Bukefalos 28 år!

Rymmer från hagen

tuaphua

Trådstartare
Vi har en häst i våret stall som dagligen rymmer ur hagen. Vi har elband och elen är på. Hon hoppar över den understa tråden och spränger den övre.

Vad kan man göra för att få henne att sluta?
 
Jag hade samma problem med ett shettissto jag hade förut..men tillslut gav det sig själv, hon slutade smita...Det tipset jag kan ge är att sätta upp iallafall 2 trådar till o se till så att elen verkligen är på så hon känner av den.. :bump:
 
Har ni kollat så det går ström runt hela hagen?

Har själv en rymmare, på honom funkar det att ha 4 trådar rätt så tätt och högt (ca 1.90).
 
hade samma problem med en häst i stallet, lösningen på problemet är fri tillgång på grovfoder :bow:
 
hade samma problen med en häst i vårat förra stall. men han kröp under. en d-ponny. men iaf ni kan ju bygga en "trähage" för den kan den ju inte springa igenom. ;)
 
Kolla runt i hela hagen att det är ström över allt.

Fortsätter hon skulle jag göra så att jag gav henne en stöt.

Bättre att hon får en ordentlig stöt än att hon spränger hagen än att hon blir överkörd å dör...
 
Vi har en shettis som kröp under och henne fanns det heller inget stopp på så till slut så fick vi binda ståltråd i grimman med en tråd som stack upp (gissa om det såg ql ut, såg precis ut som en radiostyrd leksakshäst!), så varje gång hon försökte smita så fick hon en bra stöt och efter ett par gånger så slutade hon upp och nu är allt frid å fröjd.
 
Jo då, elen är kollad runt om.

Det är inte min häst som rymmer. Men som det är nu så står hästen inne för att ägaren inte vet vad hon ska göra. Och jag tycker synd om hästen. Så jag tänkte ta tag i det här nu och försöka hitta en lösning på problemet.

Tack till alla för tipsen! Ska vidarebefodra dem till ägaren.
 
Sätt fast eltrådar på hästen. Låter hemskt, men det är det ända som funkar. Du kan hänga någon från grimman t.ex.
 
Inte vad jag har hört. En shettisuppfödare jag känner använder metoden. Vad gör man inte för att förhindra att klenoderna rymmer ut på vägen och blir överkörda.
 
Jag tror ändå på att det är för lite kräm i trådarna. Vad har ni testat med ? Knutar/skarvar/dåliga isolatorer drar ned strykan, likaså dålig jordning och för svagt aggregat för storleken på hagen. Skriv lite mer information så kanske man kan ge bättre råd. Fast ang jorden, ta i spettet och se om du får en stöt...får du det så är det dålig jordning.
 
Håller med dig,, så¨na dära el plast band med tunna tunna tunna el trådar i brukar vara ganska dåliga på att leda ström, trådarna går lätt av. Om jag byggde hage skulle jag använda mig av en ordentlig ståltråd, som leder strömmen bra och är hålbar och lätt att laga.
 
Jag skulle aldrig bygga en hage med ståltrådsstängsel..det är ju inte för intet dessa trådar kallas för othyvlar....Kapar ju senor lätt som en plätt...men sant är ju att de leder ström bäst..Men använda..näe...aldrig. Hellre då man skaffar lite kunskap om ström och hur ett elstängsel egentligen fungerar. Oftast är kunskapen om elstängsel mycket bristfällig. en del tror det är bara skaffa vilket aggregat som helst, lite tråd/isolatorer/stolpar..sen kan man dänga upp en hage....och sen undrar man varför hästen går ut ur hagen...trots att strömmen är på ?! :confused:
 
Allt som kallas ståltråd eller wire agerar osthyvel. Däremot är galvaniserad järntråd bra häststängsel. Det leder strömmen bra och vid rätt spännt staket snäpper tråden av vid belastning.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 344
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: Robina
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 544
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 651
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp