Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Läst tråden från början till slut! Blir så inspirerad av att höra på det ni säger!
Jag själv har en dröm, att starta upp en gård med rehabilitering där hästarna är en stor del. Läser idag till arbetsterapeut, och jag hoppas att jag ska kunna förverkliga min dröm, för alla människor som har problem och vill vara nära hästar.
Kramar om er alla och ber er kämpa på, ni verkar vara fantastiska människor allihopa!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Läst tråden från början till slut! Blir så inspirerad av att höra på det ni säger!
Jag själv har en dröm, att starta upp en gård med rehabilitering där hästarna är en stor del. Läser idag till arbetsterapeut, och jag hoppas att jag ska kunna förverkliga min dröm, för alla människor som har problem och vill vara nära hästar.
Kramar om er alla och ber er kämpa på, ni verkar vara fantastiska människor allihopa!

Det tycker jag låter som en fantastisk plan. Lycka till, jag håller tummarna! Säg till om du behöver idéer och input, vi är nog många i den här tråden som gärna hjälper till!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Tusen tack! Känns skönt att det finns människor som tror på iden!

det är klart att det finns folk som tror på iden... typ nästan alla hästmänniskor... för vi vet vad man får av att vara med hästar...

jag tror att läkarna har svårare med att förstå vad man får av hästar och hur mycket hästen hjälper oss människor...

T.ex en som inte kan gå... men hjälp från hästen så kan denna männsika få komma ut i skogen...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Va glad jag blev när jag hittade denna tråd :banana: E lite trött på alla som talar om för mig vad jag inte kan göra. Finns det någon här som har syrgas? Fick det för en tid sen. Har nämligen lite taskiga lungor. Lungkapaciteten ligger på en så där 25-30%. Alltså är jag inte världens snabbaste :smirk:
Men rida kan jag, dock "bara" skritta. För ett par veckor sen travade jag ett halvt varv på volten och höll på att svimma på kuppen.Men det var det värt :D
Dom fixade en "helios" så jag skulle kunna rida m syrgasen, även om dom tyckte jag va heltokig som överhuvudtaget kom på ide´n.
"-Det kommer aldrig att funka!" Dåå kommer den lilla:devil: i mig fram! KLART att det funkar!!! Så nu rider jag en gång i veckan. Rykta försöker jag göra själv men sadla måste jag ha hjälp med, hästen e rätt hög(ca 170 ). Men jag saknar att kunna rida "på riktigt". Men när jag fått nya lungor, då...
Fast (även om det låter knepigt) så är jag nog mer nöjd och tillfreds med livet nu, än innan jag blev krasslig. Jag menar att jag är mer tacksam för det jag har. Jag har lärt mig att värdesätta andra saker.
Nån annan som känner samma sak?
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

2 kollapser senare så är jag här & läser igen & vad ser jag vännen , nejnejnej nu sätter vi handbollsklister i rumpan på dig & så upp på hästryggen ;)

Madame_MS : Japp nu har jag ju inte läst allt men jag var med i en artikel om just detta hur mkt hästar & djur ger oss/påverkar & som jag tror vissa läkare har svårt att inse,mig sa dom ju till ligg ner & ta det lugnt hmmm mja inte det bästa att göra & hade blodtryck som en gallopör på valla = INTE bra fick hästen & 1 år senare stod de & skaka på huvudet & undra vad jag hade gjort då trycket låg perfekt ...min lilla fia rädda mig från både det ena & det andra hon :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Va glad jag blev när jag hittade denna tråd :banana: E lite trött på alla som talar om för mig vad jag inte kan göra. Finns det någon här som har syrgas? Fick det för en tid sen. Har nämligen lite taskiga lungor. Lungkapaciteten ligger på en så där 25-30%. Alltså är jag inte världens snabbaste :smirk:
Men rida kan jag, dock "bara" skritta. För ett par veckor sen travade jag ett halvt varv på volten och höll på att svimma på kuppen.Men det var det värt :D
Dom fixade en "helios" så jag skulle kunna rida m syrgasen, även om dom tyckte jag va heltokig som överhuvudtaget kom på ide´n.
"-Det kommer aldrig att funka!" Dåå kommer den lilla:devil: i mig fram! KLART att det funkar!!! Så nu rider jag en gång i veckan. Rykta försöker jag göra själv men sadla måste jag ha hjälp med, hästen e rätt hög(ca 170 ). Men jag saknar att kunna rida "på riktigt". Men när jag fått nya lungor, då...
Fast (även om det låter knepigt) så är jag nog mer nöjd och tillfreds med livet nu, än innan jag blev krasslig. Jag menar att jag är mer tacksam för det jag har. Jag har lärt mig att värdesätta andra saker.
Nån annan som känner samma sak?

Jag tycker att läkarna säger ofta att det funkar inte eller att man inte kan göra det eller så...

Jag har tänkt att åka till ortpedtekniska för att se om dom kan göra en ny plast fot till mig som jag ska ha och rida i... så att stigbyggeln är där den ska vara...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

2 kollapser senare så är jag här & läser igen & vad ser jag vännen , nejnejnej nu sätter vi handbollsklister i rumpan på dig & så upp på hästryggen ;)

Madame_MS : Japp nu har jag ju inte läst allt men jag var med i en artikel om just detta hur mkt hästar & djur ger oss/påverkar & som jag tror vissa läkare har svårt att inse,mig sa dom ju till ligg ner & ta det lugnt hmmm mja inte det bästa att göra & hade blodtryck som en gallopör på valla = INTE bra fick hästen & 1 år senare stod de & skaka på huvudet & undra vad jag hade gjort då trycket låg perfekt ...min lilla fia rädda mig från både det ena & det andra hon :)

jag skadade mig i början av nov (-06) och i slutet av april i år fick jag ett "okej" från läkaren att börja rida lite... (jag började rida i mitten av dec och tälvade i början av april...):bump:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Way to go Girl :bump: :banana: Härligt, det är rätta takterna !!!!!! ( inte att du skada dig men att du tävlar )
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

jag skadade mig i början av nov (-06) och i slutet av april i år fick jag ett "okej" från läkaren att börja rida lite... (jag började rida i mitten av dec och tälvade i början av april...):bump:

Heja dej :bump: Tänk va sjuk man kunde varit om man lyssnade på läkarna jämt... Nä, "selektiv hörsel" kör jag med! :D
Tänkte lite på det där med din fot. Det måste ju fixas. Jag vet inte men, har du sett/testat SCS3(så heter dom nog)stigbyglar? Hur e d med ditt ben? Kan du "trampa ner hälen"(ursäkt uttrycket m ja visste inte hur ja skulle säga:o )? I kombination m rätt ridskor ska dom ju hålla foten i rätt läge.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Way to go Girl :bump: :banana: Härligt, det är rätta takterna !!!!!! ( inte att du skada dig men att du tävlar )

det var min första (clear round) tävling... oki det var bara 40cm och i trav (utan stigbygglar) men för mig var det som att ha ridit i globen... (vi kom runt felfritt) ni som har hästmagazinet så var jag med i den (nr 2 i år)...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Heja dej :bump: Tänk va sjuk man kunde varit om man lyssnade på läkarna jämt... Nä, "selektiv hörsel" kör jag med! :D
Tänkte lite på det där med din fot. Det måste ju fixas. Jag vet inte men, har du sett/testat SCS3(så heter dom nog)stigbyglar? Hur e d med ditt ben? Kan du "trampa ner hälen"(ursäkt uttrycket m ja visste inte hur ja skulle säga:o )? I kombination m rätt ridskor ska dom ju hålla foten i rätt läge.

SCS3 är inte säker på att jag tänker på samma sak som du gör men jag har sett reklam om det men jag läste inte då men jag tror att det är kanter på skon och stigbyggeln... (kan kanske vara något för mig längre fram...)

just nu så kan jag inte "trampa ner höger hälen" för jag klarar inte ens att gå utan "plast foten"...
och den plast fot jag har nu är lite "uppåt böjd" i farm så för att stigbyggeln ska vara kvar på foten så sitter den långt in på foten (vid fotleden)...

och som att min ledyta i fotleden inte är så jämn så vill jag ha det stödet som plast foten ger...

så jag vill inte ens tänka på vad som kan hända om jag flygger av men jag vet att läkaren inte kommer att vara glad på mig då och det kommer att bli en stel operation då om jag nu har en fot kvar...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Hallå mina vänner! Hur mår ni?

Jag får snart åka hem! Tre veckor kvar bara.. :bump:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Vad kul! :D (är nog inte din vän (än iaf)..kanske kan bli? x)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Wow, vilken bra idé! :bow: Och vilken underbar tråd! Att ridning inte finns som sjukgymnstik överallt är ju banne mig skandal! Jag har fått styrkan och hälsan tillbaka tack vara ridningen på ett sätt som jag inte kunnat drömma om.

Jag har en whiplashaktig skada och har kroniskt ont/är stel och sned och allt möjligt skräp. Fick besked av läkare och andra att jag nog fick vänja mig och att jag helt enkelt får ta det lugnt.

Sen började jag rida igen, peppad av min moster som är ridlärare och mår SÅ OTROLIGT MYCKET BÄTTRE! Att hitta en fysiskt krävande men lustfylld rehabgympa som ridningen är, samtidigt som det går att lägga träningen på sin egen nivå är obetalbart! Jag har gått från att inte kunna lyfta en sadel till att sadla, rykta, kratsa hovar (allt som var omöjligt till en början) på bara ett års tid. Låter kanske som små skitsaker, men för mig har det betytt allt med de små delsegrarna under året. Ridningen hjälper mig att komma åt precis de muskler ag måste stärka för att hjälpa ryggraden, mina ben har blivit lika långa igen (ena benet hade vridit sig med ryggrad o bäcken o blivit kortare) och jag är starkare och gladare. Hur ont jag än har blir det alltid bättre efter ett ridpass. Underbart!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Var det någon som råkade se ett kortprogram om djurens påverkan på sjuka människor häromdagen? Djurterapi tror jag det hette.

De berättade att autistiska barn lärt sig prata efter de fått möjlighet att lära sig rida. Hästens rörelser gör något speciellt med kroppen. Djur (tex kaniner) på sjukhus gör att barn upplever mindre smärta. Och så givetvis delfiner. Och så att det är statistiskt bevisat att husdjursägare har lägre blodtryck.

Lite roligt att få bevis på vad vi och många med oss vet är sant!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Var det någon som råkade se ett kortprogram om djurens påverkan på sjuka människor häromdagen? Djurterapi tror jag det hette.

De berättade att autistiska barn lärt sig prata efter de fått möjlighet att lära sig rida. Hästens rörelser gör något speciellt med kroppen. Djur (tex kaniner) på sjukhus gör att barn upplever mindre smärta. Och så givetvis delfiner. Och så att det är statistiskt bevisat att husdjursägare har lägre blodtryck.

Lite roligt att få bevis på vad vi och många med oss vet är sant!

Det specifika programmet har jag nog inte sett, men nåt liknande.

Men framför allt läste jag en artikel för ett tag sen om hur allvarligt senildementa människor som ridit i sin ungdom fick hjälp upp på hästen, och hästens rörelsemönster, ljud och lukt återskapade då så mycket minnen att flera börjat visa tecken på liv igen, le, skratta, röra sig osv. Spännande forskning tycker jag, att hästar gör såna otroliga intryck så djupt ner.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Vad kul! :D (är nog inte din vän (än iaf)..kanske kan bli? x)

Klart du är :)

Åh vad härligt att höra... hur gå det med allt...

Det återstår att se.. så länge jag ligger här är det inget liv att snacka om, vi får se när jag kommer hem.

Även om operationerna inte har fungerat så har de ändå gett mig en stabilitet som innebär att ryggen inte kommer skadas ytterligare av t.ex. ridning och sån belastning. Det vill säga, det gör ont av bara helvete i några dagar, men det blir inte värre. Det är skönt att veta, då kan det vara värt smärtan.

Eller hur?
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 189
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 933
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 882
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 142
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp