Rymling........

Ja, det är ju en tolkningsfråga...:p Vi har inga nära bofasta grannar, närmaste sådan bor tre km bort. Dock finns det ett antal sommartorp i närheten, och det var ett sådant shettisen besökte, samtidigt som ägarna var där och tittade till det. Det var onekligen väldigt bra att de hörde av sig, jag har ju inte trott att shettisen lämnade gården öht, och torpet ligger kanske 300 m bort, vilket jag tycker är alldeles för långt att ge sig ut på egna äventyr. Dels för att det finns en del taggtrådshagar där borta, och dels för att deras fina trädgård är alldeles fylld av vackra dahlior som vårdats ömt sedan flera generationer... (:d...) Men allra mest för att NEJ MAN SKA INTE GE SIG UTANFÖR SIN HAGE!!!!:arghh:

Japp, hon är Mulle personifierad...:angel:
 
DSC00354600x800copy.jpg

Japp, precis som Mulle....... Busig, påhittig, envis... och alldeles alldeles underbar!!!:love::love::love:
 
Shettisar är precis som katter, kan de få igenom huvudet så går de igenom. Och det även om det är en klen planka I vägen också...
Min shettis hade ihjäl trästaketet gång på gång, var golv plank som vi satt upp. Fick lappa det dagligan. Men när vi satte ordentligt trästaket så höll hon sig inne :)
 
oh, förlåt!!:o

Jag har provat olika sällskap. Hon är trygg i sin rang och behaglig och funkar ihop med alla. Tyvärr bryr hon sig inte om vem hon går med. När höet är slut på morgonen går hon in till nästa hage och äter upp det där, och sen ut...
Aktivering: går med på promenader, springer med på ridturer, leker med hunden, tränas i paddock (löshoppning, trickträning), körs med sulky, mm. På sommaren är hon dessutom traktens sommarponny, då kommer alla sommarstugebarnen och håller på med henne mest hela tiden... Så, aktiveras gör hon!
Men så fort jag vänder ryggen till så...........:meh:

Får se hur det funkar med trästaketet nu... Kompis har hon naturligtvis!
 
oh, förlåt!!:o

Jag har provat olika sällskap. Hon är trygg i sin rang och behaglig och funkar ihop med alla. Tyvärr bryr hon sig inte om vem hon går med. När höet är slut på morgonen går hon in till nästa hage och äter upp det där, och sen ut...
Aktivering: går med på promenader, springer med på ridturer, leker med hunden, tränas i paddock (löshoppning, trickträning), körs med sulky, mm. På sommaren är hon dessutom traktens sommarponny, då kommer alla sommarstugebarnen och håller på med henne mest hela tiden... Så, aktiveras gör hon!
Men så fort jag vänder ryggen till så...........:meh:

Får se hur det funkar med trästaketet nu... Kompis har hon naturligtvis!
Då röstar jag faktiskt för att hon inte trivs med hagsällskapet. Min ena är sådan, hon verkade helt obekymrad med hagsällskapet men hon rymde titt som tätt. Sedan har jag haft henne i mindre hage och större hage men annat sällskap och hon har inte rymt alls. Hon kan till och med gå på två trådar.
Hade det varit mindre aktivering så skulle jag annars gissa på att hon är uttråkad.
 
Då röstar jag faktiskt för att hon inte trivs med hagsällskapet. Min ena är sådan, hon verkade helt obekymrad med hagsällskapet men hon rymde titt som tätt. Sedan har jag haft henne i mindre hage och större hage men annat sällskap och hon har inte rymt alls. Hon kan till och med gå på två trådar.
Hade det varit mindre aktivering så skulle jag annars gissa på att hon är uttråkad.
Jo, det kanske kan stämma... Har inte upplevt henne som missnöjd med kompisarna, men kanske kan vara så... Inte alltid man fattar vad hästarna upplever...:crazy:

Får prova lite olika konstellationer, har ju några att välja på...
 
Har oxå en sådan där liten som jag försökte stänga in i en hage, det var ju helt omöjligt. Som någon skrev, får de igenom huvudet så hänger kroppen med. Han går lös på gården och för det mesta går han med kompisarna, men ibland står han här på gräsmattan o äter. Har vatten runt om gården förutom vid paddocken, där har jag satt upp fårstaket typ under trästaketet så han inte kan ta sig ut där, det som lockar utanför är om det kommer en annan häst ridandes förbi. Då blir han eld o lågor :D
Bara att gilla läget med honom och så länge det fungerar så går det ju. Otroligt charmiga små troll de där! :love:
 
GAAAH!!!!!!!!:banghead::banghead::banghead:

Hur bär hon sig åt?!?:arghh:

Var iväg på bio i eftermiddags med dottern. När jag kommer hem står shettisen vid grinden och vill ... in! Alltså, hon står på utsidan av grinden...
En av brädorna är prydligt nertagen...

Jag vet att hon är väldigt fäst vid mig, och hon ge sig aldrig iväg när jag är hemma... Men det här är ju hopplöst... *sliter mitt hår..*

Tur i oturen att man har julledigt så det finns tid för ytterligare förstärkningar...

Sambon föreslog att vi skulle raka av henne manen så hon känner strömmen i staketet. Det lockar ju inte precis, men kanske är det det enda som återstår..

God Jul, förresten! önskar Milene
 
GAAAH!!!!!!!!:banghead::banghead::banghead:

Hur bär hon sig åt?!?:arghh:

Var iväg på bio i eftermiddags med dottern. När jag kommer hem står shettisen vid grinden och vill ... in! Alltså, hon står på utsidan av grinden...
En av brädorna är prydligt nertagen...

Jag vet att hon är väldigt fäst vid mig, och hon ge sig aldrig iväg när jag är hemma... Men det här är ju hopplöst... *sliter mitt hår..*

Tur i oturen att man har julledigt så det finns tid för ytterligare förstärkningar...

Sambon föreslog att vi skulle raka av henne manen så hon känner strömmen i staketet. Det lockar ju inte precis, men kanske är det det enda som återstår..

God Jul, förresten! önskar Milene
Inte det bästa när det är super tjock vinter päls, men min gick runt med en antenn på grimman. Gjorde en båge av järntråd och virade några varv i grimman, ändarna tejpade jag ordentligt med el tejp för att de inte skulle sticka hästen.
Det hjälpte någorlunda i alla fall.

Och jag varnade dig faktiskt om att bara ha en plank rad ;). Ett trä staket ska hålla för en shettis som leker kanon kula och rusar rätt in i det.
Det ska också tåla att en liten shettis kryper under det och blåser upp magen så att plankan sprängs bort.
:banghead:
Shettisar är härliga djur
 
Inte det bästa när det är super tjock vinter päls, men min gick runt med en antenn på grimman. Gjorde en båge av järntråd och virade några varv i grimman, ändarna tejpade jag ordentligt med el tejp för att de inte skulle sticka hästen.
Det hjälpte någorlunda i alla fall.

Och jag varnade dig faktiskt om att bara ha en plank rad ;). Ett trä staket ska hålla för en shettis som leker kanon kula och rusar rätt in i det.
Det ska också tåla att en liten shettis kryper under det och blåser upp magen så att plankan sprängs bort.
:banghead:
Shettisar är härliga djur

Vet inte om jag törs göra nån "antennbåge"... Är paniskt rädd för allt som sitter fast; alla hästar går t ex utan grimma, och täcke tycker jag är jätteläskigt...:crazy:

Imorgon ska lilltrollet vara åsna på ett julspel. Kommer att bli historiens rundaste och hårigaste åsna... och den sötaste...!:love:
 
Är du helt säker på att strömmen och framförallt jordningen funkar? Jag har varit med om att det gav fullt utslag på mätaren, men när man väl tog i staketet kändes ingenting.
 
Är du helt säker på att strömmen och framförallt jordningen funkar? Jag har varit med om att det gav fullt utslag på mätaren, men när man väl tog i staketet kändes ingenting.
Japp, det är fullt kräm i. Har lärt mig den hårda vägen...:meh:
 
IMG_5965640x427.jpg

Tyvärr hade hon tappat sin lilla filt som legat så fint på ryggen, och öronen har vid det härlaget börjat sloka betänkligt eftersom Maria både fött sitt barn och det kommit en vis man ridande på islandskamelen som står bakom... Men blicken är dock full med bus och hon är alltid beredd på nåt kul...:D
Hur har det gått? Följer tråden och minns det året då vår lilla tog sig ut var och varannan dag... Hon åt upp fågelmaten,jagade katterna på gården,var ut på vägen (liten skogsväg) med bilar - såg hovspår och fotspår efter en em då vi kom hem. Oftast traskade hon runt lite och ställde sig och sov brevid hästarna i hagen. Mötte en glad ponny då man kom med bilen hem....

Det som hjälpte oss var begränsad fri tillgång,alltså hö i nät. Samt halm. Finns att knappra på hela dagen. Plus att ponnyn motioneras varje dag och blir trött. Men det såg jag att ni gjorde.

Går det att skrämma henne? T.ex låta henne nosa på tråden så att det smäller? Låter hemskt men enda sättet vår fick respekt för tråden. Nu för tiden behövs el endast på sommaren då gräset växer utanför.
 
Hur har det gått? Följer tråden och minns det året då vår lilla tog sig ut var och varannan dag... Hon åt upp fågelmaten,jagade katterna på gården,var ut på vägen (liten skogsväg) med bilar - såg hovspår och fotspår efter en em då vi kom hem. Oftast traskade hon runt lite och ställde sig och sov brevid hästarna i hagen. Mötte en glad ponny då man kom med bilen hem....

Det som hjälpte oss var begränsad fri tillgång,alltså hö i nät. Samt halm. Finns att knappra på hela dagen. Plus att ponnyn motioneras varje dag och blir trött. Men det såg jag att ni gjorde.

Går det att skrämma henne? T.ex låta henne nosa på tråden så att det smäller? Låter hemskt men enda sättet vår fick respekt för tråden. Nu för tiden behövs el endast på sommaren då gräset växer utanför.
Tack, det har varit en lugn jul...;)
Vi har ju varit hemma mest hela tiden, och sedan utflykten dagen före julafton har lill-trollet hållit sig inom inhägnat område, tack och lov! (sanning med modifikation, för emellan HAGARNA går hon obehindrat, men där finns det bara "vanligt" staket). Sambon har en teori om att shettisen är så "mammig/mattig" så att det är DÄRFÖR hon söker sig ut, för att söka efter MIG... O_o Kanske han har en poäng där, för när jag är hemma så smiter hon aldrig!

Tack för tipset om att nosa på tråden... Hemskt, men säkert effektivt! Just nu ser hon ut som en korsning mellan allt från mammut till bison och gotländskt utegångsfår, så jag antar att pälsen gör sitt till okänsligheten. Men på lilla mulen är ju pälsen tunnare, förstås.

Skönt iaf att höra att jag inte är ensam om rymningsbenägna hästar! Har aldrig haft detta problemet förr, och inte nu heller med de andra hästarna, så det är en ny erfarenhet...
 
Haha åh dessa shettisar
Minns en sommar när jag hade min, betet tog slut i ena hagen samtidigt som det behövde växa lite mer i den andra. Så vi gjorde en provisorisk hage hemma på gården där hästarna fick gå i ett par dagar. Shettisen gillade tydligen inte den hagen för honom hittade vi åtminstone tre gånger i den tidigare hagen, innanför staketet trots stängd grind :D
 

Liknande trådar

Hästhantering nu har min shettis sett att gräset är mycket grönare på andra sidan staketet, vilket har resulterat i att hon i förrförrgår rymde 3...
2
Svar
20
· Visningar
3 484
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp