Sadellista BOMLÖST, del II

Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

hur är de i vidderna? och är vad för bomform är det? hur är sätet osv ^_^ vill veta alla för och nackdelar :).
hade gärna tagit hem en för att prova men inte hittat ngn affär som låter en göra det utan att de bara betalar tillbaka 90 % av priset typ.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag kikar också på Maxflex-sadlarna. Finns en affär som erbjuder öppet köp, men har mejlat med dem nu och så plötsligt slutar de svara helt :( har hört flera som haft samma problem och inte fått varor därifrån så avstår nog från köp därifrån iaf. Jag funderar på att göra en chansning och försöka sälja vidare om den inte passar, finns ju inte så många på beg marknaden ännu.

Men frågan är just hur anpassningsbara de är (mer anpassingsbar borde ju vara större chans att de passar? eller?)? Vad säger t.ex. Niela? Vet att jag läst om några som sadeln inte passat för, en där den åkte fram och sen någon annan också där något inte blev bra...
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Hade en Maxflex fina för att prova men den åkte fram på min häst tyvärr. Vet inte varför då jag inte la ner mer energi på att låta någon kunnit kolla på den. Det räckte med att den inte låg stilla och hästen visade tydligt att han gillade min bomlösa Masterback mycket bättre! Blev jätteledsen när inte Maxflexen funka för den är både snygg och skön att rida i...fick sålt den vidare direkt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Just det, din sadel var det som åkte fram :)

Hur flexibel var den? Alltså hur mycket flexade den? Jag är nyfiken på hur ridkänslan var, jag har ju också läderbom nu och gillar mjukheten och närheten - var maxflexen stum som en traditionell sadel eller fick man en nära kontakt?
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag tycker man får en nära kontakt i den :) Jämför ju med min älskade Masterback och den är ju också stadig som bomsadel fast med en nära känsla.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Det låter ju lovande för mig som gillar läderbommen om du tycker att de ger ungefär samma känsla :).

Brottas med tanken att ta hem en på chans då jag verkligen inte hittar någon att prova.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag skulle få köpa en på öppet köp och prova tre dagar. Men jag fick ett demoex till bra pris så jag chansade på att jag skulle få den såld till samma pris och det fick jag :)
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

kommer du ihåg hur den var i bommen?
har hört att de är små i sitsen och att de har väldigt bred kanal fram, men inget om hur de är i bomformen? om de är åt det svängda eller raka hållet.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Vidderna är breda 120 grader går att få om man vill.
Jag tycker inte sadlarna är breda fram förstår inte vad ni menar, en vid sadel är väl bred där fram?:cautious:

Kanalen mellan bossorna är som på en "vanlig" sadel ca 8 cm inget jag ens reagerat på att den skulle va mindre eller större än alla de andra sadlar jag haft.


DÄremot är den betydligt mer stabilare än en bomlös helt utan bom.Glider inte lika lägg åt sidan.

Man känner hur den flexar vilket till en början är lite läskig känsla för den som inte är van.Nu tänker jag inte ens på de när vi tex klättrar i backar att den flexar.

Det går att få sadeln med 2 olika plastbommar, en med rakprofil som passar hästar som är rak i ryggen men kan vara en aningens böjd mot ralk med.
.

En böjd profil som passar de hästar som är lite böjda/överbyggda vid skrittarbete men kommer upp mer med ryggen vid arbete och blir mer rak.
Som min häst är rätt överbyggd och är rätt böjd på stallgången och när vi skrittar ut på långa tyglar men blir mer åt rakare hållet vid arbete i paddocken.

Bossorna går att få i kil eller i rund, allt detta skall man säga till vid beställning vad man vill ha.

eftersom de inte är helt bomlösa utan flexibla som typ startrecks dressage så måste denna passas in som vilken sadel som helst. för den kan ge skador på ryggen om den inte passar.
Tex man lägger en rak profil på en böjd rygg med kilbossor på överbyggd rygg.

Återförsäljaren i Ullares hast*ff*ren köpte jag min ifrån och där kan du köpa sadeln och i lugn och ro testa den och passar den inte så skickar du bara tillbaks den och får alla pengar tillbaks.
Självklart skall man va rädd om sadeln och ha stiglädena UNDER kåpan tex när man provrider den och packa ner sadeln väl när man skickar tillbaks den.

Jag fick bra service, trevligt bemötande och bra pris, 900 kr billigare för den som hade testat den innan mig hade gjort ett liiiiitet märke i sadeln som tog 10 minuter för mig att hitta:D

Lädret är helt seriöst bättre än equipes och emerigos läder i mitt tycke.
Så otroligt mjukt att man inte behöver smörja in de öht annat än lädertväl om lädret är smutsigt efter en ridtur.

Så av mig får sadeln 5 stjärnor av 5 möjliga:D

Min häst gillar sadeln och jag som haft sadelproblem i massa år är detta en skänk från ovan känns det som. Nu när sadelproblemet försvann:)

Här har man verkligen bevisat att de går att bygga kvalitets sadlar till otroligtt låga priser.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Det låter helt underbart :), pratade med skåne återförsäljaren och de får in sina demosadlar i april/maj :banana:, så får sälja mitt gamla släp och gamla dressyrsadel, och ta be kort så jag kan ta mig dit och prova sadlar :).
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Jag är hemskt sugen på den nya max-flex hoppmodellen nu. Tyvärr så tar den ÅF på österlen som jag har närmst till inte in hoppmodellerna längre.

De är ju små i storleken så jag behöver säkert 18,5" och det känns inte kul att behöva specialbeställa om det visar sig inte funka.

Min kompis har köpt en Maxflex Fina och är mkt nöjd med den.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Nu har jag beställt hem en Maflex Pro jump. Den är 17,5" (och dom ska ju va små i storlekarna) så den lär vara för liten för min rumpa men jag får åtminstone se om det alls kan vara ett alternativ för ponnyn.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Den kommer om 2 v.
Skulle jag ha större så fick jag vänta till i Maj och det är ju rätt trist om det då visar sig att modellen är fel.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Spännande! Är själv sugen på den sadeln men är rädd att den blir för låg framtill, har häst med monstermanke.. :crazy: Hoppas du kan visa lite bilder sen när du fått den!
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II

Den sadeln kan du har till monstermankade hästar, den ser ut som en vanlig sadel, gott om plats där fram=)
 
Var för ultra billig budget soffkudde kan passa ett gammalt pensionerad halvblod som är ur kondition och har omusklad rygg. Mycket manke och lätt svängd rygg.

Ska jag ha en ordentlig padd så får det bli en billig sadel tänker jag ;). Hennes gamla passier är för smal nu och då hon så sällan rids så känns en bomlös som en bättre investering än en till bomsadel.
 
Sv: Sadellista BOMLÖST, del II



Sorry har inte sett att du frågat!

Jag har en Masterback dressage A :) Köpte den för snart 4 år sen och älskar den fortfarande!

Jag har köpt en likadan som du, men jag har inte hittat det ultimata sättet att sitta i den ännu :(

Glider bara runt som en smörklick på het potatis :O
Var din också glashal i början och vad gjorde du för att få bort halkan ?

Måste ha gelsitsen på för att inte glida ur sadeln :cry:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: iNHALE
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 841
Senast: BernT
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 476
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp