Bukefalos 28 år!

sadel för distansritt

Sv: sadel för distansritt

Man får oftast vad man betalar för. När folk pratar om bomlösa sadlar och säger att de inte är något för dem så relaterar de ofta till hööks eller börjes bomlösa sadlar som kostar kring 2-3 tusen kanske, dessa är ju faktiskt mer eller mindre som barbackapadarna. Visst för hästarna är det säkert bättre med en sådan än en bomsadel som inte passar, men för att få en bomlös sadel som är värd att kalla sadel får man lägga på 5-10 tusen kronor. Jag tror inte att det är många som rider några längre sträckor i dessa sadlar. Ingen skulle jämföra en bomsadel för ett par tusen med dom som kostar 15000, men detta görs ständigt när det gäller bomlösa.

Har haft hem Börjes billiga och skickat tillbaka. Har även haft hem Barefoot London men den var som en jättekudde som låg högt över hästen. Köpte sedan en kopia på Diddi- obekväm för mig. Köpte sedan Diddi special- bekväm för mig men hästen fick tryck av de stora skarpa bossorna när vi började rida längre sträckor. Köpte sedan en Torsion Island Light och den är skön för oss bägge den har en uppbyggd sits för mig och inga bossor som kan ställa till det för hästen. När ekonomin tillåter så ska jag köpa en Sensation sadel för att sitta lite mer fast.
 
Sv: sadel för distansritt

Instämmer i det där med att man gärna jämför äpplen och bananer när det gäller bomlösa sadlar... :crazy:
Jag satt i en Hööks bomlös i affären - det räckte för mig.
Rider och trivs mycket bra i Torsion Trekking - den känner jag mig supersäker i (så säker att jag sålde Wintec Isabellen, för den kändes mer ostabil...!).

Har även provat podium (bladsadel) men den upplevde jag att jag satt "uppepå" hästen och jag vill gärna ha lite närmare kontakt än så (synd, för den är ju så rolig med sina färgkombinationer!!) och idag fick jag äran att prova en Sensation på min häst - OJ vilken skön sadel säger jag bara :D
...återstår att se om det blir möjlighet att prova en Specialized också framöver... vi får se :D

Finns mycket kul i sadelväg och jag skulle mer än gärna äga fler än en - ska bara skrapa lite triss först... :grin:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 372
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 525
Distans Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu...
Svar
14
· Visningar
6 031
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp