Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Självklart vågar du, han skulle säkert tycka att det vore jättekul att få göra något annorlunda.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag är så otroligt glad att jag hittade er på detta forum :)
Jag har en nervsjukdom som kallas för CMT ( Charcot Marie Tooth) ovanlig sjukdom.Skyddet runt nerverna är antingen borta eller skadat på många ställen.
När jag var yngre kunda ja springa men det var jobbigt, jag vrickade fötterna jätte ofta, ont i fötterna, snubblade mycket, och hade dålig balans..
Denna sjukdom förvärras efter ca 20 år åldern. Och det kan man säga att den har gjort. Jag har jätte ont i kroppen nu, det känns som om det bränner i armar och ben, mycket kramp i benen, smärta i fötterna, och orkar inte göra mycket med kroppen som att gå, stå för mycket samt lyfta armarna. ( går i perioder)

Jag blev så här dålig pga att jag fick ett jobb som personlig assistent där ja då jobbar 5 timmar/dag mån-fre. Jag har inga tunga lyft och min brukare klarar mycket själv. Men min kropp klarade inte av det. därför blev jag så dålig nu.
Jag har ridit i ca 3 år. jag älskar att rida :) jag rider nu på ett 21 årigt sto. Jag har orkat med att rida 4 gånger i veckan förrut men inte nu för att jag måste jobba å knappt orkar med det.

Min dröm är att ha ett arabstutteri. Men jag vet ej om ja kommer komma så långt :( det beror på om jag får hjälp med hästarna eller inte. Ja kommer inte orka med att rida alla hästar eller att mocka alla boxar.
Till en början vill jag ett arabsto. Men min sambo tycker inte att det är bra att jag rider men ja mår så otroligt mycket bättre psykiskt när ja får hålla på med hästen. samt att jag håller min kropp mjukare å smidigare. jag rider väldigt varierat. Vissa dagar rider ja lungt å strosar runt i skogen å ibland rider jag ett lite "hårdare" i paddocken. det beror på hur min kropp är. Ibland när ja rider ut orkar jag bara hålla tyglarna med 1 hand och när jag ibland rider i paddocken så försöker ja rida henne så att hon ska arbeta med sin kropp.

Men jag har funderat på om den häst ja köper kommer må bra när ja kommer att äga den. För vissa dagar kommer ja inte kunna göra så mycket mer än att bara pyssla om den. då får ja nästan skuldkänslor för att jag inte rider den. det får ja nu när ja inte rider Happy ( 21 åringen) så mycket utan pysslar om henne de dagar i stället då jag inte orkar rida.

jag är så kluven. Jag vill så gärna ha ett arabsto. men kommer jag att klara av det?????....hhhmmmm...
Om jag köper en häst så vill ja börja träna western ridning samt träna mycket horsemanship.

Men jag såg på detta forum att det är fler hanikappade som klarar av att rida en häst :) då känns det som om jag skulle klara av det :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Men jag har funderat på om den häst ja köper kommer må bra när ja kommer att äga den. För vissa dagar kommer ja inte kunna göra så mycket mer än att bara pyssla om den. då får ja nästan skuldkänslor för att jag inte rider den. det får ja nu när ja inte rider Happy ( 21 åringen) så mycket utan pysslar om henne de dagar i stället då jag inte orkar rida.

jag är så kluven. Jag vill så gärna ha ett arabsto. men kommer jag att klara av det?????....hhhmmmm...
Om jag köper en häst så vill ja börja träna western ridning samt träna mycket horsemanship.

Men jag såg på detta forum att det är fler hanikappade som klarar av att rida en häst :) då känns det som om jag skulle klara av det :)

Hej och välkommen hit!

Jag äger mina hästar även om jag senaste tiden har kunnat rida enbart någon gång per månad.

Jag har haft enorm tur, för jag har en bekant som inte själv har råd att ha häst, men som gärna gärna tar hand om mina hästar åt mig. Hon får ha hästarna hon alltid drömt om, jag litar på att hon sköter dem väl, och när jag vill/kan rida finns mitt gammelsto alltid klar, välskött och glad.
Kan man hitta en sådan lösning är det inga problem att ha häst. Förutsatt att man klarar det ekonomiskt, det är ju också en stor bit.

Jag tror inte att det jag gör längre kallas ridning, så nog klarar du bra mycket bättre än jag att rida :) Jag åker häst i skritt en kvart med ledare och sen ligger jag hemma och har ont så jag inte kan röra mig i en vecka, men det är det värt. Hästarna är ett obetalbart umgänge..

Lycka till med din dröm!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hej!
Själv har jag inte ngt handikapp, men har i ca 4 år jobbat med handikappade, både som personligass. elevass. och på gruppboende! För mig är verkligen dagen lyckad när man får ett tack eller ett leende (beroende på person). Trivs super och skulle gärna vilja jobba med handikappade/funktionshindrade och hästar i ett samarbete.

På måndag ska jag börja plugga till undersköterska, eftersom jag vill få mer kunskap om sjukdomar/handikapp/funktionshinder etc. och kunna förstå och få mer utav jobbet och även brukaren ska få ut mer. Har gått barn och fritidsprogrammet med inriktning på människor i behov av stöd.

Tyvärr blir det ju så att jag näst intill måste sluta hos min brukare. Men ska försöka jobba lite kvällar och helger.

Alla ni verkar ha en enorm drivkraft och vilja göra det ni vill! Go for it! :)

Själv ska jag dra mig iväg till jobbet om en stund, och eftersom jag jobbar med en tjej på 7år så e det Bolibompa som gäller ikväll! :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Beundrar verkligen er som inte ger upp :bow: Tänker bara på alla småtjejer som inte orkar gå till stallet varje dag för att det är såå jobbigt :mad:

Vet inte riktigt om mina "problem" kan räknas som funktionshinder, men har iaf haft en massa olika problem sedan jag rammlade av en häst för nåt år sedan och gjorde illa nacken, ryggen och ett antal muskler (säkert många som redan läst om det).

Lillebror föddes med en lättare skada på hjärnan, vilket gjorde att hans ena ben inte växte som det skulle. Han fick rida på handkappridning i några år och efter det (bland annat) hann det benet tydligen ikapp det andra på nåt sätt. Han hade jätteroligt och fick en massa kompisar där (vilket han inte gärna erkänner nu ungefär 13 år senare;))

Hästar måste vara den bästa medecinen mot alla sjukdommar och problem (utom möjligtvis pälsdjursallergi) :idea:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

hejsan
jag red förr på ganska hög nivå i dressyr.
en efter olycka så sitter jag i rullstol med ryggmärgskada i nacke o bröstrygg.

för 2 veckor så gjorde jag slag i saken o köpte häst igen.
jag hade faktiskt glömt hur det kändes att vara glad, hur det var att andas skogsdoft, hur det kändes att vara ett med en annan varelse.
på 2veckor har jag fått större framgångar än med 2 års plågsam sjukgymnastik.

Lycka är att känna hästdoften, känna hans lena mule, att låta hans staka ben bära oss som en varelse fram

så stärkt jag känner mej av att läsa att det finns fler rullande som rider, jag står i ett sall där alla suportat o e helgoa.
tack vare hästintresserade assistenter funkar det vatt vara i stallet varje dag.
när jag lägger mej kan jag knappt vänta tills nästa dag, jag som förr inte ville vakna!!

Skulle tycka det vore kul med anda som e på väg tillbaka till livet, som brevvänner, kanske vi kan peppa varandrao bor vi inte för långt kanske vi kan dra i hop special träningar??

vinkar numera glatt Troll
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Underbart att läsa ditt inlägg!

Jag minns särskilt en dag då jag efter en tids dålighet gjorde slag i saken och kravlade upp på min häst barbacka (via stege... hon var jättesnäll). Jag orkade inte borsta utan satte bara på tränset. Jag minns så väl det där dumma leendet som liksom smög sig på mig. Från att varit grå i sinnet till att ha ett brett smile i ansiktet. Och bara för att jag satt där, varm om rumpan och gungade fram i solskenet.

Gud!

Tack för påminnelsen att prioritera ridningen!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

hejsan
jag red förr på ganska hög nivå i dressyr.
en efter olycka så sitter jag i rullstol med ryggmärgskada i nacke o bröstrygg.

för 2 veckor så gjorde jag slag i saken o köpte häst igen.
jag hade faktiskt glömt hur det kändes att vara glad, hur det var att andas skogsdoft, hur det kändes att vara ett med en annan varelse.
på 2veckor har jag fått större framgångar än med 2 års plågsam sjukgymnastik.

Lycka är att känna hästdoften, känna hans lena mule, att låta hans staka ben bära oss som en varelse fram

så stärkt jag känner mej av att läsa att det finns fler rullande som rider, jag står i ett sall där alla suportat o e helgoa.
tack vare hästintresserade assistenter funkar det vatt vara i stallet varje dag.
när jag lägger mej kan jag knappt vänta tills nästa dag, jag som förr inte ville vakna!!

Skulle tycka det vore kul med anda som e på väg tillbaka till livet, som brevvänner, kanske vi kan peppa varandrao bor vi inte för långt kanske vi kan dra i hop special träningar??

vinkar numera glatt Troll

Ja det är värkligen härligt att läsa ditt inlägg.
Ja jag vet hurmycket ridning kan göra för själen och det är så viktigt att man bra i hjärtat...
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 184
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 131
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp