Bukefalos 28 år!

S-hackamore på tävling?

Void

Trådstartare
Hallå!

Har länge tittat runt här på Buke, i flera år faktiskt. Och nu är det en fråga jag inte kan hitta svaret på, och då passar det väl bra att skapa ett konto och fråga? c:

Har tre frågor angående s-hackamoret, och då jag både rider western och klassiskt vill jag såklart ha reda på svar inom båda disciplinerna ^^

1. Får man använda detta bettlösa alternativ på tävling inom Sverige?
2. Om man nu får använda, och jag inte hittar ett med läderrem istället för rep, får man modifiera genom att byta ut repet mot läderrep/läderplatta över nosen? Eller måste man använda ludd? Är det ens tillåtet? xD
3. Den enda svenska sida jag kan hitta detta hackamore på är på Taur, någon som vet nåt annat ställe?

För att vara extra tydlig rider jag storhäst, ibland fjording, om regler för ponny och häst skulle avgöra något.

//Void
 
Hallå!

Har länge tittat runt här på Buke, i flera år faktiskt. Och nu är det en fråga jag inte kan hitta svaret på, och då passar det väl bra att skapa ett konto och fråga? c:

Har tre frågor angående s-hackamoret, och då jag både rider western och klassiskt vill jag såklart ha reda på svar inom båda disciplinerna ^^

1. Får man använda detta bettlösa alternativ på tävling inom Sverige?
2. Om man nu får använda, och jag inte hittar ett med läderrem istället för rep, får man modifiera genom att byta ut repet mot läderrep/läderplatta över nosen? Eller måste man använda ludd? Är det ens tillåtet? xD
3. Den enda svenska sida jag kan hitta detta hackamore på är på Taur, någon som vet nåt annat ställe?

För att vara extra tydlig rider jag storhäst, ibland fjording, om regler för ponny och häst skulle avgöra något.

//Void
Western kan jag inte men i ridsportförbundets grenar skiljer reglerna mellan grenarna, så vilken/vilka grenar är du intresserad av?

/Lady_S
 
Det mesta egentligen, så vi kan väl säga allt utom dressyr. Galopp och trav är ju såklart inte medräknat xD
 
Hoppning:
1. Får man använda detta bettlösa alternativ på tävling inom Sverige?
Ja.
2. Om man nu får använda, och jag inte hittar ett med läderrem istället för rep, får man modifiera genom att byta ut repet mot läderrep/läderplatta över nosen? Eller måste man använda ludd? Är det ens tillåtet? xD
Bett ska vara i orginalskick, men att byta nosdelen till en läderplatta bör inte räknas som en otillåten modifikation. Nosludd är tillåtet.

/Lady_S
 
Hoppning:
Ja.
Bett ska vara i orginalskick, men att byta nosdelen till en läderplatta bör inte räknas som en otillåten modifikation. Nosludd är tillåtet.

/Lady_S

Tack för svaren! c:
Nej, det borde ju inte vara något större problem, men kan ju alltid fråga arrangör innan för att vara extra säker såklart xD
 
Tack för svaren! c:
Nej, det borde ju inte vara något större problem, men kan ju alltid fråga arrangör innan för att vara extra säker såklart xD

Fråga inte arrangören utan isf är det överdomaren du ska fråga. (Eller ännu bättre, ta kontakt med SvRF och be att få svar på frågan mejlat till dig. Skriv sen ut det och ta med på tävlingar :) )
 
Vill minnas att bosal är enda bettlösa alternativ i westerntävlingar ( iaf i wras, om andra skiljer sig just här tvivlar jag dock på)
Det är då tillåtet tom c- nivå och däröver endast på hästar under 6 år.

Bosal01.jpg
 
LadyCovergirl~ Ah, såklart xD

Vill minnas att bosal är enda bettlösa alternativ i westerntävlingar ( iaf i wras, om andra skiljer sig just här tvivlar jag dock på)
Det är då tillåtet tom c- nivå och däröver endast på hästar under 6 år.

Bosal01.jpg

I USA kör många på just S-hack, iaf inom Barrel racing, är reglerna så olika i Sverige?
 
Säkert att det inte var ett S- format stångbett?

Kan hända att reglerna skiljer i barrelrace, där man fö. Får rida med två händer och stångbett vilket man inte får inse flesta grenar.. Så reglerna skiljer sig iaf mellan grenarna..

Men jag har flyttat ifrån min regelbok så jag kan inte svära på det.
 
Säkert att det inte var ett S- format stångbett?

Kan hända att reglerna skiljer i barrelrace, där man fö. Får rida med två händer och stångbett vilket man inte får inse flesta grenar.. Så reglerna skiljer sig iaf mellan grenarna..

Men jag har flyttat ifrån min regelbok så jag kan inte svära på det.
Det var ett hack ;)

Ah, okej..
 
I fälttävlan är det inte tillåtet med hackamore i terrängen förrän enstjärnigt för häst och inte alls på ponny. Kan vara bra att veta.

I hoppning är det tillåtet, och det brukar vara okej att modifiera eller använda sig av speciella hack. På ponny brukar det dock vara mer styrt.
 
I fälttävlan är det inte tillåtet med hackamore i terrängen förrän enstjärnigt för häst och inte alls på ponny. Kan vara bra att veta.

I hoppning är det tillåtet, och det brukar vara okej att modifiera eller använda sig av speciella hack. På ponny brukar det dock vara mer styrt.
Vad menas med enstjärnigt? *efterbliven varelse här c: Typ.*

Men i fälttävlan ingår ju såklart dressyr, är det lika hårda med reglerna här som i *vanlig* dressyr? Kan man använda sig av till exempel pullar och Eggbett, D-rings, gummibett etc...? För där är det väl inte tillåtet med hack va?

Ah, vad bra! c:
 
Vad menas med enstjärnigt? *efterbliven varelse här c: Typ.*

Men i fälttävlan ingår ju såklart dressyr, är det lika hårda med reglerna här som i *vanlig* dressyr? Kan man använda sig av till exempel pullar och Eggbett, D-rings, gummibett etc...? För där är det väl inte tillåtet med hack va?

Ah, vad bra! c:
Enstjärnigt är en lite högre klass. Man börjar i debutantklass (90 cm kallas den väl nu för tiden), därefter kommer lätt klass (100 cm även kallat) och därefter kommer enstjänigt som finns i två varianter, CNC* och CCN*. Skillnaden är om det är nationellt eller internationellt. Jag utgår från stor häst nu, på ponny heter klasserna lite annorlunda men principen är densamma.

Hackamore är inte tillåtet i dressyren, utan bara i hoppmomentet. Nu kan läsa om vilka bett som är tillåtna i dressyren i fälttävlan i TR - Länk dit. Men gummibett verkar vara tillåtet, och D-ringsbett, och fasta ringar (eggbett).
 
Enstjärnigt är en lite högre klass. Man börjar i debutantklass (90 cm kallas den väl nu för tiden), därefter kommer lätt klass (100 cm även kallat) och därefter kommer enstjänigt som finns i två varianter, CNC* och CCN*. Skillnaden är om det är nationellt eller internationellt. Jag utgår från stor häst nu, på ponny heter klasserna lite annorlunda men principen är densamma.

Hackamore är inte tillåtet i dressyren, utan bara i hoppmomentet. Nu kan läsa om vilka bett som är tillåtna i dressyren i fälttävlan i TR - Länk dit. Men gummibett verkar vara tillåtet, och D-ringsbett, och fasta ringar (eggbett).
Skillnaden på CNC och CCN är längden och svårigheten i terrängen. En CCN har snäppet tuffare terräng. CIC/CCI är den internationella motsvarigheten:)

Till TS:
Då bettregler ändras från år till år är det enklast att hålla koll i TR för respektive gren. Du kan dock räkna med att hack aldrig kommer vara tillåtet i dressyr, i hoppning är betslingen rätt fri i alla fall på ridhäst. I terrängen är det som sagt först i enstjärnig klass hack är tillåtet, just nu.
FT-dressyr har så gott som lika regler med "vanlig-dressyr".
 
Enstjärnigt är en lite högre klass. Man börjar i debutantklass (90 cm kallas den väl nu för tiden), därefter kommer lätt klass (100 cm även kallat) och därefter kommer enstjänigt som finns i två varianter, CNC* och CCN*. Skillnaden är om det är nationellt eller internationellt. Jag utgår från stor häst nu, på ponny heter klasserna lite annorlunda men principen är densamma.

Hackamore är inte tillåtet i dressyren, utan bara i hoppmomentet. Nu kan läsa om vilka bett som är tillåtna i dressyren i fälttävlan i TR - Länk dit. Men gummibett verkar vara tillåtet, och D-ringsbett, och fasta ringar (eggbett).

Ah, då förstår jag...! :) Tack! Tycker det verkar vara en trevlig gren men tycker inte man får så mycket information om den, tyvärr... :/

Tack så mycket! ^^


Skillnaden på CNC och CCN är längden och svårigheten i terrängen. En CCN har snäppet tuffare terräng. CIC/CCI är den internationella motsvarigheten:)

Till TS:
Då bettregler ändras från år till år är det enklast att hålla koll i TR för respektive gren. Du kan dock räkna med att hack aldrig kommer vara tillåtet i dressyr, i hoppning är betslingen rätt fri i alla fall på ridhäst. I terrängen är det som sagt först i enstjärnig klass hack är tillåtet, just nu.
FT-dressyr har så gott som lika regler med "vanlig-dressyr".

Jaha, det kan ju vara bra att veta! Aldrig hört talas om CNC och CCN, och absolut inte CIC och CCI, så jag ska väl läsa på lite...! :D

Ah, okej, då förstår jag!
 
@Void : Det är en trevlig gren, men man får läsa på det mesta själv. Innan jag började tävla fälttävlan hade jag TR som kvällslektyr :). Mycket man ska ha koll på när det är tre grenar som ska genomföras. Sen måste man ju ta fälttävlanskort också, och då finns ju möjlighet att fråga tränaren.
 
Ah, då förstår jag...! :) Tack! Tycker det verkar vara en trevlig gren men tycker inte man får så mycket information om den, tyvärr... :/

Tack så mycket! ^^




Jaha, det kan ju vara bra att veta! Aldrig hört talas om CNC och CCN, och absolut inte CIC och CCI, så jag ska väl läsa på lite...! :D

Ah, okej, då förstår jag!
http://www3.ridsport.se/Tavling/Falttavlan/Sa-gar-det-till/
Här står lite kortfattat, annars finns det säkert en del på bibblan. Linda Algotsson har bl.a. skrivit minst en bok och även Jan Jönsson.
Kolla när det är tävlingar i närheten och åk och titta hur det går till. Leta upp tränare i närheten och se hur en träning går till är också en bra start.
Det är mycket att sätta sig in i på en gång så det är lättare om man har någon tillhands att fråga:)
 
@Marty Ja, det förstås! :) Verkar vara otroligt utvecklande, både för häst och ryttare! Hur funkar fälttävlanskort? Är det nånting man kan göra *när man vill* eller måste det vara någon typ speciell träning eller så? (Stallet jag rider på kan fixa grönt kort-kurser på förfrågan)

@RostKaptenen Tack så mycket! c: Ska kolla med tränarna på stallet jag rider på, eller hovslagaren för den delen, som ridit fälttävlan själv... ^^' Kanske har nån bok man kan få låna :p
 
@Void : Fälttävlanskort kan utfärdas av de som är utvildade tränare i Fälttävlan, dock minst C-tränare. Det är som ett slags "ridprov" där du ska visa att du kan hoppa olika karaktärshinder som finns med i fälttävlan. Om du tränar terräng för en utbildad tränare brukar man kunna säga till så löser man det under träningstillfället. Har även varit med om att man kan ta kortet på Pay and Cross där en tränare finns på plats och kollar när du hoppar banan.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 843
Senast: hhere
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Yrja
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 827
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp