Bukefalos 28 år!

Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Jag har en Ifor williams hb505 som jag är supernöjd med på många sätt, MEN:

*Finns det någon slags sadelkammare att sätta in, en sån som sitter på dörren och vänds in? Helst med inbyggd krubba.
*Något annat sätt att sätta fast en krubba så att hästen faktiskt når denna vid färd?
*Något smart sätta att lösa högiva under transport? Allting blir så himla långt fram, det är knappt att mitt stora halvblod når ett hönät längst fram, än mindre min lilla arabtjej.

Någon som har kommit på nån lösning på detta?
 
Sv: Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Ang sadelskåp kan du ju höra med en ÅF.
Jag köpte ett hösegel som jag fäster fram i transporten, funkar jätte bra, dock finns det inget specifikt till just Iforn, men från andra modeller går bra att köpa :-)
 
Sv: Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Ett hösegel är bra, en stor krubba av presenningsmaterial som du fäster i kapellstroppar (eller nåt rep för den delen) o karbinhakar i fyra hörn. Bara o vika och fästa upp ena hörnet när man lastar i och ur så man får plats. De finns en variant på Hööks som jag har o man kan nog göra ett själv oh man är lite händig. Tycker de är super, blir inte en massa smul på släpgolvet heller :)
 
Sv: Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Jag har ännu mindre hästar i min HB506(storleken mindre än 505 iofs) o de nådde verkligen inte till ett hönät :D Korta islandshästhalsar....

Höseglet från h**ks funkar kanonbra! Vi har gjort ett extra hål i det på mitten vid mellanväggen och fäster det i gummistroppen som skall hålla mellaväggen i öppet läge. Sen har vi fäst "häständen" av seglet i frambommarna och andra änden i fronten. Så skönt att slippa massa spill!

Jag vill minnas att sadelkammaren att hänga på dörren var rätt liten, men kolla med en ÅF. Jag kollade oxå på det skåpet man kan rulla i/ur vagnen och som man ställer fram i kärran- tyckte just IFW's var jättskrangligt o kändes inte alls stabil, även den "liten" inuti. Själv har jag köpt en vanlig sadelbock som jag ställt/fäst längst fram i kärran -funkar jättebra.
 
Sv: Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Åh tack för alla svar, jag ska genast kolla upp ett sånt hösegel. Provade med en trailer corner feeder bag men med den blev det bara en massa hö på golvet.
Måste bara fråga, ni som har hösegel, tar ni bort det när ni ska lasta ur fram eller måste man lasta ur bakvägen?
 
Sv: Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Ta en kikk på ebay.co.uk
-sporting goods
-equestrian

Søk på
- trailer
- ifor williams

Der får du se bl.a. hvilken løsning de har på høynett.
Om du er praktisk anlagt, kan du sikkert lage noe lignende selv.
Om du ikke er praktisk anlagt, var jo ikke prisen så høy.:D

Det finner også bilde av "Door mounted tack pack"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelskåp, krubba, hönät Ifor williams

Är rätt enkelt att bara ta bort det, eller kanske räcker att fästa det åt sidan där är ju inget som hästarna kan fastna i direkt.
 

Liknande trådar

Utrustning som rubriken lyder, hur ställer ni det? har ni det framför hästen? fäst i frambommen i den tomma spiltan? fäst i bakbommen i den...
Svar
7
· Visningar
7 044
Senast: Buck
·
Utrustning Äntligen har jag hittat mitt släp:-), och hästen oxå. Som numera travar in i släpet. Själv har jag provåkt det hemma på gården, och det...
Svar
2
· Visningar
1 948
Senast: LoE
·
Hästmänniskan Jag har nyss fått klart min sadelkammare och det är dags att inreda litegrann. Jag tycker att den är liten, vilket i och för sig kanske...
Svar
11
· Visningar
3 356
Senast: Milou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp