Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Men framför allt läste jag en artikel för ett tag sen om hur allvarligt senildementa människor som ridit i sin ungdom fick hjälp upp på hästen, och hästens rörelsemönster, ljud och lukt återskapade då så mycket minnen att flera börjat visa tecken på liv igen, le, skratta, röra sig osv. Spännande forskning tycker jag, att hästar gör såna otroliga intryck så djupt ner.

För att inte tala om effekten av hundar på äldreboende/demensboende!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

För att inte tala om effekten av hundar på äldreboende/demensboende!


Dessvärre verkar ekonomin styra just när det gäller terapidjur. :crazy:

Jag fick förfrågan om jag kunde ställa upp med mina hundar (flera år sedan då jag hade två skittrevliga hundar)

Jag hade väldigt gärna gjort det men dom ville inte betala mej av kommunens fastställda timlön. :crazy:

Och även om jag gärna hade gått dit gratis med mina hundar så hade jag faktiskt inte råd att lägga massor av timmar gratis när jag var tvungen att trolla med knäna för att jobba ihop mitt och djurens uppehälle.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Dessvärre verkar ekonomin styra just när det gäller terapidjur. :crazy:

Jag fick förfrågan om jag kunde ställa upp med mina hundar (flera år sedan då jag hade två skittrevliga hundar)

Jag hade väldigt gärna gjort det men dom ville inte betala mej av kommunens fastställda timlön. :crazy:

Och även om jag gärna hade gått dit gratis med mina hundar så hade jag faktiskt inte råd att lägga massor av timmar gratis när jag var tvungen att trolla med knäna för att jobba ihop mitt och djurens uppehälle.


Tröttsamt att det alltid är pengar som ska styra... Sorgligt att det finns så bra vård i världen som aldrig når ut till dem som behöver den på grund av siffror...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

skriver en liten instickande rad jag med & visst e det trist att det alltid är pengar som ska styra med terapidjur dom ger så OTROLIGT mkt mer än vad man någonsin kan tro, mina ger mig sån glädje & ork de dagar man bara vill ge upp allt .....
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Dessvärre verkar ekonomin styra just när det gäller terapidjur. :crazy:

Jag fick förfrågan om jag kunde ställa upp med mina hundar (flera år sedan då jag hade två skittrevliga hundar)

Jag hade väldigt gärna gjort det men dom ville inte betala mej av kommunens fastställda timlön. :crazy:

Och även om jag gärna hade gått dit gratis med mina hundar så hade jag faktiskt inte råd att lägga massor av timmar gratis när jag var tvungen att trolla med knäna för att jobba ihop mitt och djurens uppehälle.

Vad tråkigt. :crazy: Jag har faktiskt inte tänkt på det innan, men oftast när man läser just om hundar på äldreboende så är det någon ur personalen som äger hunden.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Seriös fråga till tråden.. När ni är i stallet, hur ser andra på era handikapp? Då menar jag inte om ni är som jag, helt beroende, utan de av er som behöver hjälp att ta sig upp eller liknande.. brukar folk ställa upp om ni frågar, erbjuder de sin hjälp spontant, eller känner ni er påflugna?

Nyfiken bara...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag är inte funktionshindrad (bara tillfälligt, bröt handleden igår) men kan berätta hur jag hade betett mig om någon bett om hjälp.
Jag hade självklart ställt upp, men jag hade nog känt mig väldigt osäker, vet liksom inte hur jag borde uppföra mig eller exakt vad jag borde göra.. :(
Fast det beror ju lite på vilket funktionshinder det är med. :crazy:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag står ju med min häst i minikollektivstall, tre hästar och jag samt ett äldre par som är i stallet. De försöker alltid göra allt tungt i stallet, släpa vatten till hagen, dra in havretunnorna och för det mesta rullar de även in min hästs hösilagebalar. Ibland, när de vet att jag jobbat mkt och är sliten, brukar de överraska mig med att ha mockat.

På ridskolan när jag kommer för att vara med på handikappträningen på lördagar, så är det ingen skillnad på ridskoleryttarna eller mig. Folk frågar spontant om jag vill ha en pall, eller hjälp med något annat.

Så jag har bara goda upplevelser inom bemötande.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

folk tänker för det mesta inte på mig som handikappad i den bemärkelsen när jag lallar runt med grabbarna.

de är mer intresserad eav hur man kan få en hästatt gå fot;)

men visst ,jag får den hjälp jag ber om,men ingen erbjuder sig.
har för dte mesta behörigt avstånd(vet ej omd e tror de skall bli våldtagna av hingstarna eller av mig?)

Nr jag rider så tar det oftast enstund innan man ör "varför har hon två spön för?"

en mkt känd dressyrrttare som jag tränade för såg inte ens det,jag fick påpeka att jag var den ryttaren med funktionshinder som skrivit upp mig för träning!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Seriös fråga till tråden.. När ni är i stallet, hur ser andra på era handikapp? Då menar jag inte om ni är som jag, helt beroende, utan de av er som behöver hjälp att ta sig upp eller liknande.. brukar folk ställa upp om ni frågar, erbjuder de sin hjälp spontant, eller känner ni er påflugna?

Nyfiken bara...

i början när jag kom till ridskolan så kollade folk bara på dig och tänkte "ska hon rida med gips"... men visst jag fick hjälp om jag bad om det och en del frågade om jag ville ha hjälp...

så jag hade om jag ville kunnat komma till ridskolan och fått en klar häst men "kan själv, gör själv"

och hästen lärde sig snabbt att den inte kunde gå för fort och sånt...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

min fot har blivit sämre så jag ringde läkaren i fredags och i går ringde han tillbaka... han vill träffa mig på torsdag :crazy: för han går på semester nästa vecka i 12 v.

jag hoppas att jag har ont i foten bara för att jag har använt den lite för mycket och inte för att benbitarna har flyttat på sig...

men det är som jag brukar säga att mina kroppsdelar vill flytta isär...:(
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Seriös fråga till tråden.. När ni är i stallet, hur ser andra på era handikapp? Då menar jag inte om ni är som jag, helt beroende, utan de av er som behöver hjälp att ta sig upp eller liknande.. brukar folk ställa upp om ni frågar, erbjuder de sin hjälp spontant, eller känner ni er påflugna?

Nyfiken bara...
Jag som bara behöver hjälp med "smågrejer" har fått all hjälp så fort jag bett om den. Ingen har suckat eller så (vi var flera med liknande problem på den ridskolan jag red på tidigare och dom var vana vid "såna som jag" :)) men ingen har hller "daltat" utan jag har fått be om hjälp själv och uppmuntrats att testa vad jag klarar av från gång till gång.

Mitt största problem har faktiskt varit min egen stolthet... Jag är van vid att vara stark och självständig, men nu blev min förmåga att be om hjälp en förutsättning för ridningen. En nyttig läxa kanske. Men attans vad det sved i början, jag var hela tiden generad och ursäktade mig, tills jag insåg att DET blev jobbigt för dom som hjälpte mig. Då fick jag helt enkelt slappna av och bara vara mig själv o be om den hjälp jag behöver.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Många ser ju inte på mig att det e ngt funktionshinder som jag har utan det syns mest då jag e risig & det tar tid för mig & då går de nästan runt en för att de ej vill va i vägen, vågar fråga eller undrar vad som e fel, men på avstånd många tittar just på avstånd oxså på Mischa & vågar inte gå nära för de tror att hon e hingst :D

Många blir ju fundersamma men säger ofta inget då jag stegar upp på rampen heller, dom tror väl jag e bekväm & bortskämd av mig säkert:D men ber jag om hjälp så ställer folk runt en upp på en handvänding & de som vet om det har ett extra öga på mig när det behövs.

Men jag har oxså fått skoj kommentarer nu på nya stället vi flyttat till att men använd benen & mana på henne :rofl:ja om jag kunde det skulle jag det, brukar jag säga :D först då börjar de lägga märke till att det finns 2 spön & att jag har röstkommandon ...& blir då nyfikna på hur det funkar eg...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Det är trots allt en ganska intressant aspekt av funktionshinder.. omgivningens reaktioner. Är man gravt funktionshindrar är det en sak, men ibland har jag uppfattat det som att omgivningen har svårt med "små" eller svårsynliga funktionshinder, personen blir istället betraktad som lat, t.ex.

Har en väldigt nära vän som har svår reumatism och utöver det en nackskada, men inget av dessa syns på henne. Hon rör sig lite långsamt ibland bara. Jag vet att hon får väldigt dåligt bemötande ibland när hon måste säga nej till saker hon inte kan, just för att folk tror det är lathet eller ovilja att hjälpa till. Vad gör man i ett sådant läge? Förklara hjälper uppenbarligen inte...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Känner igen det där, jag har råkat ut för att folk tror att jag är rädd eller lat, eftersom jag kan ibland, men jag försöker att strunta i det. Det händer allt mer sällan, men då och då.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*lyfter upp och kollar läget*

Idag har jag varit i stallet! Eller iallafall nästan.. på gårdsplan utanför och träffat en överlycklig häst som ville krypa in i bilen och sitta i knät :angel:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*lyfter upp och kollar läget*

Idag har jag varit i stallet! Eller iallafall nästan.. på gårdsplan utanför och träffat en överlycklig häst som ville krypa in i bilen och sitta i knät :angel:

Åhh vad härligt för dig...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hehe, själv red jag ut med stallkompisens "sommarmedryttare", som de "hittade i skogen". Gammelhästen 26, brukar annars bara skrota i hagen när stallkompisarna är i sommarstugan ett par veckor och jag sköter markservicen. Idag BYTTE vi häst, och det är flera år sen jag red på Rockygubben. Jisses, jag blev nästan sjösjuk. Han är bara fem cm högre än Timsan. Men han har lite mer gång, eftersom det är genuint gammalt halvblod i honom. Timsan är ju uppblandad med angloarab och lite ponnyaktig i gångarterna.

Rocky var jättepigg och fräsch, ingen hosta och ingen snubbel. Jag travade lite grann både med lättridning och udner nedsittning, men DET är inte att rekommendera, då det krävs BEN och det är inte jag van med.

Tima var om möjligt ännu piggare, men det kände jag redan igår, då jag hängde löst. Idag hängde "medisen" löst... Men hon har lite bättre balans och snabbare reaktionsförmåga än mig, så hon hann räta upp sig och "morra till" åt damen som sen skötte sig exemplariskt om än både Tima och Rocky var superladdade hela vägen hem. :rofl:

Folk som tror att 23-år och 26 år GAMLA hästar är lugna, halvdöa och beskedliga, är välkomna att konstatera sanningshalten i såna okunniga uttalanden... Jag rekommenderar njurbälte, ridhjälm och mjuk gräsmatta att landa på... :angel:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

På tal om hästålder...

Jag har fått förfrågan om min 23 år unge shettis kan medverka som attraktion (ponny-ridning) på en hemvändardag. Har är artigheten själv men mycket pigg och glad. Vågar jag?

Här hemma håller vi på att återhämta unghästen från en hovböld. Och min rygg från att sköta den... Så jag tar det lite lugnt. Och så skar min man ha semester och det brukar vara många projekt på gång... Men jag ska prioritera ridningen!!!! Så det så!
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 185
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 135
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp