Bukefalos 28 år!

Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Kan inte ni D_K+Ginnies ta detta i PM, blir alldeles för mycket smutskastning och tråden börjar sakna rätt innehåll, alltså rekomendationer om passande sadlar
 
Sv: Sadellistan 2.0

Det är inte ovanligt att man får stoppa om en sadel efter några månader för att den skall passa hästen igen. Dvs man stoppar om sadeln till det skickat som den såg ut från början.

Mvh

Tora
 
Sv: Sadellistan 2.0

*kl*

I förra tråden efterfrågades bilder på min nya sadel så here it goes! :)

phpcu8qjd.jpg


phpsb1gu6.jpg


phplzelbw.jpg


Rygg utan sadel http://www.familjeliv.se/krypin/cornette/gallery/phphl0i9p.jpg


Han är inte världens enklaste att hitta sadel till eftersom han är överbyggd och har mycket rörliga bogblad. DVS kort sadelläge. Jag behöver dessutom typ 18". Men vi lyckades himla bra med denna Cliff Barnsby Omega :) :love:
 
Sv: Sadellistan 2.0

Ytterligare ett ord från moderatorn:

Kom gärna med synpunkter, skriv gärna om något kan anses fel på ett eller annat håll. Men jag föreslår att vi fortsättningsvis håller oss till trådens ämne; d v s sadeldiskussioner.

ALLT som läses, hörs eller syns måste granskas kritiskt av mottagaren. Det gäller både ute i världen och här på nätet. Jag hoppas att de som här ber om råd vad gäller foder, utrustning, privatliv eller vad det nu kan vara faktiskt tar det för vad det är: råd. Att nyttja eller förkasta efter eget huvud och tycke.

Blir tråden en diskussion som svävar allt för mycket utanför ämnet, som blir frångår god netikett, som tar upp diskussioner och händelser i andra trådar - kort sagt bryter mot upprättade forumregler - kommer den att stängas alternativt tas bort.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Det är bilden som luras, hon nådde inte riktigt över rumpan på pålle som är 174cm i mkh ;)

Men bra observation!!
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag tycker det är bra med användare som har andra åsikter, annars vore detta inte ett diskussionsforum.

Många här vill gärna svälja allt med hull och hår utan att använda kritiska ögon. För mig räckte det att komma till M&N där det tydligt står "passar inte höga mankar" sen gå hem och se min M&N ligga som ett smäck på mitt fullblod med just hög manke.

Det är snällt av ts att hjälpa folk men tror man att ts inte har nån önskan om att kunna arbeta och försörja sig på sadlar tycker jag att man är naiv.

För mig räcker det inte med att en person sett många sadlar, jag vill att personen sett många hästar också.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Kan bara hålla med om MoN.Den passade mina fullblodsmankade (höga,smala mankar) donnor som en smäck!
Hade en äldre dressyr som var en 17", bomvidd 30.
Har dock bytt den ,då jag hittade en Kentaur Medea somotroligt nog är ännu skönare:bump:
Trodde inte det var möjligt ,för Morris var också super!!!!!!!!!
 
Sv: Sadellistan 2.0

Fast om man ska uttrycka sin egen åsikt så kanske det är bra att ha egen erfarenhet av just den personen man väljer att prata skit om.Tror inte Diabolical har egna personliga erfarenheter av alla de utprovare hon väljer att dissa. Nej, hon får ett mail från någon som är missnöjd, ber dem skicka ett kort, eller tittar på sadeln på en bestämd mötesplats. Därefter dissar hon sadeln som ickepassande, då kanske ganska lång tid efter inprovningen. Därefter går hon ut med detta på bukefalos och varnar, inte alltid med namn, utan i PM hit och dit, vem som helst kan få en lista över personer man inte ska välja.
Inget fel i det OM man som privatpersom råkat illa ut och då med egna erfarenheter om vad som blivit fel, men att gå bud åt andra, samtidigt som man "håller sig förmer och duktigare" och marknadsför sig själv, det tycker jag är oseriöst.

Det är precis som ginnies säger!! Tack ginnies!
 
Sv: Sadellistan 2.0

Är du osäker på om din sadel passar, ta kontakt med en sadelmakare som sysslar med inpassning och omstoppning.

Tack för ditt svar ang fårskinnspad till häst som tappat muskler! dvs att alltså KAN vissa hästar ha en för vid sadel som kan passa med pad under...

Min sadel är utprovad i nov och kontrollerad efter 3 månader då en rejäl breddning behövdes då pålle satt en massa muskler :banana: Nu har han dock varit skadad och tappat en hel del men börjar komma tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadellistan 2.0

Jag tycker det är bra med användare som har andra åsikter, annars vore detta inte ett diskussionsforum.

Många här vill gärna svälja allt med hull och hår utan att använda kritiska ögon. För mig räckte det att komma till M&N där det tydligt står "passar inte höga mankar" sen gå hem och se min M&N ligga som ett smäck på mitt fullblod med just hög manke.

Det är snällt av ts att hjälpa folk men tror man att ts inte har nån önskan om att kunna arbeta och försörja sig på sadlar tycker jag att man är naiv.

För mig räcker det inte med att en person sett många sadlar, jag vill att personen sett många hästar också.

Här har vi åter igen ett inlägg med stor poäng, det är det som är farligt att det finns folk som sväljer allt med hull och hår!

Sen anser jag att har man haft ut en sadelprovare och så känner man sig inte nöjd efter ett tag, då ska man självklart kontakta sadelprovaren igen! Istället för att snacka skit det första man gör så är det väl bara att man tar kontakt och berättar att man inte är nöjd! Är sadelutprovaren inte tillmötesgående då, då vet man att personen inte är seriös i sitt yrke.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Någon frågade nedan vad som är skillnaden på sadelmakare och inprovare.

För att bli sadelmakare krävs det minst. 4500 arbetstimmar (tar ca. 3 år) i yrket för att få gå upp och göra gesäll som är det enda godkända yrkesbeviset för sadelmakare. Sen sysslar inte alla sadelmakare med sadel, man kan även syssla med att t.ex. sy selar och andra lädersaker till häst.
Men väljer du en sadelmakare med gesällbrev, som sysslar med omstoppning och utprovning har du i alla fall en person med gedigen utbildning.

En sadelinpassnings kurs kan i stort sett vem som helst gå, och då är det en kurs av varierande längd som enbart går in på hur man provar ut en sadel. Det är svårt att prova ut sadel och man måste ha lite "öga för det".

Sen kan även ju självklart en utbildad sadelmakare ha gått kurser i sadelinpassning utöver sin sadelmakarutbildning.

Väljer man en sadelmakare som sysslar med utprovning och omstoppning kan denna även kolla skicket på sadeln och stoppningen, och åtgärda stoppningen om det behövs. I många fall passar sadeln bra, men den behöver stoppas om. Hästen kan få ont i ryggen p.g.a att stoppningen är kass, en knölig stoppning ger punkttryck och det skapar smärta.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Jag är oerhört nöjd med min sadelutprovare även det säkert finns fall där han också brister.

Men för mig kunde han förklara exakt varför sadeln låg bra (förutom det jag kände) och nu bara en månad senare ser jag resultaten trots att föregående sadel inte var kass, bara sämre.

det finns så mycket mer än bomvidd och tum att se över.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Rider just nu i en barbackapad mrd skitoinlägg men har börjat spana på sadlar. Hästen är inte helt 100 än och har mkt muskler kvar att sätta och minskad mage. Har hittils haft hästar (vbl och kbl travare) som varit lätta att hitta sadlar till så nu står man och kliar sig lite i huvudet vad som kan tänkas funka. Innan hon sattes igång så testade jag en wintec dressyr 500 cair i 16,5 funkade någorlunda men skulle funkad bra med runda bosssor. Testade den i slutet av sommaren och då var den även för smal med vidaste järnet som funkade innan.

Bomlösa modell mjuka funkar bra men så fort de är lite fasta så åker de fram på en gång. Lånade en Diddi special som åkte fram trots en bra antiglidpadd. Testade även en SS Tölt som inte alls funkade för mig utan åkte bara omkring i den.

Söker en:
dressyr eller islandssadel
max 44cm i anläggningsyta med rundbossor
16,5 eller 17"
minst 115grader (har inte råd att köpa sadel nu och stoet lär nog bredda sig en hel del till)
Inga 25.000 kronors sadlar (är sjukpensionär men sparar hellre i ett par år eller om man vinner på travet och fortsätter med barbackapadden tills dess)

Så här ser damen ut (dock inte de bästa korten men ni får en aning i alla fall)
1-nov-2007-009.jpg

1-nov-2007-011.jpg

15-juni-2007-011.jpg

25-aug-2007-062.jpg

Ryggen blir betydligt rakare när hon jobbar men fortfarande högre bak.
5-okt-2006-10.jpg
 
Sv: Sadellistan 2.0

En liten fråga...

Jag har ett nordsvenskt brukssto på 4 år, med ganska markant manke och lång och enligt mig böjd rygg. Lite takig, ingen tunna alltså.

Vilka märken är intressant att ens börja o titta på?! Är mest ute efter en dressyrsadel, men huvudsaken är ju att den passar hästen.
 
Sv: Sadellistan 2.0

Off topic men din häst var väldigt fin :love:


*kl*

Jag har beställt en sadel idag. Ska bli intressant att se vad ponnyn kommer tycka om den :bump: :banana:

Nej, det är ingen 25 000kr sadel (bara 6700:- :D)
 
Sv: Sadellistan 2.0

Såg just att på wintecs hemsida så stod det att Islandsmodellen är bara 44cm??
En i stallet hade en och tyckte den var betydligt längre än dressyren som jag testade som enligt wintecs hemsida
var 42cm. Islandsmodellen såg mkt längre ut på mitt sto än dressyren. På 2 steg hade baken skjutit fram sadeln
utan ryttare eller gjord. Dressyren låg kvar helt tills man spände gjorden :angel:

Såg ut så här för 1 år sedan (innan jag köpte henne mellan jul och nyår)när jag testade wintec dressyren
första gången efter 2 år med fri tillgång varav sista året med föl som skiljdes av i feb i år. Dock mkt kvar än
och svårt att träna bort när hon inte håller för full ridning.
5-okt-2006-8.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
903
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 771
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp