Bukefalos 28 år!

Så ska en slipsten dras!

Sv: Så ska en slipsten dras!

TooFatToFly skrev:
Jo, oftast är det ju så att framgångsrika stortränare har funnit ett välutvecklat träningskoncept som bevisligen fungerar medans många småtränare inte har kommit dit och därför inte når samma resultat.

Sen finns det ju exempel på andra hållet. Sweet As Candy är väl ett utmärkt exempel?
Många stora tränare har 1 träningskoncept de tränar efter och de hästar som håller de blir bra, resten kasseras- omsättningen på hästar är väldigt hög och det funkar enbart pga att de har en vänte lista på hästar som vill in i träning...
En mindre tränare har ingen väntelista och kan inte träna på samma hårda sätt...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Ser man på här ramlar det in ännu fler bra förslag! Jag väntar ett tag till och ser om det är någon mer som har kommit på något! Sen måste vi börjar fundera på hur vi ska fortsätta.
De förslag som finns på den biten är:
"det dyra huset på solvalla" Dvs Stc och viss del ATG oxå va? Om jag inte har missuppfattat det hela...
Trav Ronden för att det ska få lite uppmärksamhet...
Ett mail till Vdn på alla travbanor
Mitt tips är alltihopa och sen hoppas på att det är någon som nappar på något... Resturangcheferna borde kanske oxå få för det verkar vara där det största problemet är... :angel:
Så mer förslag dels till listan och dels på vart vi ska skicka det och hur vi ska göra det... Namn, hemmabanor, hänvis till Buke, måste vi nog prata med Gunnar om i sådana fall osv... Säg vad ni tycker!
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Men vem i hela fridens namn har intresse att titta på det :confused:
Barbacka har ju en ganska ung publik tex ridskoleryttare, nybörjare och allmänt hästfolk.
Vem tittar och spelar på trav och varför gör dom det?? Jo Pengar !!!
Varför skulle dom vilja se ett program liknande barbacka, dessa personer är ju oftast inte ens hästintresserade :confused:[/QUOTE]

Men om det nu bara är yngre som tittar på barbacka...tror du inte de tittar på hästprogram oavsett vad det handlar om? Kanske kan det då få den yngre generationen intresserad av trav....det är väl ändå de som behövs i framtiden?
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det översta i mitt inlägg var ett citat från någon annan som skrivit...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jo, oftast är det ju så att framgångsrika stortränare har funnit ett välutvecklat träningskoncept som bevisligen fungerar medans många småtränare inte har kommit dit och därför inte når samma resultat.
Men är det verkligen bara träningen det hänger på?

Behandlingar av alla olika slag, -medicinering, pratas det i dag öppet om och anses som oundvikligt av många.

Foder och miljö är faktorer som bevisligen spelar en allt större roll i och med att tiderna pressas och prestationern blir hårdare för varje år som går.

En tränare utan spons av kraftfoderbolag, klippkort på behandlingskliniken och hästägare med feta plånbäcker hamnar automatiskt i en lägre division.
Förutsättningarna är redan från början olika, som jag ser det.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tyvärr kan man gärna tro på dina inlägg att du drar alla över en kam :o sorry, om jag fattade fel, men uppenbarligen är jag inte den enda...
Det är valfritt.

Jag tycker inte dina förslag är tokiga, dock tror jag personligen att det blir svårt att köra med en idealtid så låg som 1,23, det gagnar, som någon sa, bara de speedigaste hästarna och risken är att det skulle bli kört á la 1.07 för att komma till ledningen, bli upp-pullat till 1.45 i mitten (vilket skulle resultera i att många hästar skulle "kväva" sig) och sedan full fart sista 300...
Jag har inte varit tydlig nog i mina formuleringar eftersom detta är ett ikke genomarbetat förslag.
Tanken var att loppen, -inte alla lopp, men dom under den yppersta eliten, skulle kunna köras mer mot idaltider, mer som motionslopp, motiveringslopp, träningslopp och hålla en lägre priskategri.
En morot och förberdande inför vanliga lopp. Dessa alternativa lopp bör då ha strikta regler.
Inget pullande, utan reglerbara hästar. :smirk:
Tanken är att hästens status ska höjas bl. a genom en sundare träning, chans till en sundare tävlingsässong där man kan varja motionslopp med hårda lopp och förhoppningsvis hålla hästen i tävlingsform fram till den faller för ålderstrecket...
Ett sätt för uppmuntra tränarna att träna "sundare".
Diska oreglerbara hetsporrar.
Förslag: Max tid för första 500 eller Max tid för fösta 1000 och sedan variation på hur lång spurten ska vara om det över huvudtaget är en spurt...?
Eller en "joker" (bonus) till den/dom som kommer närmast en idaltid i varje lopp.

Detta är en idé som inte liknar dagens trav, utan mer dagens provlopp där det gäller för kusken att visa sin skicklighet eller diskas. Det blir ett helt annat fokus, kusken måste ha ett större samspel med sin häst för att lyckas.
Loppen kanske då bör delas in efter hästens rekordtider, eller genomsnitts tiden från dom 5 senaste starterna?
Lopp kanske kan delas in genom att hästar som har en snabbare tid statar med tillägg?
Det gäller att få dom som skriver proppar att vara alert och hänga med, för att få lopp som liknar något.

Sedan gillar jag handikapp lopp. Guldtäcket(?) (Sleipnerloppet) som körs på Dannero varje år är i mina ögon ett fantastiskt spännande lopp, just för att spridningen är så stor.

Det är bra att du funderar över alla de saker, det behövs givetvis, men amatörhästarna ökar har jag sett i någon nyare undersökning från STC?!
:confused: Det skulle jag vilja se.

ärligt talat, så nej, jag tycker inte det är något fel på sporten för det, ska varje hästskötare ha en passhäst var?
Nej, men gärna under 12, tycker jag. Men, visst, är det upp till varje skötare att förhandla.

Bortsett från unghästtränarna då i så fall, och där kan givetvis hanteringen bli bättre i många stall...
Yepp.

Ska vi skicka våra hästar till slakt då så fort de inte är bra nog att gå runt hos en proffstränare? Det kostar i runda slängar 200.000 kr om året att ha häst i proffsträning, och det är inte många hästar som är bra nog att springa in detta, det handlar för det mest inte om att de har tröttnat, utan mer att de inte har just den kapaciteten eller behöver en anorlunda träning för att trivas.
Det är precis därför som jag försöker tänka i en helt ny bana, för att alla travhästar ska få bättre möjligheter.

Dock håller jag med dig om att bättre kunskap behövs, en diskussion man kan ta om detta är om det inte ska ställas lite högre krav för att få B-tränarlicens?
Tycker att alla i hela tränarkåren skulle in och drillas ett pra gånger per år. Träffas, utvecklas, få möjlighet till utbildning och fortbildning.

Som hästägare (jodå, jag är sådan också) skulle jag gärna se att det kördes mer lopp öppna för enbart amatörtränade hästar, så amtörhästar är garanterade en viss del av prissumman, men det är säkert ingenting som skulle dra folk till en travbana :confused:[/QUOTE]Nej, det tror inte jag. Klassa in hästen efter rekord, distans och sätt en max tid istället. Amatörer och proffs bör mötas.

Hinner inte skriva mer nu. Fundera gärna vidare över mitt förslag och hjälp mig att utvecka det vidare.... :cool:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Humelibumlan skrev:
Va? Mobbar du Humlan?? ;) :p
Absolut inte :D ........och jag tror hon kan bättre än 1,23 innan karriären är slut.....jag tillhör ju Humlans fanclub ju ....bra tränare och bra kusk :banana:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Enl. statistik 040212 från STC:

"I amatörleden räknar 7.245 B-tränare tillsammans 15.782 travare i träning, vilket är den högsta uppmätta siffran någonsin! I fjol var siffran 15.761 hästar."

Enl. senaste statistiken har dock själva hästantalet hos amatörtränare minskat med lite drygt 600 häst dock finns det drygt 600 färre amatörtränare också än statistiken ovan.

Senaste statistiken jag hittat, att jämföra med ovanstående vad gäller antal hästar och amatörtränare:

"Antalet hästar i träning per den 15 april är klar och visar på en liten nedgång med 141 hästar. Det finns nu 23 346 travhästar i träning, fördelat på 6 524 amatörtränare med 15 126 hästar och 397 proffstränare som tillsammans räknar 8.220 hästar."

Ovanstående finns på STC.

Handikapplopp gillar jag också, och visst skulle det vara bra om man kunde fixa propositioner efter hästarnas tider istället, jag tror loppen skulle bli jämnare så, å andra sidan är det ju så olika vad en häst springer för tider. En häst som springer i snökaos först tävlingsdagen på Boden springer ju en sämre tid än en häst som springer på Halmstads sommaroval...
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Tiden hänger ju också på hur loppet blir kört.......inte bara vilka banförhållanden det är......annars är det väl ett intressant förslag i och för sig.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

lsz skrev:
Absolut inte :D ........och jag tror hon kan bättre än 1,23 innan karriären är slut.....jag tillhör ju Humlans fanclub ju ....bra tränare och bra kusk :banana:
Hehe, hon var med i 21an (pL) förra veckan ;) :banana: :banana:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Men är det verkligen bara träningen det hänger på?

Behandlingar av alla olika slag, -medicinering, pratas det i dag öppet om och anses som oundvikligt av många.

Foder och miljö är faktorer som bevisligen spelar en allt större roll i och med att tiderna pressas och prestationern blir hårdare för varje år som går.

En tränare utan spons av kraftfoderbolag, klippkort på behandlingskliniken och hästägare med feta plånbäcker hamnar automatiskt i en lägre division.
Förutsättningarna är redan från början olika, som jag ser det.

Det är sorligt att du har fått en sån bild av travsverige idag, åter igen "våran" tränare har inget sponsor avtal med foderleverantör, för det stör möjligheterna att ta det foder som passar hästarna bäst, ja för det mesta håller han sig till samma klinik men mest beroende på att han har förtroende för den veterinären, och det måste ju vara bättre att uppmärksamma och behandla minsta lilla man hittat i stället för att tjurigt säga att man ska vila sina hästar i form... Är det fel att behandla hästar som är skadade då är vi väldigt illa ute... Vi har inte särskilt fet plånbok heller, och inte någon av de andra hästägarna, men vi har valt att stats på hästarna och då får man lov att göra det fullt ut.
En av de viktigaste andledningarna till att det har blivit hårdare från år till år ska vara att aveln har gått framåt. Eftersom travare avlas på prestation vore det ett nederlag för aveln om prestationerna inte blev bättre.
Det är inte allt för många stortränare som använder ett och samma foder och gör de det så är det för att de anser att det fungerar och hästarna går bra på det. Om sen inte alla har möjlighet till att få samma priser så handlar det åter igen om markanden inte om travet, självklart är det billigare att framställa och leverera stora mängder än små, det är så även inom våran bransch och vi har inte med hästar att göra. Så vill du få till förändringar på den punkten får du nog börjar med politik istället.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Så har vi det där med P21.
Vilket är ett sött sätt att gå minus om man har en häst som kniper ett tredje- femtepris eller en matlapp och har åkt till en Norrlandsbana, vilket kan röra sig om 10-40 mil enkel väg. Prispengarna räcker inte en gång till bensinpengar.

Borde inte alternativa lopp, -motivationslopp eller morotslopp, med "maxfart" eller ideal tider eller Joker (bonus), borde ligga på samma peng som vi i dag ser i vanliga lopp på dom mindre banorna 10'000:-
Riktiga lopp borde vara högre, från 15'000:- och uppåt.

Ang. Pullande så är det väl knappas positivt när dom ligger på så hårt att dom inte går att reglera?Jag tycker inte att det är tufft eller häftigt utan tragiskt.

Sedan så kom jag på en jätte "bra" idé. :banana:
Börja med Iprenlopp. Låt prisutdelaren klä ut sig till Iprengubben. Spela Iprensångerna vid defileringen.
Alla hästar som startar måste ha ibuprofen i kroppen, kvittar om det är varma eller kalla hästar, blanda, tuta och kör... :D ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Ang. Pullande så är det väl knappas positivt när dom ligger på så hårt att dom inte går att reglera?


Sedan så kom jag på en jätte "bra" idé. :banana:
Börja med Iprenlopp. Låt prisutdelaren klä ut sig till Iprengubben. Spela Ipres sångerna vid defileringen. Alla hästar som startar måste ha ibuprofen i kroppen, kvittar om det är varma eller kalla hästar, blanda, tuta och kör... :D
Nej, självklart inte... Men här är det skillnad på att Pulla och tokpulla.. Vill ju ha dem lätt pullandes på bettet, men inte tokpullandes i skentrav..

JA!! :rofl: IprenMannen som prisutdelare.... Kan vi kanske få han att köra ett ponnylopp mot några av de avstängda tränarna oxå tro? :angel:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Det är sorligt att du har fått en sån bild av travsverige idag,
Jag ser det inte med sorg i ögonen utan en del av sporten som inte mår bra. En baksida.
och det måste ju vara bättre att uppmärksamma och behandla minsta lilla man hittat i stället för att tjurigt säga att man ska vila sina hästar i form... Är det fel att behandla hästar som är skadade då är vi väldigt illa ute...
Och hur mår hästarna av att upprepade gånger behandlas i sina leder? Det är ju den biten som jag tycker är tragisk. Jag tycker även att det är trist att sporten är så tuff att många inte ser något alternativ till att spruta sina hästar i parti och minut. Jag, om någon, vill inte att hästarna ska fara illa eller ha ont, men hur i hela friden ska man kunna vända den rådande treden?

Vi har inte särskilt fet plånbok heller, och inte någon av de andra hästägarna, men vi har valt att stats på hästarna och då får man lov att göra det fullt ut.
Det är enig i, men jag vill inte att hästarnas hälsa ska sättas på spel. Om det är så att jag skulle hamna i situationen att jag upprepade gånger måste spruta lederna, så låter jag hellre bli att starta. Sån är jag, sån har jag blivit. Travet är inte det viktigaste i mitt liv. Det är viktigare för mig att hästarna mår bra och att vi har kul, samt att jag kan lära av mina egna hästar hur jag kan träna för att undvika skador och hur jag kan bygga en sned och trasig häst så att den blir hållbar och mår bättre. Där ligger skillnaden.

En av de viktigaste andledningarna till att det har blivit hårdare från år till år ska vara att aveln har gått framåt. Eftersom travare avlas på prestation vore det ett nederlag för aveln om prestationerna inte blev bättre.
Och hur långt kan man gå? När är gränsen nådd? Speed kills?

Så vill du få till förändringar på den punkten får du nog börjar med politik istället.
Åååååh, neeeeej. :eek: Jag tycker att politik är pest. :mad: Jag skulle hellre vilja kunna komma med förslag som bidrog till en förändring där travhästens status kan höjas, prispengarna bli högre och hästen ges bättre förutsättningar att fortsätta som en sund sporthäst i framtiden. :smirk:

Frågan som jag funderar på:
Kan man i dag träna och tävla en travhäst i dag under en stor del av karriären utan att medicinera och undgå skador, ledförslitningar, pålagringar m.m ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Så ska en slipsten dras!

Vill ju ha dem lätt pullandes på bettet, men inte tokpullandes i skentrav..
Lätt pullande bör även det att gå reglera, kanske inte på 10 meter men väl innom 200m, annars fattar jag misstankar....

Den kusken som bryter mot reglerna får böter, avstängning och sedan som straff köra iklädd Iprendräkten i 10 lopp framöver, bara för att verkligen visa att kan klantat till det... :banana:
Då ska du få se att det blir skoj att se på travlopp! :D Fast utstyrseln kanske skrämmer några av hästarna? :bump:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Självklart är det inte bara träningen som spelar in, men det är en väldigt stor del. Jag vet en tränare som när han var nyexaminerad
hade en hårdsatsande ägare i ryggen och riktigt fint material i boxarna och visst, han lyckades hyfsat. Efter ett tag bestämde sig ägaren att prova hos en större tränare medans stjärnan såldes till en viss tränare i Frankrike som ett tag köpte mycket häst i Sverige.
Samtliga hästar höjde sig markant. Tillfällighet? Nja...

Han var inte heller en sån som väntade med att gå till vet. tills hästen hoppade på tre ben och jag är helt övertygad om att han föll på träningsbiten. Idag håller hans material inte samma klass och det går sådär, trots att han gick in med bästa tänkbara förutsättningar.
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Rikkan skrev:
Lätt pullande bör även det att gå reglera, kanske inte på 10 meter men väl innom 200m, annars fattar jag misstankar....

Den kusken som bryter mot reglerna får böter, avstängning och sedan som straff köra iklädd Iprendräkten i 10 lopp framöver, bara för att verkligen visa att kan klantat till det... :banana:
Då ska du få se att det blir skoj att se på travlopp! :D Fast utstyrseln kanske skrämmer några av hästarna? :bump:
Lätt pullanade- Hästen på bettet, i handen, fullt reglerbar! :bow: Så vill iallafall jag ha dem..
Sen beror det ju lite på, en häst som laddas för ledning, kan ju bli pigg och pulla... det är ju lite skillnad på den och en häst som bara är het hela tiden och pullar så fort du kommit utanför stallet...

Skrämmer hästarna? Äh, de får väl vänja sig vid kuskarnas nya "Skamvrå" utstyrsel.. ;)
Kan även tänka mig att Örjan Kilström o Daniel Olssons kulle vara rätt bra i en liten smurf dräkt... :rofl:
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

TooFatToFly skrev:
Självklart är det inte bara träningen som spelar in, men det är en väldigt stor del. Jag vet en tränare som när han var nyexaminerad
hade en hårdsatsande ägare i ryggen och riktigt fint material i boxarna och visst, han lyckades hyfsat. Efter ett tag bestämde sig ägaren att prova hos en större tränare medans stjärnan såldes till en viss tränare i Frankrike som ett tag köpte mycket häst i Sverige.
Samtliga hästar höjde sig markant. Tillfällighet? Nja...

Han var inte heller en sån som väntade med att gå till vet. tills hästen hoppade på tre ben och jag är helt övertygad om att han föll på träningsbiten. Idag håller hans material inte samma klass och det går sådär, trots att han gick in med bästa tänkbara förutsättningar.
Finns en tränare som jagar sina hästar med 4-hjuling... det verkar ju oxå funka! ;)
 
Sv: Så ska en slipsten dras!

Jaså? Ja, alla sätt är bra utom de dåliga ju! Såg ni inte reportaget om den lite speciella amatören (men ganska framgångsrik) här ifrån södra Sverige som jagade sina hästar med en plastpåse i hagen? Funkade prima tydligen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp