Bukefalos 28 år!

Ryttare som poserar nakna för att förändra människors körvanor?!

Fast .... Såg jag de här skulle JAG kryyyyyyypa förbi ;)

11896132_1666420920296244_398447360741264241_n.jpg
 
Jag undrar mest om de uppfattar att ryttaren är näck innan det är så sent så de får tvärbromsa, inte helt bra det heller. Men nej, jag fattar nog inte grejen.
 
Ur ett trafiksäkert synsätt vet jag inte om jag gillar idén, känns lite som om de vill provocera fram något och provokation är inte rätt väg att gå. Undra förresten om det kan räknas som hets mot folkgrupp eller något liknande, för inte får man gå omkring naken hur som helst i allmänheten, hm.

Visst såklart vill jag inte att bilar ska dundra förbi hästekipage hur som helst, själv visar jag alltid hänsyn, både som ryttare och som förare. Till och med stannat med lastbilen och stängt av motorn för att en av hästarna jag mötte var livrädd för den.
Hänsyn ska ske åt båda håll, den ena kan inte kräva hänsyn om den inte ger hänsyn tillbaka. Det är det som är ge och ta, man kan inte ta något utan att man ger. :idea:
 
Jag undrar mest om de uppfattar att ryttaren är näck innan det är så sent så de får tvärbromsa, inte helt bra det heller. Men nej, jag fattar nog inte grejen.
Det har ju fått oss här i Sverige att diskutera något som händer i England så nog allt har det väckt uppmärksamhet (vilket jag antar är syftet).
 
Läste den här kommentaren på fb, som jag håller med:

"Man borde inte reagera på naket utan varför det är naket. Att vi ska behöva överdriva så mycket att till och med klä av oss för att folk ska sakta ner när dom kör förbi, det är sjukt."
 
De hade definitivt fått mig att sakta ner om jag sett dom på vägen :D
Nu rider dom ju inte nakna här. Menade om kampanjen i sig gör att folk kör långsammare när de ser en häst, vilket jag inte tror. Alltså de som bara läst om det hela, inte de som stöter på en nakenryttare.
 
Visst, men får det folk här i Sverige att sakta ner när de ser en häst?
För att vara seriös så tror jag inte att de hade gjort någon skillnad här på Buke. De flesta här vet nog att man skall köra försiktigt förbi en häst.

Men någon som är totalt ointresserad av hästar kanske inte vet det och nakenhet är ju välkänt för att väcka uppmärksamhet.

En vanlig annons i en tidning hade tex säkert de flesta bara bläddrat förbi.
 
För att vara seriös så tror jag inte att de hade gjort någon skillnad här på Buke. De flesta här vet nog att man skall köra försiktigt förbi en häst.

Men någon som är totalt ointresserad av hästar kanske inte vet det och nakenhet är ju välkänt för att väcka uppmärksamhet.

En vanlig annons i en tidning hade tex säkert de flesta bara bläddrat förbi.
Så tråkigt bara att det ska behövas klä av sig för att väcka uppmärksamhet.
 
Jag tycker nog att det är ett ganska oskyldigt och lite roligt sätt att väcka uppmärksamhet på kring en viktig fråga som många kanske annars skulle missa.
Fast man kan bli anmäld för det, inte får du springa runt naken på stan för att du vill väcka uppmärksamhet om något t ex?
Sen kanske det inte är så kul för dom som inte vill se naken (som faktiskt även visar hänsyn redan) att behöva få det "upptryckt" i synfältet typ.
Jag ser inte det roliga någonstans tyvärr.
 
Till och med stannat med lastbilen och stängt av motorn för att en av hästarna jag mötte var livrädd för den.
Det här hände mig när jag gick med min unghäst och mötte en lastbil på en smal väg (normalt åker lastbilarna på den stora vägen, men tror denna lastbil åkte fel och in på den mindre vägen), han såg att hästen blev rädd och stängde av motorn. Jag ville bara krama honom hårt. :o:D
Min häst är alltid så knepig vid trafik, ena sekunden bryr han sig inte ett dugg när bilar/lastbilar susar förbi några meter ifrån honom, för att nästa sekund bli livrädd och vilja hoppa på mig för att söka skydd. :cautious: Nu kunde vi passera den stora läskiga lastbilen, hästen fnös och grymtade lite, drog för att nosa på lastbilen, fick göra det medans jag hälsade på föraren och sen kunde vi fortsätta gå och hästen brydde sig inte alls när föraren startade lastbilen igen. :up:
 
Fast man kan bli anmäld för det, inte får du springa runt naken på stan för att du vill väcka uppmärksamhet om något t ex?
Sen kanske det inte är så kul för dom som inte vill se naken (som faktiskt även visar hänsyn redan) att behöva få det "upptryckt" i synfältet typ.
Jag ser inte det roliga någonstans tyvärr.
Om det så får en enda person att sakta ner farten när dom kör om en häst så tycker jag att det kan vara värt det att någon får lite nakenhet upptryckt i ansiktet. Har svårt att se hur det skulle kunna skada någon.

Om dom nu inte kör ner i diket av pur förskräckelse :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp