Bukefalos 28 år!

Ryttare med funktionshinder

Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag har en reumatisk bindvävssjukdom och ett bäcken som är kroniskt inflammerat och överrörligt. Senorna går ibland "över varandra" så benen kan fastna i ett låst läge - det gör då j---a ont. När jag varit som sämst har jag bara gått några meter. Har provat olika sorters sjukgymnastik men inget har gjort mitt bäcken bättre. Men ridningen har gjort underverk!!!!
Rider nu tre ggr i veckan. Oftast ca 30-45min blandad ridning. Lite "dressyr-pass" och markarbete.
Har jag mycket mer ont en dag så skrittar jag bara ut i skogen ett tag. Har blivit starkare i bäckenet av att rida.
Det jag har problem med är att jag inte kan känna riktigt om jag blir för hård i handen. Jag är stelopererad i tummarna och har nervskada i en arm så jag känner inte riktigt om jag håller i tyglarna. Men oftast går det ganska hyfsat bra. Snäll och tålmodig häst troligtvis.
Mycket "bra medicin" detta med ridning och hästskötsel - synd bara att inte sjukvården kunde ta in detta som en behandlingsmetod så att fler kunde bli starkare i sina kroppar.

Det finns sjukgymnastik eller vad det nu kallas till häst på några ställen i Sverige. Jag läste för lite sedan i en veckotidning om ett ställe som bedrev sjukgymnastik till häst (islandshästar).
Eftersom hästen rör sig fyrdimisionellt i sina rörelser så blir en skritttur på en halvtimme som många tusen steg för den som rider. Bra för dem som blivit ryggskadade eller har MS eller liknande.

Fram för mer sådana ställen!!!!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Mina operationer har inte fungerat, så det blir nog inte mycket rida mer för min del. Det får tiden utvisa, forskningen går ständigt framåt, skam den som ger sig!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Mina operationer har inte fungerat, så det blir nog inte mycket rida mer för min del. Det får tiden utvisa, forskningen går ständigt framåt, skam den som ger sig!

det var tråkigt att höra...

Jag fick höra från min läkare att han är inte nöjd med hur mitt ben ser ut... men jag får vänta till hösten för att se om det håller... och då blir det en hel genom gång av mig... fot, ben, rygg, axel och huvud...

ja det är inte kul när det inte funkar... men jag försöker inte att tänka på det...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

kommer du inte kunna rida som du gjorde innan operationerna heller?

har alldeles nyligen hittat tråden o läst den med stort intresse, även om jag själv inte har några funktionshinder. tycker att ni allihopa är väldigt starka som inte ger er! själv vet jag inte vad jag skulle ta mig till om jag inte fick rida...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

kommer du inte kunna rida som du gjorde innan operationerna heller?

Nope. Verkar inte så. Men som sagt.. tiden får utvisa.. Det är mycket som har sagt att jag aldrig skulle göra igen som går alldeles utmärkt
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Fy vad trist. :(
Men jag är ett stort fan av att aldrig säga aldrig, samt att rätt inställning gör underverk. :bow:

hoppas verkligen att du kan få rida igen!
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Jag kan rida, men har svårt för att komma upp/av = krävs hjälp.
Och det är ju som det är med det, folk lovar att hjälpa men sedan så har de inte tid eller kommer överuvudtaget inte als...
Och där står jag och hästen och tittar på varandra.
Tja vad ska vi göra i dag då?
Ut och gå? (oj vad vi har promenerat)
Longera?
Lite markträning i padocken igen...
Eller!:idea:
Fick henne inkörd och skaffade mig en superlätt rockard som bara väger 65 kg = klarar att spänna för själv = ute och kör istället för att rida när det inte fins folk som kan/vill hjälpa mig upp i sadelen:banana:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Nope. Verkar inte så. Men som sagt.. tiden får utvisa.. Det är mycket som har sagt att jag aldrig skulle göra igen som går alldeles utmärkt

Vad himla tråkigt. Låter som om du blivit sämre av operationerna. I såna fall lider jag med dig, så himla tråkigt.

Vet inte vad jag ska säga, hur kan man uppmana att hålla modet uppe? Hoppas att det ska bli bättre och att du ska överträffa läkarnas bedömning. *Kramar*

Norrland
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Nope. Verkar inte så. Men som sagt.. tiden får utvisa.. Det är mycket som har sagt att jag aldrig skulle göra igen som går alldeles utmärkt

det e klart att du ska rida om vi så ska lima fast dig på hästen...
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Nope. Verkar inte så. Men som sagt.. tiden får utvisa.. Det är mycket som har sagt att jag aldrig skulle göra igen som går alldeles utmärkt

*Harkel*

Jag väntar på en omformulering av detta svar... :mad: Ordet inte, får ej finnas i en funktionshindrads vokabulär.

Självklart ska du tillbaka på hästryggen. Det är ett delmål! Vart du hamnar sedan blir en senare fråga. Varför inte en charterresa till månen med Christer Fuglesang? :bump:

Kom igen nu...

Ordet INTE är BANNAT, det vet du! :banana:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

KL

Tusan vad inspirerande att läsa allt här! Tror nästan det är den enda tråden på buke som jag läst där man inte har ens haft lite kritik eller mindre trevliga inlägg, ni är ju så positiva och stöttande allihopa!
:bow:

Azizi Hidaya: Har läst dina inlägg nu och verkligen hoppades att det skulle bli bättre, får ju nästan en tår i ögat när det inte fungerade som planerat/önskat. Men du hittar ett sätt att rida igen, det är jag övertygad om!

Och alla andra, lycka till, med allt! Så härligt att se eran inställning!

Själv är jag fullt frisk (ja..förutom lättare astma och allergier, men det tänker jag ju inte ens på i normala fall, så :D) och nu känns det nästan som om jag missat nåt pga det... Hade man haft lite av kämparglöden som finns här.. :P
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*Harkel*

Jag väntar på en omformulering av detta svar... :mad: Ordet inte, får ej finnas i en funktionshindrads vokabulär.

Självklart ska du tillbaka på hästryggen. Det är ett delmål! Vart du hamnar sedan blir en senare fråga. Varför inte en charterresa till månen med Christer Fuglesang? :bump:

Kom igen nu...

Ordet INTE är BANNAT, det vet du! :banana:

*gömmer sig under täcket*

Moderatorn är farlig! :eek:

Lovar att tänka positivt ;) Men samtidigt som man är positiv måste man också orka vara realistisk, för det är en hårdare skola att hela tiden bli besviken, än att ha realistisk distans till sin förmåga.
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Vad himla tråkigt. Låter som om du blivit sämre av operationerna. I såna fall lider jag med dig, så himla tråkigt.

Vet inte vad jag ska säga, hur kan man uppmana att hålla modet uppe? Hoppas att det ska bli bättre och att du ska överträffa läkarnas bedömning. *Kramar*

Norrland

Ja, det har blivit sämre, men det är sånt som händer. Det var värt att chansa.

Tack för dina fina ord! :bow:
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Kolla på "andra grenar" där finns en del om handikappde ryttare (jag själv ingår där)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

*gömmer sig under täcket*

Moderatorn är farlig! :eek:

Lovar att tänka positivt ;) Men samtidigt som man är positiv måste man också orka vara realistisk, för det är en hårdare skola att hela tiden bli besviken, än att ha realistisk distans till sin förmåga.

Allvarligt talat, så tycker jag att ditt kämpande och din skrivarförmåga är värda att göra någonting ytterligare viktigt av.
Dela med dig till ännu fler än på detta forum.
Jag och många andra imponeras och inspireras av ert gedigna hästintresse och vad det kan leda till i form av kämparglöd.
Jag tycker du använda en del av din tid till att skriva den hästbok som inte finns. Med din speciella levnadshistoria som ram.
Jag kommer att läsa den. :)
 
Sv: Ryttare med funktionshinder

Allvarligt talat, så tycker jag att ditt kämpande och din skrivarförmåga är värda att göra någonting ytterligare viktigt av.
Dela med dig till ännu fler än på detta forum.
Jag och många andra imponeras och inspireras av ert gedigna hästintresse och vad det kan leda till i form av kämparglöd.
Jag tycker du använda en del av din tid till att skriva den hästbok som inte finns. Med din speciella levnadshistoria som ram.
Jag kommer att läsa den. :)

:bow: :bow:

Vem vet, nångång kanske
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 332
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 073
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp