Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Hej!

Har lite problem som du kanske kan hjälpa mig med :)

Mätte unghästen igår och han blev 105 grader. La då på mammas Arabian (som vi vet är 110 grader) men den såg ut att ligga i bakvikt. Vad kan det bero på?

Sadeln var något för lång för hästen. Hans rygg har blivit nästintill helt rak nu så Arabianbommen borde vara helt ok.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Okej.. Jag kan som utbildad säga att flera saker av det du skriver inte stämmer.. tyvärr.. och jag tycker det är jävligt synd att folk tror sig veta mycket mer än dom egentligen vet. Allt är ju en fråga om tyckande, men Det är OMÖJLIGT att via bild avgöra om en sadel passar en häst! och om du har den erfarenhet du säger att du har så borde du veta det..
Sen tycker jag att du ska ta bort det du skriver på din personliga sida att du erbjuder dig att hjälpa folk med råd och hjälp med sadlar. Detta är att erbjuda en tjänst och det strider mot bukefalos regler.
Det vill säga att det är OLAGLIGT det du gör.

Mitt råd till alla är att ta hjälp av en professionell UTBILDAD sadelinpassare när ni söker sadel till er häst. det är det bästa, var kritisk, sadeln skall provas på hästen utan schabark/vojlock, utprovaren skall titta, känna och även se hästen i rörelse med ryttare i sadeln. Var som sagt kritisk, känns det inte bra, är det inte bra, men ta hjälp av en proffessionell person som har detta som yrke!

Lägg ner den här tråden, det är omöjligt att rådgöra om sadlar på ett bra sätt via ett forum på detta sätt.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Lägg ner den här tråden, det är omöjligt att rådgöra om sadlar på ett bra sätt via ett forum på detta sätt.

Gå in på tråden " Min nya sadel bilder.." och läs mina inlägg från tråd 166 och framåt.
Tråden är låst men ligger kvar för läsning.
Jag är inte utbildad men kan en del om sadlar ändå. Tillräckligt mycket för att förstå att detta med råd via nätet är fel och tillräckligt mycket för att förstå att det faktiskt finns felaktigheter även i denna nystartade sadeltråd.
Nu när det görs reklam för en egen hemsida så undrar jag ju vidare om det är tillåtet enligt forumreglerna.
 
Sv: Sadellistan 2.0

jaha då var det dag för både paj kastning och smutskastning i denna tråd :crazy:

jippi vad jag gillar buke i bland.

jag tycker det är välldigt bra att D&K har gjort denna lista för oss okunninga där det ges en möjlighet på ett överskådligtvis se vad det finns för olika sadlar och vad som passar till vilken rygg och i vilken ände man ska börja leta.

jag har använt mig av d&k`s hjälp då jag letat/r sadel

ja varför det då ?

jag bor på en plats som gud glömde jag har 25 mil till närmsta sadelutprovare. kanske inget försvar men mindre roligt att åka mitt i smällkalla vintern dessa 25 mil enkel väg med häst och transport

visst har vi en tjej som är sadelutprovare som kommer till oss här uppe men då måste man som oftast oxå sammla/ skrammla i hop ett gäng för att hon ska komma.

det gånger jag haft en sadel på prov här hemma har jag ringt "min" sadelutprovare och berättat vad jag sett för denna sadelutprovare vet ju hur min hästs rygg beteer sig under ridning men har även haft stor hjälp av D&Ks lista och även andra trådar för att kunna beskriva problemet ännu bättre.


självfallet förstår jag som säkert många andra här på forumet att det inte enbart via en bild man kan se om sadeln passar eller inte
precis som man inte enbart kan se på en fot vilken skostorlek man har.

men för engångskull kan vi låta bli att smutskasta denna tråd :confused:

/ vickis som letar sadel :D
 
Sv: Sadellistan 2.0

Okej.. Jag kan som utbildad säga att flera saker av det du skriver inte stämmer.. tyvärr.. och jag tycker det är jävligt synd att folk tror sig veta mycket mer än dom egentligen vet. Allt är ju en fråga om tyckande, men Det är OMÖJLIGT att via bild avgöra om en sadel passar en häst! och om du har den erfarenhet du säger att du har så borde du veta det..
Sen tycker jag att du ska ta bort det du skriver på din personliga sida att du erbjuder dig att hjälpa folk med råd och hjälp med sadlar. Detta är att erbjuda en tjänst och det strider mot bukefalos regler.
Det vill säga att det är OLAGLIGT det du gör.

Mitt råd till alla är att ta hjälp av en professionell UTBILDAD sadelinpassare när ni söker sadel till er häst. det är det bästa, var kritisk, sadeln skall provas på hästen utan schabark/vojlock, utprovaren skall titta, känna och även se hästen i rörelse med ryttare i sadeln. Var som sagt kritisk, känns det inte bra, är det inte bra, men ta hjälp av en proffessionell person som har detta som yrke!

Lägg ner den här tråden, det är omöjligt att rådgöra om sadlar på ett bra sätt via ett forum på detta sätt.


Först och främst: Om du anser att det finns felaktigheter -var god och nämn dessa och berätta varför DU anser att det är felaktigt. Det är totalt oseriöst att komma med ett sådant påstående och sedan inte ge något underlag som DK kan bemöta. Ingen har någonsin påstått, ej heller DK själv, att hennes kunskap är den enda och ultimata sanningen. Finns det fel? -ja men upplys oss då om vilka det är så vi kan ha en diskussion kring det.

För det andra: Vad är det för jante trams? DK påpekar gång, på gång, på gång att hennes uttalanden enbart är rådgivande och att det är omöjligt att via nätet avgöra vad som passar. Däremot kan man med ganska stor sannolikhet avgöra vad som INTE passar. Och det är en stor skillnad. På en bild kan du ofta se uppenbara fel och brister och kan upplysa om detta. Däremot kan man INTE från en bild avgöra ATT den passar. Du kan säga att det pga av frånvaron av synliga felaktigheter är troligt att den kanske passar, men det är enbart helhetsbilden IRL som kan ge ett svar.

MEN att som DK se tecken som tyder på att sadeln inte passar och sedan upplysa om detta - det är ngt du KAN göra utifrån en bild. Däremot kan det tänkas att beroende på hur mga fel och hur allvarliga de är att sadeln kan vara okej ändå, kanske för stunden, eller som ett bättre alternativ än ngt annat. Det går inte alltid att svara på, men det upplyser alltid DK också om väldigt noga.

Så det är mer skrämmande att du som utgör dig för att vara aukt. utprovare inte kan inse att det är den typen av utsagor som DK gör. Att du inte inser det är kanske för att du inte ser de felen?

Dina uppmaningar är dessutom inte ngt annat än vad DK rekommenderar. Läs hennes inlägg. Det du kommer med är inte ngn som helst nyhet för varken DK eller oss övriga. Vad får dig öht att tro det?

Sist men inte minst så är inte att bryta mot policyregler ett LAGBROTT. Olagligt är att bryta mot lagregler.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Du ska ha en enormt stor eloge för att du så frikostigt delar med dig utav dina erfarenheter! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Tack för att du försöker få oss hästägare att själva tänka och ifråga sätta ,har själv dålig erfarehet av både utbildad sadelmakare och utprovare .Har själv halvblods unghäst med kort,bred rygg och som växer och jag ska köpa en Islandsadel till honom som dressyr sadel..
Och det är det ingen Utbildad som talar om för dig,nej då är det bra
DRESSYR sadlar som gäller, så tack för alla smarta tips :bow::bow:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Superbra tråd, går själv i sadelköpartankar och tycker att D_K gör ett superbra jobb. Ska bli jätteintressant när din nya hemsida kommer upp :D
 
Sv: Sadellistan 2.0

Du har skrivit bra inlägg om detta. Buppi har i och för sig poänger i sina inlägg också, men som jag uppfattar dessa verkar h*n ha läst D_K:s selektivt.

*KL*
Jag tror inte att D_K kan allt om sadlar och läser därför hennes, liksom andra bukefalisters, inlägg kritiskt och köper inte allt rakt av. Detsamma gäller annan fakta (foder, hästvård osv). Däremot tycker jag att D_K:s ambitioner är lovvärda. Utifrån vad jag som amatör kan bedöma baserat på vad jag har sett, hört och läst på andra håll under ett antal år verkar hon vara på rätt spår. Därför vore det intressant med en sansad och saklig debatt om vad som är rätt och fel i det D_K skriver och att det inte urartar i pajkastning.

Jag tror (hoppas) att det inte är så illa ställt med sadelutprovare och sadelmakares kunskaper som D_K anser. Detta trots att den enda sadel jag har fått utprovad av en sadelutprovare med diplom hittills visade sig bli den sadel som har fungerat sämst till hästen vid riktig ridning.
 
Sv: Sadellistan 2.0

*knapplån*

Inlägg från moderatorn:
Om det finns något som strider mot forumreglerna FÖRUTSÄTTER jag att användare som upptäcker detta anmäler (s k "trianglar") inlägg/tråd för gransning av moderator/Gunnar.

De flesta inser att vi moderator inte sitter här 24/7 och definitivt inte läser allt i alla trådar, även om vi försöker titta till innehåller i många av dem. Till vår hjälp behöver vi alltså användarnas åsikter och rapporter.

Tyckande och tänkande om sadlar kommer alltid att finnas på diskussionssidor som Buke. Det är ett stort ämne, ett dyrt ämne och en het potatis. Och det finns dessutom olika åsikter. Såväl mellan amatörer som mellan de utbildade.

Det är viktigt med en balans, det är inte bara en sida som ska säga vad de tycker. För att det ska bli en diskussion krävs två läger. Däremot gäller alltid god netikett - oavsett åsikt.

Jag ber att ni fortsättningsvis tänker på detta i denna tråd såväl som i andra trådar och på andra forum och sidor.

Och igen - läser ni något ni tycker strider mot forumreglerna: anmäl detta till moderator.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Och sedan när är det inte tillåtet att framföra personliga åsikter på Buke? Varför skall inte DK, som övriga på buke, få framföra om hon tycker ngt är bristfälligt?

Varför skulle hon inte kunna få framhålla en person hon tycker är duktig?

Och varför skulle inte DK kunna få uttrycka att hon anser att flertalet av de sadelutprovare hon stött på inte varit duktiga? Det är ju tillåtet i alla andra diskussioner (så länge namn inte anges).
Alla får framföra personliga åsikter på buke, men om man gör det, i vilken tråd man än är, så får man också räkna med kritik både mot den egna åsikten och mot inlägget som sådant.
Och varför ska hon inte gå ut och skriva att flertalet av de sadelutprovare hon stött på inte varit duktiga? Av den anledningen att hon med sina uttalanden misskrediterar en hel yrkeskår och samtidigt håller sig förmer än dem. Det är anledningen.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Du sökte exempel, DK skriver att bomvinkeln inte nödvändigtvis behöver överensstämma med hästen, detta är fel, en sadel med fel bomvinkel kan INTE passa på hästen.

:confused: så du menar att en sadel som har rätt bomform men för tillfället är lite för vid pga av att hästen tappat muskler ej skulle kunna passa med exempelvis en fårskinnspad under?

Är så trött på denna pajkastning av trådskaparen. Tänk vilken tid hon lägger ner på detta! Förstår att ni som utprovare kan känna er påhoppade om hon säger att hon bara litar på 2 utprovare. Att dra alla över en kam kanske är lite hårddraget - ALLA kan göra misstag (exempelvis den ena av dessa två har provat ut en sadel åt mej som inte passade så bra, medans den andra har provat ut en som fungerar utmärkt :banana:) MEN jag håller med ts till fullo att det finns en hel del utprovare där ute som inte är helt seriösa utan bara vill kamma hem pengar till söndagssteken! :devil: Det är "roligt" när vissa är återförsäljare för ett sadelmärke och detta märke passar ALLA hästar, spelar ingen roll hur de är byggda... Om de har möjligheten att sälja en sadel för 25.000 men sadeln passar inte 100% eller att inte sälja den alls, så tror jag tyvärr många inte vill erkänna att just deras sadelmärke faktiskt inte passar den aktuella hästen! Jobbigt att aldrig få sälja en sadel om det är ens levebröd...
 
Sv: Sadellistan 2.0

*halvt om halvt knapplån*

Här får man ju välja lite vem man slutligen väljer att lyssna på. Man hämtar information från olika ställen för att till slut kunna ställa rätt sorts frågor till den som man väljer att prova ut hästens sadel (vare sig det är DK, en själv eller en sadelutprovare) så att man får en sadel som passar hästen.

Jag personligen har läst både här och där men har till slut valt att lyssna på en diplomerad sadelutprovare som har mycket samarbete med olika veterinärer och djursjukhus just när det kommer till ryggproblem.

Många saker som han säger går stick i stäv med bla DKs åsikt (och andras).

I detta fallet har jag valt att lita på någon som i många år arbetat med sadlar och ryggproblem och som dessutom har påbörjat ett samarbete med SLU angående just hästar och ryggproblem. I detta fall så står sig DKs 4 åriga självlärda erfarenhet ganska så slätt. Men det medför inte att DK inte har en hel del poäng med det hon skriver.

Risken är att i vissa fall här på Bukefalos så är det risk att vissa "sanningar" myntas som kanske inte är helt riktiga.

Därför är det som alltid viktigt att man är väldigt selektiv i vad man tar till sig här på nätet. Men å andra sidan så finns det inget som är så bra som Bukefalos om man vill ha olika åsikter om saker och ting så att man har bra frågor med sig i bagaget när man står där och skall göra ett val.

Mvh

Tora
 
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

Till alla i diskussionen.

Det är väl bättre att man lär sig något om sadlar över internet och kommer på att sadeln kanske inte ligger så bra än att man är lyckligt ovetande tills "oförklariga" hältor och ryggproblem uppstår.

Sedan så hoppas jag att de flesta här läser med kritiska ögon och inte tror på allt som skrivs här på buke.
 
Sv: Sadellistan 2.0

aha då behöver jag lite hjälp av D&K och även andra kunniga

jag har varit i kontakt med min sadelutprovare igen och hon tyckte att jag skulle titta efter en Cliff Barnsby sadlar
och har nu sökt runt på nätet och hittat dessa sadlar men då ställer jag frågan gällande deras bommvidder för det står ju fit 4 på den jag hittade hur pass bred är den :confused:

sedan hittade jag även en
Cliff Barnsby Raven Dressyr 17 XW men då står det ju XW hmm klurigt värre
 
Sv: Sadellistan 2.0

*halvt om halvt knapplån*

Här får man ju välja lite vem man slutligen väljer att lyssna på. Man hämtar information från olika ställen för att till slut kunna ställa rätt sorts frågor till den som man väljer att prova ut hästens sadel (vare sig det är DK, en själv eller en sadelutprovare) så att man får en sadel som passar hästen.

Jag personligen har läst både här och där men har till slut valt att lyssna på en diplomerad sadelutprovare som har mycket samarbete med olika veterinärer och djursjukhus just när det kommer till ryggproblem.

Många saker som han säger går stick i stäv med bla DKs åsikt (och andras).

I detta fallet har jag valt att lita på någon som i många år arbetat med sadlar och ryggproblem och som dessutom har påbörjat ett samarbete med SLU angående just hästar och ryggproblem. I detta fall så står sig DKs 4 åriga självlärda erfarenhet ganska så slätt. Men det medför inte att DK inte har en hel del poäng med det hon skriver.

Risken är att i vissa fall här på Bukefalos så är det risk att vissa "sanningar" myntas som kanske inte är helt riktiga.

Därför är det som alltid viktigt att man är väldigt selektiv i vad man tar till sig här på nätet. Men å andra sidan så finns det inget som är så bra som Bukefalos om man vill ha olika åsikter om saker och ting så att man har bra frågor med sig i bagaget när man står där och skall göra ett val.

Mvh

Tora


Detta inlägg från Tora är helt riktigt, Pajkastningen som pågår är på sitt vis löjlig (även fast jag själv ingår i den) Men jag hoppas på sitt vis att den öppnar ögonen på folk, lita inte på vad du läser, vissa saker är bra, men, mycket kan misstolkas och vara rent felaktigt. Som Tora säger myntas det lätt falska sanningar med dessa diskussioner.
Till Moderatorn som skrev inlägg i tråden här, jag har varit i kontakt med Gunnar, därav nedläggningen av den första sadellistan tråden.

Man får självklart kritisera och berätta att man vart i kontakt med mindre bra sadelinpassare, men det ger inte rätt att dra alla över en kam och säga att dessa två är de enda i sverige som är duktiga på sin sak. Jag är väl medveten om att det finns folk som jobbar med sadelutprovning som inte är seriösa utan är mer intresserade av pengar. Men därför säger jag att ni skall vara KRITISKA, känns det inte bra ÄR det inte bra.

Det som upprör mig är DKs självsäkra attiyd (som jag upplever hennes inlägg) och jag märker ju av vad hon skriver att hon kan en del om sadlar, men det håller inte riktigt ända fram alla gånger, och att hon erbjuder en tjänst på sin profilsida utan att ha nån riktig utbildning inom området, man kan inte helt basera sina råd på egna erfarenheter.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Men du, kan då på något sätt visa på att "vi" följer D_Ks ord som lag? Nej, men det är en fingervisning. Hur svårt ska det vara att förstå detta? Självklart ska man skaffa sig en egen uppfattning om saker och ting men D_K måste ju fortfarande få uttrycka sina åsikter. Det råder yttrandefrihet i sverige.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Till Muppo
Muppos fråga: så du menar att en sadel som har rätt bomform men för tillfället är lite för vid pga av att hästen tappat muskler ej skulle kunna passa med exempelvis en fårskinnspad under?

Svar:
Vinkeln på bommen är en grej, den måste stämma överens med hästen, men om hästen p.g.a. att den är lite muskelfattig blir lite "smalare över ryggen" behöver inte hästens vinkel nödvändigtvis ändra. Detta låter säkert lite luddigt och det är svårt att förklara i ord utan att kunna visa på en sadelbom. Men man har en viss vinkel på bombenen/ortsspetsarna, och sen har du en viss bredd/öppenhet i bommen. En häst som är lite muskelfattig kan behöva en bom med samma vinkel men som är lite "smalare" uppe i. Detta är skitsvårt att förklara i ord.

Men summan av det hela och svar på din fråga, ja din häst kan ev. ha samma sadel men att man fyller ut lite med en pad. Det är ändå en tillfällig lösning tills hästen musklat på sig. Nu handlar detta om att det inte får vara så stora skillnader i muskelmassa, för hästens vinkel kan ändra p.g.a hur den är musklad men den behöver inte nödvändigtvis göra det.

Är du osäker på om din sadel passar, ta kontakt med en sadelmakare som sysslar med inpassning och omstoppning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadellistan 2.0

Man får självklart kritisera och berätta att man vart i kontakt med mindre bra sadelinpassare, men det ger inte rätt att dra alla över en kam och säga att dessa två är de enda i sverige som är duktiga på sin sak. Jag är väl medveten om att det finns folk som jobbar med sadelutprovning som inte är seriösa utan är mer intresserade av pengar. Men därför säger jag att ni skall vara KRITISKA, känns det inte bra ÄR det inte bra.

Alla har väl rätt till en egen åsikt??!:confused:
Om nu D-K tycker att det inte finns fler än 2 utprovare i hela detta landet som hon verkligen litar på - LÅT henne tycka det då!!
Precis som med allt annat här i livet så har vi alla olika åsikter om det mesta, varför skulle det inte vara så när det gäller sadlar och inprovningen av dessa?

Jag tycker det är kanon att D-K delar med sig av alla sina erfarenheter och tips för att hjälpa oss andra.:bump:
Finns säkert fler än jag här som inte begriper mycket alls om sadlar. Hade jag åkt iväg till en dipl. sadelutprovare så hade jag litat blint på att det som h*n sagt varit sant och ridit i det h*n sagt åt mig att rida i!
Men jag har oxå sett hur fel det faktiskt kan bli!:crazy:

D-K vill säkerligen bara alla hästars bästa och vill genom denna tråden hjälpa folk, med illasittande sadlar, att kanske förstå sig på denna djungeln lite bättre!:bow::bow::bow:

Tycker ni inte om det hon har att säga så sluta läs hennes inlägg... :smirk:
 
Sv: Sadellistan 2.0

vad är det som säger att man måste ha en riktig utbildning inom området? Vet en utprovare som är legitemerad genom att enbart gå en två dagars kurs :smirk:

Är h*n då mer kapabel till att passa ut en sadel än en person som pratat med sadelutprovare, lärt sig själv under lång tid och som vet relativt väl hur en sadel ska sitta?

Jag skulle ex. hellre vilja ha elektikern som kan sina saker men saknar betyg från skolan än elektrikern som har betyg men inte vet hur man kopplar in en lampa...

Sedan är det en fingervisning om sadeln ser ut att ligga okej, men hon skriver hela tiden att man ska lyssna på hästen.


Edit: Vad är det för skillnad på sadelmakare och sadelutprovare? :o
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
886
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 738
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp