingar det ju så bra så jag bara suttit med.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hihi, en till som rider älg! Vad trevligt!
En travgubbe har krupit på marken som smygande hartassen och spårat vår hästs steglängd då han körts förbi på vägen. Han kom fram till ca 40 cm övertramp oxå i fri skritt, men på en kuse som bara är 1.50 över marken.
lagomt kul att hitta stabilitet i den gången. *suck*
Men läckert då det går vägen!
Många mer normalt byggda hästar kan ju kännas lite fattiga och korta i gången då man provar dem. tex blir min arab orättvist bedömd av mig då jag rider henne och ber om lite driiiv i stegen!!
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Om man pratar om nybörjade travare, som har kvar sin modell efter travträning så gissar jag att de har extremt korta hamstrings som stör en ren böjning.
De brukar lixom "gå med höfterna" för att de inte når fram med sina bakhovar under sig.
hamstrings håller emot såpass att då man böjer höfterna inåt kan knappt ytter bak kliva fram alls..

Vår yngre kille visare det efter några pass tuffare intervaller uppför backar.. hamstrings fick träningsvärk o kortades av, och sluta vid hand föll pladask. han fick ta yttepytte myrsteg för att kunna behålla positionen i rörelsen.

Det är min lärdom av trav, får man dom lösgjorda därbak så har man en vinnare!! För steget förlängs x2 då man kan jobba dom korrekt böjda och med längd överlinje!

(Något för er ryttare att ta tag i, ridträna en travare så den kan försörja ridhästen sedan!)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag var på plats i gbg under küren. På den nivån de befinner sig (dvs eoners eoner bort från mig), pendlar hästhuvudet endast i fri skritt. I de "övriga skrittyperna" har ryttarnas händer har exakt samma position hela tiden, i förh till hästens manke - inte till hästens mun. (Förutom i den fria skritten, då följer ryttarhanden med hästens mun)

Men var och en får tro och tycka som den tror och tycker förstås.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Fri skritt finns inte i dessa program, utan det är ökad skritt* var bara tvungen att sära på begreppen*.

Fri skritt= lång tygel utan kontakt.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Tillägg. Den enda andra skrittvarianten är samlad skritt o där är huvudpendlingen minimal.

Ökad skritt- samlad skritt- utan att gå över mellanskritt som man gör på lägre nivå.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En sak jag la märke till var att flera ryttare hade händerna olika högt. Visst var de stilla och följsamma, men jag satt och undrade vad det var de kompenserade för...
Ursäkta OT
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Prova att stå och lotsastrava, kolla vad som händer med kroppen. Ganska häftigt!
Jag bara teoretiserar praktiskt a la Tintilar
Att känna sin egen kropp är ett väldigt effektivt verktyg när det kommer till hästar och ridning, brukar jag säga. ;)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ledsen men... du måste ha missuppfattat din EQ...
När hästen lyfter benet höjs samma sidas bäcken och höftknöl.

När den sätter benet i marken sänks de.

Detta är ett måste för att hästen skall kunna röra sig framåt.


/

Susanne
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hästen går inte med raka ben, hästen vinklar sina ben. Hade den däremot gått på styltor så hade det blivit så som du säger.

Ståbenet i mittståfas har den högsta höftbensknölen. Och ståbenet är inte i luften.

Jag lånade en länk från youtube (sökte på skritt): http://www.youtube.com/watch?v=CiGT6uwHNh4

Eller hur menade du? Läser jag ditt inlägg fel?
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

knapplån

Jag börjar beskriva detta ur en människas synvinkel.

Man kan se bäckenhalvornas rörelse under en gångcykel (toe-off, swing-phase, heel-strike, mid-stand) som rörelser runt tre axlar. Det är alltså en sammanstatt rörelse av tre angulära rörelser.

Axel 1 Höjdled ”ses bakifrån”: Bäcken halvan når in högsta position i en cykel under midstand på ståbenet. På andra sidan har nu den bäckenhalvan sin lägsta position i swing phase. Alltså när benet som är i luften passerar det andra benet är differensen mellan bäckenhalvorna i höjdled som störst. Således är bäckenhalvorna likvärdigast i höjdled vid heelstrike och toeoff

Axel 2 frammåt-bakåt ”ses ovanifrån”: Här har höfthalvorna som störst differens vid Toeoff och heelstrike.

Axel 3 rotation ”ses från sidan”: Bäckenet som paket tiltas även fram och tillbaka i gångcykeln där bäckenet underkant når sin mest framskjutna position vid heelstrike och toeoff och således så ”svankar” man som mest vid midstand.

Jag får återkomma med vad som gäller för häst då jag har bråttom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Alldeles rätt. Hästen går inte med raka ben. Men att den vinklar sina ben innebär inte att bäckenet åker ner.

Kan hänvisa till M. Fabers studie av hästens rörelseapparat, där framgår att pelvis blir högre på den sida vars bakben lyfts.
Detta är även vad de lär ut på HTU - svensk hästterapeututbildning, där jag antar att Totolas equiterapeut har gått.

Det syns även tydligt då du står bakom hästen och tittar på höftknölarna, den sida vars ben lyfts blir högre.

Den muskel som gör största jobbet med att föra benet framåt är ju Illiopsoas, som har ursprung på undersidan av Ilium och fäste högt upp på insidan av lårbenet.
För att denna skall dra ihop sig krävs ju att pelvis roterar åt andra hållet ( alltså - höftknölen blir högre på samma sida ). Det är en förutsättning för att hästen skall kunna föra benet framåt. Sedan är det andra muskler som vinklar ihop det.

Var det en bra förklaring?

/

Susanne
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hej Anna!

Tukeys gamla matte här...
Fortfarande Stockholmsbo?

Vi talar om ventral, dorsal och lateralflexion, funderar lite på vilken "av dina" axlar som är vilken av våra, min hjärna är som gele efter en skoldag full av histologi ;) DÖÖÖÖTRIST!

Antar du menar toe-off = lyfter foten
swing-phase = foten i luften
heel-strike = sätter i foten och
mid-stand = står på benet?

Har jag rätt? Bara så vi pratar om samma saker...

/

Susanne
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Tack för de svenska orden!
Men jag blir ändå lite snurrig av just det här, är det inte bara att tömköra en häst och titta bakifrån när den rör sig?
Jag tomkör mycket, så jag ska titta nästa gång, jag kan inte för mitt liv se framför mej just nu, det kanske handlar om feberdimmorna:(
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Japp det är det enkla sättet;)

Titta bakifrån när hästen rör sig rakt fram så ser man att den höjer bäckenet när den lyfter bakbenet på samma sida

/

Susanne
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag har iallafall lärt mig att en ARBETANDE häst i trav- inte ska guppa med rumpan om vartannat.

Detta får min tanke till en löpare vs gångare vilken skillnad:bump:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hej Anna!

Tukeys gamla matte här...
Fortfarande Stockholmsbo?

Vi talar om ventral, dorsal och lateralflexion, funderar lite på vilken "av dina" axlar som är vilken av våra, min hjärna är som gele efter en skoldag full av histologi ;) DÖÖÖÖTRIST!

Antar du menar toe-off = lyfter foten
swing-phase = foten i luften
heel-strike = sätter i foten och
mid-stand = står på benet?

Har jag rätt? Bara så vi pratar om samma saker...

/

Susanne

Klart att jag vet att du e du och Stockholm är staden man ska bo i. Jag har en pojkvän som pockar på uppmärksamhet så det blir ett kort svar.

Det är samma riktningar på häst och människa men i en sammansatt rörelse brukar man tala om angulära rörelser istället för flexioner.
Axel 1 lateraltippning, rörelse i frontalplan (runt X).
Axel 2 framåt/bakåtrotation rörelseutslag i transversalplan (runt Y).
Axel 3 symfys höjning sänkning rörelser i sagittalplan (runt Z).
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det var inte vad jag lärde mig på HTU iaf... Iliopsoas främsta uppgift är att flexa (böja ihop) höftleden och på så vis föra benet framåt. När tex höger bakben är i luften fungerar höft-knä-has- och kotled som ett dragspel, det dras ihop och samma sidas höft sänks.

När hästen har tex höger bakben i marken mitt under sig är samma sidas höftknöl som högst. Det är därför man ofta kan se, om man tittar på en belastningshalt häst bakifrån, att den halta sidas bäckenhalva höjs mer än den andra. Detta pga att hästen försöker skydda det onda genom spänna upp samma sidas muskulatur (för att skydda den onda leden). Och det är sin tur detta som ofta leder till sekundära snedheter efter hältor /ledproblem (i kombination med mycket annat förstås, men det är en annan, låååång, historia).

Och för att knyta ihop det till där tråden började: Anledningen till att man kan skänkla samma sidas bakben är att skänkeln automatiskt åker in mot hästen när samma sidas bakben är i luften. I samband med detta sänks revbenen på samma sida och bröstkorgen roterar utåt = ryttarens rumphalva åker nedåt och underbenet in mot hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 488
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 298
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp