Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

Det var ju lite fåordigt svar men du fick ju ett svar iallafall! :) Jag ser fram mot att läsa insändaren i Ronden.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Här får ni svar från "de mina"

Hej, Sonja!

Vilka tankespån! Ni har verkligen lagt ner er rejält för att förbättra och förstärka travsporten och det känns j-kligt gött, att du som jag, har passionen för travet. Det känns som sagt riktigt bra att vi tillsammans driver hela konkarongen framåt. Jag är ganska färsk som marknadschef på Färjestad, men har sprungit med farfar på travbanor runt om i Sverige sedan sent 70-tal. Jag kommer också utifrån spelarens värld som tidigare tipsanalytiker och V5-rekordinnehavare på Färjestadstravet...

Nu vet jag att det står "Banorna", men jag försöker svara utifrån Färjestadstravets perspektiv. Jag kommer svara på de frågor jag kan påverka dvs marknad och lite av sporten i allmänhet. Sporten i synnerhet kan Ken Karlsson svara på; han har också fått ditt mejl. Jag vill betona att du kommer att märka att de saker du nämner redan görs...

FÄRJESTADSTRAVET:

Totohallen: den tycker jag är ruskigt fräsch och det tackar jag främst Karlstad Kommuns projekt "Hästskon" som Fia och hennes gäng driver; de gör ett hästjobb!
Foldrar: dessa finns redan framtagna av STC, men vi på Färjestad har inlett ett samarbete med en gymnasieskola som jobbar med design. Foldern är tänkt att bli deras "heta potatis". Vi vill också påpeka att vi inte "slavhandlar" med gymnasieskolorna utan de har själva bett om att få ett riktigt "case" att jobba med...

Bra mat till bra priser: Vår jättesuccé Travturen har kostat 149 kr i snart fem år och vi har ingen intention att höja det priset. Kyckling, potatis, sås och lättare dryck. Vi kommer även att skicka iväg vår serveringspersonal på utbildning i nästa år; en mindre variant av "charmkurs". Inte för att tjejerna och grabbarna gör ett dåligt intryck idag, utan mer för att förkovra sig och känna sig delaktig i vår mission och vision om Färjestadstravet som en levande arena. Ett leende räcker långt...
Firmafester och Matlagningskurser görs redan: Vi har kört PonnyExpressen icke-tävlingsdagar och då varit ett moment i diverse möhippor och firmafester. Detta har sedan genererat mångfaldigt nya besökare till travbanan i andra sammanhagn. Poppo på Stallmästaregården kör matlagningskurser och exv. redan kört en dylik med företaget Momentum...
Göra paket för minst 10 personer med inträde, program och stallbacksvisning: finns redan & är i folkmun döpt till TRAVTUREN...
Farmen-Virre eller annan lokalkändis grillar under V75: det förslaget hade exv jag och Veronika uppe på tapeten i samband med helgens V75-trav. Det blev för kallt och vi ställde in. Idén har funnits länge och den är bra...

Mer jippon på banan: vi kör månadens häst i dagsläget. Jag tror istället vi skall lyfta fram "jippon" i form av exv. kräftskivor, midsommarnattstrav, marknad, raggarkväll m.m.
Banorna måste bli bättre på att skylta och göra reklam: det här gör vi redan på ett bra sätt. Vi syns och hörs där vi skall och det har fungerat överhövan för oss. Vi har inte tappat publik, utan det är storbanorna som blöder publik. Färjestadstravet och dess logga ligger enligt en nyligen gjord marknadsundersökning av företaget SD-media på en tredjeplats i hur ofta och när den syns i media, vilket vi tycker är kanonbra! Ett annat rikstäckande "vapen" är vår logga som syns på alla lastbilar som kör travhästar runt om i Sverige, vilket har gett en bra effekt. Mitt sätt att jobba är att ta fram en profil och vision som blir synonymt med Färjestad - den levande arenan. Kika på det när vi annonserar; vi syns på de flesta ställen idag i såväl radio, TV och dagspress, samt fackpress. 2005 kommer vi också ha en ny hemsida med två fokus; dels som sportsida, men också som en mycket tydlig säljsida av våra produkter. Du kommer att märka en dramatisk förändring!

Mer info om vad sporten är: Remys största tanke förutom att dra mer besök till banan är just att informera och fokusera på SPORTEN. Jag är helt övertygad om att han kommer att förstärka den biten.

Några korta kommentarer och genmälen:

Västerbos idé är klockren! Vad gäller mer reklam om att äga andelshäst tillhör också i grund och botten de aktivas "måsten" = sälja sig själv som tränare innebär naturligtvis även detta. TV kommer (se 2005) som jag nämnde ovan att fokusera mer på sporten och de aktiva. Detta innebär också att de aktiva måste bli bättre på att hantera sin relation till media. Jag tycker i och för sig att de flesta aktiva gör ett gott dagsverke redan idag, men vi kan alla bli bättre på mediarelationer. Stig H som sommarpratare är genialisk. Min fråga till dig; vill han det?

Jättebra att rekrytera underifrån! Det mesta handlar dock om attityd. Är det tufft att mocka? Hur skall vi sälja in det? Det kan säkerligen gå, men det lär ta tid och är det något som alla parter redan har ont om så är det just...tid. Om Erik och Björn har möjlighet att nå ut till skolor är detta en kanongrej...

Övriga gymnasieprogram: vi för redan en dialog med ett gymnasium inom Karlstadräjongen (se ovan), men naturligtvis går det att använda fler gymnasieskolor och deras resurser bättre. Du bör också ha i åtanke att inom vissa sfärer, även skolor, finns det de som anser att travsport är en aning mysko. Här kan vi bli ännu tydligare med att lägga fram hästsporten som den stora näring som den ju är...

Montén tycker jag är jätteväsentlig för travet, utifrån ett marknadssyfte, eftersom det är en helt ny målgrupp som kan bli våra nya kunder. Detta har vi på Färjestadstravet redan propsat på i samband med våra montéträffar.

Övriga Sportfrågor får du ta med Ken Karlsson...

Summa summarum; dina tankar är enormt bra och det känns som att du, som jag, jobbar för att driva travsporten framåt. Sedan bör vi beakta att vi redan idag i viss mån har ont om tid och ont om slantar för att kunna genomföra "allt". Det som dock är ett måste är att passionen för travsporten skall kosta sena kvällar och mycket tid; du skall känna att det du jobbar med är det roligaste som finns, OCH den känslan tycker jag att vi på Färjestadstravet förmedlar på ett riktigt bra sätt idag.

Med vänlig hälsning

/Andreas, team Färjestad

Andreas Slätt
Marknadschef, Färjestadstravet
Färjestads Travsällskap
N:a Infarten 78
654 65 KARLSTAD
Telefon kontor: 054-292007
Telefon mobil: 070-2394991
Fax: 054-292020
E-post: andreas.slatt@farjestad.travsport.se
FÄRJESTADSTRAVET - MOT 100.000 BESÖKARE 2010
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Vad kan vara bättre än att tipsa morgondagens stjärnor i skolorna.......det är ju just den gruppen som kommer att arbeta med travet i framtiden........bra tänkt Snurrfian (som vanligt)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Kom på en grupp till som verkligen skulle förtjäna att lyftas fram.....TRAVHÄSTUPPFÖDARNA !!!!!! :idea: ........utan uppfödare fattas en länk i travsportens guldkedja, eller hur ?????

Allmänheten skulle kanske vilja ha guidade bussturer till bra stuterier där folk kan få lära sig hur lång väg det är från föl till färdig tävlingshäst. Många tror kanske att hästarna föds som levande tävlingsmaskiner och att det bara är att starta när de "vuxit i vagnen". Jag tror intresset för själva sporten skulle öka om man marknadsför hela kedjan.........eller är jag ute och cyklar nu ????? :confused:

Jag vet att det ordnas studiebesök på vissa stuterier, men sådana resor borde marknadsföras även på banorna vid tävlingsdagar.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Ni har det bra på Färjestad... "allt" görs och finns tydligen redan :smirk:
dax att ta av helstängda kanske...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

:D Men med facit på hand så är färjestad den banan som tappat MINST banspel....och att Andreas ändå tog sig tid att skriva ett såpass långt svar tycker jag tyder på intresse....och jag tror inte att han ljuger om det som görs....för det görs en massa på banan...men det finns massor att göra mera....fast det viktigaste är att prispengarna ökar...fast det bestämmer j inte färjestad....

Jag tycker att det inte behöver vara så gnälligt för att Andreas har svarat...det låter inte bra i mina öron...mera som gnäll...och gnäll behöver vi ju inte...utan förändringar.

Vi får se vad dom andra sekretarieten svarar.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Mitt inlägg var inte menat som gnäll utan jag tycker det var jättebra att han hade svarat så utförligt som han gjorde. Men jag fick uppfattningen att han gick lite i försvarställning och uppfattade vissa av våra punkter mer som klagomål än som förbättringsmöjligheter...

Roligt att Färjestad inte tappar publik och banspel, det visar väl att arbetet de/ni lägger ner lönar sig? :) Det största publiktappet finns nog på storbanorna.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Hallå alla goda vänner!
Nu har jag lyckats få iväg alla mail, puh... Något vi missade i våra förslag var att alla travbanor bör ha en fungerande hemsida och en fungerade email... :idea: Så några banor har inte fått något...
Dessa är;
Hoting, Lycksele, Oviken och Åmål... Tydligen har inte datoriseringen nått så långt norrut än... ;) Om någon har kontakter åt det hållet kanske ni kan skriva ut och ge till dem? Annars tänkte/hoppades jag på att travbanorna skulle prata med varandra, men det kanske är för mycket att hoppas på vad vet jag... :angel:

De flesta gymnasium har jag oxå fått någon slags mailadress till men det är inte lätt... Solvalla var ett av de knepigaste fallen förrestän, jag försökte skicka till Robert Karlsson men den låg ner så det fick bli till info Solvalla, så det är väl inte så säkert att det kommer fram.

Jättekul att Färjestad svarade så utförligt :banana: och även om de verkade ha kommit på alla våra idéer redan, (hur det nu kan finnas flera som är så bra som oss) så kanske det var något som gav dem en tankeställare, annars kanske de bara uppskattade att det finns folk som bryr sig!

Vi får väl se vad som händer här näst, jag har hänvisat hit oxå för att de ska få upp ögonen för den här magnifika sidan oxå! :love:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Vilket jättejobb du gjort :bow: och vad kul att så många engagerar sig i travets framtid........bra gjort Lines också som startade den här tråden :)

Inte kan väl banorna ta det här som klagomål. De måste ju ta det för vad det är.......välmenta tips från en skara travfantaster :D

Många banor har ju redan börjat sin satsning och alla tips kanske inte känns "nya", men några guldkorn som de missat kan ju finnas i din sammanfattning i alla fall.

Trevligt att både Trav 2010 och Färjestad tog sig tid att svara :bow:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Fast jag känner ju Andreas och vet att det inte är försvar, och sen har vi ju Veronika som är en idespruta på banan...hon o Andreas har ju en V5 tävling varje måndag i radion, med V5 tips o snack, och en individuell tävling där "förloraren" får ett uppgift att utföra...Sen har vi ju New Kid in Town som "Radio City" häst :bow:

Både Andreas o Ken är ju unga o hungriga grabbar och gör allt för att få travet att växa.

Så jag är rätt nöjd med våran bana och deras jobb...fast det finns ju saker att göra iallafall :bow:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag kan medela att Dalatravet Romme har svarat och tackar så mycket för alla förslag och tycker att det är roligt att vi är flera som arbetar för samma mål!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

:smirk: Var inte menat att gnälla , men det kanske uppfattades så pga min sista rad där om helstängda....
Utan mer en reflektion över "politiker" svaret... ungefär som när Bodström får frågor/förslag om kriminalvården/Polisen... som han tycker fungerar bra... och ändå alltid ifrågasätts av den stora massan.
Gävletravet har oxå en hel massa aktiviteter typ: visningar tjejkvällar Ponnylopp m "kändisar"m,m, . Men behöver förändringar ändå för att fortsätta leva!

Kanske ska försöka få upp ögonen på banorna att lära av varandra mer, för det finns alltid ngt som är bra på ngn bana. Men det "räcker" inte om dom ska överleva... Allt går att förbättra!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

För att fylla på listan men engagerade banor så har även Solänget svarat;

"Tack för tipsen!

Mycket av detta är vi redan igång med men en hel del nya idéer tycker jag mig
se.
Vi behöver denna typ av engagemang in i travet.

Mvh
Roland Zackrisson
Travbanechef Solänget"

Kul att de uppskattar oss! ;)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

*lånar knapp*
vad kul med allt engagemang.Och tråden återigen vänt mot positiv engergi :) .Det är ju det som behövs.Och nutänkande.Att våga gå utanför de invanda hjulmönstren.
Tänk vad miljoner vi kan spara på travet i konsultarvode!!!
Jag har många mer ideér.Ska passa på och skriva ner en;

#Travbanorna är ju stora,med stora driftskonstander.Vi måste hitta på fler anv.områden än trav helt enkelt.Det här med rockkonsterter tex.Så måste vi passa på och göra PR för trav vid de eventen !
Tex. dela ut "Kom två betala för en"-biljetter vid inträdet.
Kanske visa bra reklamfilmer på bildskärmarna osv.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

*lånar kanpp*

Jag har inte varit aktiv i tråden men följt den ändå och bugar för alla som kommit med alla dessa strålande idéer!! :bow:

Jag tänkte skicka ett mail till Umåker om inte någon annan hunnit före!?

MVH
monika
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Umåker har fått! De enda som inte har fått är Hoting, Lycksele, Oviken och Åmål pga att jag inte hittade några mailadresser till dem.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag blir så himla glad! Nu har jag fått ett jättetrevligt mail från Rättvik oxå!


"Tack för Ditt/Ert engagemang.
Glöm inte att skicka mailet till ATG och STC.

I Rättvik - med våra begränsade ekonomiska och personella
resurser - gör vi några av de saker Du tar upp.

Ungdomstrav och skolan
Bra samarbete med Naturbruksgymnasiet (500 m från travbanan)
med stall på banan (nio hästar).
De kör dagtid och vi kvällar /helger med "Travskolan".
Skall bli ännu bättre, långsiktigt.
"Klassens Dag" - årskurs 6, Rättviksskolor - en gång per år.
(ca 150-180 barn)

Vi kör främst sommartid. Investerar därför inte med hög prioritering
för "vintertrav" då vi bara kör 20 tävlingsdagar per år.
Vi måste också ha en bana/anläggning att träna hästar på.
Kostar kanska mycket pengar på årsbasis och då är det viktigt att
det finns hästar som tränar på banan/anläggningen.

Sommartid visar (kund-, besöks-)undersökningen att vi är
bra arena för barnfamiljer med lekpark som har bra utbud
Gratis hoppbord, ponnykörning. Kan bli bättre och ev. skall
vi investera ännu mer där.
Arenan är trivsam - sommartid - med mycket bord och sittpltser.
Vi "påminner alltid om solstolen sommartid" för att Du som besökare
skall hitta "din bästa plats på arenan".
Trivs barnen, trivs mamma och då trivs pappa...

Koncept mot företag/föreningar/grupper
Tyvärr har vi inte resurser till detta. Jag vill men andra
bromsar... Två personer kan inte göra allt.
Vi har koncept men jobbar inte aktivt med att "sälja in"
dem. Dock har vi ett ca 300-500 personer som kommer via
dessa grupper på årsbasis.
Vi vet ju att kvinnor/tjejer jobbar (främst) inom skola, vård, omsorg
och män (främst) inom Industrin.
Kan berätta att jag har ca 150-180 personer från Rättviks Kommuns
Fritidsförening, varje år på travet. 80 % kvinnor.
Då är halva restaurangen full tre månader innan vi tävlar...

Mycket gör vi bra - men vi kan bli ännu bättre!
Den dag vi inte har den "inställningen" på våra travbanor kan
man "slå igen" eller omgående byta ut personal/ledning även om det
kostar pengar, kortsiktigt.
På lång sikt får det förödande konsekvenser.

Man skall också ha med sig att det - främst vintertid - är svårt
locka personer på alla sorters "utomhusarrangemang" om dessa
inte är "unika". Trav är inte "unikt" utan körs varje dag.
Det känner Du till.

Men vi får aldrig ge upp hoppet om att få ytterligare (nöjda)
besökare på våra arrangemangen. Det är ju därför vi arrangerar!
Det måste till "attitydförändringar" från alla målgrupper.
Hästägaren/tränaren/uppfödaren tycker att det är för "dem" vi
ordnar travtävlingarna och pratar "bara" prispengar.
Jag känner dock att man håller på att ändra attityd på många håll
och att vi alla vill - långsiktigt - få besökare tillbaka till
våra arenor fast konkurresnen ökat vad gäller utbud och teknik.

Med dessa rader har du fått "min reflektion" på ditt brev och jag
uppskattar Ditt och Dina vänners engagemang.
Ni är viktiga "budbärare" utåt och ger oss travarrangörer "feedback".

Travhälsningar
Anders Klasson
Rättvik
"
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Vilket trevligt och personligt "brev" :)

Kul kul........
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp