Bukefalos 28 år!

Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jättefin sadel :)

Enda jag stör mig på är den vita randen :p

Har varit lite sugen på allroundmodellen :)

Jasså och jag som tokälskar randen och den är bara på lyxutgåvan så den är inte med på standardsadeln :)

ja jag bara väntar tills de får in westernsadlar¨så ska jag köpa en sån med=)
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jasså och jag som tokälskar randen och den är bara på lyxutgåvan så den är inte med på standardsadeln :)

ja jag bara väntar tills de får in westernsadlar¨så ska jag köpa en sån med=)

Jag vet, men skulle personligen inte betala mer för för den :-P
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

*KL*

Intressant värre blev det idag. Jag la på FlexEEn på lilla (snart) treåriga B-ponnyn. Sadeln är en 16" och jag har den till stora D-ponnyn egentligen. Men fick ett ryck och la på den på lilla knatten mest för att se hur illa det blev. Men det ser ju inte så illa ut?!? Eller vad tycker ni andra?

Den är inte spänd ordentligt, och den ponnyn är nog typexemplet på ponny som behöver svängd sadelgjord, han har en rejäl diff mellan sadelläge och sadelgjordsläge. Så sadeln ligger över bogbladen. Men även om man tänker den lite tillbakadragen, så längdmässigt känns det inte alls så illa, väl??

1656041_565001340262510_698403914_n.jpg


1600984_565001376929173_354453166_n.jpg


1510988_565001300262514_649139707_n.jpg
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Ok! Tack HannaZ!
Verkar som det kanske får bli en mattes correction pad för mig och min häst då :)
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Hej.
Har någon info om Freeform elite dressyr?
Känns den bred att sitta i?
Är den mjuk / formar sig efter hästens rygg?
Kan den passa häst med normalhög make, men väldigt kort och lite sänkt/svankig rygg? Får manken plats ordentligt?
Blev förtjust i att det finns "riktiga" lösa paneler att sätta på undertill - fungerar dessa bra?
Tacksam för info!
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

ok, tack
är det så att sadeln bara görs i en längd? o den passar alla, sägs det?
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

* Hugger sista*
Formfasthet hos bomlös utan koppjärn? Någon som har koll, helst erfarenhet av chezz-sadlarna.
Hade tidigare en sevilla men den såldes så den inte alls funkade på mina hästar då jag upplevde att främre sadelgjordasstroppen sitter för långt bak och därmed drog sadeln framåt. Har dock funderat ett tag och efter lite studerande av min brors chezz konstaterat att stroppen går att flytta fram en hel del. jämförde med min startrekk espaniola. på begäran flyttades stroppen framåt och vid första provturen så låg den faktyiskt kvar där jag placerat den. Så jag är mycket sugen, funderar bnara på hurvida den kommer att "kollapsa" framtill på sikt och inte längre funka till min häst med lite manke?
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag vet inte riktigt hur det är med Chezz, men jag har en Hidalgo som ju har samma uppbyggnad. Jag har haft den ganska precis ett år nu och den är lika fast fram och i övriga formen som den var när jag köpte den (hade dock ett riduppehåll på ca 2 mån i somras pga skada).
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag är ledsen, men jag ser BARA stiglädren och stigbyglarna!! :D

Du är inte alls ledsen ;P

men NU då, kan nån ha en åsikt NU då ;)

Min tidigare text till bilderna:
Intressant värre blev det idag. Jag la på FlexEEn på lilla (snart) treåriga B-ponnyn. Sadeln är en 16" och jag har den till stora D-ponnyn egentligen. Men fick ett ryck och la på den på lilla knatten mest för att se hur illa det blev. Men det ser ju inte så illa ut?!? Eller vad tycker ni andra?

Den är inte spänd ordentligt, och den ponnyn är nog typexemplet på ponny som behöver svängd sadelgjord, han har en rejäl diff mellan sadelläge och sadelgjordsläge. Så sadeln ligger över bogbladen. Men även om man tänker den lite tillbakadragen, så längdmässigt känns det inte alls så illa, väl??

Och bilderna, nu utan abstraktioner för lättstörda bedömare ;)

1939817_569466719815972_474838889_n.jpg


1902996_569466759815968_852251538_n.jpg


1794592_569466749815969_983427638_n.jpg
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Chezz vet jag inte men Hidalgosadlarna är ju nästintill identiska och det finns ingen chans att de "kollapsar" iaf. Riktigt trevliga sadlar för en billig peng.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Nu gick det mycket bättre att se. :D

Jag tycker det ser ut att finnas lite spelrum bakåt också, absolut!
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

*kl
Jag behöver hjälp att hitta en sadelgjord till min ponny. Hon har en ST espaniola som dras fram pga det jobbiga sadelgjordsläget :/.
Har testat STs egna sadelgjord som är anatomisk, den funkar absolut inte..
Har ni några bra tips?

Såhär ser ponnyn ut i dagsläget, i ovanligt fint hull :) (Lättfödd)

 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag skulle testa en Wintec/Bates cair. Eller någon annan svängd sadelgjord men wintec/bates-gjorden gör att sadeln ligger stadigare om den passar.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

*kl*
Ni som varit/är i sadeldjungeln...
Jag ska sälja min Sensation-sadel men har fasen ingen koll på vilket pris man ska sätta. Har ni något hum om vad de ligger på i andrahand, tänkte om ni sett några annonser eller liknande i ert letande? Själv hittar jag bara gamla, inaktiva annonser om jag hittar någon alls...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 295
Senast: iNHALE
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
862
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 961
Senast: BernT
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 990
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp