Sadel och inverkan

Boj

Trådstartare
Har i dagarna fått sadel inspekterad, kände nog att allt inte stämde vid sista kursen. Hästen skötte sig exemplariskt, men kunde ana ett visst motstånd. Denna sadel är utprovad att passa, men nu krävdes vissa justeringarför att hamna rätt igen. Nu till min fråga, hur många kollar sadlar regelbundet? Personligen brukar jag välja var 6:e månad, sist inga problem men nu krävdes en större justering. Så hur gör ni med era sadlar? Hur väljer ni sadel? Tar ni hjälp av auktoriserad sadelinprovare eller väljer ni själva? Jag är ingen gröngöling på sadel och rygg, men väljer ändå att ta hjälp utifrån
 
Tar hjälp utifrån.
Då hon är oberoende och inte saluför sadlar mäter jag först efter bästa förmåga och lånar sedan hem sadlar som hon tittar på och godkänner eller inte.
Samma person stoppar också om mina sadlar, och den ena hästen ser hon riden regelbundet så hon har koll på sadeln där.
Den andra fick ny sadel utprovad i slutet av sommaren så där har vi inte gjort en återkontroll än..

Väljer sadel som passar hästen och jag kan sitta i.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått en Prestige Versailles 33 utprovad till mitt varmblod. Eftersom sadelutprovaren hade bara nya sadlar och ett fåtal märken...
Svar
4
· Visningar
1 096
Senast: mustangsund
·
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Ricco
·
Utrustning För att göra en lång historia kort. Fick diskbråk mellan sista ryggkotan och första svanskotan för ca 3 mån sen. Med röntgen...
Svar
17
· Visningar
3 355
Senast: gylle
·
Utrustning Ska byta dressyrsadel, då jag känner att min är lite liten i sätet till mig, och nog inte ligger optimalt på hästen längre.. Kommer...
2
Svar
32
· Visningar
4 092
Senast: Picazzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp