Bukefalos 28 år!

Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag hoppas också jag har rätt! Har funderat lite och jag kan faktiskt komma på så många som slutat. Det är bara jag som tagit en ofrivillig paus... :smirk:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag tycker att det känns som om hela diskussionen spårat ur totalt, den började bra med vad man kan göra för att förändra sporten för att spåra ur till vilka som sprutar och vilka som inte gör det?
Eller vilka som dunkar varandra i ryggarna?
Så kan det gå. Det borde du väl vara van vid som har hängt här inne i så många år...
"Travmänniskor" verkar vara några av dom allra sämsta på att vara konstruktiva och kunna hålla tråden i en diskussion, både på nätet och i verkligheten. Se bara på Isz och Bodbäckspålle. Moget! :eek:
Men deras sätt att vara hör ju travet till, verkar det som. :p


Vill man förändra vilket vi alla vill egentligen
Jag tror inte att alla vill förändra, många vill bara få anledningar att reta sig på andra och vara vrånga för att dom tycker det är ballt.

Jag försöker framföra att jag önskar en sundare sport.
Ser du inte det? :confused:

Vad har ni att komma med? Fram med förslagen.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

för den sport hon talar om känner jag inte alls igen...och då har jag alltid varit med mycket...

Snälla du. Läs nu vad du skriver.

Sen det här med alla dopningshistorer...är hästarna dopade medvetet av tränaren? Någon annan? Det är trist när man ständigt känner sig orolig för att ens häst skall bli dopad oskyldigt...vi måste få bukt med det! Har märkt många som tappat intresset, eller åtminstone tappat tron på travet på grund av detta. "Äh, det är ändå ingen ide att spela, var och varannan häst är ju dopad" sa en bekant, som just tänkt köpa sin första kallblodiga travare, men som hellre lät bli... :cry:

Varför tror du att jag överhuvudtaget nämde sprutning och ibumetin tidigare? Ringer det en klocka????
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

"Se bara på Isz och Bodbäckspålle. Moget!
Men deras sätt att vara hör ju travet till, verkar det som.
"

????????????????????? :( ?????????????????????
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Okej, innan den här tråden spårar ur fullständigt, mer konkreta, seriösa förslag till vad som kan göras, förbättras och utveckla travet till en mer publiksport. Det är även en intressant diskussion om hur vi ska få travarna att hålla men den hör inte riktigt hit. De som känner sig manade kan ju starta en ny tråd om just det då det ändå är dåligt på trådstartar fronten.
Jag kommer återigen att försöka lägga in alla nya förslag men ser gärna fler, och sen även förslag på vart vi ska skicka det.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Håller just nu boken "TRAV 2010 Visioner och policy för svensk travsport" i min hand (rykande färsk). Intressant läsning där många av våra tankar och idéer i den här tråden redan är "på gång".
Boken tar upp bla:

travverksamheten:
1 Elittrav
2 Vardagstrav
3 Propagandatrav
4 Ungdomstrav
5 Ponnytrav
6 Monté

Man har som målsättning att bedriva travsport med en bred folklig förankring och stor geografisk spridning.
Boken tar även upp målsättningen för
Publik/Marknadsföring/Media"
Banorna måste differentiera utbudet avseende såväl sportsliga upplevelser som underhållning och förtäring.Särskild uppmärksamhet bör riktas mot förstagångsbesökare (speciell info/utbildning och service för att stimulera till återbesök) och ungdomar.


Djurskydd/Säkerhet/Miljö
Målsättning:
" Travsporten skall utforma förutsättningar för god hästhållning.
Detta skall ske genom egen övervakning av djur- och smittskydd.
Travsporten skall också skapa tryggast möjliga förutsättningar för människor och hästar samt skapa förtroende för verkamheten hos myndigheter och allmänhet. Miljöarbetet skall präglas av ständig
förbättring och förebyggande av negativ miljöpåverkan
"

Djurskyddet tas upp mer detaljerat....men det här var ett litet axplock av vad boken handlar om. Många fler områden inom travet behandlas.

Jag vet att det jobbas flitigt inom "sällskapen/travsporten" med just den här trådens frågor och mycket är redan på gång, men det skadar inte att skicka in massor med förslag i alla fall.

// Suzanne

Ps. Rikkan: Det är viktigt att jobba inifrån och försöka påverka sporten konstruktivt........inte bara skrika högt på ett forum. Alla här vill väl att hästarna ska behandlas korrekt och leva ett gott hästliv Ds.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Om vi får fram en lista på förslag så kan jag stämma av dem mot de förslag som redan är "på gång" inom STC och publicerade i boken. De övriga förslagen (nya) tycker jag gott att man kan skicka till arbetsgruppen för TRAV 2010 .......jag kan bidra med namnet på ordföranden via ett pm i så fall.

/ Suzanne
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

superbt jobbat Isz... :bow: , man önskar bara att man vore värsta idesprutan...men just nu är det ökentorka i hjärnkontoret...och du Rikkan...jag vet att du redan tycker att jag haft det ett tag :d :rofl:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Ser man på det händer lite på den högre nivån oxå! ;) Jag ska sammanställa och skriva in listan i kväll/efm om det går bra så jobba på alla ni med förslag så jag kan få in dem!

Bra Iza att du kommer med förslag vart vi kan skicka det oxå!
 
Senast ändrad:
Sv: Så ska en slipsten dras!

En förflugen tanke igen då...

Till på måndag på Mp är det 81 st. hästar anmälda i pkt. 21-loppet...

Bygdetrav och B-lopp i all ära, men det brukar vara höga anmälningsavgifter om man därtill måste ordna sig en kusk och har vissa krav på denna så blir det hemskt dyrt.

Viserligen kan kanske inte alla dessa hästar vara med och konkurrera i vanliga fall men så finns det ju de där hästarna som polletten trillar ner sent på (jo, jag har en själv).

Det arrangeras ju en och annan "5000krs-dag" runt om i landet, man kanske kunde göra dem ännu "billigare" för travsällskapen genom att sänka prispengarna ytterligare och "bara" kämpa om poängen?

Då kanske vi till och med "slipper" Järvsöfaks i såna lopp? :crazy:

Jag tror att Bodbäckspålle har en poäng där, som älskar sporten och skulle hålla på även om h*n var den sista på jorden. :angel:
När jag var lite åkte vi land och rike runt för förstapris på 300 spänn och en sista-peng på 60-40 på ponnytravbanorna, och jag tror faktiskt att "B"-laget skulle kunna tänka sig att göra det fortfarande om de bedrivs på de ordinarie banorna????

Det skulle ju vara alla spelares (mar)dröm men ett helt gäng mer eller mindre talangfulla travare som fightas på ovalen. :idea:

I sådana lopp skulle rekordhandicap bli ännu mer effektfullt tror jag. :)

Ytterligare en förflugen tanke från ghost....
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Sammanställning av förslag

Banorna:

*Totohallarna, tråkiga och bullriga, gör det “mysigare” Mer information till nya besökare, folder med de vanligaste frågorna, inte bara hur man gör när man spelar utan om hästar och kuskar osv.

*Bra mat till bra priser, trevlig service.
* Mer arrangemang på restaurangen, ev sammarbete med kockskola för att få ner priser och få engagerade kockar? Se över vilken slags mat som finns som alternativ.
*Firmafester och annat på icke tävlingsdagar, kring arrangemang med ponnytrav och andra saker som gör att man kan locka nya människor till banan.
*Matlagningskurser, Whiskey, vin och chokladprovningar, kändiskockar osv. Storbilds tv och mat osv till andra sportevenemang.
*Göra paket för minst 10 pers med inträde, program, stallbacksvisning, mat och ett glas vin/öl ev del i en V5. Se tex Åby som har fullbokat på dessa paket.
*Nybörjar kvällar med extra personal som kan hjälpa till och förklara och svara på frågor.
* Titta på Ikeas koncept med mat och lekplats, behöver ju inte vara uppe på läktaren utan i marknivå med spelluckor i närheten.

*Barn och familjevänligt överlag, se över lekplatser och lekrum, se till att det finns saker att göra för barn i alla åldrar. Se till att det finns skötbord både på herr och dam toaletter, barnmatstolar, micro att värma barnmat i, framkomligt med barnvagnar och rullstolar. Bättre med sittplatser inomhus, matsäcks bord även på vintern och regniga somrar.
FarmenVirre eller annan lokal eller rikskändis grillar med avstängd kusk alla v75 dagar... För att dels få uppmärksamhet och dels kunna svara på lite frågot om sporten på ett enkelt sätt.

*Mer Jippon på banan
Månadens-
-kusk
-amatörkusk
-tränare
-amatörtränare
-skötare mm med åtföljande reportage i lokal/rikspress + Tv



Sporten i allmänhet:

*Banorna måste bli bättre på skylta till banorna, kanske enhetlig skylt till alla olika banor för att man ska veta vad man letar efter?

*Banorna måste bli bättre på att göra reklam för sig själva och nå ut längre, inte bara lokalt om man har en bra trav dag.

*Bättre kommunikationer till banorna, travbussar osv måste det göras mer reklam för.
*Mer information om vad sporten är, många verkar tro att det enbart handlar om pengar, vilket vi som håller på med trav visserligen håller med om men snarare hur man får det att gå ihop eller gå så lite så möjligt back...


* Västerbos idé att skänka bort en tiondels travare är något att ta efter och för andra radio stationer och tv-program att “köpa” Gert Fylking som interjuvare istället för Loket.

*Gör mer reklam om att man kan äga travhäst billigt, typ 1/20 del i “säkert” bolag. Det behöver inte var dyrt och krångligt utan ett sätt att lära känna nya människor.

*Fokusera på sporten, folket runt hästarna, de fantastiska hästarna, kuskarna och hästägarna.
*Få hästägarna att känna sig välkomna och sedda när deras hästvinner. På Rommetravet har de “Vinnarbordet” där de hästägare vars hästar har vunnit på Rommetravet blir bjudna på middag under en senare tävlingsdag.

* Tv får göra bättre program med mer fokus på sporten inte bara spelet, följa en tränare en heldag utan att tramsa till. Ingela Aagards interjuv med Björn Goop var klockren, även att nå ut till ungdomstidningar, Min Häst, Penny, Veckorevyn för att nämna några.
Kanske ett program som Barbacka men om trav och travhästar, besöka travtränare världen över, olika träningsmetoder, pratar om storlopp osv med fokus åter igen på sporten.

*Sommarpratare i radio tex Stig H Johansson och ev andra som har mycket att berätta.

* Mer interjuver med “vanliga” människor inom travet, små tränare, hästägare, följa en tränare en hel dag utan att “skoja till” allting. Få folk att känna nerven som finns, se framgångens lycka och nederlagets besvikelse

*Det finns så många amatörer som lägger ner tid på annorlunda träning, som har hästar som går skolorna utan problem, hopptävlingar, western o.s.v, utöver detta, visa upp dessa hästar och dessa tränare och deras metoder på travet... Jag tror också medierna skulle bli bättre på att belysa den överlyckliga amatören som vunnit ett p21 lopp än stortränaren som tjurat ihop för att han bara fick två segrar och ett andrapris i V75 med sina tre startande hästar.

*Travskolorna måste få ett bra samarbete med tränarna som kan hjälpa till och berätta/undervisa hur det är att arbeta med travhästar.

*Börja rekrytera underifrån. Inte enbart genom ponnytravet utan här måste travbanorna ta sin roll... På varje bana finns det människor som är unga, snygga, fräscha och framgångsrika inom det de gör, oavsett om de är hästskötare åt V75 vinnare, lärlingar, amatörtränare eller proffs. Låt dessa sälja in sporten redan till niondeklasserna som ska ut och praoa. Unga killar vill hålla på med något som är tufft, få det att bli tufft att köra och mocka! Unga tjejer... Tja, skulle jag bott i Göteborg eller Malmö när jag gick i nian och Erik A eller Goop JR skulle komma och berätta om travsporten skulle jag skaffa en praktikplats på banan direkt för att kunna se mer av dem

*Travgymnasier borde visa sig mera, visa att det finns sätt att ta sig fram inom travet. Låt travbanan sköta rekryteringen av praktikplatser i samband med ett naturbruksgymnasium för dessa elever (som Erik och Goop JR rekryterar).. Låt de inte bara få stå och mocka, se till att de får ut åtminstone lite ridning eller någon körlektion på skolans hästar.

*Övriga gymnasieprogram borde även kontaktas, ordna samarbeten som gynnar både skolorna, eleverna och banorna. Tex Kan elever från buggprogrammet hjälpa till vid olika bygg projekt, tex ombyggnad av totohallarna, eleverna från anläggningsprogrammet och fordon hjälpa till med banskötsel, medieeleverna kan göra reportage, travprogram och informationsvideos osv. De kanske inte kommer att börja jobba inom travsporten men det kan bli tillräckligt intresserade för att gå på trav och spela.

*Sammarbete med ridskolorna så vi kan få in mer montéryttare som vill satsa på sporten från det hållet, och med dem kommer föräldrar som oxå vill titta på hästarna.

*Stor banor kanske färre lopp med större prissummor medans små banor får fler lopp.


* Ge banorna direkt del i sitt spel, en viss % ska gå direkt tillbaka till banan för att öka intresset att få tillbaka publiken.

* Mer varianter på tävlingsformer
*Fler Milebanor
*Open stretch (ett extra spår innanför innerspåret på upploppet)
*högervarv
*vinklad startbil
*högre odds på vinnare och plats för banspelarna
*stayerlopp med en idealtid mitt i loppet?
*ponnylopp med a-kuskar (som inte är inbjudna utan att det fungerar som en vanlig anmälan att tränaren/ägaren får önska kusk på ponnyerna?).
*"vinna eller försvinna" tävling där anmälda hästar lottas två och två, vinnarna i varje hit möter en vinnare i ett annat heat tills det bara är två kvar i final (t.ex 140 meters heat eller något).
*Stafettkörning eller monté stafett för lag
*Fler olika distanser, så väl riktigt korta sprinterlopp som långa stayer lopp!
*Möligheten att som i exvis tyskland starta i olika varv, inte bara i vänster varv samt mer variation på banornas utseende.. I tyskland startar man olika hästar på olika banor just efter hur just den banan passar just den hästen, i häst går bäst i högervarv och startar just därför mest på just en viss bana.. En annan gillar tvära kurvor med långa rakor och ännu en gillar banan som är i stort sett rund...
Det ger även medelmåttorna (de flesta hästarna) chansen att tjäna mer pengar och ägarna chansen att ha råd att ha travhäst!
*Mer lopp för amatörtränade hästar
*En "joker" (bonus) till den/dom som kommer närmast en idaltid i varje lopp.
*Loppen kanske då bör delas in efter hästens rekordtider, eller genomsnitts tiden från dom 5 senaste starterna?
Lopp kanske kan delas in genom att hästar som har en snabbare tid statar med tillägg?
Det gäller att få dom som skriver proppar att vara alert och hänga med, för att få lopp som liknar något.
*Mer handikapp lopp. Guldtäcket(?) (Sleipnerloppet) som körs på Dannero varje år är ett spännande lopp, just för att spridningen är så stor.



*Mer prispengar i lopp för såna som kanske inte är stjärnor men gör bra lopp i skymundan.

*Administrationen kring Atg och Stc är höga, finns det kanske något att göra där för att dels få ner kostnaderna och dels göra dem närmare utövarna i sporten.

*Kvaltider; 3 åringar och äldre varmblod borde prestera en bättre tid än 1.23, annars har de inte så mycket på travbanorna att göra.

*Titta över licenssystemet, dels mer utbildning till alla på alla plan, dels kanske göra det lättare att få träna andras hästar.

*Diska oreglerbara hetsporrar

*B-lopp och dyl, ta bort prispengarna och kämpa bara om poängen, det är ju dem man är ute efter, prispengarna i dessa lopp är ju ändå skrattretande låga.


Nu är det en ny sammanställning igen! Hoppas alla känner sig nöjda så får vi ta och skicka ivägen den! Isz hade ju bra förslag på det, men jag tror även att vi kanske ska ta och skicka den till alla travbanor, för även om "gubbarna" på högre ort inte tar åt sig något så kan det ju vara någon bana som gillar förslagen!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag har kopierat detta ocjh skickat till "mitt" sekretariat :bow: :D

Tycker jag alla andra skall göra också....
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Du är helt fantastisk. :bow: Jag tycker att Isz förslag var jättebra, vi skickar det till "Trav 2010". :)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tackar för uppskattning och som sagt vi skickar till Trav 2010, men att skicka till sekriaten är oxå bra! Fast vi måste kanske ha koll på så att alla få och inte något stackars sekis blir ner mailat... ;)
Min gissning är att martha har skickat till färjestad, men vi har ju 31 banor till här i landet! ;) Om jag inte har räknat fel... Om ni talar om vilka ni skickar till kan jag fixa restän! Ska jag även skicka iväg det till travronden tycker ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det är klart att du ska skicka det till Ronden. :)

Jag kan ta Mantorp, jag har mailat lite idéer till dem förr... (som de faktiskt vidarebefordrat uppåt i hierarkin...)

/// ghost
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Svarar mig själv då!

Mantorps VD tyckte att våra synpunkter var intressanta och lovade att återkomma med frågan.

Jag klippte in sammanställningen i ett Word-dokument och länkade även in den här tråden i mitt mail för att visa källan, för visst vore det bra om de som jobbar med trav på administrativ nivå också hittar in på Buke. :idea:

/// ghost
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jättebra.....jag har skickat pm till Snurrfian med uppgifterna om vilka som ingår/ingick i arbetsgruppen för Trav 2010.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Hallå!
Kul att Mantorp nappade ialla fall! Jag har mailat iväg våra förslag till Trav 2010, få se om de orkar svara! Jag skrev med namn, nummer, adress och mail... Jag hänvisade även hit och hoppades att de ville hälsa på oss här! ;)
Få se om det är några fler som har kontakter med sina travbanor annars får jag göra ett massutskick...
Jag väntar tills i morgon sen skickar jag! ;)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

:bow: :bow: Bra Jobb du gör! :bow: :bow:
"Vi alla" måste ju ta ansvar för sporten! Med handlingar istället för att gå omkring och muttra för sig själv!

Snurrfian skrev:
Hallå!
Kul att Mantorp nappade ialla fall! Jag har mailat iväg våra förslag till Trav 2010, få se om de orkar svara! Jag skrev med namn, nummer, adress och mail... Jag hänvisade även hit och hoppades att de ville hälsa på oss här! ;)
Få se om det är några fler som har kontakter med sina travbanor annars får jag göra ett massutskick...
Jag väntar tills i morgon sen skickar jag! ;)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tänkte berätta att jag har fått svar från Trav 2010...
"Hej!

Tack för många bra tips.

Mvh

Mats Fransson
STC"

Kändes lite snopet efter att ha skickat fyra sidor... ;) Lite mer engagemang kanske jag hade hoppats på... Nåja om de tar fasta på några av idéerna så ju det bra, vi får väl vara nöjda med det... Inga mer verkar ha mailat några sekris så jag ska sätta mig i kväll och fixa det, plus travronden och sen de gymnasium som har travintriktning oxå kom jag på, även om de inte kan använda alla förslag själva så är det en del som även de borde tänka på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp