Bukefalos 28 år!

sadel för distansritt

AnNanmandrus

Trådstartare
Jag undrar vilka märken som säljer typiska distanssadlar? Har testat en del olika och kommit fram till att en lätt bladsadel vore nog det bästa. Har testat bomlösa av olika modeller men insett annat dem är inte alls rätt i mitt fall... Westernsadel är för tung och personligen tycker jag att man blir för fastlåst då jag egentligen föredrar att vara barbacka! Engelska sadlar gillar jag inte då man sitter med så mkt svankrygg i dem. Dessutom är inte detta en bladssdel..
Så vilka alternativ finns kvar? Jag har en gammal manskapssadel men tycker denna väger för mycket. Har kollat på Norton distanssadel, är dessa bra? Modellen verkar vara av min typ så vad finns det som liknar? Finns något märke på mo..något som också verkar bra, någon som känner till dessa?
Funderar även i allmänhet över de spanska modellerna, tex star trekk och chezz. Akademiska och barocksadlar, är de bra alternativ för distans?
 
Sv: sadel för distansritt

Nu vet jag inte vad du har provat för bomlösa eller vad du har för häst men gillar du att rida barbacka så är Sensation hybrid kanske värd att prova. Man känner hästen mycket bra igenom sadeln och får stöd men man sitter inte fast. Den väger 3 kg, är väldigt mjuk och är helt underbar att rida i. Den har smal midja så man slipper sitta så brett som man tvingas göra i många bomlösa. Eftersom man inte sitter fast är det enkelt att ändra läge i sadeln under rittens gång utan att man hamnar konstigt.
 
Sv: sadel för distansritt

När du säger att sadeln är för tung, menar du då för dig eller hästen?

Vad för modell av westernsadel har du provat? De kan se olika ut i sitsen. Om du känner dig fastlåst i en westernsadel, skulle jag tro att känslan blir densamma i en annan bladsadel - förutom estetiska detaljer är det i princip hornet som skiljer en westernsadel från andra bladsadlar (med vissa undantag).

Hector är en relativt lätt bladsadel. Den tillverkas inte längre, men finns att få tag i begagnat. Sitsen är stenhård (helt ostoppad). Jag använder min både med fenders och med vanliga stigläder. Jag rider distansritt med min.
dscn0008_187027583.jpg


Montsegur är en fransk bladsadel som måttbeställs. Det finns flera olika modeller, som är lite olika uppbyggda. "Longue distance" väger 7kg (utan horn), och ska enligt uppgift vara en av de lättaste bladsadlarna för långritt som finns på marknaden.
http://montsegur.se/index.html
 
Sv: sadel för distansritt

Jag har en Specialized Saddle som både jag och märren gillar. Fördelen, förutom att den är väldigt bekväm att rida i, är att den är helt anpassningsbar till hästen allt eftersom den ändrar form i samband med bete, konvalescens och träning exempelvis.
 
Sv: sadel för distansritt

Problemet med de bomlösa har varit att de åkt bak och glidit omkring hur som helst. Testat hööks billiga men även barefoot...
Podium har jag funderat på faktiskt! Är de bra? sitter man högt ovanför hästen eller nära?
Specialized saddle, vad är det för typ? Vilken prisklass ligger de på?
 
Sv: sadel för distansritt

Hittade även ett annat alternativ nu! Lite mer skonsam för min kassa... Norton distanssadel, någon som vet något om denna?
 
Sv: sadel för distansritt

Har aldrig sett distansmodellen från Norton irl, men deras övriga sadlar är ju inte direkt kända för sin prestanda eller fantastiska passform direkt. Kanske inte något jag själv hade haft som föratahandsval, men där finns säkert någon häst de ligger bra på med.
 
Sv: sadel för distansritt

Jag har sett nortons distansadel och ridit i den. Faller inte mig i smaken då jag gillar stöd framför knäna men skön att sitta i iaf. Vänner till mig i Dubai tävlar i den, 120 å 160 km utan problem.
 
Sv: sadel för distansritt

Åh, får då passa på att fråga hur bommen är? Westernsadlarnas bom har jag fått en uppfattning om, men funderade på om distansmodellen är byggd kring samma typ?
Ser rätt rak ut på de få bilder jag sett, men det är ju svårt att säga utifrån en bild.
 
Sv: sadel för distansritt

Specialized är en bladsadel. Den kostar en del (från 1595 dollar plus tull och frakt från USA, återförsäljare i Sverige är på gång vilket ju kan vara praktiskt vid reklamation och om man vill prova sadeln innan köp) men fördelen är alltså att du egentligen inte behöver byta den utan bara ändrar den när hästen ändrar sig, så den är värd sitt pris tycker jag. Lättaste modellen väger ca 6 kg.
 
Sv: sadel för distansritt

Jag kan svara angående Podium också som jag har ridit i. Man sitter ganska högt ovanför hästen (i Specialized sitter du närmre hästen) men det vande man sig vid ganska snabbt. Man hamnar i en bra lodrät sits i den. Det går i viss utsträckning att anpassa vidden till hästen genom att variera tjockleken på inläggen. Däremot går det inte att ändra rygglinjen, eller jag lyckades i alla fall inte göra det på ett bra sätt. Ligger den i brygga så gör den, så det är viktigt att den ligger bra från början. Och att bommen inte är för trång förstås; den finns bara i en vidd.
 
Sv: sadel för distansritt

Knapplån. Någon som ridit T50 i westernsadel? Min väger ca 14 kg och jag har en kvalitetspad av filtat ull. Av olika skäl verkar det som jag måste ha westernsadeln på vår första start. Normalt rider jag i wintecsadlarna vi har. Vi ska till Västerås 9e juni så det bör inte vara kokhett. Hästen är ett varmblodssto på 1.50. Jag är lite fundersam på om det blir för tungt o varmt. Westernsadeln täcker ju en ganska stor del av ryggen. Jag väger 63 kg.
 
Sv: sadel för distansritt

Har du inte tränat en del med westernsadeln är det ju inte så bra. Men det är ju inte tyngden som borde vara värst isåfall, utan att man inte vet hur ryggen mår efter 50 km i den sadeln.
 
Sv: sadel för distansritt

Jag red inte T50, men däremot CR50 i min westernsadel (förra hästen). Sadeln är en Dakota reiner, jag skulle höfta att den väger runt 12kg (tung, men inte supertung). Jag köpte sadeln runt 5-7 veckor innan, och red enbart i den mellan inköp och start.
Är hästen van vid sadeln, skulle jag inte tro att det är någon fara. Men som CK skrev, så är det ju bra att träna en del med den sadeln innan. Jag skulle inte vilja starta i en sadel som hästen inte är van vid (öht, vilken typ av sadel det än gäller).
 
Sv: sadel för distansritt

hmm... Specialized ser intressant ut - vem, när, var, hur blir det aktuellt med svensk återförsäljare? :)
 
Sv: sadel för distansritt

Ang westernsadeln så är hon i princip bara riden i de senaste två åren. Jag växlar mellan den och Wintecen, men överlägset mest westernsadeln.
 
Sv: sadel för distansritt

Då ska det inte vara något problem. För jag antar att du då ridit längre sträckor i den också?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 372
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 525
Distans Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu...
Svar
14
· Visningar
6 031
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp