Bukefalos 28 år!

Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

Sen beror det ju lite på, en häst som laddas för ledning, kan ju bli pigg och pulla...
Ja, men vet man att man ska öppna på en viss tid så behöver man inte ladda ursinningslöst...

Skrämmer hästarna? Äh, de får väl vänja sig vid kuskarnas nya "Skamvrå" utstyrsel..
Jag gissar att dräkten är elastisk och kan därför användas av alla kuskar, oavsett kroppsbyggnad... :D
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Ja, men vet man att man ska öppna på en viss tid så behöver man inte ladda ursinningslöst...
Nej, det är sant... ville bara poängtera skillnaden på hästar som pullar i olika situationer...

Jag gissar att dräkten är elastisk och kan därför användas av alla kuskar, oavsett kroppsbyggnad... :D
Ja visst självklart, t ex både Erik Svennson och Ludde måste ju kunna ha dräkten...

*Utfyllnad....*
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Hästen är så känslig och påverkbar. Allt på påverkar resultatet, menar jag som är holistiskt tänkande. Människans dårliga energier är ett exempel som påverkar negativt.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Föreställ dig dig dom kuskar som passerat 100-kilos sträcket i dräkten, finns väl några få kvar...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Dåliga energier? Hur menar du då? *nyfiken*
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Föreställ dig dig dom kuskar som passerat 100-kilos sträcket i dräkten, finns väl några få kvar...
4_1_72.gif
oxå den där lille smurftoppluvan på hjälmen... :rofl:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Jag ser det inte med sorg i ögonen utan en del av sporten som inte mår bra. En baksida.

Men det är en väldigt liten klick som inte ser till hästarnas bästa, när du skriver låter det som om alla behandlar sina hästar som skit och det vänder jag mig skarpt emot.

Rikkan skrev:
Och hur mår hästarna av att upprepade gånger behandlas i sina leder? Det är ju den biten som jag tycker är tragisk. Jag tycker även att det är trist att sporten är så tuff att många inte ser något alternativ till att spruta sina hästar i parti och minut. Jag, om någon, vill inte att hästarna ska fara illa eller ha ont, men hur i hela friden ska man kunna vända den rådande treden?
Det är enig i, men jag vill inte att hästarnas hälsa ska sättas på spel. Om det är så att jag skulle hamna i situationen att jag upprepade gånger måste spruta lederna, så låter jag hellre bli att starta. Sån är jag, sån har jag blivit. Travet är inte det viktigaste i mitt liv. Det är viktigare för mig att hästarna mår bra och att vi har kul, samt att jag kan lära av mina egna hästar hur jag kan träna för att undvika skador och hur jag kan bygga en sned och trasig häst så att den blir hållbar och mår bättre. Där ligger skillnaden.

Och jag kan inte förstå hur man kan låta bli att spruta en led så hästen blir bra istället för att kanske låta den vila en längre period med ont, börja om med uppträning med allt negativt det är med träningsvärk osv. Men är det så att man måste spruta hästen i leden varje vecka så självklart är det fel, men det vanligaste är ju att efter en intensiv tävlingsperido går man igenom hästen, behandlar och ger en korta vila innan man tränar igen. En häst föds inte sne och trasig och har man fått den dit har man gjort ett klart fel, och då får man stå för det oxå. Våran gamling skadade sig antagligen redan som ett åring då han vid en olycka kom lös och sprang till skogs, vi har haft equterapeft som har behandlat med laser, akupunktur, massage, naturmedeciner samtidigt som vi ständigt har haft kontakt med veterinär. Han var sne ett tag men med hjälpt av balansering så "tvingades" han att arbeta på rätt satt och få muskler där han behövde det. Vi har inte sett det särskilt konstigt att lägga ner tid och pengar på honom trots att han aldrig har haft något stjärnämne i sig. Men han vann tillslut tre lopp men nu har han skadat gaffelbandet och står som konvalecent minst 6 mån, vi har ännu inte bestämt om han ska sätta igång igen eller om vi ska göra något annat med honom. Tyvärr gillar han inte att bli riden så det finns inte så många utvägar kvar.

Rikkan skrev:
Och hur långt kan man gå? När är gränsen nådd? Speed kills?

Men har man avlat rätt så ska ju hästarna även hålla för höga farter, men självklart finns det en gräns rent fysilogiskt som stoppar men vi kommer inte att gå bakåt i tider om vi inte börjar avla enbart på de sämsta individerna och det verkar ju helt fel.

Rikkan skrev:
Åååååh, neeeeej. :eek: Jag tycker att politik är pest. :mad: Jag skulle hellre vilja kunna komma med förslag som bidrog till en förändring där travhästens status kan höjas, prispengarna bli högre och hästen ges bättre förutsättningar att fortsätta som en sund sporthäst i framtiden. :smirk:

Frågan som jag funderar på:
Kan man i dag träna och tävla en travhäst i dag under en stor del av karriären utan att medicinera och undgå skador, ledförslitningar, pålagringar m.m ?

Man vinner inte särskilt mycket med att höja prispengarna enbart, allt för mycket försvinner i skatt tyvärr för jag som hästägare ser ju gärna att vi skulle få mer pengar...

Nej jag tror inte att man kan undgå alla skador, de är elitidrotts djur och om man tittar inom human idrotten så drabbas nästan alla även där av skador, men vi har lite tur i och med att vi inte kan träna med en halt häst och behandla tidigare innan det blir allvarliga problem.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Måste ju bara upplysa rikkan om att behandling av slitna hästar förekommer i alla sporter där hästar ingår! Hästar kan bli slitna av att ridas och dylikt också...på dig låter det som om vi som håller på med trav ägnar oss åt djurplågeri! :mad: Det finns rötägg över allt och för den skull kan man inte dra alla över en kam...och som jag ser det så är trav en sport där de aktiva verkligen månar om sina hästar. Jag tror inte att en tränare sprutar sina hästar i tid och otid...dels så är det som du säger kanske inte så hälsosamt och dessutom så kostar det en massa pengar. MEN, en häst kan också behöva en renovering ibland...precis som jag själv kanske måste ta en massagebehandling ibland för att känna mig fräsch. Våran treåring blev sliten efter en lång norgeresa där hon sprang 31,7 och var fantastisk...men det tog också på kroppen...då behandlade vi och så fick hon tre månaders vila med träning. Vad skulle vi ha gjort om vi inte sprutat henne? Bara låta henne vila? Hon skulle spränga boxen och hagen då :mad: (då hon är i tävlingskondition)! Och efter vilan var hon lika fin som vanligt.

Jag tycker du har en otroligt tråkig och negativ inställning till trav, folk som inte är insatta i sporten (nu säger jag inte att du inte är det) har tyvärr denna uppfattningen...frågan är hur vi skall få folk att förstå att våran sport är underbar? Jag kommer alltid att syssla med trav...om jag så var den sista på jorden... :D :rofl:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Håller med till 100%.....alltid lika tråkigt när folk har en orubblig och enkelspårig negativ syn på vår sport och gärna sprider ut det till alla som vill lyssna/läsa. Precis som du skriver finns det rötägg överallt, men majoriteten månar om sina hästar precis lika mycket som folk inom andra grenar.

Jag blev så innerligt trött på alla tråkiga trådar som förekom för ett tag sedan.
Några här tog alla chanser att klaga på travhästhanteringen i varje tråd så jag slutade gå in på buke överhuvudtaget. Råd, tips, stöttning och positiva "vibbar" saknades helt och gjorde man några försök att vara positiv anklagades man för att "blunda för problemen" :( .

Nu är det bättre här på "tävla trav" så det är riktigt trevligt att vara tillbaka, men på "gnägg" vägrar jag sätta min fot (eller kanske finger).

Kämpa på och försvara vår fina sport :banana: ........själv orkar jag inte engagera mig i saken en gång till ........känns bara som en upprepning :crazy:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det är DITT sätt att tolka.

Det du berättat om din häst är inte mer positivt än något som jag skrivit tidigare, du bara upplever det så, eftersom du anser att du gjort rätt val. Eller kanske för att du gjort som alla andra gör? Ser du en framtid för travet om alla fortsätter anamma dina egna resonemang?

Jag vet att alla hästar som tävlar har det tufft, oavsett vilken gren.
Det hör inte hit, anser jag, men du väljer att mala på som om andra inget förstår.
När jag började med trav (i början på 80 talet) så var det ingen som tordes tala öppet om att man sprutat sin häst. Det var förknippat med skam, att man kört sönder sin häst. I dag är det så vanligt i resonemangen att folk höjer på ögonbrynen om man INTE sprutar.
Du jämställer massage för din ömma kropp med ledinjektioner på din häst.
Bara det gör att jag faktiskt inte kan ta dig på allvar.
Jag anser att det är två hela skilda behandlingsformer.
Är du klar över vad som händer med leden när du sprutar den? Är du klar över hur hästen påverkas av sådana ingrepp, upprepade gånger?

Bara för att man tar upp saker som du inte gillar behöver det inte betyda att dom inte existerar innom sporten. Du har i ditt inlägg valt att fokusera på det du uppfattar som negativt.
Varför bli som dom du anser vara negativa och tråkiga i sin inställning?

Varför inte föregå med gott exempel och utvekcla travet till mot en ljus framtid?

Jag önskar en sport som är mer naturlig, men jag verkar vara helt ensam om det.

Att kämpa för sporten är bra, men för guds skull tala då om för oss vilka positiva saker som ni kämpar för.
Vad har du för visioner? Att bara säga att du ska bli den sista som håller på räcker inte i mina ögon som en förklaring till hur sporten ska utvecklas till något bättre.

Att få folk att förstå att sporten är underbara innebär att sporten måste ändras till något underbart.
Människan är inte dummare än så. Man kan inte lura någon till att tro att trav är underbart, när det faktiskt inte är hela sanningen.
Jag har skrivit det förr, och om du inte har läst det, så tror jag att svaret ligger i att hästens status måste höjas, kunnskapen och glädjen kommer inte automatiskt. Utan häst inget trav. Ifall hästarna inte längre ges utrymme för att trivas med det dom utför så finns ingen glädje i sporten. Vi är farligt nära gränsen för hur långt man kan pressa en häst. Enklare är så kan det inte bli.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Och jag kan inte förstå hur man kan låta bli att spruta en led så hästen blir bra istället för att kanske låta den vila en längre period med ont, börja om med uppträning med allt negativt det är med träningsvärk osv.
Nu börjar jag förstå varför ni retar er på mina inlägg, vi missförstår varandra.
Jag har bara en önskan, att man inte ska behöva gå så långt som att spruta, att slippa utsätta hästen för träning som kroppen inte klarar av. Ni ser sprutning av leder som ett sätt att hjälpa hästen ifrån lidande. Jag vill inte komma dit. Jag önskar att det fanns en väg utom detta. Jag har aldrig sagt att hästen ska stå i en hage och ha ont i sina leder. Det är ni som har tolkat det så.
Jag är imot att utsätta hästen för lidande, och det är just det som är hela resonemanget.
Kan man ändra inställningarna, få en sundre sport, ett sundare tänkande?
Men är det så att man måste spruta hästen i leden varje vecka så självklart är det fel, men det vanligaste är ju att efter en intensiv tävlingsperido går man igenom hästen, behandlar och ger en korta vila innan man tränar igen.
Ja, jag vet och jag tycker att sporten blivit för hård när det inte finns något väg utom medicineringen.

En häst föds inte sne och trasig och har man fått den dit har man gjort ett klart fel, och då får man stå för det oxå.
Hur många är det idag som gör "rätt" -undrar jag.
Kan man idag undgå dessa fel, som med största sannorlikhet kommer av ensidig träning, för hård belasning och stress?

Tyvärr gillar han inte att bli riden så det finns inte så många utvägar kvar.
Jag försår hela ditt tänkande och ditt resonemang, sporten har utvecklats enormt på dom sista 10 åren. I dag bryr man sig om hästen mer, men sporten har ju blivit mycket tuffare, så man har inget val om man vill hänga med.
Ni retar er på vad jag sett och skrivit om. Det är det gamla sättet att se travhästen på. Ni är i en annan generation, jag också, och jag är på "fel" ställe, bland "fel" folk men dessa människor är också en del av sporten -om än den utdöende delen.

Se mina inlägg som en observation, inte som gnäll -för det var hänsikten.

Vi kan inte ändra andra, bara oss själva. Genom att själv vara positiv och göra det man tror på så kan andra se på och välja sjäva. Vill man sträva framåt eller bakåt?

Jag tänker bara "hälsa" som första prioritet, alltid. Du anar inte hur många gamla "gubbar" som retat sig på mig, men efter dom förstått att det faktiskt medför en trevligare hästsyn så har t o m 80- åriga hästgubbar ändrat sina åsikter. Det är aldrig försent...

Men har man avlat rätt så ska ju hästarna även hålla för höga farter, men självklart finns det en gräns rent fysilogiskt som stoppar
Ja och det är den gränsen jag syftar på.

Man vinner inte särskilt mycket med att höja prispengarna enbart,
Precis, och det är därför som jag är inne på att höja statusen på alla plan.

Nej jag tror inte att man kan undgå alla skador, de är elitidrotts djur och om man tittar inom human idrotten så drabbas nästan alla även där av skador,
Utveckligen, var är den? Har vi gjort max?
Hur man kan träna sundare?
Hästen springer ju fortfarande med järnskor... :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Eller kanske för att du gjort som alla andra gör? Ser du en framtid för travet om alla fortsätter anamma dina egna resonemang?

Jag vet att alla hästar som tävlar har det tufft, oavsett vilken gren.
Det hör inte hit, anser jag, men du väljer att mala på som om andra inget förstår.
När jag började med trav (i början på 80 talet) så var det ingen som tordes tala öppet om att man sprutat sin häst. Det var förknippat med skam, att man kört sönder sin häst. I dag är det så vanligt i resonemangen att folk höjer på ögonbrynen om man INTE sprutar.
Du jämställer massage för din ömma kropp med ledinjektioner på din häst.
Bara det gör att jag faktiskt inte kan ta dig på allvar.
Jag anser att det är två hela skilda behandlingsformer.
Är du klar över vad som händer med leden när du sprutar den? Är du klar över hur hästen påverkas av sådana ingrepp, upprepade gånger?

Varför inte föregå med gott exempel och utvekcla travet till mot en ljus framtid?

Jag önskar en sport som är mer naturlig, men jag verkar vara helt ensam om det.

Att kämpa för sporten är bra, men för guds skull tala då om för oss vilka positiva saker som ni kämpar för.
Vad har du för visioner? Att bara säga att du ska bli den sista som håller på räcker inte i mina ögon som en förklaring till hur sporten ska utvecklas till något bättre.

Jag kan ju bara nämna att jag praktiserat hos veterinär nog länge för att veta vad en ledbehandling innebär (tänkte bli veterinär förut) och jag jämnställer inte dessa två behandlingar (det kanske lät så :crazy: )...utan säger bara att både häst och människa kan ibland behöva renoveringar! Jag är heller inte för att behandla hästen jämnt, men ibland behövs det...och jag tycker inte alls att det är nåt fel i det. Och du tycker att den inställningen kommer att förstöra sporten...visst...om man sprutar för minsta lilla...men, så är det inte i sverige idag.

Sen vill jag bara kommentera en tidigare sak som du skrev...det här med att en hästskötare skall ha 8 - 12 hästar. Ja du, har du varit i såna stall så fattar jag att du har en sån negativ inställning. Jag har både jobbat och praktiserat i många travstall och det normala ligger nog på 6 - 8 passhästar!

Du talar om hästar som tappar glädjen...precis som om det skulle ske för att de behandlas...kan ju bara nämna att jag äger ett kallblod som en gång har varit sveriges bästa...innan han skadade sig allvarligt. Även han behandlades ibland (ganska sällan dock, eftersom att vi HELST INTE BEHANDLAR I ONÖDAN)...och hör och häpna...han älskade att tävla...och gör det fortfarande (även om han nu inte kan och måste behandlas då och då i det dåliga benet med exempelvis laser och dyl....men som du ser det så ska jag helt låta bli att behandla...och istället låta honom exempelvis bara stå i hagen, eller träna honom lungt trots eventuell hälta?...vilket bara gör saken värre!?! Ska jag då avliva honom, trots att han älskar livet och mår bra i övrigt och veterinären säger att han mår bra i övrigt??)! :confused:

ALLA vill nog helst låta bli att behandla sin häst om det inte behövs, de flesta förstår nog att man inte bör tävla med hästar som måste behandlas ständigt för att klara av tävlandet och tränandet överhuvudtaget... Jag antar att du också alltid är så frisk så att du aldrig behöver en behandling av läkare, du går hellre sjuk gissar jag...om jag nu ska göra en liknelse som du antagligen kommer att ha något att säga om igen.. :cool:

Med min mening att jag ska hålla på med travsporten om jag så blir den sista...det innebär att jag älskar travsporten högt över allt annat...som du tydligen inte förstod... :o

nu vart det rörigt... :devil:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Kul för allt visat intresse :bow: .
Tyvärr så har nu tråden drag iväg åt ett håll att jag inte orkar kommentera det hela.Men jag lever i alla fall i verkligheten och leker inte med Barbiehästar.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Och du tycker att den inställningen kommer att förstöra sporten...visst...om man sprutar för minsta lilla...men, så är det inte i sverige idag.
Och hur är det i Sverige i dag, undrar jag då?

Sen vill jag bara kommentera en tidigare sak som du skrev...det här med att en hästskötare skall ha 8 - 12 hästar. Ja du, har du varit i såna stall så fattar jag att du har en sån negativ inställning.
Måste en observation eller något som ifrågasatts betyda att man är negativ?
Att välja att tolka allt som skrivs som personligt påhopp eller negativt är ett val som endast du kan ta, men då tar diskussionen en helt annan riktning.

Du talar om hästar som tappar glädjen...precis som om det skulle ske för att de behandlas...
Se imellan dessa två faktorer, kan det ligga något som du inte sett?
Kan det vara något imellan dessa två faktorer som jag ifrågasätter? Vad tror du?

och hör och häpna...han älskade att tävla...och gör det fortfarande (
Det är många tävlignshästar som gillar att tävla, det har jag aldrig sagt något om.
Är dom friska och får bra skötsel, mat och träning så gillar dom sitt liv, så länge det är uthärdligt. Hästen är ett stolt djur.

....men som du ser det så ska jag helt låta bli att behandla...och istället låta honom exempelvis bara stå i hagen, eller träna honom lungt trots eventuell hälta?...
Nej, det har jag inte sagt. *suck*
Vad jag funderar över är om det överhuvudtaget går att träna och tävla en häst på ett sundrare sätt.
Vad du sedan gör med din häst är upp till dig. Det är synd att du tar det jag skriver personligt istället för att försöka se det i "det stora hela". Det jag funderar över är sportens utveckling, inte om du behandlar med laser eller har en häst som går i hagen eller har ont i ett ben. Ser du skillnaden?

ALLA vill nog helst låta bli att behandla sin häst om det inte behövs, de flesta förstår nog att man inte bör tävla med hästar som måste behandlas ständigt för att klara av tävlandet och tränandet överhuvudtaget...
Hur många hästar har vi då kvar?

Jag antar att du också alltid är så frisk så att du aldrig behöver en behandling av läkare, du går hellre sjuk gissar jag...om jag nu ska göra en liknelse som du antagligen kommer att ha något att säga om igen.. :cool:
Vad har dina förutfattade meningar och spekulationer över min hälsa med travsportens framtid att göra? :eek:

Med min mening att jag ska hålla på med travsporten om jag så blir den sista...det innebär att jag älskar travsporten högt över allt annat...som du tydligen inte förstod... :o
Jo, jag förstod det men undrade hur dina visioner såg ut och vilken riktning du önskar att sporten ska ta. Hänger du med? :confused:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

*lånar knapp*


Jag tycker att det känns som om hela diskussionen spårat ur totalt, den började bra med vad man kan göra för att förändra sporten för att spåra ur till vilka som sprutar och vilka som inte gör det?

Den gamla sortens hästkarlar kommer vi inte åt genom att sitta och tycka på Buke för de vet inte ens hur man hittar startknappen på en dator *grov generalisering*.

Vill man förändra vilket vi alla vill egentligen gör man det genom att påverka och det ÄR faktiskt politik även om det är ett ord som klingar illa i mångas öron...

Så snälla, sluta tjata om vem som sprutar och varför för ni har själva skrivit att vi inte kommer åt de personer ni syftar på här. Jag har följt tråden för att se vad för nya idéer vi har att utveckla sporten, inte för att läsa om hur vi travtränare sköter våra hästar.

/// ghost
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Lines...jag håller med dig...jag lägger av nu...jag blev bara lite irriterad...för den sport hon talar om känner jag inte alls igen...och då har jag alltid varit med mycket...

Om man nu istället skulle återgå till det här med vad som gör trav bättre? Jag tyckte ide´n med "storkuskar" som kör ponnytravare var väldigt bra :banana: . Sen kanske man borde utveckla sammarbetena mellan banornas proffstränare och ponnytravskolorna? Jag vet inte hur det är idag, eftersom jag inte själv ägnat mig åt ponnytrav...men får de "blivande" proffsen se de riktiga proffsen arbeta? Får de ta del av deras erfarenheter?

Vad jag har förstått så är det ganska många som överger travet efter ponnytravsåldern är slut...stämmer det? Isåfall måste vi ju även tänka på att hålla kvar dem.

Sen det här med alla dopningshistorer...är hästarna dopade medvetet av tränaren? Någon annan? Det är trist när man ständigt känner sig orolig för att ens häst skall bli dopad oskyldigt...vi måste få bukt med det! Har märkt många som tappat intresset, eller åtminstone tappat tron på travet på grund av detta. "Äh, det är ändå ingen ide att spela, var och varannan häst är ju dopad" sa en bekant, som just tänkt köpa sin första kallblodiga travare, men som hellre lät bli... :cry:

Skellefteå anordnar nu en kentkonsert på travbanan...även om det kanske inte är det absolut bästa...så kommer garanterat många som aldrig sett travbanan förut se den, händer det roliga saker på banan ibland, så kanske de dras till att komma på någon travtävling någon gång...och dessutom ger det banan en chans att tjäna pengar...som vi ju vet att de är i behov av... :bow:

Och du rikkan...hästar som inte behövs behandlas är för oss alla ett ideal, och det finns faktiskt många sådana hästar kvar idag också...(kunde inte låta bli...f-n! :o )
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Lines skrev:
Kul för allt visat intresse :bow: .
Tyvärr så har nu tråden drag iväg åt ett håll att jag inte orkar kommentera det hela.Men jag lever i alla fall i verkligheten och leker inte med Barbiehästar.
Du har så rätt.........visst blir man trött på att en intressant tråd drar iväg åt det här hållet. :crazy:

Bra kämpat "Bodbäckspålle" :banana: , men det är inte värt att stånga sig blodig.....tråden kommer då att fortsätta i det oändliga.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag tror faktiskt inte det är så många som överger travet efter ponnytidens slut. De flesta jag känner (ganska många) som slutat med ponny går över till stora i en eller annan form. Däremot är det inte så många som tar körlicens och de som gör det och lyckas har ofta föräldrar som är stortränare. Men många blir amatörtränare eller jobbar hos olika tränare, på heltid eller på sin fritid.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jag hoppas verkligen att det är så som du säger...de behövs! :bow:
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp