sadel till denna rygg

Picazzo

Trådstartare
Ska byta dressyrsadel, då jag känner att min är lite liten i sätet till mig, och nog inte ligger optimalt på hästen längre..
Kommer att ta hjälp av sadelinpassare, men då den lokala inte hade någon sadel av intresse (beg) så måste jag ev få hem sadlar på öppet köp för provning (om jag inte får till en deal med en annan som ska till distriktet nästa helg). Har pdd en MN, men är sugen på en jaguar, då jag känner att rundbossor nog är bättre för hennes rygg, och utifrån hur jag kan se detta kanske kan vara ngt. Vad tror ni? ev andra alternativ..

casso1redliten.jpg


casso49redliten.jpg


027-1.jpg


022-2.jpg


Senaste bilder är nyast, tagna denna veckan, hästen har musklat ur endel efter skada i sommras, nuvarande sadel är utprovad till henne, men detta är några år sen nu.
 
Sv: sadel till denna rygg

Jag skulle absolut ta hem och prova en jaguar! Den är mycket bättre formad i ryggen för din häst som jag tycker är lite överbyggd, då är det inte fel med en sadel som lättar av tidigare baktill samt rundbossa! Kilbossor skulle jag tänkt bort direkt! Känner du att du e sugen på att testa en Jagga så gör det.

Tycker nuvarande sadel ser för smal ut (ser ut att ligga i bakvikt eller så är det för att den ligger på tok för långt fram, ligger på bogbladen!) och ev för rak. Svårt dock att avgöra om de ligger så mycket i bakvikt som den se ut att göra. dra tillbaka den och lägg den där den ska och ta bild utan ryttare. men jag tycker inte att den ser ut att vara något för hästen idag. Dessutom ser den nästan lite för liten ut för dig. Du sitter väldigt långt bak i den, men även detta kan vara pga baklutet pga att den ligger för långt fram. Svårt att säga. Börja med att dra tillbaka den en dm. :)
 
Sv: sadel till denna rygg

Tack för svar :) Jo, lite överbyggd är hon, och ålderen har hon imot sig, så lär inte räta ut sig mer i ryggen. Provade en Röösli på stallet, denna skulle tydligen vara ganska lik Jaguaren, och det var skillnad, blev nästan en besvikelse att lägga på min igen sen.. Har också funderat på om den gått o blivit för smal, något som väl egentligen inte skulle hänt när hon rundat 20 efter utprovning, men har ju märkt att hon breddat sig mot alla odds.. Nuvarande är en 31, altså MW, så då blir det att sikta på W förstår jag, då hon också behöver plats att bygga, mycket muskelfattig runt manken speciellt..
 
Sv: sadel till denna rygg

Skulle vara kul å få se sadeln på hästen utan ryttare, och att du lägger den längre bak än vad den ligger på bilden.

Jag tycker absolut du ska ge jaguaren en chans. Se hur den ligger. Jag är inget fan av att ha sadlar som ligger för mycket på ryggslutet och det tenderar din att göra som den ligger nu. Sen kan ju hända att den ligger bättre om den ligger där den ska och i rätt vidd. Men svårt att spekulera i nu.

Det enda jag kan säga är att jag tror inte att det är fel med en rundbossa och en bom som svänger av lite mera i slutet på den där ryggen. :)
 
Sv: sadel till denna rygg

Sådär, då kommer bilden av sadelen utan ryttare, lagt längre bak..:)

2012-01-13183019.jpg
 
Sv: sadel till denna rygg

Är verkligen helt groteska kilbossor på den sadeln... Röösli, Jaguar, Amerigo Vega mina tips:).
 
Sv: sadel till denna rygg

Såg nu att bilden nog är tagen i lite hemsk vinkel också, såg så rätt ut igår..:p Men står nog lite snett framifrån :/
Men kilbossor är det, absolut..
 
Sv: sadel till denna rygg

Inte konstigt att den glider fram, hästens sadelgjordsläge är mycket längre fram i förhållande till sadelläget. Det blir ju inte bättre heller av stropparnas placering på sadeln...
 
Sv: sadel till denna rygg

Ja, såg det själv också att det blev väldigt knepigt när sadeln blev lagd där, sadeln såg bättre ut, men gjordläget blev helt fel. Kommer att köpa en le trix gjord till henne, men vill avvakta tills jag vet om ny sadel blir brun eller svart. Vad tror du annars om en jagga till henne?
 
Sv: sadel till denna rygg

Det där med att de inte ändrar sig när de är äldre, det stämmer inte :) Min häst är 27 år nu och hon har både breddat sig och ändrat sig på andra sätt under de senaste 7 åren. Håller man igång dem och matar dem korrekt så spelar åldern ingen roll.
 
Sv: sadel till denna rygg

Jag rekommenderar en H gjord istället. Där kan den främre stroppen lägga sig vid sadelgjordsläget medan den bakre inte drar fram sadeln utan den håller allting på plats. Man behöver inte ens spänna den hårt för den ger väldigt bra stabilitet åt sadeln.

Jaguar kan vara värt att prova.
 
Sv: sadel till denna rygg

Okej, kan vara värt att kika på då..:) Letrixant gjorden blev aktuell då hon har väldigt lätt för att få spänningar i gjordläget, och denna skulle vara bra mot sånt. Brukar inte spänna hårt..
Väntar fortfarande på svar om sadelutporvaren har möjlighet att ta en titt på min häst till helgen då denna då skal hit på messa, bilder är överskickat till honom, och tänkte att i samma veva kan ju ni också få se bättre bilder ;)

2012-01-16123519.jpg

2012-01-16123508.jpg

2012-01-16123444.jpg

Ligger möjligen lite långt fram igen här..

2012-01-16123714.jpg


Kul att höra att det är fler hästar än min som fortsätter att utveklas långt upp i åren :)
 
Sv: sadel till denna rygg

Jag tycker den ligger jättemycket i bakvikt!! Den är nog med stor säkerhet för smal! Dessutom tycker jag mig ana att den är för rak och jag skulle helst skippa de där groteska kilbossorna på den ryggen. :)
 
Sv: sadel till denna rygg

Hehe, får jag som du vill ska du få se en utan kilbossor till veckan ;) samma bilder som är skickat till sadelutprovaren med storlek på nuvarande sadel för att få ett hum om bomvidden, men han tyckte över telefon det hördes ut som om hon måste upp i 28/vid, så vi får väl se när han hör av sig igen ;)
Och håll tummarna för att han kan klämma in mig o min häst i helgens skema i karlstad :D
 
Sv: sadel till denna rygg

Låter bra :)

Lekte lite med din bild och hoppas det är ok. Vill bara visa lite vad jag menar så du förstår vikten av att ej sitta i en sadel i bakvikt.. :) blev inte jättebra men jag tror du förstår vad jag menar. Folk får rätta mig om de tycker jag har fel, men såhär ser jag på saken.

Din bild ursprunglingen. Räta linjen visar balansen i sadeln hur den ligger. Du ser att den lutar kraftigt bakåt. Och detta gör att du sitter där den röda pilen visar. Vilket du kanske ser blir på bakvalvet. Det ger ett jättetryck i ryggslutet på hästen då sadeln lutar så mycket bakåt, och ännu värre blir det om sitsen är för liten för ryttaren så man får klämma in rumpan innanför bakvalvet.
Den gröna pilen är var jag skulle vilja att du satt, men det säger sig ju självt att du kommer glida bak som sadeln ligger där.

32855493.jpg


Sen har jag tagit en bild på hur jag skulle vilja att sadeln hellre skulle ligga. Det är inte perfekt, absolut inte, svårt att få till på bra sätt, den är lite i bakvikt fortfarande. Men det visar ändå skillnaden på hur det skall vara och åt vilket håll jag tänker.

Balanspunkten (linjen) blir rakare när framvalvet får komma ner då den är tillräckligt vid. Och det ändrar ju helt förutsättningarna var du skulle sitta. Om den låg som på denna bild skulle du sitta närmare mot den gröna pilen istället och det ger ju en helt annan balans i sadeln och på hästen. Som sadeln ligger på din häst idag sitter du på den röda pilen och du ser ju att där ska man inte sitta! Detta tycker jag även har gjort sadeln baksutten och det är en sjukdom i sadeln man inte kan åtgärda tyvärr.

32855492.jpg


Bilderna är inte perfekta men det visar lite min vision om hur det bör vara. :) Hoppas det var ok att jag stal din bild och ritade lite på den . :) Förstår du lite vad jag menar?
 
Senast ändrad:
Sv: sadel till denna rygg

Helt okej att du ritar och berättar :) Förstår hur du menar och ser det också när du ritar så, lätt att se sig blind på sin egen sadel..
 
Sv: sadel till denna rygg

Verkligen, och ser nu hur illa detta egentligen såg ut.. Eller illa och illa, men jo.. Har ju försökt att hålla koll, men ute i skogen här är det dåligt med utprovare, och man har liksom försökt att hålla lite koll själv.. Ser ju hur det gått, men som sagt, hålelr verkligen tummarna för byte i helgen.. Iaf ett svar, annars plockar jag hem en på öppet köp och får testat ut den här..:)
Mtp hur trevlig hon varit med denna på slutet borde det ju bli kanon framåt ;)
 
Sv: sadel till denna rygg

Jag har det lika dant. Inga bra sadelprovare så långt ögat når. :crazy: Jag fick anlita min 50 mil från där jag bor.

Hoppas det blir bra och att ni hittar en bra sadel åt henne!! :)
 
Sv: sadel till denna rygg

så sant det du säger att man stirrar sig blind, men när de andra säger som de sagt, så ser det ut som du har rätt.
den hamnar för långt fram, för långt upp och du hamnar helt tokigt. ''ÖHT tror jag att ett sadelbyte kan vara ett smart val, den ser faktiskt inte ut att passa henne alls längre..... :p:p
 

Liknande trådar

Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
901
Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 468
Senast: Saigon
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 973
Senast: palle
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 779
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp