MacW

Trådstartare
Hej alla westernmänniskor! Har nyss köpt en ny och rätt dyr sadel som jag såklart är väldigt rädd om. Vi har inget ordentligt lås till sadelkammaren så jag funderar på om det finns sadellås till westernsadlar. Eller om man kan använda de som är gjorda till vanliga sadlar. Någon som vet? Är så sjukt mycket stölder i området just nu... :nailbiting:
 
Hej alla westernmänniskor! Har nyss köpt en ny och rätt dyr sadel som jag såklart är väldigt rädd om. Vi har inget ordentligt lås till sadelkammaren så jag funderar på om det finns sadellås till westernsadlar. Eller om man kan använda de som är gjorda till vanliga sadlar. Någon som vet? Är så sjukt mycket stölder i området just nu... :nailbiting:

Till mina sadlar skulle inte ett lås för engelska sadlar fungera (alla fall inte den variant som hänger ihop med sadelhängaren). Däremot är det rätt enkelt att sätta ett hänglås på sadelkammardörren :)
 
Till mina sadlar skulle inte ett lås för engelska sadlar fungera (alla fall inte den variant som hänger ihop med sadelhängaren). Däremot är det rätt enkelt att sätta ett hänglås på sadelkammardörren :)

Ja det är enkelt. Men tyvärr så är det inte mitt stall och stallägaren är inte så värts benägen att vilja ändra på saker och ting så vill jag ha sadeln inlåst så får jag nog se till att fixa det på egen hand.
 
Ja det är enkelt. Men tyvärr så är det inte mitt stall och stallägaren är inte så värts benägen att vilja ändra på saker och ting så vill jag ha sadeln inlåst så får jag nog se till att fixa det på egen hand.

Då kanske en egen variant med kedja runt sadeln kan fungera? Om sadelhängaren sitter fast ordentligt i väggen vill säga.
 
Kedjelås, en klassad variant för motorcyklar, funkar - om det finns något stadigt att fästa i. Antingen drar du kedjan runt om någonting befintligt stadigt, eller så ber du stallägaren att få borra fast en låsögla i betonggolv eller betongvägg.

Låter inte som en helt seriös stallägare imho, om h*n inte är intresserad av stöldskydd.
 
Kedjelås, en klassad variant för motorcyklar, funkar - om det finns något stadigt att fästa i. Antingen drar du kedjan runt om någonting befintligt stadigt, eller så ber du stallägaren att få borra fast en låsögla i betonggolv eller betongvägg.

Låter inte som en helt seriös stallägare imho, om h*n inte är intresserad av stöldskydd.


+ cilva och troxl
Får mig bli någon form av kedja eller cykellås. Sadeln hänger på en rejäl bom som är fastgjuten i golvet så det borde ju funka. Har pratat med försäkringsbolag som säger att det bör räcka som stöldskydd.
Stallägaren är nog inte direkt oseriös (som hästägare iaf) men ser nog främst till sina egna behov och hon har ingen dyr utrustning som måste låsas in.. :/

Tack för bra svar! :-)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 753
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 089
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: monster1
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 550
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp